Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoelang blijft Green Card geldig als je buiten de VS woont?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
dora
Amerikakenner

Hoelang blijft Green Card geldig als je buiten de VS woont?

Bericht door dora »

Hopelijk krijgen wij binnenkort een Green Card. En nu vroeg ik mij af, hoelang kan ik buiten de VS wonen terwijl mijn Green card toch geldig blijft?
Of is het alleen een kwestie van belasting betalen in de VS?

Sorry als deze vraag al eens eerder aan bot is geweest.

Groetjes van Dora
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mijn moeder heeft net haar groene kaart moeten inleveren, dus hier weet ik het antwoord wel op (en ze zijn er heel streng mee!):
Je mag een jaar weg zonder problemen (zolang je nog wel een VS adres hebt), als je langer dan een jaar wegblijft en geen re-entry visum hebt aangevraagd, raak je je groene kaart kwijt en moet je opnieuw een verblijfsvisum aanvragen. Als je wel een re-entry visum hebt aangevraagd mag je (geloof ik) twee jaar wegblijven. Maar dat laatste heeft mijn moeder (dom genoeg) niet gedaan, dus moest ze naar de ambassade om de kaart in te leveren, anders zou ze niet meer de VS binnen mogen zonder problemen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Hoi Petra,

Hmm, dat is wel balen voor je moeder :( Heeft je vader nog wel een Green card?
Is het voor haar nu wel makkelijker om een nieuwe green card te krijgen (dat je voorrang krijgt bijvoorbeeld)?

Dora
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Hoi Dora,

Wat Petra zegt klopt in ieder geval.

Maar je kan je permanent resident status ook kwijtraken als je korter dan een jaar buiten de VS verblijft. Steeds meer immigration attorneys raden aan om zelfs voor een verblijf van langer dan 6 maanden al een reentry permit (form I-131) aan te vragen. Echter er zijn ook mensen die in een nog kortere periode beoordeeld werden als 'having abandoned pr status'.

You may be found to have abandoned your permanent resident status if you:

- Move to another country intending to live there permanently.
- Remain outside of the US for more than one year without obtaining a reentry permit or returning resident visa. However in determining whether your status has been abandoned any length of absence from the US may be considered, even if it is less than one year.
-Remain outside of the US for more than two years after issuance of a reentry permit without obtaining a returning resident visa. However in determining whether your status has been abandoned any length of absence from the US may be considered, even if it is less than one year.
-Fail to file income tax returns while living outside of the US for any period.
-Declare yourself a “nonimmigrant” on your tax returns.
[uscis.gov]

In het uiterste geval kan je een returning resident visa aanvragen (SB1). Petra, dit was wellicht voor jouw moeder een mogelijkheid geweest?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Tja, inderdaad, maar mijn moeder is een apart geval. Te lang en persoonlijk om het verhaal hier neer te zetten. Ze wist drommels goed wat de regels waren, maar dacht nooit terug te willen. Nu is dat niet meer zo zeker, maar zal het een stuk moeilijker zijn. En dat na al die jaren vechten voor haar groene kaart. :(
Trouwens, die eerste regel van het stukje dat Mia aanhaalde is waarom de advocaten aanraden al sneller een return visa aan te vragen. Bovendien moet je een geldig adres hier in de VS hebben, wat mijn moeder wel gehad zou hebben, want mijn vader woont hier nog, maar lang niet iedereen, die voor langere tijd weggaat zal dat hebben.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Er is toch een uitzondering wanneer je wel je green card behoudt en dat is als je met een Amerikaans militair getrouwd bent en je hebt een green card. Maar dat zal niet voor veel mensen hier gelden.
Hier kwam ik trouwens pas achter toen we al lang weer in de VS woonden na 3 jaar terug in Nederland geweest te zijn. Heel naief van mij, maar wel geluk gehad.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
MrsMiaWallace
Amerikafan

Annemiek:

Sterker nog, als de echtgeno(o)t(e) van een military spouse wil naturaliseren zijn zij ontheven van de Continuous Residence, Physical Presence en Time in District/State voorwaarden.

Dus zelfs als jouw man in de VS gestationeerd is en jij gaat de dag nadat je permanent residency kreeg terug naar NL, dan nog mag je na 3 jaar minus 90 dagen naturalisatie aanvragen. En inderdaad blijft ook je permanent resident status onaangetast. Voor military families gelden heel veel uitzonderingen. Bij twijfel kan je altijd je JAG raadplegen.
MrsMiaWallace
Amerikafan

Petra,

Af en toe zou je ze wat, die moeders. Dan zeggen ze wat van kinderen, maar aan ouders heb je toch ook je handen vaak meer dan vol hoor. :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer