Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Verlengen Nederlands Rijbewijs
- goldenhills
- Amerika-expert
Verlengen Nederlands Rijbewijs
Strikt genomen gaat dit niet over emigreren naar de USA, maar het probleem kan zich voordoen als je naar de USA bent geemigreerd...
Ik wil mijn Nederlandse rijbewijs verlengen, maar kom er nu achter dat ik niet meer via mijn DigiD kan inloggen om een bewijs van uitschrijving te kunnen aanvragen, wat de RDW wil zien voor het verlengen. Het aanvragen van een nieuwe DigiD kan pas als pensioen ga ontvangen (!) en zover is het nog niet. Ik zou een verklaring van de NL ambassade hier kunnen krijgen, maar daarvoor moet ik, jawel, een recent bewijs van uitschrijving kunnen laten zien!
Nou vraag ik me eigenlijk af wat voor redenen er zijn om je NL rijbewijs steeds te verlengen. Ons plan is om hier in de USA te blijven, maar je weet maar nooit. Het lijkt me echter dat ik als we toch naar NL terug gaan wel mijn Californische rijbewijs kan laten omzetten.
Heeft iemand dit al aan de hand gehad? Hebben jullie tips? Thanks!
Ik wil mijn Nederlandse rijbewijs verlengen, maar kom er nu achter dat ik niet meer via mijn DigiD kan inloggen om een bewijs van uitschrijving te kunnen aanvragen, wat de RDW wil zien voor het verlengen. Het aanvragen van een nieuwe DigiD kan pas als pensioen ga ontvangen (!) en zover is het nog niet. Ik zou een verklaring van de NL ambassade hier kunnen krijgen, maar daarvoor moet ik, jawel, een recent bewijs van uitschrijving kunnen laten zien!
Nou vraag ik me eigenlijk af wat voor redenen er zijn om je NL rijbewijs steeds te verlengen. Ons plan is om hier in de USA te blijven, maar je weet maar nooit. Het lijkt me echter dat ik als we toch naar NL terug gaan wel mijn Californische rijbewijs kan laten omzetten.
Heeft iemand dit al aan de hand gehad? Hebben jullie tips? Thanks!
-
- Amerika-expert
Re: Verlengen Nederlands Rijbewijs
http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... eUnie.aspx
zeker weten dat je een DigiD nodig bent?
Ik heb dat ding wel verlengt om de 'je weet maar nooit' reden.
zeker weten dat je een DigiD nodig bent?
Ik heb dat ding wel verlengt om de 'je weet maar nooit' reden.
Mijn NL rijbewijs was ook verlopen. Als je niet meer ingeschreven staat in een NL gemeente, dan moet je het via de RWD aanvragen. Allemaal papierwerk, het leek me meer moeite dan het bij de gemeente aanvragen op het moment dat ik toch weer in NL zal zijn. Dan kan je je rijbewijs namelijk altijd gewoon weer vernieuwen, ook al is deze eerder verlopen.
http://www.rijbewijs.nl/nl/houden/houden.asp#verlopenUw rijbewijs is verlopen wanneer de data onder de kopjes "vernieuwen voor" en "geldig tot" zijn verstreken. U kunt uw rijbewijs bij uw gemeente vernieuwen. Opnieuw afrijden is niet meer nodig, behalve als u nog in het bezit bent van een rijbewijs dat vóór 1 juli 1985 is verlopen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
- goldenhills
- Amerika-expert
Uit de handleiding van de RDW, over wat je nodig hebt:dutchie_in_boston schreef:zeker weten dat je een DigiD nodig bent?
De verklaring van woonplaats door het NL consulaat krijg je helaas ook niet op je blauwe ogen, en daar moet je een bewijs van uitschrijving overhandigen...Een recent (niet ouder dan 6 maanden) bewijs van woonplaats:
• Indien uitgeschreven vóór 01-10-1994 uit een Nederlandse gemeente dan een bewijs van uitschrijving bijvoegen van het Bureau Vestigingsregister, Postbus 12620, 2500 DL ’s- Gravenhage (bezoekadres: Spui 70 te ’s-Gravenhage) óf een verklaring van woonplaats uitgereikt door de Ambassade, het consulaat of een buitenlandse gemeente.
• Indien uitgeschreven op of na 01-10-1994 uit een Nederlandse gemeente dan een bewijs van uitschrijving uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) van de Nederlandse gemeente waar u het laatst stond ingeschreven óf een verklaring van woonplaats uitgereikt door de Ambassade, het consulaat of een buitenlandse gemeente.
@Oscar: dat is inderdaad een optie: gewoon laten verlopen. Ik neem aan dat je in NL een auto huurt als je op familiebezoek bent toch wel een auto meekrijgt op een buitenlands rijbewijs, als Nederlander zijnde? Al vraag ik me wel af of nu bijv. nog in de auto van mijn ouders mag rijden... Zal wel van de verzekering afhangen.
Toch vind ik het al met al wel treurig dat als je buiten NL woont je eerder last dan voordeel hebt van de 'moderne' voorzieningen van de NL instanties. Bijvoorbeeld dat je ouderwets op papier je NL belastingen moeten opgeven als je in het buitenand woont...
- claudia1970
- Amerikafan
Ik heb vorige maand mijn rijbewijs verlengd, had gelukkig mijn bewijs van uitschrijving nog....
Waarom? geen idee, waarschijnlijk inderdaad met het idee van, je weet maar nooit....en als ik in Nederland de auto van familie/vrienden wil lenen...en ook een beetje nostalgie, heb dat roze papiertje zolang gekoesterd in Nederland, en alhoewel het nu dan een pasje is, vind ik het gewoon een fijn idee dat ik mijn toentertijd zo fel begeerde rijbewijs uit Nederland nog heb.
Waarom? geen idee, waarschijnlijk inderdaad met het idee van, je weet maar nooit....en als ik in Nederland de auto van familie/vrienden wil lenen...en ook een beetje nostalgie, heb dat roze papiertje zolang gekoesterd in Nederland, en alhoewel het nu dan een pasje is, vind ik het gewoon een fijn idee dat ik mijn toentertijd zo fel begeerde rijbewijs uit Nederland nog heb.
Moving to Maine in 2010
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://claudusa.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
De vraag is natuurlijk waarom je het NL rijbewijs zou verlengen. Als ik het goed heb verloopt de rijbevoegdheid pas als je 70 wordt; het papiertje zelf moet wel steeds verlengd worden.
Mijn NL rijbewijs is al meer dan tien jaar verlopen en ik heb het nog nooit nodig gehad. Wel, bijna nooit. Jaren geleden moest ik een notariële akte tekenen op het consulaat in Boston. Oei oei oei - wat waren die vrouwen boos dat ik als NEDERLANDER geen geldig NEDERLANDS rijbewijs had! Toen ik vroeg waarvoor ik dat in de VS nodig had werder ze nog veel bozer!
Mijn NL rijbewijs is al meer dan tien jaar verlopen en ik heb het nog nooit nodig gehad. Wel, bijna nooit. Jaren geleden moest ik een notariële akte tekenen op het consulaat in Boston. Oei oei oei - wat waren die vrouwen boos dat ik als NEDERLANDER geen geldig NEDERLANDS rijbewijs had! Toen ik vroeg waarvoor ik dat in de VS nodig had werder ze nog veel bozer!

-
- Amerika-expert
Ik heb in Nederland altijd auto's gehuurd met m'n Amerikaanse rijbewijs. Geen probleem, al vonden ze het vreemd dat ik Nederlands sprak. Voor autohuur kijken ze vaak eerder naar je kredietkaart dan naar je rijbewijs.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Goed punt; ik ga in september voor het eerst in 2 jaar weer eens richting Nederland, en zal daar regelmatig in de auto van mijn ouders rondrijden (wordt nog leuK: de eerste keer in twee jaar tijd weer een schakelbak rijdengoldenhills schreef:Ik neem aan dat je in NL een auto huurt als je op familiebezoek bent toch wel een auto meekrijgt op een buitenlands rijbewijs, als Nederlander zijnde? Al vraag ik me wel af of nu bijv. nog in de auto van mijn ouders mag rijden... Zal wel van de verzekering afhangen.

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Er is een verschil tussen een huurauto meekrijgen, en het in orde zijn voor de verzekering.Bennogr schreef:Ik heb in Nederland altijd auto's gehuurd met m'n Amerikaanse rijbewijs. Geen probleem, al vonden ze het vreemd dat ik Nederlands sprak. Voor autohuur kijken ze vaak eerder naar je kredietkaart dan naar je rijbewijs.
(las net nog het blog van Martin in Las Vegas: hij is aangereden door iemand die met een huurauto reed, maar die geen verzekering heeft. De credit card was in orde, de verzekering niet.

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Je kan inderdaad zonder probleem in de auto van je ouders rijden, zolang je ouders jou toestemming hebben gegeven maakt dat niet uit, in dat opzicht is het niet anders dan als je in Nederland zou wonen. Maar, je mag je Nederlandse rijbewijs daarbij niet gebruiken, je zult je Amerikaanse rijbewijs bij je moeten hebben. Probleem is namelijk dat je in Nederland bent uitgeschreven en buiten de EU woont, en je mag dan alleen dat rijbewijs gebruiken van het land waar je woonachtig bent (aan de andere kant mag je bijvoorbeeld, als je weer in Nederland zou komen te wonen, alleen de eerste 6 maanden je Amerikaanse rijbewijs gebruiken alvorens je een Nederlands rijbewijs moet gebruiken). Het is een beetje krom, je kunt dus twee rijbewijzen hebben, maar officieel kun je er dus maar eentje gebruiken.Dento schreef:Goed punt; ik ga in september voor het eerst in 2 jaar weer eens richting Nederland, en zal daar regelmatig in de auto van mijn ouders rondrijden (wordt nog leuK: de eerste keer in twee jaar tijd weer een schakelbak rijdenmaar ik geloof dat je dat net als fietsen niet verleerd). Mijn Nederlands rijbewijs is nog geldig (verloopt pas in 2015, geloof ik), maar kan ik zonder verzekeringsproblemen in de auto van mijn ouders rondrijden als ik zelf niet in Nederland woonachtig ben? Of is dat iets wat per verzekeraar anders is/kan zijn?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dank je, Jeroen; ik meende me al zoiets te herinneren, over het niet meer kunnen gebruiken van je Nederlandse rijbewijs omdat je langer dan 6 maanden buiten de EU woont. Goed om het nu zeker te weten!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Vreemd verhaal maar stel dat je ooit weer voor goed in Nederland zou gaan wonen, mag je dan ook je NL rijbewijs niet meer gebruiken of moet je eerst weer 6 maanden in NL wonen voordat je daar weer mee mag rijden?
Dan schrijf je je weer in bij het GBA en kan je een venieuwing van je NL rijbewijs aanvragen volgens de normale procedure. Volgens mij verder geen probleem.Ziva schreef:Vreemd verhaal maar stel dat je ooit weer voor goed in Nederland zou gaan wonen, mag je dan ook je NL rijbewijs niet meer gebruiken of moet je eerst weer 6 maanden in NL wonen voordat je daar weer mee mag rijden?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Ik heb pasgeleden mijn rijbewijs laten vernieuwen. Als ik dat steeds doe in Nederland de komende jaren dan hoef ik toch niets te doen als ik in Nederland ben? Of maakt dat niets uit?
Dat is t m juist, als jij niet ingeschreven meer staat in het GBA voor meer dan 6 maanden, dan mag je je NL rijbewijs niet meer gebruiken en moet je je Amerikaanse rijbewijs gebruiken. Dus dan heeft het ook geen nut om hem te laten vernieuwen in de komende jaren totdat je weer zou besluiten om in NL te gaan wonen.Ziva schreef:Ik heb pasgeleden mijn rijbewijs laten vernieuwen. Als ik dat steeds doe in Nederland de komende jaren dan hoef ik toch niets te doen als ik in Nederland ben? Of maakt dat niets uit?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht