DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Wees niet bang Hockey, ze hebben aardig aan me verdiend en daar is het ze uiteindelijk om te doen. Of dacht je echt dat ze de lottery als liefdadigheid hadden verzonnen voor de zielige en arme mensen uit de donkere wereld buiten de VS? Het land is ontstaan als wereldmacht door de kennis van buiten.

Ik heb mijn punt inmiddels wel gemaakt, als er leden zijn die de discussie willen doorzetten mag dat, maar ik denk dat we er niet uit gaan komen en zoals ik eerder al zei geeft dat ook niet.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Ziva »

Volgens mij haal jij historie en cultuur door elkaar. Dat Amerika een kortere historie heeft dan Europa is een feit, het land is een stuk jonger. Maar als ik puur naar de historische gebeurtenissen kijk denk ik dat Amerika toch al aardig wat geschiedenisboeken kan vullen ondanks de jonge leeftijd van het land. Of dat een goede of slechte zaak is, is een andere verhaal.

Verder cultuur, ach ja... ik versta inderdaad onder cultuur ook muziek, films, theater, bouwstijlen, kunst, diversiteit etc. In dat opzicht denk ik dat Amerika op veel vlakken toonaangevend is voor de rest van de wereld. En wederom, of dit goed of slecht is, is een ander verhaal. Over smaak valt nooit te twisten :)

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik bijna vermoeden dat je impulsief maar vol bepaalde verwachtingen naar Californie gegaan bent en daarna van een koude kermis thuisgekomen bent. Dat is vooral jammer voor jou maar zoals Kingair al zei, je bent een ervaring rijker en dat is ook wat waard.

En agree to disagree is prima natuurlijk. Ik zal de laatste zijn die zegt dat Amerika beter of slechter is dan Europa maar als puntje bij paaltje komt gaat het wel om je eigen verwachtingen en in hoeverre de werkelijkheid daarbij aansluit. Een hoop van de negatieve punten die jij opnoemt wist ik al lang voordat ik in Amerika ging wonen. Ik wilde van meet af aan al niet in Californie wonen vanwege het hoge "fakeheids" gehalte van veel mensen, veel autorijden was ik me ook van bewust (en ik moet juist zeggen dat ik me verbaas over hoe makkelijk ik hier vele uren achter elkaar doorrij als het moet) en dat de kredietcrisis ergens vandaan moest komen en mede als oorzaak had dat veel mensen op de pof leefden was ook geen verassing. Maar soms moet je eerst dingen ervaren voordat je beseft wat het precies in de praktijk betekent, dat is ook soms zo en wellicht is dat op jou van toepassing.

Mij irriteer je overigens niet met je mening/ervaringen hoor, je mening is van jou natuurlijk. Ik heb er ook helemaal geen problemen mee als je negatieve dingen over Amerika zegt, dat heb en doe ik zelf ook vaak genoeg. Wat dat betreft zie ik genoeg positieve en negatieve dingen bij zowel Amerika als Europa en het is maar net wat voor jou van belang is om je ergens blijvend te vestigen. Maar als de mensen op dit forum en mijn verblijf in Amerika me iets geleerd hebben dan is het wel dat het land heel divers is. En dat het dus soms onterecht is om er vanuit te gaan dat als iets zo is in staat A dit ook zo is in staat B.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door USInsider »

De lottery is ooit bedacht door Ted "Chappaquiddick" Kennedy c.s. om meer mensen uit Ierland naar de US te halen. De eerste paar jaar - begin 90er jaren - was 40 % van de G.K. via de lottery toebedeeld aan Ierse immigranten. Vervolgens is het diversity labeltje eraan gehangen. En toen bleek er heel moeilijk van deze anomalie af te komen, want dan was je 'tegen de diversitiy" - vooral voor Democraten een slechte zaak.
Overigens is er nog steeds een speciaal visum voor Ieren bij mijn weten.

Ik ben het in grote delen met GJK eens, zoals hij de US ziet, zo heb ik het land ook leren kennen. En, Hockey, dit is exakt waarom de DV lottery zo'n krankzinnige aangelegenheid is. Er doen veel mensen mee zo van 'laat ik het ook eens proberen'. Dat is een heel andere motivatie dan wanneer je er alles voor over hebt om hier te mogen studeren en te gaan werken, of wanneer je hier een baan-aanbod hebt weten te veroveren, of wanneer je een fantastisch idee hebt voor een bedrijfje en daar keihard tegenaan wilt. Maar die immigranten-in-spe wordt het juist heel moeilijk gemaakt en voor hen is het vaak onmogelijk te blijven als studie- of non-immigratie werk visum 'op' is. Of als de kinderen het land uitgetrapt dreigen te worden.

Het binnenhalen van immigranten en werkers is een gewoonte die veel landen hebben om zo de macht die arbeiders (kunnen) hebben te ondermijnen en de lonen zo laag mogelijk te houden. Dit geldt zowel voor high skilled als low/unskilled labor.
Zeker toen hier de werkloosheid zo omhoog ging, vooral onder degegenen met middelbare school of minder, had het programma meteen afgeschaft moeten worden. Het is volslagen oneerlijk naar de US werkers toen maar ook naar degenen die 'winnen'. GJK had de mogelijkheid terug te gaan. Maar veel 'winnaars' uit armere landen waar vaak de hele familie bijdraagt aan de verhuizing met oog op toekomstige benefits (financiele remittances, straks familieleden kunnen importen enz.) is er geen weg terug.

Wat er inmiddels aan werkgelegenheid bij is gekomen, is meestal tegen lagere uurlonen dan de banen die zijn verdwenen. Ook neemt het aantal mensen dat als 'temp' werkt enorm toe. Google maar eens 'precarious life of temp workers'.
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Ziva ik ben het helemaal met je eens.
Ik ben vrij impulsief naar Amerika verhuist, maar daarom heb ik nu natuurlijk wel het recht kritisch te zijn.
Maar de kans dat dit zou gebeuren was bij mij natuurlijk een stuk groter.
Ik ben blij met de keuze om impulsief te gaan, zo ben ik in veel dingen die spannend en avontuurlijk zijn, want ik weet als ik er eeuwig over ga nadenken er uiteindelijk helemaal niks van terecht komt.
Ik was in de situatie dat ik het gewoon kon doen, geen enkele verplichtingen in het thuisland etc
Ik ben blij dat er hier een goede discussie mogelijk is ondanks dat onze standpunten veel verschillen.

Oortjes ik ben het ook met jou eens. Amerika is niet meer het land waar je als immigrant zomaar aan de slag komt. De american dream die vroeger zeker bestond bestaat allang niet meer.
Jongeren in Amerika, en ook in Europa, hebben vrijwel 0 kans op een succes gekregen hoe het er nu voor staat.
Bijna al mijn vrienden in de VS hadden geeneens een ziektekostenverzekering.
Wanneer ik ze hierover aansprak wisten veel geeneens waarom het zo belangrijk is!
Maar kun je het ze kwalijk nemen? Als vrouw kost het je 100en permaand en jongeren hebben nog niet de goede banen en werkgevers die het allemaal voor hun regelen.
En wat dacht je van het feit dat vanwege de afstanden je verplicht bent een auto te bezitten.
Voor jongeren is dat helemaal niet financieel verantwoord maar ze moeten wel, wat tot gevolg heeft dat ze weer moeten bezuinigen op andere uitgaven laat staan kunnensparen.
Ze krijgen gewoon geen kans meer, en dan zie je pas hoe verwerpelijk amerika soms is.
Want de rijkeluiskinderen krijgen wel die goede opleiding aan die dure uni en betalen daarmee met geld hun latere succes.
Daarom is geldookzo belangrijk geworden in Amerika en diehele hip hop cultuur zo groot in amerika waar je dat in europa nauwelijks ziet. Het zingen en showen van geld is succesvol omdat geld in de VS zoveel meer relatieve waarde heeft.
Het bepaalt er dus zelfs je carriere later en nog belangrijker je gezondheid en daarmee hoe oud je wordt.
Daarom leven mensen er ook zoveel op kredieten denk ik, om maar te bewijzen dat je ook financieel gezond en aantrekkelijk bent. Ik vind het erg.
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Dento »

GJK schreef:Ik ben vrij impulsief naar Amerika verhuist, maar daarom heb ik nu natuurlijk wel het recht kritisch te zijn.
Ik vind dit persoonlijk een beetje een kromme redenering. Het klinkt nu alsof je zegt "Ik had me niet goed voorbereid, het is me daardoor niet goed bevallen omdat het niet aan mijn foutieve verwachtingen voldeed, en dus mag ik nu alles afkraken".

Als je je wél goed had voorbereid, en als je verwachtingen wél realistisch waren geweest (iets wat met goede voorbereiding komt) was het misschien helemaal anders gelopen, en zat je nu heel tevreden in de VS.

Er is een verschil tussen kritisch zijn en je teleurstelling je laten verleiden tot het doen van uitspraken die nogal negatief, afkrakend, en sterk generaliserend zijn.

Het is een goede boodschap dat mensen zich goed moeten voorbereiden om teleurstellingen te voorkomen en om met realistische verwachtingen hierheen te komen, en niet "zomaar" het maar even moeten gaan proberen. Echter, dat wil niet zeggen dat daardoor ineens niets meer goed is aan het land, en dat is wat wel erg sterk in jouw berichten naar voren komt.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Gedeeltelijk eens. Maar feit blijft dat ik er een behoorlijke tijd heb gewoond om mijn mening te mogen geven.
Dan maakt het weinig uit dat ik impulsief naar de VS ben vertrokken of juist heel secuur te werk was gegaan, ik ben er misschien met hoge verwachtingen heen gegaan, maar als de levenskwaliteit beter was geweest dan in Europa was ik natuurlijk gewoon gebleven ongeacht mijn ''verwachtingen''.
Als jongere is het zoveel fijner en beter, vooral ook financieel, om in Europa te wonen naar mijn mening.
Maar wat doet mijn mening er toe, maar toch, ik ben er wel van overtuigd dat er meer mensen ook op dit forum zijn of zullen komen die met mijn verwachtingen en instelling zullen willen vertrekken naar de VS. Als ik die mijn verhaal hier lezen kunnen ze daar wat aan hebben.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door nieuwenoord »

Ik woon vandaag precies twee jaar in Spanje en ven emorm van dit land gaan houden. Maar in dit land is meer dan de helft van de jongeren werkeloos en afhankelijk van familie. Als je hier de kost zou moeen verdienen, denk ik niet dat je zou kunnen zeggen dat het financieel gezien zo fijn is om hier te wonen. Ik zie veel emigranten terug gaan, omdat ze het financieel niet redden hier.

Degenen die hun inkomen uit hun thuisland hebben zoals jij en wij, wonen hier inderdaad relatief goedkoop.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Ziva »

GJK schreef:maar als de levenskwaliteit beter was geweest dan in Europa was ik natuurlijk gewoon gebleven ongeacht mijn ''verwachtingen''.....
Als jongere is het zoveel fijner en beter, vooral ook financieel, om in Europa te wonen naar mijn mening......
Alle respect voor jou dat je zelf ook aangeeft dat e.e.a. wellicht ook samenvalt met jouw persoonlijke verwachtingen van het land. Dat maakt inderdaad je ervaring niet anders maar daardoor is jouw boodschap wellicht wel wat gekleurder dan die van iemand die met meer realistische verwachtingen emigreert.

Ik had namelijk precies het omgekeerde. Ik ging serieus naar Amerika in de veronderstelling dat ik vermoedelijk uiteindelijk burgers zou gaan bakken bij McDonalds (ook al heb ik een diploma op zak), vermoedelijk terecht zou komen op een plaats waar mensen niets anders deden dan naar de kerk gaan en jagen, geen ziektekostenverzekering zou kunnen krijgen vanwege de hoge kosten en ik totaal geen geld zou overhouden om ook maar iets leuks te kunnen doen. Maar in mijn geval is het dus alles meegevallen. Ik heb helemaal geen eens bij McDonalds te hoeven solliciteren, mensen zijn heel aardig en doen meer dan kerk bezoek en jagen, ziektekosten zijn ook goed geregeld en financieel heb ik het beter dan ooit in Nederland.

En kwaliteit van leven is een heel subjectief begrip want het hangt er maar net vanaf wat jij zelf onder kwaliteit verstaat. Voor mij persoonlijk was dat dus niet meer bovenop mijn buren wonen, meer natuur om me heen, meer vrijheid om zelf keuzes te maken, niet meer me blauw betalen aan een sociaal systeem en die rot euro en voornamelijk me fijn voelen in het land waar ik woonde. Dan is Amerika misschien zeker niet het allerbeste land om dit te vinden maar het is wel het land waar ik tot nog toe dat heb gevonden wat ik zo mistte in Nederland. Maar alles heeft zijn prijs natuurlijk. Dus ja, er zijn wel degelijk dingen die ik meer waardeer aan Europa maar niet genoeg om terug te willen keren.

Ik denk dat jouw ervaringen vooral voor jezelf heel waardevol zijn geweest. Ik denk ook zeker dat ze heel waardevol kunnen zijn voor mensen die misschien wat (niet onaardig bedoeld!) onvoorbereid of onrealistisch zijn als het gaat om emigereren naar Amerika. Het is al zo vaak gezegd hier door mensen die al jaren in Amerika wonen, met vakantie gaan is zeker niet hetzelfde als ergens gaan wonen. En meer specifiek over Californie, beeld je alsjeblieft niet in dat alles zo geweldig en perfect is als je op TV ziet want dan kun je best wel bedrogen uitkomen.

En wat nieuwenoord ook aangeeft is best belangrijk, als je geld verdient in een rijk land en je vervolgens in een land gaat wonen waar de kosten van levensonderhoud (beduidend) lager liggen leef je natuurlijk al snel als "een God in Frankrijk". Het wordt een heel ander verhaal als je net zo veel (of weinig) verdient als de inwoners zelf.
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Fijn dat je het zo goed bevalt Ziva, uiteraard is het allemaal subjectief en direct te zien aan jou en mijn mening.
Toch denk ik dat er mensen zullen zijn en komen die met verwachtingen die ik had zullen vertrekken.
Hopelijk lezen ze dan dat het niet allemaal maar zo mooi is als het misschien uit de media of van een vakantie lijkt.
Betreft Nieuwenoords argument, klopt, maar ik doelde op de sociale zekerheden voor jongeren. En dan doelde ik niet eens specifiek op Spanje. Veel landen hebben vrijwel gratis zorg en onderwijs hier. Zaken die voor jongeren essentieel zijn succesvol te worden en die zaken zijn juist schrijnend in de VS. Daar doelde ik op. Verder is het natuurlijk pijnlijk hoe groot de verschillen in arm en rijk zijn geworden in de VS.
1 op de 5 amerikanen leeft onder de armoede grens/maakt gebruik van voedselbonnen. Een bizar getal en dat merk je terug in de samenleving. En toch ligt belastingverhoging voor de allerrrijksten ontzettend gevoelig. Voor het grootste gedeelte van de Amerikanen dus blijkbaar, anders was er wel wat aan gedaan. Het is een absurd materialistisch land.
Gebruikersavatar
Dbacks
Amerikafan
Berichten: 361
Lid geworden op: 03 mei 2013, 14:06
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Arizona

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Dbacks »

GJK,
Veel landen hebben vrijwel gratis zorg en onderwijs hier.
Er is niet zoiets als gratis (niet in Amerika, niet in Europa).. Dat wordt betaald uit de belastingen die geheven worden. In Europa zijn belastingen veel hoger om dit soort dingen van te betalen.
Je kan het dus ook omdraaien: In Europa heb je geen keuze daarin in Amerika kies je zelf waar je geld aan uitgegeven wordt.

De vergelijking die je probeer te maken tussen het 'goedkope' Spanje en het behoorlijke dure LA is er natuurlijk al zo wie zo één die niet helemaal fair is. Zoals eerder gezegd zijn er ook in Amerika talrijke plaatsen die qua levensonderhoud en stijl te vergelijken zijn met Europa (Spanje) maar juist LA is er daar niet één van.
Het is een absurd materialistisch land.
Volgens mij ben jij juist bewust in Spanje gaan wonen omdat het daar goedkoper is, krijg je meer voor hetzelfde geld. Is ook een (misschien wel dezelfde) vorm van dat materialisme..

Wat ik bedoel te zeggen het is niet beter of slechter in Europa of in Amerika, het is anders.. Soms zou je willen dat de één meer van de ander had en andersom.
Never give up!
bazinga
Amerika-ontdekker
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 feb 2013, 21:48
Locatie: Las Vegas

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door bazinga »

Ik heb dit topic eens op mijn gemak gelezen. Begrijp ik goed dat GJK ongeveer een jaar in de USA heeft gewoond? Wat jammer dat in dit jaar je zo enorm teleurgesteld bent in de USA. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch moeilijk vind dat je zo'n negatieve opinie te hebben over een land waar je zo kort gewoond hebt. Ik woon hier nu 10 jaar en ontdek nog steeds dingen die positief of soms negatief zijn. Ik denk dat dit met alle landen is. Nederland, Spanje, USA ...enz.
Ik vind het echt jammer dat je zo'n slechte ervaringen hebt gehad in zo'n korte tijd.
Gebruikersavatar
RiverCola
Amerika-expert
Berichten: 6344
Lid geworden op: 16 nov 2007, 16:20
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Rotterdam

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door RiverCola »

Volgens mij was GJK's ervaring niet zozeer slecht (want als ik al zijn berichten las kreeg ik de indruk dat hij wel een leuke tijd heeft gehad), maar kwam hij er gewoon achter dat de plek waar hij woonde niet bij hem paste. Ik ben het helemaal eens met andere mensen die zeiden dat er zoveel andere plekken zijn in de VS die helemaal anders zijn dan SoCal. Rij een paar uur naar het noorden en ten noorden van SF zit je in 'hippie-county', om maar een voorbeeld te noemen (en da's nog niet eens zó ver weg), of richting New Orleans en je bevindt je weer in een compleet andere wereld.

Maar ik kan me voorstellen dat een jaar in SoCal je doet inzien dat in ieder geval díe plek niet voor jou is. Van buitenaf lijkt het heel erg op de wereld die wij kennen in West-Europa en van wat we op tv zien, maar de cultuur en de manier van leven is toch compleet anders. Na jaren hier op het forum en na het lezen en horen van vrij veel emigratie-halen ben ik ook heel anders naar de VS gaan kijken. Wellicht dat ik ooit weer de drang zou voelen daar tóch te willen wonen, maar dan ben ik in ieder geval wel goed op de hoogte van de, voor mij belangrijke, voors en tegens. En dan ga vertrek je toch met een veel gebalanceerder beeld dan wanneer je er helemaal niet zoveel vanaf weet.

Overigens vind ik het wel goed dat ook een negatieve ervaring als die van GJK hier op het forum te vinden is. Het is niet allemaal maar goud dat blinkt in de VS, en niet iedere emigrant heeft nu eenmaal een positieve ervaring. Dus ik vind dat we GJK zijn negatieve mening moeten gunnen en niet constant op al zijn argumenten moeten inhaken dat ze wel of niet representatief of terecht zijn. Dit is zijn ervaring en die is voor toekomstige, potentiele emigranten net zo waardevol als alle positieve ervaringen.
Gebruikersavatar
Aquell
Amerikakenner
Berichten: 409
Lid geworden op: 05 sep 2010, 10:13
Locatie: Lexington, KY

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Aquell »

Ziva schreef:
GJK schreef:maar als de levenskwaliteit beter was geweest dan in Europa was ik natuurlijk gewoon gebleven ongeacht mijn ''verwachtingen''.....
Als jongere is het zoveel fijner en beter, vooral ook financieel, om in Europa te wonen naar mijn mening......
Alle respect voor jou dat je zelf ook aangeeft dat e.e.a. wellicht ook samenvalt met jouw persoonlijke verwachtingen van het land. Dat maakt inderdaad je ervaring niet anders maar daardoor is jouw boodschap wellicht wel wat gekleurder dan die van iemand die met meer realistische verwachtingen emigreert.

Ik had namelijk precies het omgekeerde. Ik ging serieus naar Amerika in de veronderstelling dat ik vermoedelijk uiteindelijk burgers zou gaan bakken bij McDonalds (ook al heb ik een diploma op zak), vermoedelijk terecht zou komen op een plaats waar mensen niets anders deden dan naar de kerk gaan en jagen, geen ziektekostenverzekering zou kunnen krijgen vanwege de hoge kosten en ik totaal geen geld zou overhouden om ook maar iets leuks te kunnen doen. Maar in mijn geval is het dus alles meegevallen. Ik heb helemaal geen eens bij McDonalds te hoeven solliciteren, mensen zijn heel aardig en doen meer dan kerk bezoek en jagen, ziektekosten zijn ook goed geregeld en financieel heb ik het beter dan ooit in Nederland.

En kwaliteit van leven is een heel subjectief begrip want het hangt er maar net vanaf wat jij zelf onder kwaliteit verstaat. Voor mij persoonlijk was dat dus niet meer bovenop mijn buren wonen, meer natuur om me heen, meer vrijheid om zelf keuzes te maken, niet meer me blauw betalen aan een sociaal systeem en die rot euro en voornamelijk me fijn voelen in het land waar ik woonde. Dan is Amerika misschien zeker niet het allerbeste land om dit te vinden maar het is wel het land waar ik tot nog toe dat heb gevonden wat ik zo mistte in Nederland. Maar alles heeft zijn prijs natuurlijk. Dus ja, er zijn wel degelijk dingen die ik meer waardeer aan Europa maar niet genoeg om terug te willen keren.

Ik denk dat jouw ervaringen vooral voor jezelf heel waardevol zijn geweest. Ik denk ook zeker dat ze heel waardevol kunnen zijn voor mensen die misschien wat (niet onaardig bedoeld!) onvoorbereid of onrealistisch zijn als het gaat om emigereren naar Amerika. Het is al zo vaak gezegd hier door mensen die al jaren in Amerika wonen, met vakantie gaan is zeker niet hetzelfde als ergens gaan wonen. En meer specifiek over Californie, beeld je alsjeblieft niet in dat alles zo geweldig en perfect is als je op TV ziet want dan kun je best wel bedrogen uitkomen.

En wat nieuwenoord ook aangeeft is best belangrijk, als je geld verdient in een rijk land en je vervolgens in een land gaat wonen waar de kosten van levensonderhoud (beduidend) lager liggen leef je natuurlijk al snel als "een God in Frankrijk". Het wordt een heel ander verhaal als je net zo veel (of weinig) verdient als de inwoners zelf.

Ben ik helemaal met je eens. Ik ben naar Amerika verhuisd ivm mijn vrouw. Ik had een leuke baan in Nederland en verwachten niet makkelijk een baan te vinden in Amerika. Na een tijd bij mijn schoonouders gewerkt te hebben heb ik dan toch een baan gevonden die ik erg leuk vind en waar ik een leuk salaris heb en lekker veel reis zodat ik nog eens ergens kom. Daarnaast heb ik hier doorgroei mogelijkheden.

Amerika heeft zo zijn voor en nadelen, die per staat ook nog eens verschillen. Ik vind bijvoorbeeld het school systeem hier waardeloos. Waarom moet het allemaal zo duur zijn? Ik vind Amerika een erg zwart wit land in heel veel dingen. Of ik hier de rest van mijn leven blijf woon weet ik eigelijk niet. Ik twijfel een beetje. Ik vraag me geregeld af of ik hier mijn kinderen (die ik nog niet heb)wil laten opgroeien of dat ik dan toch voor Europa kies.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Gebruikersavatar
rsn
Amerika-ontdekker
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jun 2009, 13:25
Locatie: Austin, TX

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door rsn »

Het onderwijs voor de toekomstige kinderen is inderdaad een van de weinige dingen waarvoor ik liever in Nederland zou willen zitten (vooral nu ik het ervaar als onderwijzer op een college).

GJK, het is vooral de generaliserende gedachtengang waarmee je het gros van de mensen hier tegen de haren in strijkt; het heeft een erg bittere ondertoon en dat is wellicht begrijpelijk voor sommige (generalisatie, wat mij betreft, is zelden gerechtvaardigd) maar komt meer bijna meer neer op name-calling dan wat anders. Honestly, Amerika afrekenen op je ervaringen in SoCa is zachtst gezegd kortzinnig, dat weet je zelf ook.
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Ziva »

Ook qua onderwijs hangt het er heel erg vanaf waar je zit en dat zou niet zo moeten zijn inderdaad. Sowieso dat hele gedoe met zonering van scholen vind ik vervelend want dat zorgt ervoor dat je daar gaat wonen waar goede scholen zijn in plaats van daar waar je zou willen wonen. Wij zouden bijvoorbeeld liever in de county wonen dan in de stad maar daar is de kwaliteit van het onderwijs in ons geval iets minder.

Aan de andere kant denk ik dat je als Europese ouder van een Amerikaans kind je kind(eren) iets heel waardevols kunt meegeven namelijk dat er meer in de wereld bestaat dan Amerika :wink: Ik denk dat je als Europese jongere een veel beter en wellicht ook realistischer wereldbeeld hebt wanneer je van school komt dan Amerikaanse jongeren. Soms heb ik weleens het gevoel dat ik "het beste van both worlds" nu heb, een Europese achtergrond en wonen in Amerika.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19663
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Petra/VS »

GJK schreef:Maar zij die zoals ik vertrokken voor een verbetering in levenskwaliteit en een nieuwe uitdaging, ga asjeblieft ergens anders in de wereld heen.
Helemaal prima dat je je ervaringen hier deelt, maar zulke generaliserende uitspraken als bovenstaande doen mijn haren overeind staan. Aan mijn betere levenskwaliteit en nieuwe uitdaging werden beiden voldaan toen ik in het begin van mijn twintiger jaren naar de VS verhuisde. Dertig jaar later heb ik nog geen minuut spijt van mijn beslissing gehad. En ja, zeker, ik zou niet overal in de VS willen wonen. We zijn net weer even in San Francisco geweest, erg leuke stad, maar niet voor mij om te wonen. Jij hebt ervaringen totaal aan de andere kant van het land, een vlucht hiervandaan, die bijna net zo lang is als die van hier naar Nederland, maar daarmee kun je niet over het hele land oordelen. Enfin, dat hebben anderen hier ook al geschreven, maar kon het niet laten, aangezien ik ook heel jong was toen ik de beslissing nam te emigreren. Ik heb moeten vechten om hier te mogen blijven en dat was het me alles waard.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

RiverCola, helemaal eens. Ik plaats mijn berichten niet om even wat mensen die het wel naar de zin hebben aan te vallen. Ik wil juist wat je zegt mensen laten zien dat er ook andere verhalen zijn. Want dit forum is behoorlijk positief, in elk geval dit sub forum, toen ik me hier aanmeldde heb ik soortgelijke verhalen die ik hier plaats nooit gelezen dus vandaar. Maar goed mijn mening is in elk geval wel duidelijk.
Petra, ik mag de misschien generaliserende mening toch hebben? Daar is een forum voor, ik heb er 1,5 jaar gewoond en dit is mijn mening.
Mijn mening is simpel en twee keer na te denken voor je besluit naar Amerika te verhuizen.
Ik heb een misschien generaliserende mening, maar toch ik heb er 1,5 jaar gewoond dus ik vind dat ik mijn verhaal mag vertellen.
Ik heb al eerder gezegd dat ik niet alle forumleden die het wel naar hun zin hebben wil irriteren met mijn mening, maar wel mijn eigen mening wil kunnen vertellen zoals die is.
RSN, mijn ervaring gaat inderdaad vooral om zuid californie, maar wat ik zag in de andere staten aan de westkust was ongeveer hetzelfde.
Ik begeef me hier op een Amerika liefhebbers forum en om dan vervolgens te roepen dat ik anti Amerika ben geworden is niet leuk te horen en om te vertellen, maar ik vond dat ik, na alweer ruim een jaar in Europa te wonen, het toch moest vertellen zodat toekomstige mensen met emigratie plannen in elk geval ook een ander geluid horen. Forumleden hier weten ook hoe ongelofelijk positief ik juist was, voor en in het begin van mijn verblijf in Amerika dus het is echt niet zomaar dat ik even een verhaaltje verzin, mijn mening is er echt niet zomaar 1. Die generaliserende opmerkingen die ik maak komen nadat ik er 1,5 jaar gewoond heb en terwijl ik eerst ontzettend positief en met veel optimisme was vertrokken, dus dan kun je je ook afvragen waarom ik dan toch zulke generaliserende opmerkingen maak.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door Hockey »

@GJK, ik ben een van de mensen die zich stoort aan jouw posts. Een kritische noot is prima, maar een stap verder is alles in de gehele VS af te kraken en dat is wat jij lijkt te doen. Ik pik er even een voorbeeldje uit:
GJK schreef:Ziva, Amerika en cultuur? Het land bestaat pas als geheel amper 100 jaar, dat er veel verschillende soorten mensen verschillende soorten culturen hebben meegebracht betekent niet dat het land zelf een cultuur heeft. Tenzij je bijv de fastfood restaurants en de film en muziekwereld van hollywood ook een cultuur vind. Dan hebben ze inderdaad een cultuur, maar ik zou er niet trots op zijn.
Zo lust ik er nog wel een paar. Dan kan je over elk land overal wel alles afkraken en negatief vinden. Bijvoorbeeld Spanje met haar geweldige verleden van Inquisitie, Franco, corruptie, werkeloosheid, noem maar op. De VS is het niet voor jou. Prima, ik heb dat met Spanje. Je laat een kritische noot horen, ook prima. Maar ga niet alles zitten afkraken zoals je nu in jouw berichten doet.
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Ik leg toch juist net uit waarom ik dat deed in mijn vorige post? Bovendien is dit mijn topic met mijn ervaringen over Amerika, en sorry maar dan mag ik toch zelf wel weten wat ik post? Of ben je me nu aan het vertellen welke mening ik wel en niet over Amerika mag posten in mijn eigen topic?
Als je je eraan stoort, lees het niet, maar ik mag toch potverdikke wel mijn eigen mening geven in mijn eigen ervaringen topic over Amerika.
Als jij een eigen onderwerp wilt maken over jou avonturen in Spanje, dan mag je dat ook, al zou ik dat dan op een Spaans forum doen.
Al zeg ik dat alle Fransen een lange neus hebben of alle Nederlanders gierig zijn, als ik dat zo heb ervaren tijdens mijn verblijf daar dan mag ik dat toch zeker wel in mijn eigen ervaringen topic plaatsen?

Maar goed het begint nu een beetje een welles nietes verhaal te worden en dat heeft weinig zin. Mijn mening en ervaringen zijn inmiddels wel duidelijk en ik heb mijn ervaringen niet geplaatst om vervolgens met Amerika liefhebbers een welles nietes discussie te starten over of Amerika wel of niet is wat ik vind.
Alles wat ik heb geplaatst is slechts mijn mening gebaseerd op 1,5 jaar in Amerika, niets meer en niets minder.
En zoals RSN al aangaf, gebaseerd op een zeer specifiek gedeelte in Amerika, de oostkust kan wel compleet anders zijn, maar ik heb niet de behoefte gehad weer te verhuizen en veel geld te investeren om het uit te proberen.
GJK
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 okt 2009, 01:08
Locatie: Moraira, Spanje

Re: DV-2011: winnaar nr. 3: GJK

Bericht door GJK »

Dbacks schreef:GJK,
Veel landen hebben vrijwel gratis zorg en onderwijs hier.
Er is niet zoiets als gratis (niet in Amerika, niet in Europa).. Dat wordt betaald uit de belastingen die geheven worden. In Europa zijn belastingen veel hoger om dit soort dingen van te betalen.
Je kan het dus ook omdraaien: In Europa heb je geen keuze daarin in Amerika kies je zelf waar je geld aan uitgegeven wordt.

De vergelijking die je probeer te maken tussen het 'goedkope' Spanje en het behoorlijke dure LA is er natuurlijk al zo wie zo één die niet helemaal fair is. Zoals eerder gezegd zijn er ook in Amerika talrijke plaatsen die qua levensonderhoud en stijl te vergelijken zijn met Europa (Spanje) maar juist LA is er daar niet één van.
Het is een absurd materialistisch land.
Volgens mij ben jij juist bewust in Spanje gaan wonen omdat het daar goedkoper is, krijg je meer voor hetzelfde geld. Is ook een (misschien wel dezelfde) vorm van dat materialisme..

Wat ik bedoel te zeggen het is niet beter of slechter in Europa of in Amerika, het is anders.. Soms zou je willen dat de één meer van de ander had en andersom.

DBacks, ik snap het progressieve belastingstelsel.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat niet iedereen in Amerika financieel de opleiding kan volgen die hij of zij kan en wil volgen.
Het ligt er maar net aan uit welk gezin je komt. Het is een fundamenteel recht voor mij en in bijvoorbeeld Nederland dat iedereen universitair onderwijs kan volgen, juist in een land dat zich het land van de vrijheid noemt ontbreekt dit fundamentele recht. Dat vind ik onbestaanbaar. 60k per jaar durven ze te vragen, als je in de VS kind bent van rijke ouders kun je gewoon je toekomst garanderen door aan een dure uni te gaan studeren.
En ik weet dat er scholarships bestaan etc maar dat is een druppel op een gloeiende plaat.
Het is belachelijk dat het land dat zich graag zo rijk en machtig vind geeneens het fundamentele recht bezit dat iedereen gelijke kansen op hetzelfde universitaire onderwijs krijgt.
Ik had ze als vrienden de rijkeluiszoontjes die vertrokken naar de scholen die goed bekend staan en ik had ook vrienden minstens zo intelligent die met zn allen gezellig op de community college zaten.
En natuurlijk zijn werkgevers in de VS zo dat ze die van de prive scholen graag zien komen dus het systeem houd zich lekker in stand. En dan het verschil in niveau vanmiddelbare scholen in de VS en in Nederland. Het is bizar.
Dat bedoelde ik met onderwijs vergelijken, dat in Nederland hogere belastingen dit mogelijk maken is duidelijk. Dat dit in Amerika niet zo is vind ik onbegrijpelijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer