Ervaringen E2 investors visa
Geplaatst: 30 jun 2011, 12:40
Ik kreeg een vraag per PM van iemand hoe onze E2 aanvraag procedure is gegaan, en ik dacht laat ik er maar een apart topic van maken zodat anderen er misschien in de toekomst ook iets aan hebben. Er is niet zo heel veel informatie over dit visum te vinden op dit forum (in vergelijking met bijv. het K visum), dus elk beetje helpt! 
Tijdsduur
We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met onze visumaanvraag. Allereerst moest er enorm veel boekhoudkundige dingen worden uitgezocht. Dit is uiteraard per bedrijf verschillend, maar voor ons was het een hele kluif. Dit heeft ongeveer 6 maanden geduurt, en er moesten tal van boekhoudkundige beslissen moesten gemaakt worden met een eventuele move naar de VS in het achterhoofd. Dit geldt uiteraard niet voor een nieuw bedrijf.
Nadat we eindelijk wat cijfers hadden konden we beginnen met het schrijven van ons businessplan, dit heeft ongeveer 3 maanden geduurt.
Het opmaken van alle papieren richting consulaat kostte ongeveer 2 weken. Op ons aandringen hebben ze er wel enorme haast achter gezet want er moesten 6 miljoen formulieren worden ingevuld.
De hoofdaanvrager moet de meeste formulieren invullen. De partner en kinderen ook nog enkele.
De reactie van het consulaat duurde ongeveer 2 maanden. Toen kwam er een verzoek voor meer informatie (ze wilden een aantal invoices van kosten die we al hadden gemaakt, extra boekhoudkundig materiaal, en belastingaangiften). 2 weken later kregen we een uitnodiging voor ons interview.
Al met al duurde het ongeveer een jaar. Ik moet er wel bij opmerken dat mijn vrouw en ik in deze periode papa en mama geworden en dat heeft uiteraard wel voor de nodige vertraging gezorgd.
Ik denk echter dat je altijd wel vrij lang bezig bent. In het begin hebben we ook een gesprek gehad met een Nederlands bureau dat helpt met visumaanvragen, en zij rekenenden op ongeveer 9 maanden van begin tot eind.
Kosten
Aan accountants en dergelijke hebben we ongeveer $75,000 uitgegeven. Ik zou niet durven zeggen hoeveel extra dit heeft gekost ter voorbereiden van ons visum en hoeveel werk sowieso nodig was, maar ik zou het schatten de directe kosten voortkomend uit verhuizing naar de VS schatten op ongeveer $10,000 tot $20,000. Bij een nieuw bedrijf zijn deze kosten er uiteraard niet. Bij een bestaand bedrijf zou ik echter rekening houden met kosten om uit te zoeken wat de mogelijke tax implications zijn bij een verhuizing naar de VS. Die kunnen gigantisch zijn. Uiteindelijk zullen de accountantkosten ongetwijfeld een stuk lager dan bij ons, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
De totale kosten voor aanvraag visum, schrijven business plan etc. zou ik schatten op ongeveer $15.000. Advocaatkosten waren $5000, flat fee. Het businessplan kostte ons $8000. Dat klinkt veel, maar je krijgt er ook enorm veel voor terug in ons geval. Het businessplan was voor ons niet alleen nuttig voor ons visum, maar ook voor de ontwikkeling van ons bedrijf. Veel brainstormsessies, veel nieuwe ideen, en een sterk en duidelijk beeld waar we heen willen met ons bedrijf. Daarbij is het volledig voor ons geschreven, opgemaakt en uitgewerkt (20 paginas), en daar zijn toch wel 15 drafts aan vooraf gegaan. Tot slot zijn er nog wat extra kosten zoals de aanvraag van het e-visa (ik geloof $390 per persoon, http://amsterdam.usconsulate.gov/pay_visa_fees.html, dus in ons geval iets meer dan $1000), en dan allerlei kleine kosten die ik zou schatten op een paar honderd dollar (zoals courier naar de VS, $150, postzegels consulaat, $20 etc. etc.).
Daarbij moet je ook de persoonlijke kosten niet vergeten. Verhuiskosten bijvoorbeeld. Er is geen bedrijf die dit voor je betaald zoals het geval is bij een werknemer die naar het buitenland gaat. Wij hebben er voor gekozen om slechts 5 vierkante meter te verschepen. Dit kostte ongeveer $3000, maar het was wel alles inclusief: deur tot deur, inclusief in en uitpakken via http://www.khz-movers.com/. Het kan een stuk goedkoper via http://www.particulierverschepen.nl, daar hadden we een quote van $1500.
Verhuiskosten zijn overigens WEL aftrekbaar van de belasting, dat scheelt. Ook aftrekbaar zijn de kosten voor travel en tijdelijk accomodatie tot je een eigen apartment hebt gevonden:
Consulaat
Ons businessplan en begeleidende documentatie (zoals beknopt CV, motivatiebrief etc.) is wel degelijke gelezen door het consulaat. Overal staan markeringen van wat wat ze belangrijk vonden. Ik ga er vanuit dat het consulaat er geen problemen mee heeft als ik dat hier plaats. Dit zijn onze bevindingen:
* Ik heb geen college degree. Tevens heb ik geen speciale certificaten in de richting van mijn bedrijf (internet / marketing). Dit stond beiden aangestreept met een geschreven opmerking van het consulaat. Ook de tijd dat ik actief ben binnen het bedrijf was van belang. Blijkbaar vonden ze dit een minpuntje.
* Is er een locatie belang om naar de VS te gaan? In andere woorden: Waarom kun je het werk niet vanuit NL doen. Het E visum is niet een simpel trucje om de VS binnen te komen omdat je dat altijd al wilde. Er moet wel degelijke structurele en gegronde redeneen zijn waarom je perse naar de VS moet gaan. In ons geval stonden er markeringen van het consulaat bij partners, clienten, beursen en andere locatiegerelateerde gegevens, die zich in ons geval allen in de VS bevinden.
* Wat zijn de geplande investeringen, en hoeveel? In ons businessplan waren referenties naar investments (personeel, kantoor, materiaal, marketing etc.) allen aangemerkt. In ons geval zijn we van plan 1.5 miljoen te investeren de komende 3 jaar. Dit is uiteraard veel meer dan nodig is, maar in principe is dat niet alles bepalend. Iedereen kan immers een paar leuke cijfers opschrijven en beweren dat ze een zak geld gaan invsteren. Daarom is het veel belangrijker je case sterk te onderbouwen met investeringen die je al hebt gedaan. Hoe meer investeringen je al gedaan hebt, hoe beter. Deze hebben we ook genoemd en waren allemaal aangemerkt door het consulaat.
* Hoeveel jobs creer je? In ons businessplan zijn diverse aantekeningen te vinden bij het aantal jobs dat we willen creeren. In ons geval zijn dat 10 nieuwe banen. We hebben momenteel al 7 Amerikanen voor ons werken, en ook dat was voor het consulaat belangrijk.
* Waar gaan de centen vandaan komen? In ons businessplan waren alle revenue streams van ons bedrijf door het consulaat gemarkeerd. De vraag is dus: Waar gaat de omzet vandaan komen en is dat structureel?
* Hoeveel geld staat er nu op de bankrekening, oftewel, kun je de investeringen maken die je begroot hebt? Ze wilden hiervan ook bewijs zien.
Overigens zijn dit volgens mij allemaal wel bekende punten. In elk geval had onze visum advocaat ze al van tevoren aangegeven. Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer dat je moet aantonen waarom je toegevoegde waarde hebt voor de VS. Ze willen investeringen, jobs, en een secure business model. Logisch.
Het interview bij het consulaat was appeltje eitje. Ik weet niet waarom ze het een interview noemen want we hebben geen enkele vraag gehad. Ze wilden enkel vingerafdrukken maken en binnen een half uur waren we weer buiten. Medewerkers op het consulaat waren overigens heel vriendelijk, veel vriendelijker dan ik had gedacht. Ik was doodnerveus (mijn vrouw niet zo
) maar dat was uiteindelijk nergens voor nodig. Gisteren kreeg ik ook nog een keurig telefoontje van het consulaat of we onze visa al hadden gekregen per post (ze hadden het dezelfde dag al verstuurd). Dat was overigens niet het geval, maar volgens track&trace worden ze vandaag bezorgd! YEEEAAAH!
Al met al duurt het een poosje voor ze je aanvraag in behandeling nemen, maar als ze het eenmaal oppikken gaat het snel, soepel en vriendelijk.
Tot slot
Het aanvragen van een e-visum was voor ons zeker niet makkelijk. De kosten zijn hoog, het kost zeeen met tijd, en je zit lang in de onzekerheid. In ons geval was het denk ik wel een stuk lastiger dan bij anderen omdat we al een bedrijf hadden, alhoewel onze kansen voor het verkrijgen van ons e-visum wel weer hoog waren (ons businessmodel heeft zich al bewezen). Hoe dan ook, de mogelijkheden om de VS binnen te komen zijn beperkt en wat dat betreft is het natuurlijk geweldig dat het E-visum er is. En dat we nu eindelijk naar de VS kunnen maakt het alle moeite wel waard.
Ik hoop dat deze informatie mensen helpt, en als er verder nog E-2 visum vragen zijn beantwoord ik ze graag.
Tijdsduur
We zijn ongeveer een jaar geleden begonnen met onze visumaanvraag. Allereerst moest er enorm veel boekhoudkundige dingen worden uitgezocht. Dit is uiteraard per bedrijf verschillend, maar voor ons was het een hele kluif. Dit heeft ongeveer 6 maanden geduurt, en er moesten tal van boekhoudkundige beslissen moesten gemaakt worden met een eventuele move naar de VS in het achterhoofd. Dit geldt uiteraard niet voor een nieuw bedrijf.
Nadat we eindelijk wat cijfers hadden konden we beginnen met het schrijven van ons businessplan, dit heeft ongeveer 3 maanden geduurt.
Het opmaken van alle papieren richting consulaat kostte ongeveer 2 weken. Op ons aandringen hebben ze er wel enorme haast achter gezet want er moesten 6 miljoen formulieren worden ingevuld.
De hoofdaanvrager moet de meeste formulieren invullen. De partner en kinderen ook nog enkele.
De reactie van het consulaat duurde ongeveer 2 maanden. Toen kwam er een verzoek voor meer informatie (ze wilden een aantal invoices van kosten die we al hadden gemaakt, extra boekhoudkundig materiaal, en belastingaangiften). 2 weken later kregen we een uitnodiging voor ons interview.
Al met al duurde het ongeveer een jaar. Ik moet er wel bij opmerken dat mijn vrouw en ik in deze periode papa en mama geworden en dat heeft uiteraard wel voor de nodige vertraging gezorgd.
Kosten
Aan accountants en dergelijke hebben we ongeveer $75,000 uitgegeven. Ik zou niet durven zeggen hoeveel extra dit heeft gekost ter voorbereiden van ons visum en hoeveel werk sowieso nodig was, maar ik zou het schatten de directe kosten voortkomend uit verhuizing naar de VS schatten op ongeveer $10,000 tot $20,000. Bij een nieuw bedrijf zijn deze kosten er uiteraard niet. Bij een bestaand bedrijf zou ik echter rekening houden met kosten om uit te zoeken wat de mogelijke tax implications zijn bij een verhuizing naar de VS. Die kunnen gigantisch zijn. Uiteindelijk zullen de accountantkosten ongetwijfeld een stuk lager dan bij ons, maar het is zeker iets om rekening mee te houden.
De totale kosten voor aanvraag visum, schrijven business plan etc. zou ik schatten op ongeveer $15.000. Advocaatkosten waren $5000, flat fee. Het businessplan kostte ons $8000. Dat klinkt veel, maar je krijgt er ook enorm veel voor terug in ons geval. Het businessplan was voor ons niet alleen nuttig voor ons visum, maar ook voor de ontwikkeling van ons bedrijf. Veel brainstormsessies, veel nieuwe ideen, en een sterk en duidelijk beeld waar we heen willen met ons bedrijf. Daarbij is het volledig voor ons geschreven, opgemaakt en uitgewerkt (20 paginas), en daar zijn toch wel 15 drafts aan vooraf gegaan. Tot slot zijn er nog wat extra kosten zoals de aanvraag van het e-visa (ik geloof $390 per persoon, http://amsterdam.usconsulate.gov/pay_visa_fees.html, dus in ons geval iets meer dan $1000), en dan allerlei kleine kosten die ik zou schatten op een paar honderd dollar (zoals courier naar de VS, $150, postzegels consulaat, $20 etc. etc.).
Daarbij moet je ook de persoonlijke kosten niet vergeten. Verhuiskosten bijvoorbeeld. Er is geen bedrijf die dit voor je betaald zoals het geval is bij een werknemer die naar het buitenland gaat. Wij hebben er voor gekozen om slechts 5 vierkante meter te verschepen. Dit kostte ongeveer $3000, maar het was wel alles inclusief: deur tot deur, inclusief in en uitpakken via http://www.khz-movers.com/. Het kan een stuk goedkoper via http://www.particulierverschepen.nl, daar hadden we een quote van $1500.
Verhuiskosten zijn overigens WEL aftrekbaar van de belasting, dat scheelt. Ook aftrekbaar zijn de kosten voor travel en tijdelijk accomodatie tot je een eigen apartment hebt gevonden:
Zoals eerder al opgemerkt hebben we ook een gesprek gehad met een visum bureau in Nederland. Zij rekenenden ongeveer $7000 voor een e-visum. Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij moet je dan nog wel je eigen businessplan schrijven. Ze helpen je daar wel mee. Ook geven ze iets van "consulaat interview training" ofzo, dacht ik, maar ik kan het verkeerd onthouden hebben.Expenses qualify as moving expenses if they are reasonable expenses in either of two categories. The first category is expenses for moving household goods and personal effects from the former residence to the new residence. The second category is expenses for traveling, including lodging, from the former residence to the new place of residence.
Consulaat
Ons businessplan en begeleidende documentatie (zoals beknopt CV, motivatiebrief etc.) is wel degelijke gelezen door het consulaat. Overal staan markeringen van wat wat ze belangrijk vonden. Ik ga er vanuit dat het consulaat er geen problemen mee heeft als ik dat hier plaats. Dit zijn onze bevindingen:
* Ik heb geen college degree. Tevens heb ik geen speciale certificaten in de richting van mijn bedrijf (internet / marketing). Dit stond beiden aangestreept met een geschreven opmerking van het consulaat. Ook de tijd dat ik actief ben binnen het bedrijf was van belang. Blijkbaar vonden ze dit een minpuntje.
* Is er een locatie belang om naar de VS te gaan? In andere woorden: Waarom kun je het werk niet vanuit NL doen. Het E visum is niet een simpel trucje om de VS binnen te komen omdat je dat altijd al wilde. Er moet wel degelijke structurele en gegronde redeneen zijn waarom je perse naar de VS moet gaan. In ons geval stonden er markeringen van het consulaat bij partners, clienten, beursen en andere locatiegerelateerde gegevens, die zich in ons geval allen in de VS bevinden.
* Wat zijn de geplande investeringen, en hoeveel? In ons businessplan waren referenties naar investments (personeel, kantoor, materiaal, marketing etc.) allen aangemerkt. In ons geval zijn we van plan 1.5 miljoen te investeren de komende 3 jaar. Dit is uiteraard veel meer dan nodig is, maar in principe is dat niet alles bepalend. Iedereen kan immers een paar leuke cijfers opschrijven en beweren dat ze een zak geld gaan invsteren. Daarom is het veel belangrijker je case sterk te onderbouwen met investeringen die je al hebt gedaan. Hoe meer investeringen je al gedaan hebt, hoe beter. Deze hebben we ook genoemd en waren allemaal aangemerkt door het consulaat.
* Hoeveel jobs creer je? In ons businessplan zijn diverse aantekeningen te vinden bij het aantal jobs dat we willen creeren. In ons geval zijn dat 10 nieuwe banen. We hebben momenteel al 7 Amerikanen voor ons werken, en ook dat was voor het consulaat belangrijk.
* Waar gaan de centen vandaan komen? In ons businessplan waren alle revenue streams van ons bedrijf door het consulaat gemarkeerd. De vraag is dus: Waar gaat de omzet vandaan komen en is dat structureel?
* Hoeveel geld staat er nu op de bankrekening, oftewel, kun je de investeringen maken die je begroot hebt? Ze wilden hiervan ook bewijs zien.
Overigens zijn dit volgens mij allemaal wel bekende punten. In elk geval had onze visum advocaat ze al van tevoren aangegeven. Uiteindelijk komt het er simpelweg op neer dat je moet aantonen waarom je toegevoegde waarde hebt voor de VS. Ze willen investeringen, jobs, en een secure business model. Logisch.
Het interview bij het consulaat was appeltje eitje. Ik weet niet waarom ze het een interview noemen want we hebben geen enkele vraag gehad. Ze wilden enkel vingerafdrukken maken en binnen een half uur waren we weer buiten. Medewerkers op het consulaat waren overigens heel vriendelijk, veel vriendelijker dan ik had gedacht. Ik was doodnerveus (mijn vrouw niet zo
Tot slot
Het aanvragen van een e-visum was voor ons zeker niet makkelijk. De kosten zijn hoog, het kost zeeen met tijd, en je zit lang in de onzekerheid. In ons geval was het denk ik wel een stuk lastiger dan bij anderen omdat we al een bedrijf hadden, alhoewel onze kansen voor het verkrijgen van ons e-visum wel weer hoog waren (ons businessmodel heeft zich al bewezen). Hoe dan ook, de mogelijkheden om de VS binnen te komen zijn beperkt en wat dat betreft is het natuurlijk geweldig dat het E-visum er is. En dat we nu eindelijk naar de VS kunnen maakt het alle moeite wel waard.
Ik hoop dat deze informatie mensen helpt, en als er verder nog E-2 visum vragen zijn beantwoord ik ze graag.