Vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
nickkessels
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2010, 14:18
Locatie: Beesel, Limburg
Contacteer:

Vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door nickkessels »

Ik ben van plan om mijn vrachtwagen rijbewijs te halen.
Nu is mijn vraag mag ik met mijn nederlands vrachtwagen rijbewijs ook in america rijden of moet ik dan weer een heel nieuw rijbewijs halen ?

Ik hoop dat iemand op dit forum het andwoord heeft op mijn vraag :p

Greetzz

Nick Kessels
IN GOD WE TRUST
Steffanie
Amerikafan
Berichten: 148
Lid geworden op: 05 aug 2010, 22:10
Locatie: Utrecht

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Steffanie »

Ik weet dat wanneer je langer dan 3 maanden in amerika verblijft je daar een simpele rijtest kan doen voor een amerikaans rijbewijs. Je rijbewijs nu is wel geldig maar je zou even moeten uitzoeken of je met je nederlands vrachtwagen bewijs daar zo aan de slag kan en mag. En je zit nog met het feit dat je een werkvisum/vergunning nodig hebt voordat je aan de slag mag. Maar daar weten andere forum leden je meer over te vertellen of wat zoeken op het forum dan kom je er ook achter.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door SemJes »

Steffanie schreef:Ik weet dat wanneer je langer dan 3 maanden in amerika verblijft je daar een simpele rijtest kan doen voor een amerikaans rijbewijs.
Dit verschilt wel per staat. Zo kun je in New York een jaar lang met je NLse rijbewijs rondrijden en alleen als je (via bijv. een contract) kan bewijzen dat je langer dan een jaar blijft, kun je voor een Amerikaans rijbewijs gaan.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door kastelke »

Maar wat dan nog? Belangrijker dan dat vrachtwagenrijbewijs, is het visum! Want wat ben je met een rijbewijs (dat je ook ginder kan gaan halen) als je er toch niet mag werken?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Dento »

De regels die gelden voor rijbewijzen voor personenauto's zijn anders dan die voor een Commercial Driver's License - je zult daarvoor echt opnieuw lessen moeten nemen en dan met name voor het theoriegedeelte omdat er zeer veel (afwijkende) regels bij komen kijken. Zeker nu er een nieuwe wet is aangenomen die de veiligheid moet vergroten (Comprehensive Safety Act 2010) zul je niet zomaar "even" je vrachtwagenrijbewijs hier kunnen halen, ook al heb je er een in Nederland.

Lees ook dit topic eens door, waarin een soortgelijke vraag werd gesteld.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik zou me eerst eens druk maken over hoe je Amerika denkt binnen te komen om daar te werken en dan pas over je rijbewijs. Denk je echt dat je op de bonnefooi naar de V.S. kunt afreizen om daar te gaan werken? Daar komt heel wat meer bij kijken, en zoals je op dit forum kunt zien, zijn de mogelijkheden uiterst beperkt.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
nickkessels
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2010, 14:18
Locatie: Beesel, Limburg
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door nickkessels »

Ik vraag ook niet voor een visum ik vraag alleen of mijn rijbewijs daar geldig is niet meer ik wil gewoon weten wat de mogelijke zijn niet meer.

Greetzz

Nick Kessels
IN GOD WE TRUST
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door ned in MO »

Ik denk dat het misschien nog wel geldig zou zijn maar ik denk niet dat er iemand is die je aanneemt op een ned rijbewijs

alleen is alle theorie wel anders wat denk ik inhoudt dat je misschien wel op een vrachtwagen zou mogen rijden maar alleen als ie leeg is.
Ook dit is allemaal giswerk. :?
Ga eens googelen op DMV (department of motorvehicles)

Het helpt natuurlijk wel dat je reeds ervaring hebt op een vrachtwagen, alleen is de bouw hier heel anders (met grote motorkap), andere wielverdeling etc.
dutchie_in_boston
Amerika-expert
Berichten: 1794
Lid geworden op: 14 aug 2007, 21:57
Locatie: Boston, MA

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door dutchie_in_boston »

ned in MO schreef:Ga eens googelen op DMV (department of motorvehicles)
of RMV (registry of motorvehicles) in Massachusetts :D. Niet dat je nu zo snel met een vrachtwagen door Boston wilt rijden.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Ziva »

Zoals gezegd, dat verschilt per staat dus kijk even naar de regels voor een rijbewijs per staat.

Omzetten NL - Amerika rijbewijs zou ik sowieso niet doen (als dat uberhaupt al mogelijk is), opnieuw halen of gewoon gelijk in Amerika halen zou ik eerder doen. Je moet er niet aan denken dat er iets vervelends gebeurd met je vrachtwagen en dat dan blijkt dat je papieren niet in orde zijn :o

Bovendien, als het halen van een vrachtwagenrijbewijs in Amerika net zo makkelijk en voordelig is als een normaal rijbewijs kun je het beter daar halen lijkt me!
Gebruikersavatar
nickkessels
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2010, 14:18
Locatie: Beesel, Limburg
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door nickkessels »

Dat lijkt mij ook maar kan ik gewoon waneer ik al in nederland een rijbewijs heb voor vrachtwagen gewoon in de usa het weer halen ?
IN GOD WE TRUST
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Bennogr »

Ik zou er gewoon niet aan beginnen. Met een vrachtwagen in de VS rijden is niet zo leuk als het misschien lijkt. Lange afstanden en zo. Bovendien kunnen de kosten van een eventueel ongeluk aardig oplopen, gezien de "ik begin een proces' mentaliteit hier en je moet dus een goede verzekering en een nog betere advocaat achter je hebben. Iets wat een goed transportbedrijf hier wel heeft, maar een willekeurige freelancer vaak niet.

Voor een camper heb je overigens geen vrachtautorijbewijs nodig, die valt gewoon onder een Nederlands rijbewijs, of anders zouden hier vele mensen een speciaal rijbewijs moeten halen en daarover zouden ze zeker bericht hebben. Ik heb wel veel over campers gelezen hier, maar nog nooit dat ze voor die enorme bakken een speciaal rijbewijs moesten halen.

Waar mensen naar vragen, krijg ik het idee, is dat je mogelijk denkt aan een werkvakantie, wat bijverdienen tijdens je vakantie. Dat mag niet. De pakkans is groot, want bij de meeste staatsgrenzen zijn weegstations, waar alle trucks op moeten, omdat ze bang zijn dat als je te zwaar bent de wegen kan vernielen. Bij zo'n controle wordt vast ook naar verzekerings- en andere papieren gevraagd en dan val je snel door de mand.

Bovendien: als buitenlandse diploma's en vergunningen (dokters, verplegers, leraren, enz.) hier in de VS niet geldig zijn, dan geldt datzelfde vast ook voor andere beroepen.

Voor vrachtauto's uit Canada en Mexico zijn er andere regels, die rijbewijzen en andere papieren worden hier wel erkend. Maar dat is een gevolg van NAFTA (North America Free Trade Agreement) en Nederland valt daar dus niet onder.

Sorry dat wij hier allemaal proberen je een illusie en een droom te ontnemen, maar je kunt beter wat opgeven en een leuke vakantie hebben dan een tijdje in een Amerikaanse cel te moeten doorbrengen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Dento »

Zoals ik al eerder zei: het is absoluut niet zo makkelijk om "even" je CDL te halen vanwege de hoeveelheid aan theorie (die anders is dan bijvoorbeeld Nederlandse/Europese) die je onder de knie moet hebben voordat je überhaupt de weg op mag.

Ik heb het even nagekeken in de regels hier:

Als buitenlander mag je niet met je buitenlands vrachtwagenrijbewijs in Amerika een vrachtwagen besturen (tenzij je, zoals Benno al aanhaalde, uit Canada of Mexico komt). Je hebt echt een door een Amerikaanse staat uitgegeven CDL nodig. Als buitenlander zou je eventueel in aanmerking kunnen komen voor het behalen van een non-resident CDL, maar dit is niet in alle staten mogelijk, en je moet verder nog steeds voldoen aan de vereisten voor het behalen van een regulier CDL, dus m.a.w. je moet de theorie-examens met succes afleggen, en je moet een praktijkexamen afleggen (waarvoor je zelf je eigen voertuig - dus een vrachtwagen van het type waarvoor je gaat afrijden - moet verzorgen).

Zowel de theorie- als de praktijkexamens kunnen pittig zijn; wellicht stukken makkelijker als je al een vrachtwagenrijbewijs hebt, maar doordat veel van de regulering toch anders is, moet er niet te licht over worden gedacht.

Wil je meer lezen over de vereisten en examens, kijk dan eens op deze pagina: kijk voor "Required knowledge and skills" in Subpart G, en voor de "Tests" onder Subpart H.

Deze regels zijn op federaal niveau, en gelden derhalve in elke staat.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door kastelke »

nickkessels schreef:Dat lijkt mij ook maar kan ik gewoon waneer ik al in nederland een rijbewijs heb voor vrachtwagen gewoon in de usa het weer halen ?
Ik denk dat je wel een geldige verblijfsstatus moet hebben, vooraleer je dat terug kan gaan halen.
Dus komen we terug bij het begin: wat is het nut van deze vraag?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Ziva »

nickkessels schreef:Dat lijkt mij ook maar kan ik gewoon waneer ik al in nederland een rijbewijs heb voor vrachtwagen gewoon in de usa het weer halen ?
Antwoord is dus "Ja" dat kan maar je hebt er, behalve meer ervaring doordat je in Nederland al met een vrachtwagen hebt gereden, geen extra voordeel van :)

Overigens: ik snap wel dat iedereen veel extra advies geeft maar ik geloof dat Nick wel weet dat hij een visum nodig heeft. En of het wel of niet leuk is kan hij natuurlijk beter zelf beoordelen lijkt me?
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Dento »

kastelke schreef:
nickkessels schreef:Dat lijkt mij ook maar kan ik gewoon waneer ik al in nederland een rijbewijs heb voor vrachtwagen gewoon in de usa het weer halen ?
Ik denk dat je wel een geldige verblijfsstatus moet hebben, vooraleer je dat terug kan gaan halen.
Of je nu wel of niet een Nederlands vrachtwagenbewijs hebt maakt geen verschil, je zult hoe dan ook je CDL moeten halen in Amerika. Zoals Ziva al aanhaalde, behalve wat manoeuvreerervaring voegt het niets toe.

Wat betreft de verblijfsstatus: zoals ik al zei bestaat er dus een non-resident CDL wat erop duidt dat je niet per se een legal (permanent) resident hoeft te zijn. Dat gezegd hebbende: je zult, als je met een CMV wilt rijden, dit waarschijnlijk voor een werkgever doen hetgeen betekent dat je een werkvergunning moet hebben - wat uiteindelijk dan toch neerkomt op het nodig hebben van een verblijfsstatus die dit toelaat.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door goldenhills »

Ik heb maar eens rond-gegoogled. Als ik het goed begrijp mag je met je Nederlandse rijbewijs als tourist in zo'n enorme RV rijden (max 26,000 lbs). Wat mij betreft komt dat al aardig in de buurt van een vrachtwagen :P
durske
Amerika-ontdekker
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2008, 16:50
Locatie: Texas

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door durske »

Je hebt een visum nodig, EN een social security number!!
Ik heb het teorieboekje thuis liggen, en het valt echt wel mee hoor. Als je ziet wat voor boeken je in Nederland in je hoofd moet stampen...
Maar zolang je geen Amerikaans staatsburger bent, mag je geen vloeistoffen rijden. Dus alleen stukgoed of vee.
Je krijgt eerst een theorietest, slaag je daarvoor. Kun je meteen afrijden in de vrachtwagen die je zelf georganiseerd hebt.

Durske.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Njit »

Enige verschil is dat er geen lading in zit.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Dento »

durske schreef:Je hebt een visum nodig, EN een social security number!!
Voor het behalen van een non-resident CDL heb je geen SSN nodig :wink: Er wordt dan wel groot op je CDL aangegeven dat het een non-resident CDL is.
durske schreef:Ik heb het teorieboekje thuis liggen, en het valt echt wel mee hoor. Als je ziet wat voor boeken je in Nederland in je hoofd moet stampen...
Interessant, je hoort normaal gesproken dat het best wel pittig is, maar misschien is het inderdaad het voordeel wat je hebt als je al in Nederland je vrachtwagenrijbewijs hebt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer