Pagina 1 van 1

US office oprichten

Geplaatst: 09 jan 2009, 21:56
door benchen
Hallo allemaal,

Is al een tijdje geleden dat ik hier een bericht geschreven, maar ik weet nog van de vorige maal dat ik hier een geweldige hulp heb gekregen.

Zowat 1.5 jaar geleden hebben wij als bedrijf een produkt in de kookgereibranche gelanceerd op een shopping kanaa.
Het succes was gigantisch, in dergelijke mate dat we na zoveel maanden op TV nog een grote verkoop hebben.
Om de groei verder te blijven ondersteunen zien wij er ons toe verplicht een kantoor op te richten in de VS.

Gezien mijn beperkte ervaring betreffende alles van reglementering, officiële documenten, emigratie,... roep ik hier jullie hulp in.

Ikzelf (Belg van nationaliteit) zal voor zeker de eerstkomende 2 jaar in de VS gaan wonen om dit kantoor op te gaan richten.

Is er iemand van jullie die mij een gestructureerd framework kan aanbieden betreffende:

1. oprichting van een vennootschap in de VS (bevoegde instanties, documentvereisten, financiële inbreng,...)
2. hoe ik als Belg in de VS zeker voor de komende 2 jaar kan wonen (visavereisten, eventueel mogelijk om 2de nationaliteit te verkrijgen,...)

Ook alle tips betreffende ideale locaties om een kantoor op te richten wordt geaprecieerd.
In eerste instantie denken wij aan New York of Los Angeles. Als de kosten gigantisch hoog zijn (kan ik mij wel voorstellen als je op Manhattan wil zitten) overwegen wij ook zeker Atlanta en San Francisco.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
!!

Re: US office oprichten

Geplaatst: 09 jan 2009, 22:13
door Bandido
benchen schreef: Is er iemand van jullie die mij een gestructureerd framework kan aanbieden betreffende:

1. oprichting van een vennootschap in de VS (bevoegde instanties, documentvereisten, financiële inbreng,...)
2. hoe ik als Belg in de VS zeker voor de komende 2 jaar kan wonen (visavereisten, eventueel mogelijk om 2de nationaliteit te verkrijgen,...)
Ik denk dat je het beste eens kunt kijken op de website van de EVD (valt onder het NL Ministerie van Economische Zaken):
http://www.evd.nl/vs. Hier vind je allerlei informatie betreffende het oprichten van een kantoor of bedrijf in de VS. Ook tref je er allerlei nuttige websites aan. Ook heeft het Flanders Investment &Trade soms nuttige informatie: http://www.flandersinvestmentandtrade.com/. Die hebben bv hier in Georgia een contactpersoon zitten die je misschien kan helpen.
benchen schreef:Ook alle tips betreffende ideale locaties om een kantoor op te richten wordt geaprecieerd.
In eerste instantie denken wij aan New York of Los Angeles. Als de kosten gigantisch hoog zijn (kan ik mij wel voorstellen als je op Manhattan wil zitten) overwegen wij ook zeker Atlanta en San Francisco.
Als het om kostenbesparing gaat, moet je juist niet naar San Francisco gaan, dat is net zo prijzig als NYC. Atlanta is om die reden inderdaad een aantrekkelijke vestigingsplaats. De stad heeft goede verbindingen met Brussel, maar ook binnen de VS. Daarbij zijn zowel de kosten voor real estate als personeel stukken lager dan in andere delen van het land. Ook kent Georgia de grootste concentratie aan Belgische bedrijven binnen de VS. Op deze website zie je aantal Belgische bedrijven dat al in Georgia zit: http://www.georgiafacts.org/net/locatio ... ry=Belgium

Mocht je in een wat verder gevorderd stadium zijn, dan kun je eens contact opnemen met het "Georgia Dept. of Economic Development": http://www.georgia.org. Zij kunnen je van dienst zijn met gratis informatie en begeleiding. Ook beschikken ze over goede contacten van immigration attorneys, accountants etc. Zeker in deze tijden is elk bedrijf dat zich in de VS vestigt welkom.

Succes!

Re: US office oprichten

Geplaatst: 11 jan 2009, 13:29
door mariekeev
Voor wat betreft het visum: Je zult een L-1a moeten aanvragen. Dit visum is bedoeld als zogenaamd "dual-intend" visum wat inhoud dat er een mogelijkheid bestaat het om te zetten naar een greencard.

De L-1a is een intra-company transfer visum en wordt normaal gesproken gebruikt om voor de Amerikaanse vestiging van het bedrijf waar je al minimaal een jaar voor werkt te gaan werken. Er zijn hierin 2 varianten: L-1a voor managent en L-1b voor gespecialiseerde personen (bijv. technisch personeel).
Naast intra-company transfer kan dit visum ook gebruikt worden om een Amerikaanse vestiging van een buitenlands bedrijf op poten te zetten. Op de website van de USCIS (http://www.uscics.gov) vind je hier meer informatie over. Er moet nogal wat papierwerk worden ingevuld maar als dat allemaal is gedaan en je kiest voor premium processing, dan kun je in principe binnen 15 dagen je visum hebben. De USCIS is sinds vorig jaar echter erg streng geworden en onderwerpt veel L-1 aanvragen aan een extra onderzoek.
Wat in ieder geval kan helpen is, dat je bij het opzetten van de Amerikaanse vestiging ook Amerikaans personeel in dienst gaat nemen.

Succes met het uitbreiden van de zaak en mocht je toch beslissen voor de bay-area (San Francisco en omgeving) dan houd ik mij altijd aanbevolen om straks voor je te werken (zodra mijn visum eindelijk eens rond is) :)

Re: US office oprichten

Geplaatst: 14 jan 2009, 00:40
door Loek
Ik kan me vergissen, maar volgens mij kun je een L visum alleen gebruiken indien er al een vestiging van het bedrijf in de US aanwezig is. Om een nieuwe vestiging in de US te starten, zul je hier niet moeten gaan voor een E (E1 of E5) visum (investeerder)?

Re: US office oprichten

Geplaatst: 14 jan 2009, 00:53
door FlipjeBTiel
E5 is voor nieuw bedrijf; L kan ook voor nieuwe vestiging van een bestaand bedrijf gebruikt worden. Duur van dat L-visum is in eerste instantie echter maar 1 jaar, daarna verlenging mogelijk.

Gr., Flipje

Re: US office oprichten

Geplaatst: 01 okt 2009, 12:48
door benchen
Ondertussen zijn we al een tijd verder en lijkt de beslissing gevallen te zijn op Chicago voor onze nieuwe office.

Target is om tegen 1 Februari operationeel te zijn, maar er staat ons nog veel werk te wachten.

Eerste wat ons nu te doen staat is een kantoor zoeken. Kunnen jullie ons goede websites aanraden die overzichten geven van offices die beschikbaar zijn om te huren. Kort gezegd bestaat er iets in de vorm van Trulia maar dan voor kantoren?

Op deze manier kunnen we meerdere afspraken vastleggen op voorhand.

Re: US office oprichten

Geplaatst: 01 okt 2009, 12:53
door kastelke
Contacteer het consulaat, of http://www.belcham.org/