Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Informatie over K3

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
wonderer
Amerika-ontdekker

Informatie over K3

Bericht door wonderer »

Hallo,

Ik ben in mei getrouwd met een Amerikaan en nu alweer een tijdje terug in Nederland. De I-130 staat op het punt ingezonden te worden door manlief.

Nu las hij iets over K3 visa en ik wilde daar ook meer over weten, maar een echt duidelijke site daarover is amper te vinden.

Kan iemand vertellen of de K3 in deze situatie meerwaarde heeft, en hoe dat dat in zijn werk gaat?

Het lijkt wel of ze de procedure expres zo lastig maken om mensen te ontmoedigen, ofzo :P
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

http://travel.state.gov/visa/immigrants ... 15.html#1c

Hoi, op bovenstaande site van de State Department kun je info vinden.

Wat ik ervan begrijp is, dat het K-3 visum de (niet US) echtgenote van een UScitizen recht geeft in de US te verblijven tot andere formaliteiten afgerond zijn (denk permanent residency), vrij in- en uit te reizen, het visum geeft ook recht op werkauthorizatie.

Wat in jullie situatie het beste is, en daar kom ik weer, kan alleen een goede immigratie-advokaat je vertellen. Wees altijd voorzichtig met info van het Internet, of van anderen "die in eenzelfde situatie zaten", iedere situatie is nl. anders ! en de immigratie-regelgeving is voortdurend aan verandering onderhevig.

Overigens, gefeliciteerd met je huwelijk en voor straks: Welcome to the States !
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Laat ik nu bij het lezen van het topic denken dat het over de bekende belgische groep K3 gaat...

Maar nee! Het gaat over een saai visum :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Wonderer,

De K3 is destijds ingesteld omdat de approvals van de I-130 erg lang duurden. De K3, waarvoor je een I-129 indient, geeft na goedkeuring van de I-129 de benificiary van de I-130 het recht om in de VS te verblijven tot de I-130 is goedgekeurd. Als je er ook een EAD bij aanvraagt mag je dan ook werken. De K3 is twee jaar geldig.

Ik heb me de afgelopen weken niet echt met de timelines bezig gehouden, maar het is momenteel wel zo dat het erg lang duurt voordat de I-129 wordt goedgekeurd. Meerdere mensen hebben een goedkeuring van de I-130 in huis voordat de I-129 binnen is. Kortom, is het zinvol om voor een K3 te gaan? In de huidige omstandigheden zou je, als je over voldoende financien beschikt, de gok kunnen wagen.

Maar waarom gaan jullie voor de stateside filing van de I-130? Je moet rekenen op minstens 6 maanden tot wellicht een jaar voordat jij dan naar de VS mag (om te blijven).
Als je Amerikaanse man de gelegenheid heeft om enkele dagen naar NL te komen kan je de I-130 ook bij het consulaat indienen. Dan heb je je immigrant visa in ongeveer 2 maanden in huis. Zie http://www.usadutch.com voor goede informatie over deze methode, in layman's terms 'DCF' (direct consular filing) genoemd.
Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waarbij dit voor jullie niet wenselijk is, maar als de VS partner de gelegenheid heeft naar NL te komen (1 dag is voldoende: 's morgens aankomen, rechtstreeks naar het consulaat, de volgende ochtend terugvliegen is mogelijk) is dit een veel betere (lees: snellere) route dan de stateside I-130 (waarbij het er in dat geval ook nog aan ligt welk service center je hebt: is het Vermont dan zit je wel goed (snel) maar Nebraska is erg traag).

Wat Oortjes zegt over een immigratieadvocaat vind ik in jullie geval, met de informatie die ik van jou heb nu, een beetje voorbarig/onnodig. Ik vind dat ik dit mag zeggen, omdat ik er zelf een ben (hoewel niet jouw advocaat, en mijn berichten hier zijn puur op persoonlijke basis ter algemene informatie en zijn geen juridisch advies).
Als je getrouwd bent met een Amerikaan zijn er twee mogelijkheden voor Nederlanders: de I-130 stateside filing (al dan niet met K3) of de I-130 consular filing. De keuze tussen die twee mogelijkheden kan je echt wel zelf maken: of je wacht wat langer (stateside) zonder gereis, of het gaat sneller (DCF) maar dan moet de Amerikaan wel eventjes naar NL komen.

Als er zaken meespelen als HIV/AIDS, een criminele achtergrond of andere zaken die van invloed kunnen zijn op je visumaanvraag, zou ik inderdaad wel eerst even de gang naar een immigrations attorney maken, om problemen voor te zijn. Als je je afvraagt wat ik bedoel met 'andere zaken die van invloed kunnen zijn.....' en het kost je moeite om dit te achterhalen, is het inschakelen van een immigrations attorney vanaf het begin wellicht hoe dan ook een goed idee. ;)
olavski
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door olavski »

De formulieren die je nodig zult gaan hebben kun je vinden op http://uscis.gov/graphics/index.htm

Je bent al getrouwd dus dan, als je je zaakjes voor elkaar hebt, zou het redelijk snel kunnen gaan. :)

Laat je niet van de wijs brengen door de online 'procesing dates' op de websites (je krijgt een case number zodat je je status online kunt checken) want die kloppen vaak voor geen meter weet ik uit ervaring :mrgreen:

Succes.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Njit schreef:Laat ik nu bij het lezen van het topic denken dat het over de bekende belgische groep K3 gaat...
LOL! Ik dacht ook al "Wat staat K3 nou tussen 'Emigratie' te doen???".
:lol:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
wonderer
Amerika-ontdekker

Bericht door wonderer »

kastelke schreef:
Njit schreef:Laat ik nu bij het lezen van het topic denken dat het over de bekende belgische groep K3 gaat...
LOL! Ik dacht ook al "Wat staat K3 nou tussen 'Emigratie' te doen???".
:lol:
Dat probleem had ik dus ook toen ik naar nederlandse sites met over K3 wilde zoeken ;)

MrsMiaWallace, bedankt voor de info! Wij hadden juist begrepen dat een DCF veel langer zou duren..Hij komt toevallig eind november tien dagen hier, zou dat uberhaupt nog lukken? Of moet je echt maanden van te voren dat soort dingen aanvragen/afspraak maken enzo? Als het dan zou kunnen, zou het natuurlijk geweldig zijn...
MrsMiaWallace
Amerikafan

Sterker nog, je hebt helemaal geen afspraak nodig. Je zorgt dat je op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag om 13:30 voor het consulaat staat, je man zegt dat hij daar is om een visumaanvraag in te dienen voor zijn echtgenote, je gaat naar binnen en overhandigt ze alle papieren. Check op de site die ik eerder noemde voor de volledige procedure, welke papieren enz... en ga ook even langs op de site van het consulaat in Amsterdam.

Succes. :)
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Wonderer,

Voor het geval je nog niet overtuigd bent, sluit ik me graag bij de vorige schrijvers aan. Als het even kan, doe dan DCF. En inderdaad, voor heel veel goede ervaringsdeskundigheid, kun je terecht op USADutch. Op elke pagina vind je daar verwijzingen naar "DCF in 6 steps", waarbij telkens is aangegeven welke formulieren e.d. wanneer nodig zijn. De gemiddelde doorlooptijd van DCF (ook afhankelijk van hoe snel je zelf steeds reageert) ligt op een maand of twee. Je man hoeft er alleen maar bij te zijn aan het begin van de procedure bij het indienen van de aanvraag, meer niet.

Ook zijn er daar nog wel wat verwijzingen te vinden naar vergelijkingen tussen DCF en wat de insiders noemen "the long route" (aanvraag indienen in de US). Er zijn maar weinig situaties waarin die lange weg interessanter is dan DCF.

Groet,
Marcel (toekomstig DCF'er)
Life is good in the Tarheel State.
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

K3 goes international????
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Marceljesse schreef:K3 goes international????
Dat zijn ze al hé, want Nederland ligt buiten hun Vlaamse landsgrenzen. :wink:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
wonderer
Amerika-ontdekker

Bericht door wonderer »

Marcel schreef: Op elke pagina vind je daar verwijzingen naar "DCF in 6 steps", waarbij telkens is aangegeven welke formulieren e.d. wanneer nodig zijn.
Ik heb die pagina inderdaad eerder gezien, en dacht dat ie afgrijselijk out of date was... Op dat forum kregen we wel de tip om niet een fiancee visum aan te vragen, maar gewoon te gaan trouwen. Dat was dus inderdaad een goeie zet.

Ik hoop dat het zo gaat lukken. Zo te lezen hebben we al een paar maanden verspeeld :(

Oh ja, de reden waarom we state side deden, was omdat we begrepen hadden dat je inwoner van Nederland moet zijn om dcf te kunnen doen.
Petitioners who want to file with this office must be residents of the Netherlands, the exception being petitioners who have come to the Netherlands to marry their Dutch citizen or resident fiancé(e) and plan to go back to the U.S. as soon as possible.
We zijn in de VS getrouwd, dus dat ging niet op. Hoe zit het nou precies? Hij is Amerikaan, kan hij gewoon op het consulaat zeggen dat hij voor mij een visum aan wil vragen?
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

wonderer schreef:
Marcel schreef: Op elke pagina vind je daar verwijzingen naar "DCF in 6 steps", waarbij telkens is aangegeven welke formulieren e.d. wanneer nodig zijn.
Ik heb die pagina inderdaad eerder gezien, en dacht dat ie afgrijselijk out of date was... Op dat forum kregen we wel de tip om niet een fiancee visum aan te vragen, maar gewoon te gaan trouwen. Dat was dus inderdaad een goeie zet.
Ik weet niet wat jou die indruk gaf, maar bij mijn weten is wat daar staat nog steeds juist. Af en toe vinden updates plaats op basis van nieuwe ervaringen van forumleden. Het delen van jouw eigen ervaringen op dat forum (zeker wanneer dingen nu anders zijn dan op de site beschreven staat) wordt dan ook zeer op prijs gesteld.
wonderer schreef:Oh ja, de reden waarom we state side deden, was omdat we begrepen hadden dat je inwoner van Nederland moet zijn om dcf te kunnen doen.
Petitioners who want to file with this office must be residents of the Netherlands, the exception being petitioners who have come to the Netherlands to marry their Dutch citizen or resident fiancé(e) and plan to go back to the U.S. as soon as possible.
We zijn in de VS getrouwd, dus dat ging niet op. Hoe zit het nou precies? Hij is Amerikaan, kan hij gewoon op het consulaat zeggen dat hij voor mij een visum aan wil vragen?
De tekst die je aanhaalt lijkt dat inderdaad te suggereren, maar het is beslist niet het geval (in andere landen gelden soms wel zulke beperkingen voor DCF, maar in NL op dit moment gelukkig niet). Op USADutch vind je onder "Other couples" verschillende US/Dutch-stellen die in de US zijn getrouwd (en dus het tegendeel van jouw quote bewijzen), even naar NL kwamen om de procedure te starten, waarna de US-partner vaak meteen terugvloog, gevolgd door de NL-partner zodra de procedure was afgerond.

Laat ik overigens ook nog een quote geven uit de ervaringen van Richard & Jocelyn die de K3-route hebben gevolgd:
First of all....if you have a choice (some do not!) do not take the K3 route but do the DCF!
Kortom, maak je papieren snel in orde, download de formulieren van het internet (wees erop voorbereid dat het consulaat om onduidelijke redenen soms alleen de door hen afgegeven papieren forms accepteert en niet de geprinte PDF-forms van de officiële USCIS-website ... beat me :roll: ), zodat je alles kunt voorbereiden. Laat ook je man vast alle benodigde bijlagen van zijn kant verzorgen, zoals werkgeversverklaringen, belastingaangiften, e.d.. Zodra hij dan in NL is, gaan jullie samen naar het consulaat om de I-130 in te dienen (dat kan op maandag t/m donderdag tussen 13.30 en 15.00 uur). Dat is het enige waarbij hij aanwezig hoeft te zijn.

Succes!
MrsMiaWallace
Amerikafan

Wonderer,

De mogelijkheid voor DCF is voor Amerikanen die niet in het land van hun spouse wonen in feite een gunst van het consulaat. Alle consulaten (met uitzondering van Canada) hebben de mogelijkheid van DCF voor US ingezetenen van hun land. Sommige consulaten (waaronder die in Nederland) staan DCF ook toe voor 'non-resident US citizens'.

Het door mij bold gemaakte stukje van wat jij aanhaalt [''the exception being petitioners who have come to the Netherlands to marry their Dutch citizen or resident fiancé(e) and plan to go back to the U.S. as soon as possible''] is tot op heden door het consulaat nog nooit letterlijk gebruikt. Dit komt er op neer dat er minstens evenveel mensen zijn geweest die DCF hebben gedaan na in de VS te zijn getrouwd, als er mensen zijn die DCF hebben gedaan na een huwelijksluiting in Nederland.

Hoewel het waarschijnlijk volledig juist zou zijn om te zeggen 'nee hoor, geen probleem, jullie kunnen gewoon de aanvraag op het consulaat indienen' raad ik je vanwege mijn beroepsachtergrond aan om even een telefoontje met het consulaat te plegen. Zoek op de website van het consulaat naar het telefoonnummer van de immigrant visa unit. Vertel dat jullie getrouwd zijn in de VS en vraag of je USC man de visumaanvraag op het consulaat kan indienen. Vraag ze dan meteen om je de benodigde papieren toe te sturen (het consulaat in Amsterdam houdt ervan haar eigen papieren te gebruiken i.p.v. van het 'net gedownload materiaal).
MrsMiaWallace
Amerikafan

Marcel,

Jij postte terwijl ik mijn antwoord aan het typen was. Mijn excuses als het daardoor lijkt alsof ik je op kleine details verbeteren wil. Dat is niet het geval.

Overigens is een veel gehoorde verklaring (althans in 'mijn wereld', scary as it may be ;)) dat de consulaten liever hun eigen papieren gebruiken omdat je bij hen met de Department of State te maken hebt en niet met de USCIS 'as such'. Hoe omschrijf ik dit... een beetje het concurrentiegevoel ('ikke is beterder als jij en ikke hoef jij spullen niet'). ;)
Maar of dat daadwerkelijk de reden is??? Geen idee. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het zou kloppen...
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Wonderer ik raad je ook aan de DCF procedure te volgen, het gaat allemaal veel sneller dan! Ik ben zelf hier naar amerika gekomen en heb de procedure gestart en nu net na ongeveer 1,5 jaar heb ik mijn visum binnen (en ben nu dus geheel "legaal" permanent resident van de VS)
Ik heb begrepen dat de DCF echt vele malen sneller kan gaan, en dat is iets wat ik toen nog niet wist of ik had daar ook voor gekozen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
wonderer
Amerika-ontdekker

Bericht door wonderer »

Hartstikke bedankt voor de info. Ik ga morgen meteen bellen (of maandag, als ze op vrijdag dat soort dingen niet doen :P)

Zouden ze het nou expres zo ingewikkeld maken om mensen te ontmoedigen of wat? ;)
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

MrsMiaWallace schreef:Hoewel het waarschijnlijk volledig juist zou zijn om te zeggen 'nee hoor, geen probleem, jullie kunnen gewoon de aanvraag op het consulaat indienen' raad ik je vanwege mijn beroepsachtergrond aan om even een telefoontje met het consulaat te plegen. Zoek op de website van het consulaat naar het telefoonnummer van de immigrant visa unit. Vertel dat jullie getrouwd zijn in de VS en vraag of je USC man de visumaanvraag op het consulaat kan indienen. Vraag ze dan meteen om je de benodigde papieren toe te sturen (het consulaat in Amsterdam houdt ervan haar eigen papieren te gebruiken i.p.v. van het 'net gedownload materiaal).
Houd er overigens (helaas) wel rekening mee dat informatie die telefonisch door het consulaat wordt verstrekt regelmatig niet juist is. Ervaringen van diverse DCF'ers (ik volg het DCF-forum op USADutch al geruime tijd) wijzen dat uit. Oh, en het kost wel 15 Euro :!: om ze te mogen bellen (zonder garantie dus op een kwalitatief goed antwoord).

Hoewel Mia's advies 'sense makes' :wink: zou ik dus niet bellen, maar gewoon gaan, gezien de zeer recente succesvolle DCF-trajecten van in de US gehuwde NL/US-koppels waarvan de US-partner hier niet woont (jullie situatie). De I-130 kun je vooraf downloaden, printen en invullen en als ze hem niet accepteren schrijf je 'm ter plekke over op 'hun eigenste beterdere' I-130 formulier :wink: De rest van de benodigde formulieren vraag je dan op dat moment.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat wil ook (ook) even toevoegen: het is mij nimmer gelukt bij het US consulaat in Ned. telefonisch informatie te krijgen !
Of er wordt niet opgenomen, of men zegt geen tijd te hebben voor wat voor probleem dan ook, of men weigert domweg ("u moet het uw advokaat maar vragen daar zijn wij niet voor").
Ik heb ooit in Ned. gezeten met een visa-probleem, ik weet niet meer precies wat, het was kleins, ik ben een hele dag aan het bellen geweest. Ik heb uiteindelijk antwoord gekregen omdat ik lukraak doorkiesnummers ging invoeren, ik kreeg toen een heel andere afd. - die niet met publiek te maken had - ik was op dat moment door alles zo van streek geraakt dat die persoon medelijden met me kreeg en elders het antwoord voor me ging vragen ("maar dit is echt een uitzondering hoor").
Verder heb ik meerdere malen in de rij gestaan voor dat automatische hek en er was altijd wel iemand die dan ter plekke mocht ontdekken dat hij/zij er voor Jaap Aap stond, met verkeerde, incomplete documenten of een ander omissie/vergissing. Meestal hadden ze hun info via het consulaat verkregen.
Ik weet niet wat de tel. boodschap van het consulaat nu is, destijds was het iets van "don't even think about working/living in the US".

Overigens, niet om een of ander, in mijn eerste reaktie naar Wonderer zei ik, dat ze voor het nemen van een beslissing niet moest afgaan bijdrages van goedwillende forummers (zoals ik mezelf ook zie), maar op advies van een immigratie-advokaat. MiaWallace zegt dat voorbarig te vinden. Vervolgens geeft ze uitgebreid en terzake kundig advies. En ja ! ze is immigratie-advokaat. Q.E.D. zeg ik dan toch even.
En, MiaWallace, vat dit alsjeblieft niet verkeerd op, voor mij ben jij een juweel hier. Ik wou dat ik je jaren geleden gekend had !
MrsMiaWallace
Amerikafan

Marcel,

Daarom heb ik Wonderer aangeraden om te zoeken naar het telefoonnummer van de immigration unit. Die kost namelijk geen 15 euro (dat nummer is voor non-immigrant visas). Veel mensen halen dit door elkaar.

Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met de bereikbaarheid van het consulaat via het nummer van de immigrations unit, maar ik geloof dat ik ze ook maar drie keer heb gebeld... dus dat zegt wellicht ook niets.

Oortjes, ja ik denk dat je wel gelijk hebt... dat heb je met een 'dubbelrol' denk ik... haha. Had het zelf niet in de gaten.
Ik ken trouwens jouw geschiedenis niet echt, wat ik uit recente postings begrijp heb je nogal wat problemen gehad, maar ik hoop dat je nu goed en wel in de VS zit als permanent resident?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer