Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
wat raak je kwijt?
wat raak je kwijt?
Als je gaat emigreren moet je natuurlijk alles goed doornemen, niet alleen wat je in Amerika moet regelen maar ook wat je hier moet regelenen wat als we weer terug zouden moeten...je weet nooit wat er kan gebeuren..... Nou stuitte ik gisteren op de vraag: wat als het niet lukt en je gaat terug naar Nederland, wat ben je dan kwijt?
Ik weet niet hoe het in België zit maar wat raak je in Nederland kwijt? Ik hoorde van een tante die 5 jaar in Frankrijk heeft gewoond dat ze een groot deel pensioen kwijt was geraakt en er nu de gevolgen van moet ondervinden.
Kan iemand mij hier iets over vertellen?
greeeeetzzz Kiyu
Ik weet niet hoe het in België zit maar wat raak je in Nederland kwijt? Ik hoorde van een tante die 5 jaar in Frankrijk heeft gewoond dat ze een groot deel pensioen kwijt was geraakt en er nu de gevolgen van moet ondervinden.
Kan iemand mij hier iets over vertellen?
greeeeetzzz Kiyu
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: wat raak je kwijt?
Zo lang je de Nederlandse (of een andere Europese) nationaliteit blijft behouden, is er niet zo'n probleem.
Tuurlijk verlies je pensioen, tenslotte heeft je tante ook 5 jaar geen arbeid geleverd in Nederland en dus ook geen geld afgedragen voor haar pensioen. Je bouwt echter wel pensioenrechten op in dat andere land, als je daar tenminste gaat werken (en rekening houdt met hun regels, want ik geloof dat je in Amerika minstens 10 jaar moet gewerkt hebben om recht te hebben op pensioen).
Zo ben je natuurlijk ook niet meer verzekerd voor arbeidsongevallen, invaliditeit en ziekte in Nederland.
Maar dat zijn allemaal dingen waar je terug recht op krijgt als je terugkeert naar Nederland.
Het grootste probleem situeert zich, denk ik, bij Nederlanders die aangewezen zijn op een huurhuis. Ik lees dat dat altijd jarenlange wachttijden zijn. Dus als je terugkeert, dan ben je aangewezen op de prive huurmarkt?
(of je komt in Belgie wonen, daar speelt dat allemaal niet, daar is de huurmarkt zo wie zo grotendeels prive)
Oh ja, je vrienden! Daar verlies je er zeker en vast ook een paar van als je 5 jaar weg bent. Je hoeft voor zoiets nog niet eens naar een ander continent te verhuizen, vaak is een verhuis naar een andere provincie al een probleem. (in ons geval)
Tuurlijk verlies je pensioen, tenslotte heeft je tante ook 5 jaar geen arbeid geleverd in Nederland en dus ook geen geld afgedragen voor haar pensioen. Je bouwt echter wel pensioenrechten op in dat andere land, als je daar tenminste gaat werken (en rekening houdt met hun regels, want ik geloof dat je in Amerika minstens 10 jaar moet gewerkt hebben om recht te hebben op pensioen).
Zo ben je natuurlijk ook niet meer verzekerd voor arbeidsongevallen, invaliditeit en ziekte in Nederland.
Maar dat zijn allemaal dingen waar je terug recht op krijgt als je terugkeert naar Nederland.
Het grootste probleem situeert zich, denk ik, bij Nederlanders die aangewezen zijn op een huurhuis. Ik lees dat dat altijd jarenlange wachttijden zijn. Dus als je terugkeert, dan ben je aangewezen op de prive huurmarkt?
(of je komt in Belgie wonen, daar speelt dat allemaal niet, daar is de huurmarkt zo wie zo grotendeels prive)
Oh ja, je vrienden! Daar verlies je er zeker en vast ook een paar van als je 5 jaar weg bent. Je hoeft voor zoiets nog niet eens naar een ander continent te verhuizen, vaak is een verhuis naar een andere provincie al een probleem. (in ons geval)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Die jarenlange wachtlijst is er inderdaad voor de wat mooiere huurhuizen, maar zolang je bij een Woningcorporatie ingeschreven blijft staan is er niks aan de hand, want als je je inschrijft voor een huis kijken ze sinds wanneer je ingeschreven staat. Wie het langst ingeschreven staat krijgt dan het huis.
Sjoerd
Dat is per gemeente verschillend, in Nijmegen waar wij willen wonen als we terug zouden komen staan we nu al ongeveer 5 jaar ingeschreven maar maken 10 % kans op een huis. Mijn schoonmoeder staat 22 jaar ingeschreven en wilt nu een seniorenwoning maar helaas zijn er nog steeds mensen die net voor haar aan de beurt zijn! Vaak is ze 5de, als de 4 voor haar het huis niet willen dan zou zij het mogen hebben.
Maar je kunt niet ingeschreven blijven als je al naar het buitenland verhuist, dus die 5 jaar komen dan te vervallen. Tot nu toe hebben we met pijn en moeite particulier kunnen huren maar dat zal niet meer lukken als we weer terug zouden komen. De particuliere woningmarkt is zooooo duur hier! Voor een woning met 3 slaapkamers betaal je toch al snel 1250 euro! Wij hebben het geluk gehad dat net iets goedkoper konden huren anders hadden we een probleem!
Elke wat kost dat eigenlijk in België een huurhuis met 3 slaapkamers? Ongeveer?
Kiyu
Maar je kunt niet ingeschreven blijven als je al naar het buitenland verhuist, dus die 5 jaar komen dan te vervallen. Tot nu toe hebben we met pijn en moeite particulier kunnen huren maar dat zal niet meer lukken als we weer terug zouden komen. De particuliere woningmarkt is zooooo duur hier! Voor een woning met 3 slaapkamers betaal je toch al snel 1250 euro! Wij hebben het geluk gehad dat net iets goedkoper konden huren anders hadden we een probleem!
Elke wat kost dat eigenlijk in België een huurhuis met 3 slaapkamers? Ongeveer?
Kiyu
- Disney-Golf
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 999
Ik zal ff voor Elke antwoorden, ben nu toch on line, en als makelaar denk ik hierop het antwoord te weten.
(Sorry Elke)
Alles hangt af van waar je wil wonen, hoe dichter bij de grens hoe duurder.
Wij Belgen weten ook dat de woningmarkt goedkoper is bij ons en daar willen huiseigenaren wel eens van profiteren
omdat ze weten dat Nederlanders, Nederland georienteerd blijven.
D.w.z. ze blijven in Nederland werken en het sociale leven blijft zich in Nederland afspelen.
Dus, zijn ze niet geneigd om verder België in te rijden dan nodig.
Wil je een Rijtjeshuis met 3 slaapkamers moet je ergens tussen de 650 en 800 euro rekenen.
Voor een vrijstaand huis tussen de 750 en 1.000
Een villa in het prestigieuse Brasschaat begint bij 2.500 euro.....
.
(Sorry Elke)
Alles hangt af van waar je wil wonen, hoe dichter bij de grens hoe duurder.
Wij Belgen weten ook dat de woningmarkt goedkoper is bij ons en daar willen huiseigenaren wel eens van profiteren
omdat ze weten dat Nederlanders, Nederland georienteerd blijven.
D.w.z. ze blijven in Nederland werken en het sociale leven blijft zich in Nederland afspelen.
Dus, zijn ze niet geneigd om verder België in te rijden dan nodig.
Wil je een Rijtjeshuis met 3 slaapkamers moet je ergens tussen de 650 en 800 euro rekenen.
Voor een vrijstaand huis tussen de 750 en 1.000
Een villa in het prestigieuse Brasschaat begint bij 2.500 euro.....

Ik heb begrepen dat je per jaar 2 % van je pensioen verliest ze is dus volgens mij 10% van dat pensioen kwijt.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
Voor elk jaar dat je na je 15e jaar, niet in NL woont raak je 2% AOW (Algemene Ouderdoms Wet) opbouw kwijt.
Dus woon je 5 jaar in het buitenland wordt er 5 x 2 %= 10% op je AOW uitkering gekort als je de gerechtigde leeftijd van de AOW bereikt hebt.
Voor je AOW hoef je niet te werken dit bouw je automatisch van af je 15e levensjaar op door in NL te wonen.
Is dus geen pensioen, dat zou je los er van moeten regelen.
Dus woon je 5 jaar in het buitenland wordt er 5 x 2 %= 10% op je AOW uitkering gekort als je de gerechtigde leeftijd van de AOW bereikt hebt.
Voor je AOW hoef je niet te werken dit bouw je automatisch van af je 15e levensjaar op door in NL te wonen.
Is dus geen pensioen, dat zou je los er van moeten regelen.
-
- Amerika-expert
Maak inderdaad even het onderscheid tussen pensioen en AOW. Om te beginnen raak je niets kwijt wat je al hebt opgebouwd, en pensioen kan nog voordeliger uitpakken omdat je het na 10 jaar belastingvrij mee kunt nemen naar het buitenland (tenzij het om het ABP gaat, dan zit er nog een staartje aan). AOW-rechten die je nog niet hebt opgebouwd, krijg je uiteraard niet meer zodra je je uitschrijft.
Social security in de V.S. heeft verschillende drempels voordat je echt iets hebt. De langste drempel is inderdaad voor pensioen en dat is 40 credits, waar 1 credit geldt per 3 maanden. Ze kijken bij opbouw niet naar uren, maar of je in die 3 maanden meer dan een bepaald bedrag verdiend hebt, en daar social security tax over afgedragen hebt. Je kunt 1 SSA credit uitwisselen tegen 3 maanden AOW-opbouw. Werk je dus voltijds, dan verlies je niets. (Anders dan een hoop tijd, want het lijkt mij een hele papierhandel).
Alternatief, je kunt in de AOW-pot blijven betalen en zo je rechten blijven opbouwen. Dit is echter financieel niet aantrekkelijk.
5 Jaar als probeerperiode klinkt overigens lang in mijn oren. Ik zou denken dat je in 2 jaar wel weet hoe of wat. Mocht het misgaan na een langere periode, zeg 10 jaar, waarna je dus voldoende rechten hebt opgebouwd in de V.S., dan kun je die gewoon behouden bij terugkeer naar NL, en ontvangen zodra je de gerechtigde leeftijd (zal tegen die tijd wel hoger liggen dan nu het geval is) bereikt hebt.
Individueel pensioen in de V.S. kan niet opgenomen worden voordat je 59.5 jaar oud bent (er zijn wat hardship uitzonderingen, wat per plan verschilt), tenzij je een penalty van 10 procent + income tax betaald over de opname. Echter, als je dat geld opneemt een jaar nadat je terug in NL bent en je GC al opgegeven hebt (dus niet meer je wereldinkomen hoeft op te geven aan de IRS), dan heb je verder geen US inkomen en betaal je alleen die 10%, wat vrij schappelijk is.
Gr., Flipje
Social security in de V.S. heeft verschillende drempels voordat je echt iets hebt. De langste drempel is inderdaad voor pensioen en dat is 40 credits, waar 1 credit geldt per 3 maanden. Ze kijken bij opbouw niet naar uren, maar of je in die 3 maanden meer dan een bepaald bedrag verdiend hebt, en daar social security tax over afgedragen hebt. Je kunt 1 SSA credit uitwisselen tegen 3 maanden AOW-opbouw. Werk je dus voltijds, dan verlies je niets. (Anders dan een hoop tijd, want het lijkt mij een hele papierhandel).
Alternatief, je kunt in de AOW-pot blijven betalen en zo je rechten blijven opbouwen. Dit is echter financieel niet aantrekkelijk.
5 Jaar als probeerperiode klinkt overigens lang in mijn oren. Ik zou denken dat je in 2 jaar wel weet hoe of wat. Mocht het misgaan na een langere periode, zeg 10 jaar, waarna je dus voldoende rechten hebt opgebouwd in de V.S., dan kun je die gewoon behouden bij terugkeer naar NL, en ontvangen zodra je de gerechtigde leeftijd (zal tegen die tijd wel hoger liggen dan nu het geval is) bereikt hebt.
Individueel pensioen in de V.S. kan niet opgenomen worden voordat je 59.5 jaar oud bent (er zijn wat hardship uitzonderingen, wat per plan verschilt), tenzij je een penalty van 10 procent + income tax betaald over de opname. Echter, als je dat geld opneemt een jaar nadat je terug in NL bent en je GC al opgegeven hebt (dus niet meer je wereldinkomen hoeft op te geven aan de IRS), dan heb je verder geen US inkomen en betaal je alleen die 10%, wat vrij schappelijk is.
Gr., Flipje
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Als je geen volledig AOW hebt opgebouwd, wordt dit aangevuld via de bijstand. Nadeel hiervan is, is dat er dan ook naar je vermogen wordt gekeken. Heb je dus een onvolledige AOW en een groot eigen vermogen, dan wordt hij niet door de bijstand aangevuld.
AZ, CA, CT, DC, MA, NJ, NV, NY, PA, VA
Kaas, ik denk als je terug komt uit Amerika omdat je geen baan kunt krijgen, dat je dan ook geen groot eigen vermogen meer zult hebben! Je gaat toch zo lang mogelijk door om een baan te vinden. Als je dan al een groot vermogen hebt zou je ook een bedrijf kunnen starten in Amerika.
kiyu
kiyu
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Het is ook maar net wat je een groot eigen vermogen vindt natuurlijk. Voor een alleenstaande lag de vermogensgrens in 2008 op €5325,-. Er wordt dan ook gekeken naar de waarde van eventuele auto enzo.
AZ, CA, CT, DC, MA, NJ, NV, NY, PA, VA
Dus iemand met iets meer dan 5K is vermogend? haha gaat weer lekkerKaas schreef:Voor een alleenstaande lag de vermogensgrens in 2008 op €5325,-.
-
- Amerika-expert
Is waarom ik de inburgeringswetgeving altijd zo onnozel vond: mijn vrouw zou daaraan moeten voldoen, want oei-oei, anders komt zo'n 3de-wereld-land-import-bruidje natuurlijk in no-time in de bijstand terecht. Jah ... Zal ze toch echt haar trouwring af moeten doen als ze aan de balie staat bij de sociale dienst.
Gr., Flipje

Gr., Flipje
Is het niet zo dat naast de 10% boete Federaal bij voortijdige opname uit bv. 401K plan, er ook de boete die de staat berekend, in California is dat 5% heb ik me laten vertellen.
-
- Amerika-expert
Is mij niets van bekend (wat verder ook niets zegt, natuurlijk
). Wel is het zo dat er een extra 2.5% CA penalty is voor IRAs. Of je die nog moet betalen, eenmaal vertrokken, is een andere vraag.
Edit: net gecheckt (mijn plan-provider heeft tegenwoordig een "take money out" knop
) en geen Staat-penalty, voor de diverse 40x(y) plannen.
Gr., Flipje

Edit: net gecheckt (mijn plan-provider heeft tegenwoordig een "take money out" knop

Gr., Flipje
iemand met iets meer dan 5K is
10% boete Federaal bij voortijdige opname uit bv. 401K plan
een extra 2.5% CA penalty is voor IRAs
Dit is toch even Chinees voor mij, kan iemand dit mij even uitleggen wat dat allemaal betekent?n geen Staat-penalty, voor de diverse 40x(y) plannen.

Kiyu
5K is ook wel 5.000.. in dit geval bedoelde ik dus iemand die meer dan 5000 euro heeftkiyu schreef:Dit is toch even Chinees voor mij, kan iemand dit mij even uitleggen wat dat allemaal betekent?![]()

401K (of 401(k) eigenlijk) is een van de pensioenplannen in de VS.. een 2.5% CA penalty is, mijn inziens (ik kan het fout hebben) een penalty van 2.5% die de staat Californië op kan leggen... en met 40x(y) bedoeld Flipje bijvoorbeeld de 401(k) maar er bestaan er meerdere, zoals de 403(b) of 414(i).. het zijn allemaal verschillende plannen.. de x en y die flipje gebruikte zijn eigenlijk variabelen die je apart kunt invullen

Ik hoop dat je het nu weer snapt?

- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
...en IRA: Individual Retirement Account, het pensioenplan wat je zelf kunt regelen als je niet in aanmerking komt voor een 401(k) plan via je werkgever. Dan heb je ook nog het SEP-IRA (Simplified Employee Pension), dat is hetzelfde maar dan (small)business owners en hun werknemers.
-
- Amerika-expert
En de Roth IRA: betaal je met geld dat je overhoudt na de belastingen, maar alles wat je er dan uithaalt na je 59,5e is belastingvrij. Plus je mag je inleg zonder boete al voor die tijd weer opnemen, alleen de rente/meerwaarde niet.
Mag alleen als je minder dan een bepaald bedrag verdient ($60.000 individueel, $160.000 voor tweeverdieners, als ik me goed herinner). Geruchten gaan dat in 2010 die maxima vervallen, dan mag iedereen een Roth IRA hebben.
Mag alleen als je minder dan een bepaald bedrag verdient ($60.000 individueel, $160.000 voor tweeverdieners, als ik me goed herinner). Geruchten gaan dat in 2010 die maxima vervallen, dan mag iedereen een Roth IRA hebben.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ik denk nog een hoop te moeten leren over het Amerikaanse systeem, maar ja ik ben ook ineens in het diepe gegooid......Ik hoop dat je het nu weer snapt?
Ik ga er maar eens studie van maken denk ik, hahaha!
Maar ik wilde eigenlijk weten wat je kwijt raakt in Nederland, wat je kwijt bent geraakt als je weer terugkomt na een mislukte emigratie(on het zo maar even te noemen)
Als iemand nog meer weet hoor ik het graag
Kiyu
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 36 Reacties
- 4752 Weergaves
-
Laatste bericht door Mrvanilla