Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

baby geboren in USA, kan die na einde relatie mee naar NL?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
thongpoon
Amerika-newbie

baby geboren in USA, kan die na einde relatie mee naar NL?

Bericht door thongpoon »

Hallo,
Ik weet niet of dit hier thuishoort, maar ik kon geen andere passende topic vinden.
Ik ben 6 maanden geleden met mijn Amerikaanse vriend zwanger naar de USA gegaan. Daar zijn wij getrouwd. Na veel problemen wil ik weer graag terug naar Nederland na de geboorte van de baby. Als mijn man in de USA wil blijven kan ik dan met de baby terug naar Nederland? Ik neem aan dat de baby dan automatisch Amerikaans staatsburger is en je leest af en toe over veel problemen die dan ontstaan. Er staat mij iets bij dat dit dan gezien wordt als ontvoering?? Ik hoop dat iemand mij hierover iets meer kan vertellen.
bij voorbaat mijn dank!
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: baby geboren in USA, kan die na einde relatie mee naar N

Bericht door vana »

Ik denk dat je de schriftelijke toestemming van de vader nodig hebt om je kind mee naar Nederland te nemen.
Misschien heb je iets aan deze site? Ze geven ook kostenloos advies.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Volgens mij moet je dan zorgen dat je custody van het kind hebt, en zelfs dan moet je volgens mij toestemming van de vader hebben om met het kind uit het land te vertrekken. Er zijn inderdaad verdragen waarbij dat anders als ontvoering bestempeld zou kunnen worden. Ik weet niet precies hoe het verdrag heet, maar het uitgangspunt is dat het kind moet blijven op de plek waar het thuis is, ook als de ouders uit elkaar gaan. In dit geval, omdat jouw kind in de VS geboren is (en daardoor inderdaad Amerikaans staatsburger is), en daar nu woont, kan ik me voorstellen dat de VS gezien wordt als het thuis van het kind.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Waarom niet al zwanger zijnde terug naar ned vliegen?
Ook dan is het kind am staatsburger daar het een am vader heeft (maar is ook altijd ned natuurlijk, waar ook geboren)
JeroenB
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JeroenB »

En anders eens contact leggen met de Nederlandse ambassade die zouden je hierin toch ook heel goed moeten kunnen begeleiden/helpen.
Property Manager voor vakantie woningen in de Kissimmee area
Erant
Amerika-ontdekker

Bericht door Erant »

ned in MO schreef:Waarom niet al zwanger zijnde terug naar ned vliegen?
Ook dan is het kind am staatsburger daar het een am vader heeft (maar is ook altijd ned natuurlijk, waar ook geboren)
Ik weet het niet precies, maar op een gegeven moment in de zwangerschap mag je niet meer vliegen. Gezien ze 6 maanden geleden zwanger naar Amerika is vertrokken lijkt het me dat dat moment nu wel ongeveer is aangebroken...
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Klinkt als een anchor baby eerlijk gezegd....

Maar ja, een kind dat in Amerika geboren wordt is en blijft in principe Amerikaans staatsburger. Volgens mij mag je het kind alleen meenemen als de vader toestemming geeft anders is het inderdaad ontvoering.

Het is voor jou te hopen dat je in goede harmonie met je man uit elkaar gaat anders zal het heel erg moeilijk worden om je kindje mee te nemen. Je kunt het beste zo snel mogelijk juridisch advies gaan vragen. Ga zeker niet met de baby proberen het land uit te komen voordat alles netjes geregeld is want dan kom je veel meer in de problemen.

Succes!
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Ik denk ook dat het heel moeilijk zal gaan worden tenzij je vriend/man toestemming geeft. Ik heb al vaak genoeg gehoord dat degene die staatsburger is ook het kind toegewezen krijgt. Als het kan medisch gezien zou ik naar NL gaan.
rijocaer
donut

Bericht door donut »

Ziva schreef:Klinkt als een anchor baby eerlijk gezegd....
:roll:

Hoe ver ben je? Ik zou anders ook naar NL gaan. Met de meeste airlines kun je tot 36 weken vliegen. Je man (als dit zo is) kan het nu wel goed vinden, maar als de baby er eenmaal is, totaal van gedachten veranderen. Dan heb je echt een probleem. Sterkte!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

rijocaer schreef:Ik denk ook dat het heel moeilijk zal gaan worden tenzij je vriend/man toestemming geeft. Ik heb al vaak genoeg gehoord dat degene die staatsburger is ook het kind toegewezen krijgt.
Precies, dat is een Nederlandse kennis van mij overkomen. Haar ex-man was nu niet bepaald het voorbeeld van een toegewijde vader, maar hij bleef in dit land en kreeg dus het kind toegewezen. De wetten zijn daar heel streng op.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
texas freak
Amerika-ontdekker

Bericht door texas freak »

het heet the hague convention treaty, kzou niet zomaar zonder meer kind meenemen zonder toestemming van de vader of sole custody, en als het kind hier geboren wordt gelden er weer andere regels mbt citizenship, dan heb je de vader medewerking nodig om het kind amerikaans te maken. kijk maar op de website, www.amsterdam.usconsulate.gov , us citizen services, reporting a birth.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Thongpoon, kan je even een reactie geven? Kan jij nog terugvliegen naar Nederland voor de bevalling?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
thongpoon
Amerika-newbie

Bericht door thongpoon »

Door allerlei omstandigheden zoals verblijfsvergunning etc.. ziet het er niet naar uit dat ik voor de bevalling nog terug kan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Waar heb je die verblijfsvergunning voor nodig? Tenminste, als jij gewoon zo snel mogelijk terug wilt naar Nederland om daar te gaan bevallen en nadien niet meer naar de VS terug te keren, dan kan je toch gewoon het land uit? Of wil je gewoon voor een tijdje naar Nederland met je baby om dan terug te keren naar je echtgenoot in de US?
Hoeveel weken ben je nu zwanger?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Weet niet of het in Amerika net zo werkt maar als je in Nederland als moeder aangifte doet en de vader daarbuiten houdt dan heeft hij geen zeggenschap over het kind.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik snap iets niet. Je bent op een toeristenvisum naar de USA gegaan terwijl je zwanger was en daar getrouwd met je vriend toch?

Ik neem aan dat je daarna een K1 procedure bent gestart? Want de max voor een toeristenvisum is toch 6 maanden?
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ziva - K1 is voor verloofden. Als je eenmaal getrouwd bent, ga je voor het CR-1 visum. Maar goed, ook dat kan zeker een tijdje duren, lijkt mij.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ak kijk dat wist ik niet.

Wat ik echter wel begrepen heb is dat hoe je het ook wendt of keert, als je een K1 procedure ingaat moet je die in NL afwachten tot je kunt trouwen, terug naar NL en na afronding kun je naar de USA.

En als je CR-1 visum hebt, dan neem ik aan dat je toch ook weer naar Nederland moet binnen 3 maanden tot de procedure voltooid is? Anders zou toch iedereen zo gaan trouwen en niemand meer voor een K1 gaan?
donut

Bericht door donut »

Yep zo hebben wij het ook gedaan. Onze immigration lawyer zei dat je gewoon op je waiver kunt komen en dan trouwen (niet laten weten aan de grens natuurlijk) maar dit scheelt een hoop tijd. Geen k1 visum nodig. In afwachting van je cr1 kun je dan niet terug naar NL, of parole aanvragen.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Het kan wel, maar is niet de legale en "normale" manier. Je neemt dus een hoop risico om het zo te doen, want ze kunnen je greencard weigeren en je 10 jaar lang het land niet in laten komen...
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer