Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door Bandido »

Ik las onderstaand stukje op de website van Wereldexpat. Ik had hier nog nooit van gehoord, ook weet ik niet eens of ik dit zelf ook al betaald had. Weet iemand hier meer over?

Hoge Raad haalt streep door emigratieheffing

De Hoge Raad heeft bepaald dat de Nederlandse fiscus geen emigratieheffing mag opleggen bij vertrek naar het buitenland. Het hoogste rechtscollege deed uitspraak in een zaak van een Nederlander die in 2001 naar Frankrijk emigreerde.

Volgens de Hoge Raad is er geen sprake van een belastingschuld over zijn pensioen, omdat pensioenen alleen belastbaar zijn in het land waar men woont. Alleen met België en Portugal is recent afgesproken dat Nederlanders de emigratieheffing, ook wel de conserverende aanslag genoemd, moeten betalen. Oudere verdragen kennen dat niet. Nederland wil met de emigratieheffing voorkomen dat de belastingvrije pensioenopbouw in het buitenland te gelde wordt gemaakt.

Na het arrest van de Hoge Raad vreest het ministerie van Financiën nu een derving van miljarden euros. Staatssecretaris de Jager heeft onmiddellijk reparatiewetgeving aangekondigd.

Veel emigranten en hun belastingadviseurs zijn fel tegen de conserverende aanslag. Hoewel de aanslag na tien jaar wordt kwijtgescholden, hebben emigranten in die periode wel te maken met een 'latente' belastingschuld die boven hun hoofd hangt en de daarbij horende administratieve rompslomp. Een bank zou bijvoorbeeld op grond van de schuld de emigrant een hypotheek of lening kunnen weigeren. Verder moet de belastingplichtige tien jaar lang iedere adreswijziging aan de fiscus doorgeven.
Laatst gewijzigd door kastelke op 01 jul 2009, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangevuld.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Ja, dat is die aanslag die je krijgt als je twee jaar weg bent ofzo, en waar je gewoon uitstel op kan vragen. Maar zou wel fijn zijn als die wordt afgeschaft, want het is natuurlijk onzin, dat hele uitstel vragen, is alleen maar administratieve rompslomp.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Emigratieheffing

Bericht door FlipjeBTiel »

De uitspraak geldt alleen voor de EU.

Voor Amerika geldt het volgende: je moet op de belastingaangifte van het jaar van je vertrek een opgaaf doen van de marktwaarde van je pensioenaanspraken (incl. kapitaalsparen en levensverzekeringen die betaald werden met pre-tax gelden) op de emigratie-datum. De belastingdienst gaat er vervolgens vanuit dat de microseconde voordat je op het vliegtuig stapte, je dat geld opgenomen hebt, en omdat je dat geld opgenomen hebt, moet je daarover vervolgens inkomensbelasting betalen, alsmede een 20% boete.

Je hebt het geld echter niet opgenomen, nietwaar? Wel, daarom is de belastingdienst zo goedig om je (tegenwoordig automatisch) uitstel van betaling te verlenen voor 10 jaar. Om die reden heet het een "conserverende aanslag." Dwz., de aanslag zorgt ervoor dat de belastingdienst een claim behoudt op de gelden, omdat, aldus de wetskronkel, het geld in NL is opgenomen net voordat je op het vliegtuig stapte. Neem je in die 10 jaar het geld niet daardwerkelijk op, dan vervalt de aanslag en ben je er vanaf (hoewel op ABP uitkeringen toch nog altijd belasting geheven wordt door de NLse overheid).

Je hebt 2 keuzes: wachten tot de belastingdienst je achterna komt (op z'n laatst in het 3de jaar na vertrek, vermits je tijdig je emigratie hebt doorgegeven, anders geldt 5 jaar), of er zelf achterheen gaan. Het probleem zit 'm erin dat de 10 jaar niet ingaat op de datum van vertrek, maar op de datum waarop de conserverende aanslag opgelegd wordt. Doe je de opgaaf eerder, dan ben je dus eerder van de blauwe enveloppen af.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Ik vroeg me al af waarom ik nog steeds niets gehoord had. Ik dacht misschien dat de regel voor mij al was ingegaan, maar het komt natuurlijk omdat ze er bij zeker wel drie over zullen doen. Of misschien wel vijf. De post van de belastingdienst doet er bij mij gemiddeld sowieso zes weken over om hier te komen, en ze weten nog steeds niet goed waar ik woon, ondanks meerdere vermeldingen van mij, en van mijn accountant.

Flipje> je hebt helemaal gelijk dat als je er zelf achteraan gaat, je sneller van het blauwe enveloppen festijn afbent, maar ik denk toch dat ik lekker wacht totdat zij erover beginnen. Ik heb namelijk al zo vaak door een fout van de belastingdienst (kwijtgeraakte voorbladen, die dan toch niet kwijt waren, verkeerde berekeningen, verkeerde addressen) heel veel werk op mijn dak gekregen, dat ik eigenlijk geen zin heb om mezelf weer vrijwillig daarin te storten. Misscien is dit een beetje kop in het zand steek politiek van mijn kant, maar als zij iets van mij willen, mogen zij beginnen :) Lekker puh ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Emigratieheffing

Bericht door FlipjeBTiel »

Er is nog een reden om niet te wachten: als ze je laat in het 3de jaar gaan porren, dan sluit voor henzelf wettelijk de deur op de laatste dag van die 3 jaar (de 5 jaar grens geldt alleen in geval van fraude of anderszins gesjoemel), tenzij er voor die tijd een aanslag ligt. Wat ze vervolgens doen, is wat bedragen verzinnen. Zo van: "Hum, DixieChick heeft een vet universiteitspensioen van zegge E100K, en oh ze heeft vast zelf ook nog E75K aan inkomsten niet opgegeven. Da's dan zus en zoveel belasting, plus 3 jaar lang rente en een boete." Vervolgens vind je een acceptgiro op de mat, en een aparte brief waarin je wordt aangeraden om bezwaar te maken. Die acceptgiro is vooral om de druk erop te houden want de hoogte van het pensioen maakt natuurlijk niet uit, omdat je toch uitstel (en uiteindelijk afstel) krijgt, maar als je lang genoeg niet reageert op het inkomensverhaal, dan loop je het risico aan de NLse grens problemen te krijgen (in de zin van dat je ter plekke je credit card kunt trekken).

Lees het verhaal van peet eens na op haar blog. Mijn verhaal was niet veel anders, behalve dan dat de 1-na laatste brief excuses van hun kant bevatte (die heeft peet volgens mij nog niet gehad), en dacht ik klaar te zijn, kreeg ik weeral een blauwe enveloppe: nu denken zijn dat ik nog geld van hen tegoed heb (een slordige E7K) en of ik een bankrekening nummer (hadden ze) wil opgeven zodat ze dat kunnen storten?!

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Hhmm...mischien heb je een punt. Helaas ;)

Toch maar eens de accountant bellen...als ik ga bellen word ik alleen maar chagrijnig, en dat is niet goed. Al mag ik niet helemaal klagen, na zeker een jaar heb ik wel mijn centjes teruggekregen. Ben ook vijf jaar van mijn leven kwijt denk, en heb er een kraaienpootje bij, minstens, maar goed.. :)

7K> netjes! Gewoon nummer doorgeven en doen alsof je neus bloedt :P
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Emigratieheffing

Bericht door Bandido »

DixieChick schreef:Toch maar eens de accountant bellen...
Ja, dat zal ik ook maar eens doen.... 8)
"Keep Georgia On Your Mind"
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Emigratieheffing

Bericht door FlipjeBTiel »

DixieChick schreef:7K> netjes! Gewoon nummer doorgeven en doen alsof je neus bloedt :P
Denk je? Destijds toen ik terugkwam uit Frankrijk had ik soortgelijk: ik moest de sociale verzekeringen betalen, omdat ik door een NLse werkgever uitgezonden was. Ik heb dat dan ook braaf gedaan, maar na opgaaf vond de belastingdienst dat ik niet hoefde te betalen, en ze hebben toen het geld prompt op mijn rekening teruggestort. Bellen en schrijven haalde niets uit: ze vonden dat ze het correct afgehandeld hadden. Okay, whatever. Dan na een jaar krijg ik een schrijven van de belastingdienst, met de vraag waarom ik de sociale verzekeringen niet betaald heb gedurende mijn tijd in Frankrijk? Acceptgiro was bijgesloten en de rekening was incl. "achterstallige" rente voor dat jaar.

Mij niet gezien. Ezel, steen, etc. Ze stikken maar in die E7K. Enige waar ik bang voor ben is dat ze het geld ergens kwijtspelen door het op iemand anders z'n rekening te zetten en dan na een jaar bij mij erom komen aankloppen ...

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
dora
Amerikakenner
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 mar 2005, 00:28
Locatie: New Jersey

Re: Emigratieheffing

Bericht door dora »

Dit komt mij allemaal helemaal niet bekend voor. Ik heb iets bij ABP.
We hebben ons uitgeschreven bij de gemeente waar we woonden maar een nieuw adres paste toen nog niet in de computer, dus ze weten niet waar we zijn.
Moet ik hier achteraan?

Dora
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Emigratieheffing

Bericht door Dento »

Ik wist inderdaad van de periode van 10 jaar en het automatische uitstel, ik wist echter niet van de overige termijnen... hmmmm

Volgens mij heeft mijn vader wat contacten op de afdeling Buitenland van de Belastingdienst... moet ik hem maar eens gaan porren... :lol:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Emigratieheffing

Bericht door FlipjeBTiel »

Hangt er vanaf of het de moeite is en zo ja, waar je met pensioen wilt en wat je met het geld wilt doen tegen die tijd: wordt dat dan een maandelijks bedrag op een NLse rekening, dan kun je gewoon in NL belasting betalen (wat laag zal zijn als het je enige inkomen in NL is) en kraait er geen haan naar.

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Hey Dento, Laat je weten wat je vader ontdekt heeft? (if anything)

Flipje>dat is toch wel van de zotte. Ik ben ook meerdere malen in en uit NL verhuisd, maar zulke problemen heb ik nog nooit gehad. Wel andere rariteiten (dingen kwijt enzo, gedoe over manliefs inkomen dat niet eens onder Europese belastingrecht viel), waardoor ik nu een accountant heb die dat soort zaken regelt. Veel makkelijker.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert
Berichten: 2547
Lid geworden op: 04 jul 2008, 03:57

Re: Emigratieheffing

Bericht door FlipjeBTiel »

DixieChick schreef:Ik ben ook meerdere malen in en uit NL verhuisd, maar zulke problemen heb ik nog nooit gehad.
In mijn geval was de enige reden waarom ze wisten dat ik iets opgebouwd had, het feit dat ik het opgegeven had op het vragenformulier (ergens in een ander draadje besproken) bij vertrek. De belastingdienst heeft geen inzage in pensioengegevens.

Het voordeel was wel dat ik 'ns alle oude werkgevers langsgegaan ben om te zien wat ik nu aan pensioen in NL had. Viel zwaar tegen. In de meeste gevallen was de truc dat als je minder dan 5 jaar bij een werkgever was of jonger dan 26, dat je pensioenpremies in feite voor "weduwen- en wezenverzerkering" was, dat bij vesting pas omgezet werd in pensioenrechten. :evil: Ik ben maar wat blij dat een mens hier zelf voor een pensioen spaart ipv. verplichte bijdragen aan een fonds dat je bij een werkgever vasthoudt (en uiteindelijk alles kwijtspeelt door slecht beheer).

Gr., Flipje
Gebruikersavatar
dora
Amerikakenner
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 mar 2005, 00:28
Locatie: New Jersey

Re: Emigratieheffing

Bericht door dora »

Viel zwaar tegen. In de meeste gevallen was de truc dat als je minder dan 5 jaar bij een werkgever was of jonger dan 26, dat je pensioenpremies in feite voor "weduwen- en wezenverzerkering" was, dat bij vesting pas omgezet werd in pensioenrechten.
Dan zal het bij mij ook niet veel zijn. Ik heb 4 jaar gewerkt in Nederland als ambtenaar.

Dora
Gebruikersavatar
Bandido
Amerika-expert
Berichten: 5065
Lid geworden op: 21 jan 2007, 13:49
Locatie: Atlanta, Georgia, USA

Re: Emigratieheffing

Bericht door Bandido »

Bij mij is het ook niet de moeite waard, ik heb ook maar een jaar of vijf gewerkt en bij een aantal verschillende werkgevers. Het is dus allemaal nogal versnipperd ben ik bang.
"Keep Georgia On Your Mind"
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Ja, bij mij is het ook echt niet de moeite. Van mij zouden ze het eignelijk best wel mogen houden, als ik dan ook met rust gelaten wordt door de belastingdienst...(misschien een dealtje sluiten? ;) )
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
dora
Amerikakenner
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 mar 2005, 00:28
Locatie: New Jersey

Re: Emigratieheffing

Bericht door dora »

Een beetje off topic. Britse vrienden van ons zijn in de problemen omdat ze een Engelse soort annuiteiten spaarrekening niet hadden opgegeven aan de belasting in de VS. Nu krijgen ze een boete van in ieder geval 5% van het maximale bedrag dat er ooit op heeft gestaan (dat is als je het zelf uiteindelijk toch hebt opgegeven, als zij erachter komen is de boete 20%). Deze regel geldt voor bedragen >$10000. Obama is waarschijnlijk wat strenger geworden met buitenlandse vermogens.

Dora
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing

Bericht door DixieChick »

Oh ja, de FBAR. Dat is ook zo'n ding dat je maar net moet weten. Daar kwamen wij dus ook door puur toeval achter.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
Dento
Amerika-expert
Berichten: 10199
Lid geworden op: 08 sep 2003, 07:36
Locatie: Thornton, Colorado, USA
Contacteer:

Re: Emigratieheffing

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:Hey Dento, Laat je weten wat je vader ontdekt heeft? (if anything)
Zal ik doen, al kan het even duren aangezien de collega blijkbaar een - lange - vakantie heeft... je weet wel, het soort vakanties dat we in Nederland allemaal hadden... :lol:
DixieChick schreef:Oh ja, de FBAR.
Lijkt erg veel op FUBAR... is er een verband? :mrgreen: :lol: :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door DixieChick »

ik heb even met mijn accountant in Nederland gemailed, en zij vertelde dat als je je pensioenopbouw in Nederland op je laatste belastingaangifte hebt vermeld (dus op dat M-biljet dat je het eerste jaar krijgt dat je uit Nederland vertrokken bent), de belasting je automatisch 10 jaar uitstel verleend. Ze had er een veel mooiere omschrijving van, maar hier kwam het wel zo'n beetje op neer. Dat is dus de reden waarom ik niks gehoord heb, omdat mijn pensioen opbouw dus al vermeld is. Als je geinteresseerd in de officiele beschrijving (dat kan ik alemaal niet zo mooi reproduceren), laat even weten, dan mail ik dat wel door :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer