Vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
fddg
Amerika-ontdekker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:23
Locatie: Central Texas

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door fddg »

kastelke schreef:Wat ik me afvraag: zijn die chauffeurs in de US nu meestal gewoon in dienst van de baas? Want naar wat ik hier zie, lijkt het me vooral dat zij zelfstandigen zijn. Je moet dus al je eigen truck hebben, en die investering is ook niet mis!
Old Faithful schreef:Er zijn volgens mij ook chauffeurs die van een grote vervoerder een truck ter beschikking en opdrachten krijgen en dan per mijl betaald worden. Voor zover ik weet zijn ze niet in dienst van de baas in de zin van een gegarandeerd inkomen. Als iemand het beter weet, hoor ik het graag. :)
Nee hoor, de meeste chauffeurs zijn gewoon in loondienst bij die bedrijven maar krijgen inderdaad per mijl betaald. Dus hoe meer je rijdt hoe beter je paycheck is. Vandaar dat die gasten niet zo vaak thuis zijn. Natuurlijk moeten ze zich ook aan bepaalde rijtijden houden, weet even niet precies meer hoelang ze mogen rijden voor ze moeten rusten. Ik geloof dat ze 8 uur rijden en dan een aantal uur rusten, en na 3 of 4 van die cycles dienen ze 48 uur te rusten. (ben eens 4 weken met mijn toenmalige vriend meegereden. En heb zo heel veel Staten gezien!! :P )
En natuurlijk ligt het helemaal aan je dispatcher of je rond die tijd weer in de buurt van huis bent.....
Degene waar ik mee mee geweest ben heeft bij dat bedrijf zijn CDL gehaald, een deel werd door hun betaald, en een deel werd verrekend met zijn salaris totdat het was afbetaald. Dus op zich is het best te doen zonder een hele grote investering.

Natuurlijk heb je ook mensen die wel hun eigen truck hebben en die dus als totaalplaatje worden ingehuurd door bedrijven, maar weet niet hoe het bij hun geregeld is.
each day's a gift and not a given right
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Dento »

fddg schreef:Nee hoor, de meeste chauffeurs zijn gewoon in loondienst bij die bedrijven maar krijgen inderdaad per mijl betaald. Dus hoe meer je rijdt hoe beter je paycheck is. Vandaar dat die gasten niet zo vaak thuis zijn. Natuurlijk moeten ze zich ook aan bepaalde rijtijden houden, weet even niet precies meer hoelang ze mogen rijden voor ze moeten rusten. Ik geloof dat ze 8 uur rijden en dan een aantal uur rusten, en na 3 of 4 van die cycles dienen ze 48 uur te rusten.
...
Natuurlijk heb je ook mensen die wel hun eigen truck hebben en die dus als totaalplaatje worden ingehuurd door bedrijven, maar weet niet hoe het bij hun geregeld is.
Het aantal Owner/Operators is over het algemeen groter dan het aantal Company drivers. Dat geldt niet voor alle carriers, maar bij de meeste grotere jongens is dat wel het geval. Het is voor een bedrijf ook stukken aantrekkelijker, want ze hoeven zelf de tractor niet te kopen - ze huren 'm alleen in. In tijden van een recessie is het namelijk makkelijker om weer van de Owner/Operators af te komen dan van Company Drivers - en dan hebben ze ook de kosten voor de truck niet meer.
Walmart bijvoorbeeld is daarop een uitzondering en heeft (veel) meer Company Drivers dan Owner/Operators.

Hoe er betaald wordt hangt ook af van het soort transport dat een bedrijf aanbiedt. Per mijl is het meest gangbare, waarbij Owner/Operators meer per mijl krijgen dan de Company drivers, maar dat is ook logisch want van die per mijl betaling moeten de Owner/Operators ook de financiering e.d. van hun vrachtwagen betalen. Er zijn echter ook chauffeurs die per hoeveelheid vervoerd product betaald krijgen, of chauffeurs die betaald krijgen per rit (bijvoorbeeld bijzonder transport).

Wat de rijtijden betreft, dat hangt ook helemaal af van het werk dat ze doen. Als je intrastate rijdt (dus binnen dezelfde staat blijft) gelden weer andere regels dan als je interstate gaat (dus je staat uit gaat); blijf je binnen 100 "air miles" van de thuisbasis van de carrier dan gelden ook weer andere regels.

De Hours of Service Rules kunnen best verwarrend zijn, en sommige carriers maken er echt volledige studies van om chauffeurs maximaal te benutten en toch nog binnen de toegestane uren te blijven.

Je mag maximaal 11 uur rijden nadat je 10 aaneensluitende uren "off duty" bent geweest. Je mag echter niet meer rijden na het 14e uur nadat je "on duty" bent gekomen na een periode van 10 uren "off duty". Je mag niet meer rijden nadat je 60 uur binnen 7 dagen hebt gereden, of 70 uur binnen 8 dagen (afhankelijk van welke jurisdictie de carrier hanteert). Je mag echter weer een nieuwe periode van 7 of 8 dagen laten ingaan als je aaneensluitend 34 uur "off duty" bent geweest.

Heb je een slaapcabine in je vrachtwagen dan zijn er ook weer aparte regels die kúnnen gelden. De 10 uur "off duty" van hiervoor mogen dan ook bestaan uit een periode waarin je minimaal 8 aaneensluitende uren in de "sleeper berth" door hebt gebracht, plus nog eens 2 aparte aaneensluitende uren in de slaapcabine, "off duty", of een combinatie van de twee. Deze 10 uren regel mag niet worden toegepast binnen de 14 uur regel na het "on duty" komen.

Het ligt allemaal wéér helemaal anders als je vrachtwagens bestuurt die werk doen op en bij olievelden, en zoals gezegd bij ritten die binnen de 100 "air miles" bijven van de thuisbasis van de carrier.

Gaat jouw rit Canada in dan ligt het wéér helemaal anders, want daar gelden weer andere regels. Zo is de regel van maximaal 11 uren mogen rijden in Canada gesteld op 13 uur. Zit je op 10 uur en 50 minuten mag je in de VS dus nog maar 10 minuten rijden, maar ga je dan Canada in mag je nog 2 uur en 10 minuten doorrijden. Het is dan wel opletten als je weer de VS in gaat, want stel dat je op 12 uur rijden zit, dan is dat in Canada nog legaal, maar kom je daarmee de VS in dan ben je alweer in "violation".

En zo zijn er nog héél veel meer kleinere regels, en uitzonderingen (als er bijvoorbeeld "adverse weather conditions" waren dan zijn er weer bepaalde uitzonderingen die langer rijden toestaan).

Zoals fddg al zegt hangt veel af van je dispatcher, maar ook van het beleid van het bedrijf, én je eigen keuze hoeveel je van huis bent. Ik sprak niet al te lang geleden nog met een chauffeur die al anderhalve maand niet meer thuis was geweest. En soms heb je man en vrouw die als team rijden, en nog langer van huis zijn. Het is net wat je wilt, en wat je wilt kan ook bepalen voor welke carrier je wilt gaan werken want niet elke carrier is even "family time friendly".
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Loek »

Mooi samengevat Dennis. Dat had je twee jaar geleden ook niet verwacht dat je daar zoveel vanaf zou weten :wink:
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18754
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door kastelke »

Je zou haast gaan denken dat hij zelf met de vrachtwagen wil gaan rijden. :lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Loek »

ik denk dat hij (en ik) zich wel twee keer zal bedenken voordat hij daaraan begint. Het leven van een vrachtwagen chauffeur in de US gaat echt niet over rozen. Het beroep wordt weleens geromantiseeerd, maar ze vergeten dan te vermelden dat er een hoop nadelen aan kleven.
Gebruikersavatar
fddg
Amerika-ontdekker
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 apr 2009, 20:23
Locatie: Central Texas

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door fddg »

Thanks Dento, als gezegd ik weet niet alle ins and outs (zoals de preciese tijden) maar jij hebt het prima uitgelegd!

Wat mensen het beste kunnen doen is contact opnemen met de diverse bedrijven om er achter te komen wat bij hun het gangbare is. Maar jou uitleg maakt een hele boel duidelijk!
each day's a gift and not a given right
Checkmate
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2021, 11:48
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Checkmate »

durske schreef:
28 jan 2011, 07:57
Je hebt een visum nodig, EN een social security number!!
Ik heb het teorieboekje thuis liggen, en het valt echt wel mee hoor. Als je ziet wat voor boeken je in Nederland in je hoofd moet stampen...
Maar zolang je geen Amerikaans staatsburger bent, mag je geen vloeistoffen rijden. Dus alleen stukgoed of vee.
Je krijgt eerst een theorietest, slaag je daarvoor. Kun je meteen afrijden in de vrachtwagen die je zelf georganiseerd hebt.

Durske.
Ik wilde even dit topic updaten; van wat ik gevonden heb op internet; sinds een aantal jaar is het mogelijk (vanwege de nijpende tekorten aan truckers) om zonder een SSN toch een CDL te halen. Werken met je CDL heb je wel een SSN nodig. Dit kun je doen om een voorstel via een truckersbedrijf te doen waarbij je de kosten deelt; of zelf vergoed van de applicatie visa.
Waar een wil is is een weg. De tekorten zijn inmiddels dermate hoog dat de eerste NL truckers al een jaar onderweg zijn in hun traject.
Het kost wat; maar dan heb je ook wat.
Checkmate
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2021, 11:48
Aantal x V.S. bezocht: 22

Re: vrachtwagenchauffeur worden in de USA!

Bericht door Checkmate »

Voor alle duidelijkheid; tijdelijke contracten. Waarbij je vanzelf weer in NL uitkomt na verloop van tijd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer