Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
ik heb advies nodig!!!
ik heb advies nodig!!!
hallo,
ik ben 15 jaar en ik zit in de 3de, en ik zit er nu al 3 jaar aan te denken om in amerika naar school tegaan.
alleen dan vroeg ik me af of het mogelijk was om na de middelbare school gewoon een opleiding in amerika te volgen maar dan niet voor een jaar maar dan gewoon voor 4 jaar en dat ik daar daarna kan wonen , en dan weet ik ook niet of ik bij een campus of een gastgezin terecht kan is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
ik ben 15 jaar en ik zit in de 3de, en ik zit er nu al 3 jaar aan te denken om in amerika naar school tegaan.
alleen dan vroeg ik me af of het mogelijk was om na de middelbare school gewoon een opleiding in amerika te volgen maar dan niet voor een jaar maar dan gewoon voor 4 jaar en dat ik daar daarna kan wonen , en dan weet ik ook niet of ik bij een campus of een gastgezin terecht kan is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
- vana
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
- Contacteer:
Re: ik heb advies nodig!!!
Beste Defblaze,
volgens mij heb jij hier ruim een maand geleden al een heel uitgebreid antwoord op gekregen.
Je weet wel, dat topic over dat je je wilde laten adopteren?
Marjon
volgens mij heb jij hier ruim een maand geleden al een heel uitgebreid antwoord op gekregen.
Je weet wel, dat topic over dat je je wilde laten adopteren?
Marjon
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Alles kan, zolang je dat geld maar hebt.
Je hebt inderdaad al heel wat advies gekregen in het vorige topic wat je opende, en verder kan je ook nog veel info vinden als je de zoekfunctie gebruikt.
Zorgen dat je dus liefst van al Atheneum/VWO afmaakt met goede cijfers, en start al met het verzamelen van vele tienduizenden euro's.
Je hebt inderdaad al heel wat advies gekregen in het vorige topic wat je opende, en verder kan je ook nog veel info vinden als je de zoekfunctie gebruikt.
Zorgen dat je dus liefst van al Atheneum/VWO afmaakt met goede cijfers, en start al met het verzamelen van vele tienduizenden euro's.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door ned in MO op 11 mei 2009, 17:26, 3 keer totaal gewijzigd.
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ach, de jeugd heeft soms wat meer nood aan herhaling.
En tevens zijn ze over het algemeen nog wat ongeduldig, dus willen ze info NU en HIER en ONMIDDELLIJK, alsof van een paar dagen/weken meer je leven afhangt. Maar dat is toch ook een deel van de charme van jeugd? Zeker omdat je, als je enkele decennia ouder bent, dat allemaal anders bekijkt.
En tevens zijn ze over het algemeen nog wat ongeduldig, dus willen ze info NU en HIER en ONMIDDELLIJK, alsof van een paar dagen/weken meer je leven afhangt. Maar dat is toch ook een deel van de charme van jeugd? Zeker omdat je, als je enkele decennia ouder bent, dat allemaal anders bekijkt.
Elke
Tja, Ik denk niet dat je iedereen over een kam kan schern. Ik ben 17 jaar en heb ook al jaren de wens in amerika tewonen, na het lezen van diverse topics hier op het alles amerika forum ben ik er echter achter gekomen dat deze wens bijna onbereikbaar is. In mijn ogen is zo ongeveer de enige mogelijkheid een E2 visum, Ik heb een paar jaar geleden een 10 jaren plan voor mezelf gemaakt, met als uiteindelijk doel een E2 visum proberen te bemachtigen. Dit is namelijk het enige wat je op mijn leetijd kan doen met een emigratiewens, naast vakantie's naar amerika maken en hier en daar wat blogs volgen. Misschien ook wel een tip voor deafblaze, studeren in amerika kan je denk ik beter uit je hoofd zetten, waar je msschien wel over kan denken is een uitwisselingsjaar met een amerikaanse High School. Dat lijkt me wat realistischer
Sjoerd
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ja, het is mogelijk om na je middelbare school een opleiding in Amerika te gaan volgen. Je kunt dan naar een Community College of naar een Universiteit. Op een Universiteit bieden ze vaak "room and board" aan, zodat je op de campus kunt wonen. Op een CC is dat meestal niet het geval en dan zou je dus zelf woonruimte moeten zoeken. Een gastgezin voor 4 jaar lijkt me niet haalbaar, maar je weet nooit. Het enige nadeel van studeren in Amerika na je middelbare school is dat het geld kost. Als internationaal student op een F-1 visum heb je helaas niet het recht om in de US te werken, behalve op de campus van je school voor max. 20 uur per week. En eerlijk gezegd zijn dat geen salarissen waar je je studie mee kunt betalen. Maar...je bent nog jong, dus je kunt nu alvast gaan sparen of je ouders waarschuwen dat je straks veel geld nodig hebt voor je studie. Wie weet willen ze wel meesparen.
In de US blijven na je opleiding is lastig. Je mag als F-1 student nog een OPT doen van maximaal een jaar. Dit is een gelegenheid om werkervaring op te doen in de richting waarin je afgestudeerd bent. Daarna mag je òf verder studeren als F-1 student als je een nieuwe major kiest, òf kijken of iemand je op een werkvisum binnen wil houden, òf trouwen met een leuke Amerikaan(se) en een greencard aanvragen. Mocht dit niet lukken dan mag je terug naar Nederland.
Je ziet, het is niet onmogelijk, maar het toverwoord in deze is geld òf een bovengemiddeld IQ. In Nederland zijn er middelbare scholen die een IB programma aanbieden. Als je op dit nivo je diploma haalt, dan heb je een internationale standaard waardoor je je makkelijker bij universiteiten overal ter wereld in kunt schrijven en de kans groter is dat je daar wordt aangenomen en eventueel beurzen kunt krijgen.
Ik wens je succes in het uitzoeken van jouw mogelijkheden.
In de US blijven na je opleiding is lastig. Je mag als F-1 student nog een OPT doen van maximaal een jaar. Dit is een gelegenheid om werkervaring op te doen in de richting waarin je afgestudeerd bent. Daarna mag je òf verder studeren als F-1 student als je een nieuwe major kiest, òf kijken of iemand je op een werkvisum binnen wil houden, òf trouwen met een leuke Amerikaan(se) en een greencard aanvragen. Mocht dit niet lukken dan mag je terug naar Nederland.
Je ziet, het is niet onmogelijk, maar het toverwoord in deze is geld òf een bovengemiddeld IQ. In Nederland zijn er middelbare scholen die een IB programma aanbieden. Als je op dit nivo je diploma haalt, dan heb je een internationale standaard waardoor je je makkelijker bij universiteiten overal ter wereld in kunt schrijven en de kans groter is dat je daar wordt aangenomen en eventueel beurzen kunt krijgen.
Ik wens je succes in het uitzoeken van jouw mogelijkheden.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Maak eerst je MAVO maar gewoon netjes af. Ga vervolgens lekker genieten van je vakantie in Nederland. Daarna een vervolgopleiding, zodat je een kans maken op een baan in een vreselijk moeilijke arbeidsmarkt.
Als je dan nog steeds naar Amerika wilt, dan kun je het beste eerst eens nadenken waar je dan precies naartoe wilt. Houdt er rekening mee dat het altijd leuk is om mensen die je kent om je heen te hebben, want als je zomaar emigreert naar Verwegistan zonder iemand te kennen dan verander je al snel in een eenzaam schaapje.
Weet ook dat het ECHTE Amerika heel anders is dan het prachtige USA met alleen maar eindeloze kansen, dat je vast en zeker in al die tienerfilms hebt gezien. Het ECHTE Amerika betekend harder werken voor minder geld, niet ziek worden want je hebt misschien geen ziektekostenverzekering, ver weg van familie en vrienden die je vanwege een tijdsverschil een stuk minder zult spreken als je nu denkt, etc., etc., etc.
Denk niet dat Amerika het Beloofde Land is, dat al jouw problemen op gaat lossen.
Als je dan nog steeds naar Amerika wilt, dan kun je het beste eerst eens nadenken waar je dan precies naartoe wilt. Houdt er rekening mee dat het altijd leuk is om mensen die je kent om je heen te hebben, want als je zomaar emigreert naar Verwegistan zonder iemand te kennen dan verander je al snel in een eenzaam schaapje.
Weet ook dat het ECHTE Amerika heel anders is dan het prachtige USA met alleen maar eindeloze kansen, dat je vast en zeker in al die tienerfilms hebt gezien. Het ECHTE Amerika betekend harder werken voor minder geld, niet ziek worden want je hebt misschien geen ziektekostenverzekering, ver weg van familie en vrienden die je vanwege een tijdsverschil een stuk minder zult spreken als je nu denkt, etc., etc., etc.
Denk niet dat Amerika het Beloofde Land is, dat al jouw problemen op gaat lossen.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Volgens mij heeft degene die het bericht plaatst het niet over problemen ontvluchten hoor. Hij wil een studie volgen en de mogelijkheid onderzoeken om in de US te blijven. Natuurlijk hebben veel tieners een ideaalbeeld van veel dingen, maar dat is toch niet erg? Ooit komen ze er zelf wel achter of ze hun dromen waar kunnen en willen maken. Dat hoeven wij ze niet te gaan vertellen lijkt me. Daarbij heb ik op dit forum toch ook al enkele succesverhalen gelezen van tieners die ervoor gaan en die het wel lukt om een studie te gaan doen in de US.Ingmar schreef: Denk niet dat Amerika het Beloofde Land is, dat al jouw problemen op gaat lossen.
En om te schetsen waarom ik zo denk;
De dochter van mijn man wil komend jaar weer naar haar thuisland, Nederland, om daar te gaan studeren. Moeten wij haar dan vertellen dat ze een ideaalbeeld voor ogen heeft? Dat het Nederland wat zij kent door familiebezoekjes (ze heeft er tot haar 5e gewoond) niet het Nederland zal zijn wat ze ooit heeft verlaten? Nee hoor, wij vinden het prima dat ze dat zelf gaat onderzoeken. Daar leert ze toch ook het meeste van?
Het is een vrij onhaalbaar en onbetaalbaar plan om je hele studie daar te doen, er vanuit gaande dat je qua studieresultaten en inkomen tot de middenmoot behoort. Je krijg namelijk GEEN studiefinanciering als je er voor kiest om je gehele vervolgopleiding daar te doen. Sowieso moet je het land gewoon uit na 4 jaar studie want je F1 visum wordt maar verlengd voor zolang je studie duurt (met een half jaar uitloop voor reizen, meen ik). Wil je daarna toch blijven, dan heb je net zoveel kansen op een baan (en dus sponosring voor een green card) als iemand die een gelijkwaardig diploma behaald heeft in Nederland, want je hebt geen enkel recht om in Amerika te werken op een F1. In feite betaal je 10 x meer voor eenzelfde resultaat en bovendien hebben al je Amerikaanse medestudenten mee dat ze bij solliciteren niet gesponsord hoeven worden. Tegenwoordig is een Bachelor overal een Bachelor diploma, hetzelfde geldt voor een MA degree. Hou je geld dus in je zak, en bewaar die ton voor iets anders. Tenzij je aangenomen wordt op een Ivy League school vind ik het weggegooid geld, want de kwaliteit van het onderwijs is hier over het algemeen even goed als in Amerika.
Overigens spreek ik uit ervaring, heb destijds (zo'n tien jaar geleden) zelfs de SATs e.d. gedaan, maar kreeg met geen mogelijkheid dat geld bij elkaar (mijn ouders verdienen gezamenlijk amper 30.000 per jaar
). Leuke ervaring was dat, want ik ben een van de weinige Nederlanders die daarover kan meepraten met Amerikanen
Belachelijk makkelijke tests, zeker als je HAVO of VWO in Nederland doet of hebt gedaan maar dat terzijde. Het enige voordeel dat je met 4 jaar studie daar opdoet is dat je vloeiend Engels leert spreken en je je al in de VS bevindt mocht je toch proberen om te solliciteren. Maar gezien er dagelijks honderden vluchten vanuit Europa naar Amerika vertrekken en je Engels ook op duizenden andere manieren kunt leren, is het een vrij kostbaar plan met een minimaal resultaat.
Ik raad je aan om een vervolgopleding in Nederland te kiezen. Informeer vantevoren of er uitwisselingsprogramma's bestaan of dat je dat zelf kunt regelen als je een instellling hebt gevonden die aan de eisen voldoet. Je betaalt namelijk gewoon collegegeld in NL (€1500 ipv minimaal 20000!!) en neemt dan de plek in van een Amerikaanse student die ook op uitwisseling gaat (misschien wel aan jouw school). Dan kun je er sowieso al een jaar tussenuit. Verder raad ik je ook aan de mogelijkheden voor een jaar high school te bekijken. Heb je geen reiservaring in Amerika (of alleen met je ouders) dan is het verstandig het land eerst via zo'n mogelijkheid te verkennen. Je leert dan of je werkelijk jaren van huis en haard weg kunt zijn zonder je vrienden en familie teveel te missen. Stel, je betaalt college tuiton voor een jaar of meer, en komt er dan achter dat Amerika toch niet helemaal is wat je je er van voorstelt, dan betekent dat toch wel een flinke financiële strop. Een jaar high school is anders, omdat daarmee stoppen minder verstrekkende gevolgen heeft dan stoppen met iets waarvoor je je in feite 4 jaar vastlegt in een land dat je amper kent. Althans, niet zonder de veiligheid van je familie om je heen.
Ik ben destijds na het university verhaal als au pair gegaan. Dat leek me een goed alternatief, omdat ik het land wilde leren kennen en echt als een Amerikaan wilde leven. We zijn nu 7 jaar verder en mijn gastgezin behoort tot mijn beste vrienden. Ik heb altijd een warm bed klaarstaan in Maine en ga toch wel minimaal eens per jaar bij ze op bezoek en ze komen ook naar Nederlands soms. Ook zullen ze me sponsoren als dat nodig is voor de loterij en mag ik zelfs bij hen intrekken om mijn leven op de rails te krijgen als het zo ver is. Misschien heb ik daarmee wel heel erg veel geluk gehad (er zijn ook zat au pairs die nooit meer contact hebben met hun gastgezin), maar er zijn dus wel degelijk genoeg andere (goedkopere) mogelijkheden om er tussenuit te gaan en er ook iets aan over te houden dat eventuele vervolgstappen m.b.t. emigratie een stukje makkelijker maakt.
Succes, PM maar als je meer wilt weten!
Overigens spreek ik uit ervaring, heb destijds (zo'n tien jaar geleden) zelfs de SATs e.d. gedaan, maar kreeg met geen mogelijkheid dat geld bij elkaar (mijn ouders verdienen gezamenlijk amper 30.000 per jaar
Ik raad je aan om een vervolgopleding in Nederland te kiezen. Informeer vantevoren of er uitwisselingsprogramma's bestaan of dat je dat zelf kunt regelen als je een instellling hebt gevonden die aan de eisen voldoet. Je betaalt namelijk gewoon collegegeld in NL (€1500 ipv minimaal 20000!!) en neemt dan de plek in van een Amerikaanse student die ook op uitwisseling gaat (misschien wel aan jouw school). Dan kun je er sowieso al een jaar tussenuit. Verder raad ik je ook aan de mogelijkheden voor een jaar high school te bekijken. Heb je geen reiservaring in Amerika (of alleen met je ouders) dan is het verstandig het land eerst via zo'n mogelijkheid te verkennen. Je leert dan of je werkelijk jaren van huis en haard weg kunt zijn zonder je vrienden en familie teveel te missen. Stel, je betaalt college tuiton voor een jaar of meer, en komt er dan achter dat Amerika toch niet helemaal is wat je je er van voorstelt, dan betekent dat toch wel een flinke financiële strop. Een jaar high school is anders, omdat daarmee stoppen minder verstrekkende gevolgen heeft dan stoppen met iets waarvoor je je in feite 4 jaar vastlegt in een land dat je amper kent. Althans, niet zonder de veiligheid van je familie om je heen.
Ik ben destijds na het university verhaal als au pair gegaan. Dat leek me een goed alternatief, omdat ik het land wilde leren kennen en echt als een Amerikaan wilde leven. We zijn nu 7 jaar verder en mijn gastgezin behoort tot mijn beste vrienden. Ik heb altijd een warm bed klaarstaan in Maine en ga toch wel minimaal eens per jaar bij ze op bezoek en ze komen ook naar Nederlands soms. Ook zullen ze me sponsoren als dat nodig is voor de loterij en mag ik zelfs bij hen intrekken om mijn leven op de rails te krijgen als het zo ver is. Misschien heb ik daarmee wel heel erg veel geluk gehad (er zijn ook zat au pairs die nooit meer contact hebben met hun gastgezin), maar er zijn dus wel degelijk genoeg andere (goedkopere) mogelijkheden om er tussenuit te gaan en er ook iets aan over te houden dat eventuele vervolgstappen m.b.t. emigratie een stukje makkelijker maakt.
Succes, PM maar als je meer wilt weten!
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dit klopt niet helemaal.E59th schreef:Sowieso moet je het land gewoon uit na 4 jaar studie want je F1 visum wordt maar verlengd voor zolang je studie duurt (met een half jaar uitloop voor reizen, meen ik). Wil je daarna toch blijven, dan heb je net zoveel kansen op een baan (en dus sponosring voor een green card) als iemand die een gelijkwaardig diploma behaald heeft in Nederland, want je hebt geen enkel recht om in Amerika te werken op een F1.
Ten eerste kan je nog blijven na je F1 om een jaar een soort van 'stage' te lopen.
Ten tweede heb je wel meer kans op een baan dan iemand die in Nederland vergelijkbare studies gedaan heeft, en wel om volgende reden:
- je hebt inmiddels meer kansen gehad om een netwerk op te bouwen
- je hebt een diploma waarvan zij exact de waarde kennen ipv een buitenlands diploma (dat Amerikanen -en zij niet alleen!- over het algemeen makkelijk lager inschatten)
- je kan meedoen aan een speciale visumcategorie die voorbehouden is voor diegenen die een Amerikaans diploma behaalden
Feit is dat het een hele dure zaak blijft, en ik denk dat ik mijn eigen zoon eerder zou aanraden om zijn bachelor in Europa te behalen en zijn master in de US te gaan doen.
Elke
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Dank je Elke, dat je het wilde nuanceren, want ik zat alweer nagels te bijten bij het lezen van het verhaal van E59th. Je F1 blijft ONBEPERKT geldig, zolang je maar studeert en minimaal 12 credits per semester neemt. Je kunt een associates doen, daarna een bachelor halen, daarna een master of een tweede bachelor doen en dat alles op hetzelfde visum. Natuurlijk zit er een keer een einde aan je studiemogelijkheden, maar je kunt het best een tijdje rekken.kastelke schreef:Dit klopt niet helemaal.E59th schreef:Sowieso moet je het land gewoon uit na 4 jaar studie want je F1 visum wordt maar verlengd voor zolang je studie duurt (met een half jaar uitloop voor reizen, meen ik). Wil je daarna toch blijven, dan heb je net zoveel kansen op een baan (en dus sponosring voor een green card) als iemand die een gelijkwaardig diploma behaald heeft in Nederland, want je hebt geen enkel recht om in Amerika te werken op een F1.
Ten eerste kan je nog blijven na je F1 om een jaar een soort van 'stage' te lopen.
Ten tweede heb je wel meer kans op een baan dan iemand die in Nederland vergelijkbare studies gedaan heeft, en wel om volgende reden:
- je hebt inmiddels meer kansen gehad om een netwerk op te bouwen
- je hebt een diploma waarvan zij exact de waarde kennen ipv een buitenlands diploma (dat Amerikanen -en zij niet alleen!- over het algemeen makkelijk lager inschatten)
- je kan meedoen aan een speciale visumcategorie die voorbehouden is voor diegenen die een Amerikaans diploma behaalden
Ook schrik ik steeds wat voor prijzen er voor een studie worden genoemd. Ja, het is duur en waarschijnlijk duurder dan in Nederland omdat je je stufi mist en je ook kost en inwoning allemaal zelf moet betalen. Maar mensen die in de US willen studeren doen er verstandig aan om eerst te informeren naar het kostenplaatje op de school van hun keuze voor ze bij voorbaat al denken dat het niet haalbaar is. Niet voor niks zijn er op de meeste scholen en universiteiten afdelingen voor "internationale studenten". Die zouden er niet zijn als er niet ergens een kosten-baten plaatje zou bestaan.
Daarbij ècht nogmaals...mensen vragen advies, geen wijze raad waarom ze vooral NIET aan studeren in de US moeten denken.
Geen reden om vijandig te reageren of nagels te gaan bijten hoor. Ik wil helemaal niemand afraden naar Amerika te gaan, integendeel zelfs
Maar op je 15e redeneer je toch meestal vanuit wat je nu wilt en niet vanuit wat in de toekomst mogelijk of reëel is, en dat is waar men de topicstarter op wil wijzen (ik wel, althans). Een F1 aanvragen met het doel te immigreren is trouwens ook nog eens illegaal en niet zo’n klein beetje ook. Als het consulaat dat vermoedt kun je Amerika voorgoed vergeten, zelfs voor een weekje vakantie.
Ik weet zelf ook dat je F1 niet uitgegeven wordt voor een standaard periode van 4 jaar o.i.d. Echter de meeste mensen doen 3 jaar over een BA en 1 jaar over een MA en laten het daar bij dus ik nam dat tijdsbestek als voorbeeld. Als je 10 jaar over een studie wilt doen en tig degrees wilt halen omdat je per se in Amerika wilt blijven dan moet je dat vooral doen en is dat natuurlijk mogelijk. Denk alleen dat de klap des te harder is als je alle rekopties benut hebt en alsnog het land uit moet. Die kans is nu eenmaal vele malen groter dan dat je mag blijven, ook met de visumcategorie die Elke noemde. Anders zou F1 niet en masse meespelen met de loterij.
Ben het maar ten dele eens met het argument dat je een netwerk opbouwt tijdens studeren. Dat staat volledig los van je F1 status want je kunt ook een netwerk opbouwen als je als stagiair, au pair, high school student, camp counsellor, zomerwerker, toerist etc. gaat. Je persoonlijkheid en initiatief telt daarbij, niet je status als student. Bovendien hoor ik van veel studenten die langere tijd in Amerika gezeten hebben dat hun netwerk voornamelijk bestond uit andere internationale studenten omdat die vaak bij elkaar weggestopt worden op de campus en je dus gemakkelijk verzandt in dit soort contacten. Maar goed, dat heb je volledig zelf in de hand.
Verder is het voordeel van studeren in Europa dat je erbij mag werken en een mooi CV kunt opbouwen tijdens je studie. Hoewel ik mijn studie niet afgemaakt heb, ondervind ik daar niet echt heel veel hinder van bij solliciteren omdat ik altijd relevante “serieuze”dingen heb gedaan naast studie. Afgezien van simpele campusbaantjes (en misschien vrijwilligerswerk?) kun je in Amerika geen werkervaring opbouwen tijdens studeren en zul je dit absoluut merken als je gaat solliciteren want je beschikt voornamelijk over theoretische kennis.
Toegegeven, mijn antwoord had inderdaad nuance nodig, maar zelfs met financial aid voor international students is je kinderen op een volledige studie sturen in Amerika iets wat financieel gewoonweg niet haalbaar is voor het merendeel van de Nederlandse en Belgische gezinnen. De meeste ouders hebben niet eens de ruimte voor een retourticket naar Amerika voor hun kind, laat staan een meerjarige studie. Misschien hebben jullie het anders thuis en dat is heel fijn, maar ik behoorde tot die vele kinderen voor wie een studie in Nederland al amper haalbaar was.
Nogmaals, ik wil niemand tegen de haren wrijven, maar een beetje realiteitszin kan geen kwaad toch?
Ik weet zelf ook dat je F1 niet uitgegeven wordt voor een standaard periode van 4 jaar o.i.d. Echter de meeste mensen doen 3 jaar over een BA en 1 jaar over een MA en laten het daar bij dus ik nam dat tijdsbestek als voorbeeld. Als je 10 jaar over een studie wilt doen en tig degrees wilt halen omdat je per se in Amerika wilt blijven dan moet je dat vooral doen en is dat natuurlijk mogelijk. Denk alleen dat de klap des te harder is als je alle rekopties benut hebt en alsnog het land uit moet. Die kans is nu eenmaal vele malen groter dan dat je mag blijven, ook met de visumcategorie die Elke noemde. Anders zou F1 niet en masse meespelen met de loterij.
Ben het maar ten dele eens met het argument dat je een netwerk opbouwt tijdens studeren. Dat staat volledig los van je F1 status want je kunt ook een netwerk opbouwen als je als stagiair, au pair, high school student, camp counsellor, zomerwerker, toerist etc. gaat. Je persoonlijkheid en initiatief telt daarbij, niet je status als student. Bovendien hoor ik van veel studenten die langere tijd in Amerika gezeten hebben dat hun netwerk voornamelijk bestond uit andere internationale studenten omdat die vaak bij elkaar weggestopt worden op de campus en je dus gemakkelijk verzandt in dit soort contacten. Maar goed, dat heb je volledig zelf in de hand.
Verder is het voordeel van studeren in Europa dat je erbij mag werken en een mooi CV kunt opbouwen tijdens je studie. Hoewel ik mijn studie niet afgemaakt heb, ondervind ik daar niet echt heel veel hinder van bij solliciteren omdat ik altijd relevante “serieuze”dingen heb gedaan naast studie. Afgezien van simpele campusbaantjes (en misschien vrijwilligerswerk?) kun je in Amerika geen werkervaring opbouwen tijdens studeren en zul je dit absoluut merken als je gaat solliciteren want je beschikt voornamelijk over theoretische kennis.
Toegegeven, mijn antwoord had inderdaad nuance nodig, maar zelfs met financial aid voor international students is je kinderen op een volledige studie sturen in Amerika iets wat financieel gewoonweg niet haalbaar is voor het merendeel van de Nederlandse en Belgische gezinnen. De meeste ouders hebben niet eens de ruimte voor een retourticket naar Amerika voor hun kind, laat staan een meerjarige studie. Misschien hebben jullie het anders thuis en dat is heel fijn, maar ik behoorde tot die vele kinderen voor wie een studie in Nederland al amper haalbaar was.
Nogmaals, ik wil niemand tegen de haren wrijven, maar een beetje realiteitszin kan geen kwaad toch?
- DixieChick
- Amerika-expert
Dat is het Britse systeem. Hier in de VS doe je vier jaar over je bachelor's, en twee jaar over je master's.E59th schreef: Ik weet zelf ook dat je F1 niet uitgegeven wordt voor een standaard periode van 4 jaar o.i.d. Echter de meeste mensen doen 3 jaar over een BA en 1 jaar over een MA en laten het daar bij dus ik nam dat tijdsbestek als voorbeeld.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je bijvoorbeeld verder wilt in de wetenschap, dan zijn de connecties die je opbouwt tijdens een studie super-belangrijk. Uiteindelijk is de academische wereld niet zo groot, en kent iedereen zo'n beetje iedereen. Daarnaast loop je voor veel opleidingen in de VS stage, en ook daar komen enorm nuttige contacten uit. Onze studenten hebben het meeste aan hun stages, maar ook aan docenten die toevallig iemand kennen die voor een bedrijf werkt die nog op zoek zijn naar...Nou ja, vul maar in.E59th schreef:Ben het maar ten dele eens met het argument dat je een netwerk opbouwt tijdens studeren. Dat staat volledig los van je F1 status want je kunt ook een netwerk opbouwen als je als stagiair, au pair, high school student, camp counsellor, zomerwerker, toerist etc. gaat. Je persoonlijkheid en initiatief telt daarbij, niet je status als student. Bovendien hoor ik van veel studenten die langere tijd in Amerika gezeten hebben dat hun netwerk voornamelijk bestond uit andere internationale studenten omdat die vaak bij elkaar weggestopt worden op de campus en je dus gemakkelijk verzandt in dit soort contacten. Maar goed, dat heb je volledig zelf in de hand.
Sorry, maar ook hier ben ik het niet mee eens. Als internationale student mag je op de campus werken, en daar zijn juist de meest relevant baantjes. Zo heb ik als medewerker van een AV centrum gewerkt, maar ook als copy-editor voor een wetenschappelijk tijdschrift. Bij ons op de uni, en vast ook op andere scholen, hebben ze workstudy positions die studenten juist relevante werkervaring geven. DAarnaast zijn er op Amerikaanse universiteiten vaak een enorme hoeveelheid aan vrijwilligerswerk mogelijkheden waardoor je goed relevante werkervaring op kan doen. Dat vond ik in Nederland altijd veel minder, en veel moelijker op tussen te komen.E59th schreef:Verder is het voordeel van studeren in Europa dat je erbij mag werken en een mooi CV kunt opbouwen tijdens je studie. Hoewel ik mijn studie niet afgemaakt heb, ondervind ik daar niet echt heel veel hinder van bij solliciteren omdat ik altijd relevante “serieuze”dingen heb gedaan naast studie. Afgezien van simpele campusbaantjes (en misschien vrijwilligerswerk?) kun je in Amerika geen werkervaring opbouwen tijdens studeren en zul je dit absoluut merken als je gaat solliciteren want je beschikt voornamelijk over theoretische kennis.
Ik geloof dat studeren in de VS je juist goed voorbereid op de arbeidsmarkt, en wat betreft het opdoen van relevante werkervaring misschien wel meer dan een Nederlandse opleiding.
Helemaal mee eens, maar iemand moet ook gewoon kunnen dromen, en op goed op de hoogte zijn van alle feiten. En het is goed mogelijk om betaalbaar in de VS te studeren en een geode kans te maken op een baan daarna. Zo hebben wij laatst een professor aangenomen op het OPT programma (hij had zijn PhD afgerond aan UGA en mocht dus na het verlopen van zijn F1 status nog een jaar hier werken), en zijn nu bezig met zijn visum aanvraag.E59th schreef:Nogmaals, ik wil niemand tegen de haren wrijven, maar een beetje realiteitszin kan geen kwaad toch?
Het is mijn mening maar net hoe graag je het wil.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Dixiechick, het is heel aardig dat je zo goed advies geeft (zelfde geldt voor E59th) maar kijk eens naar de andere berichten van de topicstarter!
Deze persoon heeft ook het, bloedserieuze, advies gevraagd omtrent het zich laten adopteren door een Amerikaanse gezin! Er is daar uitgebreid gereageerd door de forumleden over allerhande manieren om in de VS te komen, waaronder studie. Hij is dus 15 jaar, doet VMBO (dus een universitaire studie zit er voorlopig zowieso niet in, laat staan een wetenschappelijk netwerk opbouwen) en wil zo graag naar Amerika dat hij bereid is de band met zijn ouders te verbreken en zich te laten adopteren door een Amerikaans gezin
Jij schrijft dat iemand mag dromen maar gaat dit niet iets te ver? Terug naar de realiteit dan maar voor Defblaze....(voor de 2e keer).
Deze persoon heeft ook het, bloedserieuze, advies gevraagd omtrent het zich laten adopteren door een Amerikaanse gezin! Er is daar uitgebreid gereageerd door de forumleden over allerhande manieren om in de VS te komen, waaronder studie. Hij is dus 15 jaar, doet VMBO (dus een universitaire studie zit er voorlopig zowieso niet in, laat staan een wetenschappelijk netwerk opbouwen) en wil zo graag naar Amerika dat hij bereid is de band met zijn ouders te verbreken en zich te laten adopteren door een Amerikaans gezin
Jij schrijft dat iemand mag dromen maar gaat dit niet iets te ver? Terug naar de realiteit dan maar voor Defblaze....(voor de 2e keer).
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht