Pagina 1 van 1

Werken voor overheids instanties of contractor

Geplaatst: 19 okt 2005, 16:42
door rperre
Hoi allen, ik wilde even voor informatieve doeleinden doorgeven hoe mijn zoektocht naar een baan gaat 8)

Als ex luchtmacht vlieger op de AH64D Apache en gequalificeerd maintenance test pilot, wonend in Dothan, AL (vlakbij Ft Rucker, AL)
is mijn grootste werkgever de "Army" of een contractor voor de Army. Er is echter een groot probleem, om daar te kunnen beginnen moet je een U.S. Citizen zijn (op dit moment ben ik een Permanent Resident en moet nog 3 jaar wachten op mijn naturalisatie). Dit is een "key requirement" (zeggen ze) waar menig contractor star aan vast houdt. Ik ben ondertussen aan het praten met 3 verschillende contractors en de locale "employment agency" om te kijken wat ik dan wel kan doen.

Dit startte mijn zoektocht naar de regelgeving hieromtrent.
Het grootste probleem in mjn ogen is niet het U.S. Citizen gedeelte maar de noodzakelijke Security Clearance om op de legerbasis te kunnen werken met security sensitive items! Via alle websites van de DoD (Department of Defense) vond ik de volgende, welke zegt dat een non-U.S. Citizen met "special or unique skills" wel voor een contractor kan werken en ook een LAA (Limited Access Authorization) kan krijgen. Hieraan zijn natuurlijk allerlei regels verbonden, maar het is een begin!
Ik vond de volgende link waar in paragraaf 2-210 het volgende staat:
http://www.dtic.mil/whs/directives/corr ... h2sec2.pdf
However, compelling reasons may exist to grant access to classified information to an immigrant alien or a foreign national. Such individuals may be granted a Limited Access Authorization (LAA) in those rare circumstances where the non-U.S. citizen possesses unique or unusual skill or expertise that is urgently needed to support a specific U.S. Government contract involving access to specified classified information and a cleared or clearable U.S. citizen is not readily available.
Er zitten natuurlijk nog wel wat haken en ogen aan, zoals het feit dat een U.S. Citizen niet beschikbaar is voor de baan, maar het is een begin!

Ik heb vervolgens een e-mail gestuurd naar de DSS (Defense Security Service) en kreeg het volgende terug:
A U.S. cleared contractor can employ a non-U.S. citizen to perform work on a classified U.S. Government contract. There are limitations. Foreign nationals and immigrant aliens may be granted a Limited Access Authorization (LAA) in those rare circumstances where the non-U.S. citizen possesses a unique or unusual skill or expertise that is urgently needed to support a specific U.S. Government contract involving access to specified classified information, and, a cleared or clearable U.S. citizen is not readily available. All classified performance of duties must be performed in the United States, and under a specific contract. Levels of classified access are Confidential or Secret. The U.S. Government User Agency must also agree to employ a non-US citizen on their classified-controlled contract.
Dit ziet er hetzelfde uit, maar hopenlijk zien de contractors nu dat ik, wanneer nodig voor mijn "skills", wel ingehuurd kan worden, er moeten alleen wel wat formulieren ingevuld gaan worden, maar dat is een ander probleem.

Mijn filosofie over dit geheel ligt eigenlijk zo: Als ik al op deze helicopters gevlogen heb en ook alle training in Ft Rucker gehad heb (met de nodige clearances), waarom zou ik daar dan nu niet kunnen werken?

tot zover, ik houdt jullie op de hoogte,

Richard

Geplaatst: 19 okt 2005, 17:01
door PeeJay
Waarom meld je je niet aan bij het leger om helicopters in Irak te vliegen? Denk dat je een goeie kans maakt, en het is ook een kortere weg naar US citizenship.


/PeeJay

Geplaatst: 19 okt 2005, 17:06
door rperre
Waarom denk je dat ik uit het Nederlandse leger ben gestapt?

Goed punt PeeJay en ik vergat dit te vermelden, mijn doel voorheen om naar de VS te komen was om meer bij mijn vrouw thuis te zijn. Als ik me aanmeld bij de Army zit ik binnen no time een jaar in Iraq, niet echt heerlijk makend dus, en mijn vrouw ziet me al aankomen! Het is echter een optie die ik nog niet weggegooid heb.
Overigens kun je als non-U.S. citizen nog steeds niet meteen meedoen aan alle actie waarbij doctrine etc.. meeteld, je kunt echter wel zeer spoedig je U.S. Citizenship krijgen, waardoor alles in een keer mogenlijk wordt (maar dan zit je er al in). Ik ga wel eens informeren of ze niet een soort van "lineaire instroom" hebben, waarbij ik alleen locaal zou kunnen werken.

Richard

Geplaatst: 21 okt 2005, 19:55
door laska
Hi Richard,

Bureacratie en de hoofpijn die erbij komt kijken.. Teken toch bij , zeiden ze. teken toch bij !

Misschien heb je het al eerder onderzocht maar is er geen manier om als testpiloot voor Boeing te vliegen? Heb je ook niet zo last van al die mortieren die om je oren suizen.

Re: Werken voor overheids instanties of contractor

Geplaatst: 21 okt 2005, 21:58
door wiepster
Hallo Richard,

Ik heb jouw "probleem" ff vertaald aan mijn partner, die een American citizen is en vanuit de Airforce als contractor is gaan werken voor diverse bedrijven over de wereld.

Hij begreep niet waarom het zo moeilijk was om met zijn skills weer als contractor te gaan werken..probleem bleek dus zijn Security Clearance, gecancelled omdat hij destijds weg is gegaan om veiligheidsredenen uit het Midden Oosten.

Hij wenst je veel geluk/succes met het vinden van een baan, veel bedrijven zijn blijkbaar niet zo happig om iemand aan te nemen zonder een Security Clearance.

Geplaatst: 22 okt 2005, 06:25
door rperre
Dank je wiepster, dat is precies wat ik dus ook denk. Ik probeer ze alleen duidelijk te maken dat het wel mogenlijk is.

Ik ben op dit moment in contact met S3 inc. waarmee ik zelf nog gevlogen heb in Ft hood, de AFS die in Ft Rucker de maintenance tests voor de Apache doen (hmmm 1+1=.....). En de locale "employment agency" zijn voor me op zoek. Maar vaak moet ik zelf weer opnieuw contact zoeken. Ze zijn allemaal enorm enthiousiast wanneer ze mijn "qualificaties" horen, maar dan komt het "Permanent Citizen" verhaal naar boven, en wordt het al snel wat minder heb ik in de gaten.

Ik heb vandaag met iemand van de FAA (Federal Aviation Authority) gesproken en die vertelde mij om eens met de overheids instanties te gaan praten om toch de tijd om U.S. Citizen te worden te kunnen inkorten, omdat dat toch wel zeer veel limitaties weghaald!

Maar goed, ik geef niet op, en we beginnen maar gewoon civiel te vliegen!

Richard