Wonderer,
De K3 is destijds ingesteld omdat de approvals van de I-130 erg lang duurden. De K3, waarvoor je een I-129 indient, geeft na goedkeuring van de I-129 de benificiary van de I-130 het recht om in de VS te verblijven tot de I-130 is goedgekeurd. Als je er ook een EAD bij aanvraagt mag je dan ook werken. De K3 is twee jaar geldig.
Ik heb me de afgelopen weken niet echt met de timelines bezig gehouden, maar het is momenteel wel zo dat het erg lang duurt voordat de I-129 wordt goedgekeurd. Meerdere mensen hebben een goedkeuring van de I-130 in huis voordat de I-129 binnen is. Kortom, is het zinvol om voor een K3 te gaan? In de huidige omstandigheden zou je, als je over voldoende financien beschikt, de gok kunnen wagen.
Maar waarom gaan jullie voor de stateside filing van de I-130? Je moet rekenen op minstens 6 maanden tot wellicht een jaar voordat jij dan naar de VS mag (om te blijven).
Als je Amerikaanse man de gelegenheid heeft om enkele dagen naar NL te komen kan je de I-130 ook bij het consulaat indienen. Dan heb je je immigrant visa in ongeveer 2 maanden in huis. Zie
http://www.usadutch.com voor goede informatie over deze methode, in layman's terms 'DCF' (direct consular filing) genoemd.
Natuurlijk kunnen er omstandigheden zijn waarbij dit voor jullie niet wenselijk is, maar als de VS partner de gelegenheid heeft naar NL te komen (1 dag is voldoende: 's morgens aankomen, rechtstreeks naar het consulaat, de volgende ochtend terugvliegen is mogelijk) is dit een veel betere (lees: snellere) route dan de stateside I-130 (waarbij het er in dat geval ook nog aan ligt welk service center je hebt: is het Vermont dan zit je wel goed (snel) maar Nebraska is erg traag).
Wat Oortjes zegt over een immigratieadvocaat vind ik in jullie geval, met de informatie die ik van jou heb nu, een beetje voorbarig/onnodig. Ik vind dat ik dit mag zeggen, omdat ik er zelf een ben (hoewel niet jouw advocaat, en mijn berichten hier zijn puur op persoonlijke basis ter algemene informatie en zijn geen juridisch advies).
Als je getrouwd bent met een Amerikaan zijn er twee mogelijkheden voor Nederlanders: de I-130 stateside filing (al dan niet met K3) of de I-130 consular filing. De keuze tussen die twee mogelijkheden kan je echt wel zelf maken: of je wacht wat langer (stateside) zonder gereis, of het gaat sneller (DCF) maar dan moet de Amerikaan wel eventjes naar NL komen.
Als er zaken meespelen als HIV/AIDS, een criminele achtergrond of andere zaken die van invloed kunnen zijn op je visumaanvraag, zou ik inderdaad wel eerst even de gang naar een immigrations attorney maken, om problemen voor te zijn. Als je je afvraagt wat ik bedoel met 'andere zaken die van invloed kunnen zijn.....' en het kost je moeite om dit te achterhalen, is het inschakelen van een immigrations attorney vanaf het begin wellicht hoe dan ook een goed idee.