Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
jiejie
Amerika-expert
Berichten: 1665
Lid geworden op: 04 aug 2007, 20:31
Locatie: Oahu, HI

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door jiejie »

Ik zit op het moment mijn M-biljet in te vullen, en kom zojuist dit onderdeel tegen, waarop ik dus aan dit draadje moest denken...

Dit is wat er in het M-biljet beschreven staat:
Als u in 2008 uit Nederland emigreerde, moet u uw te conserveren inkomen aangeven. U hebt een te conserveren inkomen als u op het moment van emigratie bijvoorbeeld een pensioen of lijfrenteaanspraak had. Voor het te conserveren inkomen wordt een aparte aanslag opgelegd. Die hoeft pas te betaald worden als bijvoorbeeld uw pensioen- of lijfrenteaanspraak wordt vervreemd of afgekocht. Ook in andere situaties kan sprake zijn van te conserveren inkomen, zoals bij staking van een onderneming.

Let op!
Als u geëmigreerd bent uit Nederland, dan moet u deze vraag altijd invullen.

Wij leggen over het te conserveren inkomen een aparte aanslag op: de conserverende aanslag. Dit is een aanslag over uw opgebouwde pensioen tijdens uw dienstbetrekking in Nederland. Als u uit Nederland emigreerde en u had een pensioen- of lijfrenteaanspraak, krijgt u bijna altijd een conserverende aanslag. In deze aanslag wordt ook rente berekend over het belastingvoordeel dat u had door de aftrek van uw pensioenpremies. Deze rente is 20% van de waarde van de polis.
Onder bepaalde voorwaarden geldt een lager percentage. Als u het M-biljet indient, beschouwen wij dat als een verzoek om uitstel van betaling van de conserverende aanslag. Als u uitstel van betaling krijgt en u zich gedurende tien jaar houdt aan de regels die gelden voor bijvoorbeeld de pensioenaanspraken, kunt u kwijtschelding van het belastingbedrag van de conserverende aanslag krijgen. U hoeft de aanslag dan niet te betalen.

Let op!
Als u in 2008 naar een lidstaat van de EU of EER emigreerde, krijgt u onvoorwaardelijk en automatisch uitstel van betaling.

Meer informatie over te conserveren inkomen vindt u in de aanvullende toelichting Als u in 2008 te conserveren inkomen had (voor buitenlandse belastingplichtigen).
Dat laatste kan vermoedelijk gedownload worden op de site van de belastingdienst, of opgevraagd worden in Heerlen (volgens de toelichting van het M-biljet).


(overigens, leuk feitje: Ik heb mijn M-biljet eergisteren binnen gekregen, op 28 juli, en ze willen het ontvangen hebben voor, jawel: 1 augustus 2009... vraag me toch af hoe slim ze daar zijn.. ze snappen toch ook wel dat dat niet kan in minder dan een week lol)
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door DixieChick »

OK, dus als ik het goed begrijp, dan is het indienen van het M-biljet al voldoende om uitstel te krijgen? Mooi zo.

En wat betreft die deadline, dat had ik ook. Ik kreeg mijn pakketje pas na 1 april, dus dat was helemaal mooi. Je kan telefonisch uitstel aanvragen, dus gewoon even midden in de nacht opstaan om Heerlen te bellen :)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Gebruikersavatar
jiejie
Amerika-expert
Berichten: 1665
Lid geworden op: 04 aug 2007, 20:31
Locatie: Oahu, HI

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door jiejie »

DixieChick schreef:Je kan telefonisch uitstel aanvragen, dus gewoon even midden in de nacht opstaan om Heerlen te bellen :)
Voor mij is dat in de avond, ik heb 'slechts' 12 uur tijdsverschil :mrgreen:

Ik heb ze gebeld, maar ze wisten mij te vertellen dat ik het schriftelijk moest aanvragen. Hij kon ook geen aantekening of iets dergelijks maken zei hij (wat ik raar vind, want bij eerdere keren hebben ze wel bepaalde aantekeningen gemaakt). Ach boeit niet zo, hij zei dat het ok was als het maar geen maanden ging duren. De aanvraag is vandaag weggegaan, en de post kennende is het daar binnen een week (over twee weken bel ik om helemaal zeker te zijn).
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door nearhawaii »

Heeft iemand hier recentelijk nog mee te maken gehad? Wij zijn medio 2016 uit Nederland vertrokken en hebben zojuist de 'waarde in het economisch verkeer' van onze pensioenpolissen per de emigratiedatum aan de belastingdienst in Nederland (via het M-biljet 2016) opgegeven.

Ik begrijp uit de posts op dit forum dat er voor zowel emigranten binnen als buiten Europa automatisch tien jaar uitstel van betaling wordt verleend, en dat de 'Conserverende Aanslag' vervalt als er de eerste tien jaar niets wordt afgekocht? Hoeft hiervoor dan geen bankgarantie te worden afgegeven?

Betekent dit ook dat je na tien jaar zonder problemen je Nederlandse pensioen kunt laten uitbetalen/overhevelen naar een (willekeurige) bankrekening buiten Europa? Of zitten daar nog bepaalde vereisten aan vast?

Alvast bedankt voor jullie kennis hieromtrent!
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door nearhawaii »

niemand hier recent mee te maken gehad..?
Fellow2012

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door Fellow2012 »

Voor een uitstel van betaling mbt tot een conserverende aanslag moet wel een bankgarantie voor worden afgegeven of andere bezittingen zoals een pand etc. Ik heb hiermee te maken gehad niet mbt tot een pensioen maar met een BV die ik in Nederland actief had ten tijde van mijn immigratie.

Ik wilde namelijk de BV opheffen en had de mogelijkheid om een aanzienlijk deel van het aanmerkelijk belang in NL te laten staan, 10 jaar wachten en in de tussentijd geen verboden handelingen verrichten. De belastingdienst vroeg mij wel om de bankgarantie te regelen.

Tja, te ingewikkeld allemaal. Ik heb uiteindelijk flink wat geld bij de belastingdienst neergelegd en de BV geliquideerd.
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door nearhawaii »

Dank voor je reactie Adam.
Ik denk wel dat er verschil is tussen een BV hebben (of DGA zijn) en als werknemer pensioenrechten in loondienst te hebben opgebouwd. De garantstelling wordt in het eerste scenario zeker gevraagd. In het geval van pensioenrechten volgens mij alleen bij emigranten buiten Europa?
Mary73
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 okt 2016, 11:08
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door Mary73 »

Hallo,

Ik las zojuist je bericht en was op zoek naar wat ik moest invullen betreffende de conserverende aanslag
Jij gaf aan: 'waarde in het economisch verkeer' van onze pensioenpolissen per de emigratiedatum aan de belastingdienst in Nederland (via het M-biljet 2016) opgegeven.
Is dat wat ik aan moet houden gezien het Verdrag met de VS?

Hoor graag terug,

Mary
nearhawaii
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 nov 2012, 02:13
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Emigratieheffing / Conserverende Aanslag

Bericht door nearhawaii »

Mary,

Dat hangt af van het belastingverdrag tussen Nederland en de VS.

Indien pensioenen in de bronstaat worden belast, dan vul je de totale pensioenwaarde in het economisch verkeer in.

Worden de pensioenen in de woonstaat belast, dan tel je de betaalde pensioenpremies op.

Zowel de waarde economisch verkeer als de totaal betaalde pensioenpremies vraag je op bij je pensioenfonds/verzekeraar.

Iemand anders hier nog recentelijk mee te maken gehad?
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer