Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sheppard
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 dec 2007, 02:05

Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door sheppard »

Hi,

Ik denk erover na om weer terug naar NL te verhuizen en vraag mij af hoe ik dan zal worden belast op het vermogen dat ik hier in de USA hebt opgebouwd? Bijvoorbeeld mijn 401k, Roth IRA, normale spaarrekening, 529 etc?

Dank
Gebruikersavatar
recidivist
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 aug 2009, 18:34

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door recidivist »

Ik denk dat het een beetje weinig informatie is om een antwoord te kunnen krijgen. Volgens mij zijn een aantal zaken relevant om te weten: wanneer (hoe lang geleden) ben je bijvoorbeeld geëmigreerd, ben je op dit moment NL-belastingplichtig of niet en ga je alles in de VS achterlaten of kies je ervoor om 'deels' in NL te gaan wonen.

Volgens mij zijn er een aantal ervaringsdeskundigen op het forum die je behoorlijk kunnen bijpraten.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
sheppard
Amerika-ontdekker
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 dec 2007, 02:05

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door sheppard »

Ik ben ongeveer 10 jaar geleden geëmigreerd en wil binnen een paar jaar weer proberen terug te keren naar NL. Dit hangt natuurlijk af van het vinden van een baan en huisvesting. Deze forum post is een eerste poging om wat meer te weten te komen wat betreft de belasting implicaties hiervan. Ik ben op dit moment niet NL-belastingplichtig (betaal in de VS mijn belasting) en zal alleen ons spaargeld (eigen pensioen) in de vorm van een 401k, Roth IRA/IRA, spaarrekening en bankrekening achterlaten in de VS. Ik plan mijn huis en inboedel allemaal te verkopen en met de opbrengst daarvan een aanbetaling te doen op een huis in Nederland. Ik zal dus niet ‘deels’ in de VS blijven, met uitzondering van mijn spaargeld. Ik zit niet te wachten op het verhuren van een huis in de VS of het verschepen van een complete inboedel naar NL. Verkoop lijkt mij beter.
trala
Amerika-ontdekker
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 aug 2011, 22:23

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door trala »

Ben je US burger geworden, of heb je de Nederlandse nationaliteit behouden? Als je US burger bent geworden moet je ieder jaar belastingsformulieren indienen in de VS, ook al woon je in het 'buitenland'. Dit kan natuurlijk schriftelijk of via e-filen, maar jet moet het wel bijhouden. Wat betreft vermogensbelasting in Nederland zou ik niet weten.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door USInsider »

hi - er is een belastingverdrag tussen Ned. en de USA om dubbele belasting te voorkomen. Ik denk dat je moet proberen een kopie van dat verdrag in handen te krijgen (de Ned. ambassade in de US heeft kopieën). Verder is er bij de Ned. belastingdienst een afd. buitenland, die zullen je ook wel wat info kunnen toesturen.
In Ned. was toen ik er nog woonde overwinst bij verkoop huis niet belast - ik weet niet of dat nog zo is, kwestie van even Googlen denk ik.
Gebruikersavatar
johan67
Amerikafan
Berichten: 207
Lid geworden op: 28 jul 2011, 04:56
Locatie: Rockford, Michigan

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door johan67 »

Als je in NL woont ben je daar belasting plichtig. Nederland heft vermogensbelasting, onafhankelijk waar je dat vermogen hebt. Je bent verplicht je vermogen in het buitenland op te geven.

Er bestaan inderdaad belasting verdragen om de dubbele heffingen tegen te gaan, echter dit betreft alleen de Federal tax in amerika, niet de State tax.
Weet niet hoe Amerika omgaat met het feit als je hier vermogen hebt maar niet meer woont, zou me niet verbazen als hier diverse addertjes onder het gras zitten.

Il kan alleen maar adviseren een hele goede accountant of belastingadviseur die zowel USA als NL kent, in de hand te nemen. Dit kost geld maar voorkomt in de toekomst heel veel ellende of te veel belasting betalen.
vhaasteren
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 01:25
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door vhaasteren »

Heb je hier ooit een antwoord op gevonden? Ik zit met precies dezelfde vraag:

Ik heb een green card, maar die 'denounce' ik ergens in de toekomst (voordat ik een long-term resident ben) wanneer ik reug naar Nederland kom. Ik ben een Nederlander. En ik vraag me dus af of ik dan Nederlandse vermogensrendementheffing over mijn 401(k) en (Roth) IRA accounts moet betalen. Dat zal ongetwijfeld in het belastingsverdrag tussen de VS en NL staan, maar als iemand dat al heeft uitgezocht zou dat mooi zijn.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door roelb »

vhaasteren
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2018, 01:25
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door vhaasteren »

Erg bedankt voor de links (beide zijn hetzelfde btw). Die had ik alleen zelf ook al gevonden, en die wettelijke teksten zijn IMO lastig te ontcijferen. Daarom hoopte ik dat iemand anders daar al een paar uur ingestoken had... De enige duidelijke tekst die ik heb gevonden komt van deze juridische post op iamexpat: https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutc ... etherlands

Hieruit blijkt dat een 401k en IRA in Nederland niet als vermogen worden geteld, maar respectievelijk als pension en periodieke betaling, en daardoor in Box 1 moeten worden meegenomen. Een Roth IRA telt echter als vermogen (box 3), en daar moet dus vermogensrendementbelasting over worden betaald. Echter, dit is slechts een enkele bron, geschreven voor US nationals, niet voor remigrerende Nederlanders.

Als dit klopt is het voor remigrerende Nederlanders dus erg onvoordelig om een 401k/IRA om te zetten in een Roth. Maar ik wil hier eerst meer zekerheid over hebben. Als ik het kan ontcijferen in de US-NL treaty zal ik het hier nog wel posten.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door goldenhills »

Dank voor de iamexpat link, dat is goeie info.

Klinkt allemaal wel logisch eigenlijk. Vermogensbelasting op de Roth IRA is erg jammer, maar wel conform het Nederlandse stelsel.

Als je na je pension naar NL verhuist blijft de schade nog beperkt, je reeds opgebouwde Roth IRA vermogensaanwas wordt niet belast.

Ben benieuwd hoe HSA wordt belast, dat is in de VS triple tax benefit als je het voor medische kosten gebruikt.
Washington123
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2020, 03:13

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door Washington123 »

Weet iemand hoe Roth 401k wordt gezien in Nederland, box 1 of box 3? Ik betaal momenteel relatief veel belasting voor Amerikaanse begrippen (35%), maar dat is lang niet zoveel als ik in NL zou betalen (52%). Ik maak op dit moment gebruik van Traditional 401k wat onder box1 inkomstenbelasting valt volgens iamexpat link, dus tot 52%.

Stel dat ik in NL met pensioen ga, en ik hier 35% belasting heb afgedragen voor mijn Roth 401k contributions. Indien NL Roth 401k net als Roth IRA als box3 aanmerkt, zou ik een extra 5% betalen (=40% totaal).... wat nog lang niet in de buurt komt van de 52% die ik in box1 zou betalen.

Iemand hier ervaring mee?

https://www.iamexpat.nl/expat-info/dutc ... etherlands
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door goldenhills »

Roth IRA en Roth 401k zijn after-tax, en worden dus belast als vermogen. Link.

Vergeet ook niet de expatriation tax in het geval je langer in de VS gewoond hebt of US citizen bent geworden en daar weer afstand van doet. Link.

Wij denken er ook over om tzt terug naar NL te verhuizen, en zo te lezen is het goed om minstens 5 jaar van te voren de boel financieel te plannen.
Washington123
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2020, 03:13

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door Washington123 »

Thanks goldenhills! Roth 401k is dus veel voordeliger als Nederlander.

Mbt de exit tax voor expats, daar zit een vrijstelling van 700K pp in. Links hieronder:

https://www.taxesforexpats.com/articles ... r-you.html
"Note - there is a reduction (per person) in the taxable gain of $693k for 2016. For example, if you had 2 million of net assets, and had a 23.8% tax, that nets you a 476k tax hit. You can reduce the first 693k of gains (for 2016), so there would be no tax to pay."

https://www.forbes.com/sites/robertwood ... efb1287d44
"If you are a covered expatriate, the first $699,000 of gain is shielded from the Exit Tax for 2017 expatriations. For spouses who expatriate, each spouse files a separate Form 8854, and each spouse can exclude $699,000 of gain (or nearly $1.4 million of gain combined). The Exit Tax on certain assets, notably 401(k) plans, can be deferred."
Jan_in_Texas
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2011, 00:43

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door Jan_in_Texas »

Als US/NL-dual citizen overweeg ik soms op een gegeven moment te remigreren naar Nederland. Het grootste probleem lijkt de verschillende behandeling van belasting op vermogen: vermogensrendementbelasting (VRB) en capital gains/dividend belasting in de VS. Mijn zorgpunt is effectief dubbele belasting. Heeft iemand hier ervaring mee?

In Nederland dien je ieder jaar VRB af te dragen op basis van een hypothetisch rendement. Ik neem aan dat dit gedeeltelijk verrekend kan worden met de in de VS betaalde dividendbelasting. Echter wat gebeurt er als je na een aantal jaar, aandelen verkoopt en capital gains realiseert? Kan de Amerikaanse capital gains dan verrekend worden met VRB uit voorgaande jaren?

Ik dacht dat een oplossing zou zijn om vermogen in een Amerikaanse LLC onder te brengen en het dan in NL in box 2 als aanmerkelijk belang op te voeren en dan te verrekenen met in de VS betaalde dividend belasting. In de VS verandert er dan niets omdat de LLC een disregarded entity is. Maar volgens dit artikel kan dit nog steeds tot dubbele belasting leiden: https://www.thetaxadviser.com/issues/20 ... ayers.html
ReinierVS
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2021, 00:10
Aantal x V.S. bezocht: 150

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door ReinierVS »

goldenhills schreef:
19 sep 2018, 00:37
Dank voor de iamexpat link, dat is goeie info.

Klinkt allemaal wel logisch eigenlijk. Vermogensbelasting op de Roth IRA is erg jammer, maar wel conform het Nederlandse stelsel.

Als je na je pension naar NL verhuist blijft de schade nog beperkt, je reeds opgebouwde Roth IRA vermogensaanwas wordt niet belast.

Ben benieuwd hoe HSA wordt belast, dat is in de VS triple tax benefit als je het voor medische kosten gebruikt.
Ik heb een gerelateerde vraag over de amerikaanse HSA. Eigenlijk een soort van IRA die je in de VS kunt gebruiken voor het betalen van medische kosten. Vraag 1: Wordt de HSA in Nederland gezien als een IRA en buiten de Vermogensbelasting gehouden. Vraag 2: Kan dit HSA geld ook worden gebruikt voor het betalen van een ziektekosten verzekering in Nederland en voor extra medische kosten zoals eigen risiko.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door goldenhills »

Ik heb niets specifieks kunnen vinden, maar ik vermoed dat NL het niet erkent als een pensioenregeling, aangezien dat niet het doel van een HSA is (alhoewel het in de VS natuurlijk een erg handig pensioen instrument is). Gewone ziektenkostenpremie is in de VS niet een qualified expense (alleen Medicare premie). Ik neem aan dat de VS belasting wil heffen op non-qualified HSA withdrawals, en (misschien, want is eigenlijk een pre-tax account) Nederland op het HSA vermogen.
Dennis07974
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2022, 13:20

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door Dennis07974 »

Met de info in deze discussiegroep ben ik al een stuk wijzer geworden mbt hoe mijn 401K in NL al dan niet belast wordt, dank!

Ik woon al weer meer dan 10 jaar in NL en mijn enige connectie met de VS is mijn 401K vermogen dat nog daar staat. Ik heb geen Green Card meer, geen adres in de VS, geen bankrekeningen in de VS, betaal mijn belastingen in NL, doe geen aangifte meer in de VS.

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat verandert zodra ik met pensioen ga en maandelijkse betalingen uit mijn 401K ga ontvangen.
Krijg ik dan ook weer te maken met de belastingdienst in de VS?
Moet ik weer een bankrekening in de VS openen?
Andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Iemand ervaringen hiermee?
wammus
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 apr 2024, 12:35
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Belasting betalen over je USA vermogen in NL?

Bericht door wammus »

Dennis07974 schreef:
16 jan 2022, 12:05
Met de info in deze discussiegroep ben ik al een stuk wijzer geworden mbt hoe mijn 401K in NL al dan niet belast wordt, dank!

Ik woon al weer meer dan 10 jaar in NL en mijn enige connectie met de VS is mijn 401K vermogen dat nog daar staat. Ik heb geen Green Card meer, geen adres in de VS, geen bankrekeningen in de VS, betaal mijn belastingen in NL, doe geen aangifte meer in de VS.

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat verandert zodra ik met pensioen ga en maandelijkse betalingen uit mijn 401K ga ontvangen.
Krijg ik dan ook weer te maken met de belastingdienst in de VS?
Moet ik weer een bankrekening in de VS openen?
Andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Iemand ervaringen hiermee?
Ik heb vrijwel exact dezelfde situatie als Dennis en ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden op zijn vragen. :D

Iemand enig idee?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer