Vorig jaar ben ik afgestudeerd (MSc) in klinische psychologie aan de Universiteit van Rotterdam. Volgend jaar zal ik gaan trouwen met een Amerikaan (wonend in Californie) en ik vroeg mij af of mijn diploma in Amerika geldig is of niet en of het voor mij uberhaupt wel mogelijk is om daar te werken als psycholoog zonder PhD. Daarnaast heb ik het een en ander gelezen over "licensing" echter weet ik niet hoe dat zit voor mensen met een ander soort diploma dan het Amerikaanse. Ik heb overigens ook al een e-mail gestuurd naar APA en het NIP echter vond ik het ook fijn om wat informatie en evt. ervaringen van anderen te ontvangen.
Je kan volgens mij inderdaad niet zomaar als psycholoog gaan werken. Maar contact met de beroepsorganisatie van de streek waar je naartoe gaat zal je duidelijk kunnen maken op welke manier je je diploma moet aanbieden om het te laten evalueren, en welke bijkomende opleidingen/examen je moet afleggen om in orde te komen met de plaatselijke wetgeving.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Volgens mij heb je in de U.S. inderdaad een PhD nodig, wil je als psycholoog aan het werk willen. Ik heb een aantal collega's die psycholoog zijn of die binnenkort met Grad-school Clinical Psychology beginnen, dus ik kan het ze eens vragen.
In de VS doe je inderdaad een PhD of een PsyD. Ik weet verder niet hoe het zit met de beoordeling van je master diploma, maar aangezien deze richtingen in de VS een doctorate vragen, lijkt het me sterk dat je dit zo om kunt zetten. Het zijn vaak competitieve programma's om in te komen, hoge cijfers, een mooi cv, goede referentiebrieven, en een hoge Graduate Record Examinations (GRE) score zullen je helpen met het solliciteren naar een plek.
Ik heb even een mailtje gestuurd naar de psychologie vereniging in California dus ik ben daar in afwachting van nu .
@ choco; super dat zou echt heel fijn zijn! Alvast bedankt!
Pff wel echt een heel gedoe als ik een PhD moet gaan halen! Nu ben ik nog maar 23 jaar en heb ik de tijd (geld is weer een ander probleem) wel maar als het anders kan dan liever niet haha.
Er zijn wel banen die je met een Master kan doen, maar dat zijn er maar heel weinig en je mag niet zelfstandig werken (daarvoor heb je een license nodig en die krijg je alleen met een PhD/ PsyD).
Als geld een probleem is voor een PhD/ PsyD programma zou ik eens gaan kijken naar PhD programma's. Daar wordt vaak wel funding gegeven, terwijl dat bij PsyD programma's vrij weinig wordt gegeven.
Als je een PhD programma voor klinische psychologie wilt doen zou ik je aanraden om alvast te beginnen met rond kijken en wat je nodig hebt om binnen te komen (en eventueel naar andere stromingen binnen de psychologie, klinische psychologie is erg moeilijk om aangenomen voor te worden).
Omdat je uit het buitenland komt en geen US studie hebt gedaan moet je niet alleen de GRE (algemeen en psychologie) doen, maar ook de TOEFL test. Neem hier de tijd voor!
Succes!!!
ik ben zelf ook MSc in de (neuro)psychologie en mij is inderdaad ook verteld dat werken als psycholoog nog wat voeten in de aarde heeft, voor je echt 'klinisch' mag werken. mij werd verteld dat je wel in de ondersteunende beroepen werkzaam zou kunnen zijn (denk aan assistent van de assistent van de assistent die voor de 'echte' psycholoog koffie mag halen ).
een phd moet je wel liggen inderdaad. er gaat veel werk in zitten, maar als je het hebt, heb je wel meer keuzemogelijkheden.
Mijn vrouw heeft een PhD in clinical psychology en heeft een aantal jaren als clinical psychologist gewerkt in een ziekenhuis . Zal haar eens vragen of ze wat info kan geven!
"It's Great to be Here. It's Great to be Anywhere." Keith Richards
Mijn collega vertelde dat je met een Master wel kan werken, maar alleen onder supervisie van iemand met een PhD + license in de meeste staten. Maar dat klinkt alsof je dan inderdaad alleen een assistent bent, zoals eerder al werd gezegd. Iemand zei al eerder dat het erg lastig is om bij een PhD programma's voor Clinical Psychology te worden aangenomen; dat zegt mijn baas inderdaad ook altijd. Schijnt erg competitief te zijn.
Bedankt voor alle informatie! Ik ben nu bezig met orienteren en ik denk dat mijn voorkeur toch wel uitgaat naar een PsyD omdat dat meer gaat over de praktijk dan het onderzoeksveld (i.t.t. PhD). Ik ga ook een Cambridge Engels examen doen en me zo goed proberen voor te bereiden op alles. Het blijft best lastig natuurlijk maar ik hoop dat ik gewoon iets vind waar ik gelukkig mee ben .
Lizzz schreef:Ik zit momenteel in bijna dezelfde situatie. Hoe is het je vergaan?!
Sorry voor de late reactie haha. Ik ben alweer een tijdje niet op het forum geweest.
Ik ben nu van plan om in dec of feb naar LA te gaan en samen met mijn vriend langs een aantal universiteiten te gaan zodat ze me wat meer informatie kunnen geven. Het is vrij lastig om vanuit hier info te krijgen omdat ze je gewoon niet echt serieus nemen als je belt.
Maar wat is jouw verhaal Lizzz, wie weet kunnen we elkaar tips geven?
Hoe sneller je trouwt, hoe beter. Als je nu langs gaat ben je een buitenlander en kunnen ze je alleen info geven omtrent J-1 visum, fees voor iemand uit het buitenland, etc.
Als je getrouwd bent met een USer, ben je legaal permanent inwoner van de US en van de State of CA, je kunt een SS nummer aanvragen en je komt in aanmerking voor in-state fees - althans bij een universiteit van de staat.
(Ik weet niet waar je vriend woont in CA ?)
Ik weet niet hoe het nu is, maar in ijn tijd moest je je diploma's laten waarmerken in Ned. bij Min. van Onderwijs - en laat een aantal gewaarmerkte kopieeen maken.
De universiteit zal een adres geven van een evaluation service, daar stuur je de gewaarmerkte kopieen naar op, en de evaluation service geeft uitsluitsel over het niveau van je opleiding.
Maar het kan best zijn dat het verschil maakt in aanpak, de ene of de andere universiteit.
Hier moest ik transcripts aanleveren van elke cursus die ik aan de universiteit had gedaan (plus mijn HBO opl.) en affidavits van de docenten die de cursussen hadden gegeven. (Dat was voor mij niet mogelijk wandaar dat ik het plan tot verder studeren heb afgeblazen destijds).
Ook werd vereist de TOEFL test en een test voor aptitude.
Alsmede drie brieven of reference van bv. voormalige docenten, werkgevers.
Er moest ook een essay gecshreven worden als ik me goed herinner.
Kortom, toegang krijgen tot de bovenste verdieping van een US universiteit is een soort hordenloop.
Ik weet niet of het bij prive instellingen (zoals bv. University of Phoenix) wat simpeler is, maar studeren daar is natuurlijk beduidend prijziger.
Voor jullie beiden: veel succes ! en laat weten hoe het verder ging.
Ik ga komend jaar ook naar Amerika om een PhD programma in Clinical and Health Psychology doen. Dit programma richt zich zowel op onderzoek als kliniek. Het heeft mij veel tijd gekost om uit te zoeken hoe het werkt om in de V.S. psycholoog te worden en ik zie aan dit forum dat ik niet de enige ben!
Ik heb daarom een LinkedIn groep opgericht voor Nederlandse psychologen in de V.S. Ben jij een psycholoog in de V.S.? Of overweeg je om als psycholoog/onderzoeker op het gebied van de psychologie naar de V.S. te gaan? Word dan lid van deze LinkedIn groep!
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.