Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Werken in afwachting van je SSN?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Werken in afwachting van je SSN?
Ik weet 't, ik weet 't, ik ben net goed twee dagen hier, maar toch: ik wil werken!
Zo snel mogelijk wil ik aan de slag, zodat we een eigen appartementje kunnen krijgen vóór 15 december, zodat onze spullen rechtstreeks op ons nieuwe adres kunnen worden afgeleverd.
Alleen: overal waar je kijkt wordt er gevraagd naar je Social Security Number. Nu gaf men bij Immigration aan dat mijn visum in mijn paspoort voldoende is om mee te mogen werken, zelfs zonder SSN, maar in de praktijk blijkt het toch iets lastiger te liggen.
Ik ben maar eens even bij de nieuwe SuperTarget langsgeweest (er hing groot op "Now Hiring" en je moet toch wat, hè), maar ook daar moet je online solliciteren waarbij het stuk loopt op de SSN vraag. Ik heb gesproken met een manager die aangaf dat er bij hen helaas geen mogelijkheid is om die eis te omzeilen.
Hij gaf aan dat ik waarschijnlijk meer succes zou kunnen hebben bij kleinere zaakjes, maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Hoe hebben anderen dat hier gedaan destijds? Braaf gewacht op je SSN, of hebben jullie andere wegen gevonden en bewandeld?
Zo snel mogelijk wil ik aan de slag, zodat we een eigen appartementje kunnen krijgen vóór 15 december, zodat onze spullen rechtstreeks op ons nieuwe adres kunnen worden afgeleverd.
Alleen: overal waar je kijkt wordt er gevraagd naar je Social Security Number. Nu gaf men bij Immigration aan dat mijn visum in mijn paspoort voldoende is om mee te mogen werken, zelfs zonder SSN, maar in de praktijk blijkt het toch iets lastiger te liggen.
Ik ben maar eens even bij de nieuwe SuperTarget langsgeweest (er hing groot op "Now Hiring" en je moet toch wat, hè), maar ook daar moet je online solliciteren waarbij het stuk loopt op de SSN vraag. Ik heb gesproken met een manager die aangaf dat er bij hen helaas geen mogelijkheid is om die eis te omzeilen.
Hij gaf aan dat ik waarschijnlijk meer succes zou kunnen hebben bij kleinere zaakjes, maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
Hoe hebben anderen dat hier gedaan destijds? Braaf gewacht op je SSN, of hebben jullie andere wegen gevonden en bewandeld?
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Re: Werken in afwachting van je SSN?
Helaas Pindakaas, Dennis. Ook ik heb het destijds geprobeerd, zonder SSN kom j nergensbinnen.
Gewoon afwachten, hoe moeilijk dat ook is.
Misschien wel een tip, als je binnen 3 weken je SSN nummer niet hebt, kan je het aanvragen bij de pplaatselijke office, als het wel binnen is, maar jij je kaart nog niet hebt, dan geven zehet wel en kan je aan de slag.
Heel veel succes !!!
Gewoon afwachten, hoe moeilijk dat ook is.
Misschien wel een tip, als je binnen 3 weken je SSN nummer niet hebt, kan je het aanvragen bij de pplaatselijke office, als het wel binnen is, maar jij je kaart nog niet hebt, dan geven zehet wel en kan je aan de slag.
Heel veel succes !!!
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Hmmmm... daar was eigenlijk wel al een beetje bang voor - in Nederland nemen ze je immers ook niet aan zonder vroeger SoFi-nummer, nu Burger Service Nummer.
De tip van de drie weken had ik inderdaad ook al eens ergens gehoord of gelezen, dus dat wilde ik sowieso wel doen. Ik had alleen gehoopt misschien toch al iets eerder te vinden, iemand die bereid was me toch al aan te nemen - ook al besef ik dat de kans klein is.
Ik ga gewoon blijven proberen, en over drie weken even langs het Social Security Office!
De tip van de drie weken had ik inderdaad ook al eens ergens gehoord of gelezen, dus dat wilde ik sowieso wel doen. Ik had alleen gehoopt misschien toch al iets eerder te vinden, iemand die bereid was me toch al aan te nemen - ook al besef ik dat de kans klein is.
Ik ga gewoon blijven proberen, en over drie weken even langs het Social Security Office!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Ik weet niet of het waar is, en of je er iets aan hebt, maar ik heb gehoord dat wanneer je je SSN nodig hebt dat je dan bij je local social security (onder vertoon van legitimatie) het nummer zou kunnen opvragen. Maar ja, als je echt de SS card moet overhandigen dan heb je hier natuurlijk nog niet veel aan.
In feite zou je al gewoon aan het werk mogen, want het SS# heb je alleen nodig om salaris te kunnen ontvangen, niet om te werken. Als je even met de mensen van de HR afdeling van het bedrijf in kwestie belt, is er misschien wel wat te regelen zodat je al eerder aan de slag kan. Je kan ook "even" bellen met het social security office en gewoon eens vragen of ze je alvast een nummer kunnen geven, omdat je het nodig hebt om te solliciteren.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Het feit is dat je inderdaad zo aan het werk zou mogen zonder ssn officieel, maar met behulp van je SSN word je gecheckt bij diverse instanties. Geen enkel groot bedrijf neemt iemand aan zonder een ssn card gezien te hebben, of de kopie op te nemen in hun HR administratie.
Helaas als kersverse immigrant moet je gewoon geduld hebben en je bij de bureaucratie neerleggen, hoe moeilijk dat ook is, en na alle commotie van de emigratie een paar weken rust, is geen slecht idee.
Helaas als kersverse immigrant moet je gewoon geduld hebben en je bij de bureaucratie neerleggen, hoe moeilijk dat ook is, en na alle commotie van de emigratie een paar weken rust, is geen slecht idee.
Dan kan hij beter langs het kantoor gaan want ze mogen het niet over de telefoon gevenfcolos schreef:Je kan ook "even" bellen met het social security office en gewoon eens vragen of ze je alvast een nummer kunnen geven, omdat je het nodig hebt om te solliciteren.

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
"Patience is a virtue, and I'm not very virtuous!"
Ik ga morgen gewoon eens langs bij het Social Security Office hier in Fort Collins. Ik heb zojuist het benodigde formulier, Application For A Social Security Card (Form SS-5) geprint en ingevuld. Nee heb ik, ja kan ik krijgen - en hoe eerder ik mijn SSN heb, hoe beter!

Ik ga morgen gewoon eens langs bij het Social Security Office hier in Fort Collins. Ik heb zojuist het benodigde formulier, Application For A Social Security Card (Form SS-5) geprint en ingevuld. Nee heb ik, ja kan ik krijgen - en hoe eerder ik mijn SSN heb, hoe beter!
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Bandido
- Amerika-expert
Hou er alleen wel rekening mee dat je minimaal 7 dagen in de VS als resident moet zijn geweest voordat je je SSN bij het lokale Sociale Security Office kunt aanvragen. Ik zat er al na drie dagen en kon vervolgens de naamdag erop weer terugkomen. En beide keren moest ik meer dan drie uur wachten, dus als ik jou was zou ik dat voorkomen.
"Keep Georgia On Your Mind"
Ik maak hieruit op dat je geen SSN hebt aangevraagd dmv je I-130 aanvraag (dit via form DS-230 II) maar dat deze dmv SS-5 aangevraagd moet worden? Als dat zo is moet je rekening houden dat het soms twee weken duurt voordat je je SSN uberhaupt kunt aanvragen (als ze je namelijk nog niet in het systeem hebben ingevoerd als zijnde woonachtig in de VS dan moeten ze een navraag gaan doen over je binnenkomst en dit kan enkele maanden duren. Ik ben zelf (weliswaar via K1 visum en niet via DCF, ik kan dus niet werken zonder EAD ook al ben ik werkgeauthoriseerd) twee weken na binnenkomst naar de SSA gegaan en heb 8 dagen na mijn aanvraag mijn SSC binnengekregen. Mocht je het echter wel al aangevraagd hebben dan denk ik niet dat je het formulier alsnog in moet vullen maar dat je zo terecht zou moeten komen (aan de andere kant maakt het ook niet uit als je het al bij je hebt). Inderdaad, gewoon even langsgaan en je weet vanzelf meerDento schreef:Ik heb zojuist het benodigde formulier, Application For A Social Security Card (Form SS-5) geprint en ingevuld

-
- Amerika-expert
Bij ons werd om de reden die hierboven genoemd wordt ook verteld twee weken te wachten en dan pas naar the office te gaan. Homeland Security moet eerst alle papier op de juiste plek zien te krijgen of iets dergelijks.
Anders verschijn je niet op in het computer systeem.
Daarna was het zo gebeurd en hadden we binnen een week het SSN binnen.
Anders verschijn je niet op in het computer systeem.
Daarna was het zo gebeurd en hadden we binnen een week het SSN binnen.
- DixieChick
- Amerika-expert
De SSA en de USCIS communiceren helaas niet altijd zoals het hoort. Ik had al een SSN toen ik mijn green card aanvroeg, en had dat dus braaf aangekruisd bij de aanvraag. Ik heb na twee weken ofzo maar eens het lokale office gebeld, en die zeiden dat je het nummer, of in mijn geval, de nieuwe kaart met nieuwe naam, zelf moest aanvragen. In mijn geval was vrij simpel, ik kon langsgaan om even te laten zien dat mijn status veranderd was, en dat ik nu gelegaliseerd was om overal te werken, en ik zou de nieuwe kaart in twee weken krijgen (het werd er dus -een-). Ik heb desijds helemaal niet hoeven wachten, dus ik ben met Dennis - invullen (denk eraan 2 legimitatie dingen mee te nemen), langsgaan, en dan wel verder zien:)
(geduld is ook niet echt mijn sterkste kant
)
(geduld is ook niet echt mijn sterkste kant

This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- TedjevanEs
- Amerikakenner
Dennis,
Ik ben toendertijd ook gewoon naar het dichtsbijzijnde Social Security office gegaan. Ik had mijn visa in mijn paspoort i-551. Dat was voldoende en er ging gelijk een aanvraag de deur uit en een week later had ik dat SSN-kaartje in de brievenbus.
Maar nogmaals dat was mijn case misschien gaan de dingen weer anders nu, vandaar ook mijn eerdere vraag of je nu ook die dicht enveloppe mee had van de embassy, of doen ze dat niet meer?
Ik ben toendertijd ook gewoon naar het dichtsbijzijnde Social Security office gegaan. Ik had mijn visa in mijn paspoort i-551. Dat was voldoende en er ging gelijk een aanvraag de deur uit en een week later had ik dat SSN-kaartje in de brievenbus.
Maar nogmaals dat was mijn case misschien gaan de dingen weer anders nu, vandaar ook mijn eerdere vraag of je nu ook die dicht enveloppe mee had van de embassy, of doen ze dat niet meer?
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Yep, ik had inderdaad ook de "mysterious brown envelope" die ik moest afgeven.TedjevanEs schreef:...of je nu ook die dicht enveloppe mee had van de embassy, of doen ze dat niet meer?
Ik had dat inderdaad wel aangekruist, maar overal hoor (ook bij het Consulaat in A'dam) en lees je dat het 9 van de 10 keer niet automatisch goed gaat, helaas.jiejie schreef:Ik maak hieruit op dat je geen SSN hebt aangevraagd dmv je I-130 aanvraag (dit via form DS-230 II) maar dat deze dmv SS-5 aangevraagd moet worden?
Daar gok ik eigenlijk ook wel een beetje op; ik heb ook de I-551, dus wie weet...TedjevanEs schreef:Ik had mijn visa in mijn paspoort i-551. Dat was voldoende en er ging gelijk een aanvraag de deur uit
Poeh, dat is inderdaad wel lang als dan ook nog blijkt dat het voor niets is geweest.Bandido schreef:En beide keren moest ik meer dan drie uur wachten, dus als ik jou was zou ik dat voorkomen.
Ik ga straks gewoon eens langs, en dan hoor of zie ik het wel - of niet!
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Even een snelle update:
Ik ben gisteren bij het Social Security Office langsgeweest. Er waren maar twee mensen voor me, waardoor ik nog geen 10 minuten heb hoeven wachten voordat ik aan de beurt was.
Mijn Form SS-5 werd samen met mijn paspoort (en dus mijn visum met Temporary I-551) zonder enige vragen of opmerkingen geaccepteerd, en mijn SSN is aangevraagd.
Binnen twee weken ontvang ik mijn Social Security Card, aldus de ontzettend aardige juffrouw, maar als ik mijn Social Security Number al eerder wilde weten, dan kon dat: als ik dinsdag terug zou kunnen komen, dan zou ze me mijn SSN al kunnen geven zodat ik in ieder geval kan solliciteren.
Erg snel, en erg makkelijk - als alles goed gaat heb ik dinsdag al mijn SSN - precies één week na aankomst - en kan ik dus dinsdag al beginnen met solliciteren!
Ik ben gisteren bij het Social Security Office langsgeweest. Er waren maar twee mensen voor me, waardoor ik nog geen 10 minuten heb hoeven wachten voordat ik aan de beurt was.
Mijn Form SS-5 werd samen met mijn paspoort (en dus mijn visum met Temporary I-551) zonder enige vragen of opmerkingen geaccepteerd, en mijn SSN is aangevraagd.
Binnen twee weken ontvang ik mijn Social Security Card, aldus de ontzettend aardige juffrouw, maar als ik mijn Social Security Number al eerder wilde weten, dan kon dat: als ik dinsdag terug zou kunnen komen, dan zou ze me mijn SSN al kunnen geven zodat ik in ieder geval kan solliciteren.
Erg snel, en erg makkelijk - als alles goed gaat heb ik dinsdag al mijn SSN - precies één week na aankomst - en kan ik dus dinsdag al beginnen met solliciteren!
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Dat is snel
Gefeliciteerd :DD
En als het net zo gaat als bij mij, dan heb je de kaart zelf ook met een week in huis

En als het net zo gaat als bij mij, dan heb je de kaart zelf ook met een week in huis

-
- Amerika-expert
Inderdaag gefeliciteerd! Wel mooi als de burocratie eens werkt zoals het behoort. Zelf had ik geen van deze problemen toen ik hier kwam: J1 visum zelf was voldoende om te mogen werken. SSN wel meteen aangevraagd, maar ik weet niet meer hoe lang dat destijds geduurd heeft.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Goed om te horen dat de ambtelijke molen ook eens goed werkt en sneller dan verwacht!
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
-
- Amerika-expert
Klinkt erg goed!!! Het is natuurlijk wel zo fijn al je gelijk kunt beginnen met werken.
(Maar ik moet eerst zien en dan geloven
)
(Maar ik moet eerst zien en dan geloven

- TedjevanEs
- Amerikakenner
Ben vooral jaloers op dit stukje
Suc6 met solliciteren en hier 1 van mijn favo nummers van de jaren '80 even lekker hard draaien:
(Ik vond ze ook met beeld maar daar was het geluid wat minder en ipv brieven schrijven kan je nu gewoon je cv plaatsen op sites als Monster, Dice etc..)

Ik herinner me dat de SS Offices hier meer in de categorie 'neem een goed boek mee' vallenDento schreef:Er waren maar twee mensen voor me, waardoor ik nog geen 10 minuten heb hoeven wachten voordat ik aan de beurt was.

Suc6 met solliciteren en hier 1 van mijn favo nummers van de jaren '80 even lekker hard draaien:
(Ik vond ze ook met beeld maar daar was het geluid wat minder en ipv brieven schrijven kan je nu gewoon je cv plaatsen op sites als Monster, Dice etc..)

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 7 Reacties
- 2776 Weergaves
-
Laatste bericht door Erik H
-
- 5 Reacties