Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Typisch Nederlandse dingen meenemen met emigratie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Typisch Nederlandse dingen meenemen met emigratie

Bericht door Ziva »

Ik weet niet echt of dit onderwerp hier thuishoort maar zoniet, verplaats hem alsjeblieft.

Ik ben dus bezig mijn spullen te ruimen i.v.m. met emigratie. Nu is het wel heel duidelijk wat wel weg kan en ook wat zeker niet weg kan maar het gaat om de spullen die zeg maar niet zo overduidelijk zijn.

Mijn vraag aan jullie is dus: hebben jullie voorbeelden van spullen waarvan je echt blij bent dat je ze toch hebt meegenomen omdat ze bijvoorbeeld niet of moeilijk te krijgen zijn in Amerika, ze na je emigratie ineens meer waarde kregen qua emotie of handigheid of waarvan je na een x aantal jaar nu zegt "Wow ik ben echt blij dat ik dit of dit toen heb meegenomen!"

Ik noem als voorbeeld zaken als "Tegeltjes met Nederlandse spreuken" of een "kaasschaaf". Zaken die in Nederland dus heel gewoon zijn en waar je misschien niet om maalt als je hier woont maar ik weet dus nu niet vooraf of ik dat nu wel of niet moet meenemen. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel en ik hoop tips/advies te krijgen zodat ik hopelijk wat makkelijker kan inschatten wat ik wel/niet meeneem ook al realiseer ik me dat dit best wel persoonlijk is.

Alvast bedankt!
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Re: Typisch Nederlandse dingen meenemen met emigratie

Bericht door USA2004 »

Leuk onderwerp. Dingen waar ik veel plezier van heb:

- Zwarte Nederlandse braadpan. In Amerika heb je ook prima Dutch ovens, maar ik ben erg gehecht aan mijn BK braadpan.
- Stamper voor stamppot.
- Kaasschaaf, zoals je zei.
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Stampers voor stampot en kaasschaven hebben ze in Amerika ook, maar die nemen weinig ruimte in beslag, dus meenemen.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Goed topic! Wij kunnen niet heel veel meenemen, maar mijn ouders vliegen in maart al naar ons (mn vader heeft veeeeeeel ff miles van KLM) en kunnen beide ook nog eens 2 (=4) koffers vol troep meenemen!

Ik wil iig wat keukenspullen waar ik aan gehecht ben meenemen, zoals mijn microplane rasp (die waarschijnlijk ook echt in de VS te krijgen is) en onze messenset. Maar een stamper en kaasschaaf zijn ook goede.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Behalve elektrische keukenapparatuur heb ik eerlijk gezegd vrijwel alles meegenomen, gewoon omdat het kon. Alles is hier gewoon verkrijgbaar (ook hier gebruiken ze kaasschaven en stampotstampers), maar het is meer dat ik blij ben dat de spullen die ik gewend was te gebruiken nog steeds heb. Alles is natuurlijk vervangbaar en zeker keukenspullen, maar ik hou nogal van koken en het was ergens toch wel prettig dat ik daar gewoon met dezelfde spullen mee door kon gaan nadat ik verhuisd was. Het klinkt misschien stom, maar juist dat gemak maakte die eerste paar weken een stuk relaxter.

Meer in het algemeen moet je je bij de dingen die je meeneemt afvragen of het zwaar en groot is, of het duur is en/of gemakkelijk te vervangen. Zo heb ik bv al mijn keukenspullen (en dat bedoel ik ook echt alles: tot en met een dunschiller aan toe :lol: ) verhuisd. Het weegt allemaal vrijwel niks en al met al kost het toch ook wel geld als je alles opnieuw moet kopen. Maar daar staat tegenover dat ik vrijwel al mijn glazen, kopjes en borden in NL heb gelaten. Ook omdat het gewoon simpel Ikea-spul was en ik er verder niks mee had, maar vooral omdat dat nou juist zwaar en breekbaar was. Maar dat is voor iedereen persoonlijk, een NL vriendin van mij hier vond dat juist heel waardevol, omdat haar servies een erfstuk was. Dat is natuurlijk anders.

Verder ben ik vooral blij dat ik bepaalde dingen heb meegenomen voor aan de muur. Dingen die ik had meegenomen van reizen, of die ik van familie had gekregen/geerfd. Maar dat maakte wel dat ik me meteen thuis voelde in mijn nieuwe woning en ik ben blij dat ik in mijn opruimwoede niet van alles afstand heb gedaan. Ik was namelijk in de weken voor mijn vertrek enorm drastisch schoon schip aan het maken en heb heel erg veel weggedaan maar ben uiteindelijk blij dat er toch nog veel is meegegaan. Waaronder dus uiteindelijk mijn keukenspullen en ik had zelfs op een gegeven moment nog ruimte voor NL kruiden/-mixen. Heb ik keurig gemeld bij de douane, maar het was toch wel handig. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Wat ik hier nog nooit heb gezien is een eierprikker en die heb ik dus uit nederland. Gewone aardappelmesjes heb ook niet gezien. Kaasschaaf wel al is de nederlandse beter. Nederlandse kruiden zoals shoarma, gehakt en kipkruiden
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

ned in MO schreef:Wat ik hier nog nooit heb gezien is een eierprikker en die heb ik dus uit nederland. Gewone aardappelmesjes heb ook niet gezien
Beide dingen kun je hier ook gewoon kopen. Een eierprikker zit hier vaak "ingebouwd" in een eisnijder, al moet ik zeggen dat ik die van mij eigenlijk nog nooit heb gebruikt.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Behalve etenswaren, kleding en wat kleine beeldjes/schilderijtjes had ik bijna niks meegenomen. Het scheelde wel dat ik nog erg jong was en dus nog niet zoveel verzameld had over de loop der jaren ... uiteindelijk paste alles netjes in 2 koffers.

Je kan het eigenlijk zo gek niet bedenken of ze verkopen het hier en anders kan je familie het de volgende keer voor je meenemen/opsturen. Ik heb nog wat spullen bij mijn ouders in de berging, dus wanneer ik in Nederland ben kijk ik meestal of ik nog iets mee wil nemen, maar meestal zit er niet iets bij wat ik mee wil nemen. Kijk, als je iets al jaren niet meer hebt gebruikt dan kan het ook niet zo belangrijk zijn.
Afbeelding
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Over-the-counter medicijnen die je gebruikt ... is hier allemaal net even anders en heeft voor mij in elk geval jaren geduurd voordat eea. wende.

Gr., Flipje
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

ook ik was jong (21) toen ik hier permanent kwam wonen en 2 koffers waren meer dan genoeg. Alles is hier te krijgen, en anders ga ik het wel halen :lol:. Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn nederlandse boeken.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Er staan al een hoop gebruikelijke tips.
Maar hier nog een paar
Een degelijke boodschappen tas, waar echt boodschappen in passen, zeg maar.
En kruiden, (shoarma, ketjap, gehakt kruiden enzo.) het is hier vaak veel van hetzelfde vind ik.
Aardappelschilmesjes (echte scherpe dan, die hier snijden veelal niet)
Van die gele vaatdoekjes van 10 voor een Eurie.
Een goede raam wisser. Ramen worden veelal met glasex gewassen en een trekker komt er veelal niet aan te pas. (en dus moeilijk te krijgen)
De keuze uit was rekjes is ook klein, mocht je zo af en toe wat te drogen willen hangen en niet altijd je droger gebruiken.

Delftsblauwe tegeltjes had ik in NL niet en hier dus ook niet ;-)
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

dutchie_in_boston schreef:Maar ik ben nog steeds erg blij met mijn nederlandse boeken.
Dat doet me ergens aan denken! Ik had mijn loeizware Dikke Van Dale meegenomen. :lol: Ik heb hem nu nog steeds en al gebruik ik hem zelden vind ik het toch een fijn naslagwerk om te hebben.
Afbeelding
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Ik heb een mooie tweedelige NL-EN EN-NL Van Dale, loeizwaar, maar zou ze graag meenemen...
Ik zou graag onze mooie wijnglazen meenemen, maar dat vind ik wel een beetje tricky.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Ja, die tweedelige is het die ik meegenomen had. :lol: Erg he?!

Als je maar voor 2 jaar gaat zou ik je wijnglazen gewoon thuis laten. Het zou toch zonde zijn als er eentje (of meer) sneuvelt ...
Afbeelding
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Vind ik ook, maar we drinken er vaak uit, en ik denk dat je een beetje als "thuis" zullen voelen. Ze zijn van Iittala, weet iemand of dat merk in de VS verkocht wordt?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

washandjes!!! Tenzij je fan bent van de waslapjes.

Goede dweilen (en een 'aftrekker', geen idee of je dat in Nederland ook zo noemt maar ik bedoel die stok met het rubber aan waar je mee kan gaan dweilen.
Zoals Staceybeesie ook al zei: een handig aftrekkertje om je ramen te lappen.
Zeemvellen.
Stevige strijkplank (al zal die niet in je koffer passen, hahaha).
In Canada zijn vulpennen zoals van Parker en Waterman moeilijk te vinden, en tintenkillers en die inktbuisjes ook niet. Geen idee trouwens hoe die mensen het dan doen die in de juwelenwinkel zo'n dure pennen van een paar honderden dollars kopen... Maar ik heb dus onlangs mijn voorraadje op laten sturen vanuit Belgie. Misschien dat het in de US geen probleem is? Ik heb er daar nooit op gelet of ze dat nou wel of niet verkochten.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Wow supertopic!!!

Ik krijg inderdaad onwijze goede ideen. Washandjes zou ik bij wijze van spreken wegdoen maar het zijn wel hele dure die ik heb en als ze moeilijk te krijgen zijn... en ja... keukenspullen wegen inderdaad niet zoveel en het is toch wel lekker om dat "ene" fijne schillertje te hebben of dat ene handige dingetje.

Als iemand nog meer handige dingen heeft hoor ik het graag :)
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Washandjes is een hele goede inderdaad!
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

kastelke schreef:(en een 'aftrekker', geen idee of je dat in Nederland ook zo noemt maar ik bedoel die stok met het rubber aan waar je mee kan gaan dweilen.
gut, hebben ze geen squeegees in canada?

Oh ja, de 2-delige van dale! Die staat inderdaad ook in mijn kast.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

SanneN schreef:Ze zijn van Iittala, weet iemand of dat merk in de VS verkocht wordt?
Nee, helaas volgens mij niet. Dat is ook een van mijn favoriete merken, maar ik heb het hier nog nooit ergens gezien. Ik heb er ook wat dingen van en heb die inderdaad ook meegenomen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer