Pagina 1 van 1

Vrachtwagen(bus)chauffeur worden in de USA

Geplaatst: 09 mei 2005, 16:03
door Raoul
Hallo mensen,

Vooraleer ik een heleboel vragen ga stellen waarvan ik hoop dat ik er een stuk wijzer van wordt zal ik me eerst even kort voorstellen en wat meer van mezelf vertellen. Dit vergemakkelijkt wellicht de beantwoording van mijn vragen.

Mijn naam is Raoul, ik ben 24 jaar en word binnenkort 25. Ik woon in Zuid-Limburg in de buurt van Maastricht en ben een volbloed Nederlander. In het dagelijkse leven ben ik buschauffeur ten dienste van het openbaar vervoer. Ik heb trouwens alle rijbewijzen d.w.z. ABCD BE CE DE en alle bijbehorende chauffeursdiploma's. Ik ben dus zogezegd een allround beroepschauffeur met alle denkbare diploma's. Ik beschik ook over een taxipas e.d. Het ontbreekt letterlijk aan niets!
Verder heb ik een mavo-diploma en een aantal deelcertificaten havo. Momenteel ben ik bezig dit havo-project te voltooien.

Ik heb echter één groot probleem: ik zie het al héél lang niet meer zitten in Nederland. Te druk, te vol, te stresserig...ik denk dat Nederland op langere termijn gewoon geen toekomst heeft. Ik heb zin in een nieuwe start in een nieuw land met een nieuw leven in de VS!

Het liefste zou ik gewoon chauffeur blijven in de VS, ik heb immers de diploma's en ervaring...

1. Hoelang mag je in de VS met je Nederlandse rijbewijs blijven rijden?

2. Deze termijn geldt die voor alle staten?

3. Ben je verplicht om je Nederlandse rijbewijs om te zetten in een Amerikaans, indien het Nederlandse rijbewijs nog 9 jaar geldig is?

4. Hoe kan ik een Nederlands rijbewijs omzetten in een Amerikaans, waar, hoe? Wat moet je er voor doen?

5. Welke categorieën rijbewijzen kent de VS?

6. Als je je Nederlandse rijbewijs in Amerika omwisselt wordt je Nederlandse papiertje dan ter plekke ingenomen?

7. Kan een Amerikaans rijbewijs in Nederland worden omgezet (indien alles mislukt)?

Tot zover het rijbewijs.

Zijn er in Nederland bedrijven en/of organisaties welke bemiddelen/begeleiden in het vertrek van Nederland naar de USA?
Bemiddelen zij ook naar werk en (tijdelijke) woonruimte, grensformaliteiten, visa, green card?

Want het spreekt natuurlijk voor zich dat deze begeleiding noodzakelijk is om een succesvolle start te maken - ik ben niet het type mens dat op goedgeluk zoiets onderneemt.

Ik ben eens benieuwd naar de reacties en de adviezen.

Iedereen alvast bedankt!

Raoul

PS indien mogelijk zoveel mogelijk url-adressen van sites vermelden

Geplaatst: 09 mei 2005, 16:52
door Marcel
Raoul,

Over de rijbewijzen (voor zover ik daar wat van kan zeggen) zal ik kort zijn: de regels variëren per staat, maar in het algemeen moet je na immigratie binnen enkele maanden een Amerikaans rijbewijs halen, waarvoor doorgaans een soort examen (in ieder geval theorie) nodig is. Echter, hoe belangrijk de rijbewijzenkwestie voor jouw vakgebied ook is, de hamvraag is: wat is je kans op een verblijfsvergunning? Die kans is puur op basis van werk uiterst gering.

Lees eens het verhaal van "Ed de trucker" in deze thread (die af en toe wel wat afdwaalt): http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1390. Uit een recent bericht van Ed maakte ik op dat hij nog steeds bezig is om het te proberen. Wellicht kun je via een PBtje contact met hem opnemen om te informeren naar zijn ervaringen.

Bottom line: ik wil je niet elke illusie ontnemen, maar wees je ervan bewust dat de mogelijkheden zeer beperkt zijn. Ik weet niet waarom je voor de US kiest. Als het land je op zich niet veel uitmaakt, dan zijn er denk ik wel andere landen waar je meer kans maakt.

Succes,
Marcel

Geplaatst: 09 mei 2005, 17:02
door markro
Hoi Raoul,

Welkom op dit forum.
Niet om je te ontmoedigen, maar het is niet zo makkelijk om te emigreren naar de USA en daar aan het werk te gaan.
Ik weet natuurlijk niet of je op dit forum al wat meer aan het lezen bent geweest, maar kijk anders eens op het onderdeel “Emigratie naar Amerika”. Er is al heel veel over emigratie geschreven.
Onlangs is er een hele discussie geweest over de pogingen van een chauffeur om in de USA werk te vinden en te kunnen emigreren. Het werd zelfs een "verhitte" discussie, maar laat je daardoor niet uit het veld slaan. Klik daarvoor de volgende link eens aan en kijk of je daar al iets aan hebt. Hoe het er nu voorstaat voor hem weet ik niet.
Verder kan en mag je hier al je vragen kwijt en dan kunnen deskundigen kijken of zij je daar mee verder kunnen helpen. Dus misschien komen er nog wel antwoorden op de door jou hierboven gestelde vragen.
Succes.

http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=1390

Marco.

Geplaatst: 09 mei 2005, 19:43
door Loek
Hi Raoul. Ik heb ook het NL rijbewijs met het hele alfabet (A-E), maar toen ik hier in de US aangekomen dat liet zien, kreeg ik alleen een gewoon rijbewijs. Zelfs het motorrijbewijs werd niet gehonoreerd. Ik ben overigens geen beroepschaffeur dus ben er verder ook niet achteraan gegaan. Hier in de US heb je een CDL (Commericial Driver's license) nodig als je voor je beroep wilt rijden. Maar zoals de anderen al hebben opgemerkt, is een rijbewijs het minst van je problemen. De grootste uitdaging is het verkrijgen van een visum/werkvergunning in de VS.

Geplaatst: 10 mei 2005, 13:00
door Mack
Het is wel zo dat ze op dit moment in Canada zitten te springen om lange-afstandchauffeurs. De schaarste is zo groot dat sommige bedrijven er best wat voor over hebben om in jou te investeren. Er zijn ook speciale bedrijven die je helpen om daar aan de slag te gaan.

Truckstar Magazine besteed veel aandacht hieraan (http://www.truckstar.nl) sinds een journalist / chauffeur naar Canada is geëmigreerd. Er staat veel informatie en ervaringen op http://www.standplaats-canada.com (aanrader voor iedereen die Amerikaanse trucks tof vindt!)

Afbeelding
Mack

Geplaatst: 10 mei 2005, 13:08
door Gast
ik zal even een paar mogenlijkheden laten zien:

- je kunt proberen mee te doen aan de greencard loterij
- je kunt het proberen aan te vragen, maar dit wordt wel heel moeilijk. ( met een havo diploma maak je wel meer kans )
- Zoals al wordt gezegd is in Canada een tekort aan lange afstandsrijders. In canada kom je makkelijker aan werk en zal het vast wel voorkomen dat je spullen in Amerika moet afleveren.

Geplaatst: 10 mei 2005, 13:24
door Marcel
Neminem schreef:- je kunt het proberen aan te vragen, maar dit wordt wel heel moeilijk. ( met een havo diploma maak je wel meer kans )
Ik zie niet in waarom en hoe een havo-diploma Raoul's kansen om als beroepschauffeur naar Amerika te emigreren zou vergroten. Maakt geen bal uit. Het enige wat daarvoor van belang is, is dat Raoul een werkgever vindt die:
a) hem zou willen aannemen op basis van zijn chauffeurskwalificaties (waarbij er dan nog wel het een en ander nodig is om de juiste Amerikaanse papieren te verkrijgen);
b) kan aantonen dat hij in Amerika geen geschikte chauffeurs kan vinden;
c) bereid is Raoul te sponsoren in zijn aanvraag en te wachten met de inzet van Raoul totdat alle papieren in orde zijn.

Het grootste probleem zit hem in punt b). Het is verdomd lastig en duur (i.v.m. in te schakelen immigratieadvocaten) om dit aan te tonen en op die gronden met succes het 'recht' op een verblijfs-/werkvergunning te verkrijgen. Dit is een moeizaam, langdurig en prijzig traject met doorgaans een negatieve uitkomst. Aan dit alles zal een havo-diploma niks veranderen.

Marcel

Geplaatst: 10 mei 2005, 13:54
door kastelke
Momenteel is er blijkbaar ook wat te doen rond Canadese truckers (die ze dus in het buitenland gaan recruteren) op de Belgische site van 'Radio Vlaanderen Internationaal(RVI, onze Vlaamse radiozender voor Vlamingen in het buitenland).
Zie het draadje op
http://www.rvi.be/VRTForum/thread.jspa? ... l&tstart=0

De ene keer wordt er verwezen naar
http://www.canadiantrucker.be
de andere keer naar
http://www.canadiantrucker.com. :?

Ken niks van die organisatie hoor, geeft het hier dus enkel door als info.

Als ik die verhalen lees van die Nederlandse trucker (Remco) die naar Canada getrokken is (zie een eerder bericht hier boven, 'Standplaats Canada'), dan heb ik wel te doen met die truckchauffeurs: het lijkt me ene vreselijk gevecht tegen de tijd voor een hongerloon.
Je moet dus al écht wel bezeten zijn van trucks als je daar je leven van wilt maken.
Maar ik kan me inbeelden dat het sommigen wel heel erg aantrekt.

Geplaatst: 10 mei 2005, 18:24
door Arthur van Mourik
Op zich is het niet verwonderlijk dat Canadese vrachtwagenbedrijven die normaal opereren in Amerika zitten te springen om buitenlandse chauffeurs die bereid zijn om voor 25 Canadese dollarcent per mijl te werken. Geen enkele Canadese of Amerikaanse chauffeur zou de weg op gaan voor dat salaris, een Amerikaanse chauffeur krijgt 2x zoveel voor hetzelfde werk.
En het is niet alleen het karige salaris wat de lokale chauffeurs afschrikt maar ook het type vracht, koeltransporten zijn berucht vanwege de extreem lange wachttijden met laden en lossen en aangezien je per mijl wordt betaald is wachttijd tijd waar je geen geld verdient.
Toen ik naar Amerika emigreerde dacht ik dat het na 13 jaar op kantoor te hebben gezeten het wel leuk zou zijn om een tijdje als trucker in dit nieuwe land rond te rijden en heb dat dus ook gedaan. Amerikaanse truckers werken hard en hebben best een aardig salaris, het gemiddelde zit zo rond de $55.000 Amerikaanse dollars per jaar en met voldoende ervaring is $65.000 geen uitzondering.
Alhoewel ik weer terug ben in de IT rij ik op de meeste zaterdagen nog rond in een oer-Amerikaanse truck en krijg daar $20 per uur voor en ik vind dat best een goede beloning voor een beroepschauffeur.
Misschien hebben de Canadezen een oud Polygoon journaal gezien waar een Nederlandse minister in de jaren 60 naar Turkije reisde om goedkope arbeidskrachten te ronselen voor Nederland.

Arthur

Geplaatst: 10 mei 2005, 18:36
door Gast
Als je naar de USA wilt, vragen ze precies welke diploma's je hebt, welke beroepen je hebt gehad/ huidige beroep.
Een hogere opleiding geeft over het algemeen meer kans.

Geplaatst: 10 mei 2005, 20:22
door Marcel
Neminem schreef:Als je naar de USA wilt, vragen ze precies welke diploma's je hebt, welke beroepen je hebt gehad/ huidige beroep.
Een hogere opleiding geeft over het algemeen meer kans.
Wanneer die opleiding iets relevants toevoegt voor de functie dan kan dat je helpen bij het verkrijgen van de betreffende baan. Voor immigratie op basis van een chauffeursjob zal een havo-diploma je niet verder helpen dan een mavo-diploma en dat is waar het hier om ging en ook wat je suggereerde. Als Raoul een bereidwillige werkgever zou vinden (zie de 3 stappen in mijn eerdere post), dan zal in het traject voor een werkvisum hooguit worden bekeken of Raoul in beginsel gekwalificeerd is om chauffeur te worden (in de zin dat men frauduleuze constructies omwille van een werkvisum wil voorkomen). Mavo of havo zal daarbij geen enkel verschil maken; voor een Amerikaan is dat gewoon highschool. Veel belangrijker nog, zoals eerder al geschreven, is dat aannemelijk kan worden gemaakt dat er geen gekwalificeerde Amerikanen beschikbaar zijn om de job te doen.

Geplaatst: 11 mei 2005, 00:00
door ftwproductions
geen bericht is goed bericht

Geplaatst: 14 mei 2005, 19:14
door MARK_TEXAS
ftwproductions schreef:
Mijn naam is Raoul, ik ben 24 jaar en word binnenkort 25. Ik woon in Zuid-Limburg in de buurt van Maastricht en ben een volbloed Nederlander. In het dagelijkse leven ben ik buschauffeur ten dienste van het openbaar vervoer. Ik heb trouwens alle rijbewijzen d.w.z. ABCD BE CE DE en alle bijbehorende chauffeursdiploma's. Ik ben dus zogezegd een allround beroepschauffeur met alle denkbare diploma's. Ik beschik ook over een taxipas e.d. Het ontbreekt letterlijk aan niets!
Verder heb ik een mavo-diploma en een aantal deelcertificaten havo. Momenteel ben ik bezig dit havo-project te voltooien.
Hier in Phoenix zoeken ze nog buschauffeurs :wink:
Alles en iedereen is nou bezig om mogelijkheden tezoeken die er niet zijn;
punt1 rijbewijs heb je niks aan ,een CDL is niet zo moeilijk ,en duur,dus makkelijk tehalen.(het punt geen Amerikaan kunnen vinden die het werk kan)
punt2 ERVARING,hij/jij mag beroepschauffeur zijn maar zonder ervaring
ja als buschauffeur maar dat is iets compleet anders als wegtransport.
Dus een werkgever moet een procedure opstarten voor iemand die een groot vraagteken is (250dgn per jaar van huis ect)
Dat is wel eens iets wat vergeten word iedereen heeft het over opleiding hier opleiding daar ,maar werkervaring nihil.......
Ik had nooit in Amerika gekomen(en gewilt)als het op mijn scholing aankwam (2emonteur en later fotolasser)Terwijl ze hier ook lopen te springen om goede lasser ($20 per uur zonder verzekeringen,pensioen)
mijn vrouw (de reden dat we hier zitten) heeft Mavo en Meao,ook niet wereld schokkend Maar wel 10 jaar hele specifieke werk ervaring ,waardoor er geen Amerikaan is die het kan door heel simpel ERVARING ervaring dat leer je niet op school .
Ervaring dat leer je in de praktijk ,dus het is wel leuk om al je rijbewijzen te hebben ,maar je hebt er niks aan ,want de Amerikaanse kranten staan vol met advertenties ``gevraagd CDL drivers``min 5 years experience lees: 5jaar CDL met een MVD verklaring .
Maar veel succes mischien weet 1 van de experts iets beters
Dat ze veelal mensen vragen met een x-aantal jaren ervaring, is over het algemeen standaard. (dat is hier in NL ook)

Persoonlijk zit ik al bijna 11jaar in de verticaal en horizontaal zwaar transport met alle bijbehorende papieren.
Ruimschootse ervaring is ook geen garantie.
Dat bewijzen twee verticaal transport bedrijven die momenteel bezig zijn mij daar te krijgen onder het mom; “dat er geen Amerikanen/Texanen beschikbaar zijn met gelijkwaardige werk ervaring/papieren.”

Echter tot op heden nog zonder succes :( ,….ik hou jullie op de hoogte! :wink:

Raoul alle suc6 gewenst met je plannen!