Hoelang kun je na het activeren van de greencard buiten amerika verblijven zonder het risico te lopen dat je greencard verloopt. Patricia heeft gebeld met de ambassade in Amsterdam en ik heb de ambassade in Belgie gebeld en we hebben 2 verschillende antwoorden gekregen:
Hieronder de mails tussen mij en Patricia:
Sent at: Sat Jan 26, 2008 1:22 am
by jefferson
Patricia,
Jij schreef dat je na het activeren van de greencard (dit moet binnen 6 maanden na je interview bij de ambassade) je nog een jaar de tijd hebt om je perminent te vestigen in the States. Hoe kom je aan deze informatie? Ik heb hier namelijk ook naar geinformeerd en mij werd verteld dat je na activering van de greencard je niet langer dan 6 maanden the USA mag verlaten, want je moet namelijk een tax declaration maken van 2008.
Kun je me zeggen hoe je aan de info komt want gezien de situatie van het overlijden van mijn vader zou uitstel mij ook wel goed uitkomen.
Groetjes
Sent at: Sat Jan 26, 2008 12:51 pm
by patricia vlasman
Beste Jefferson,
Ten eerste, gecondoleerd met het verlies van jouw vader, we leven met jullie mee!
Dan wat jullie verteld is, is heel vreemd, wij hebben bij het consulaat expliciet een gesprek hierover gevoerd. Er is ons door hen medegedeeld dat je binnen de zes maanden van je immigratie visa naar de States moet, daar met je enveloppen naar de immigratie dienst op de luchthaven moet om je te melden en daarbij dus je GC te activeren. Die GC wordt dan binnen 2 a 3 weken naar het adres opgestuurd wat je hebt opgegeven op de formulieren. Daarnaast hebben jullie ook niet de paspoorten met visa ontvangen met een begeleidend schrijven dat heet 'Now that you have your immigrant visa'? In die brief staat:
Your immigrant visa will be endorsed upon entry into the US and serve for one year as proof of your permanent resident status. As such you can travel and re-enter the US with it.
If you leave the US and do not return within one year you are subject to loss of resident status and your green card will become invalid for travel to the U.S.
Wij gaan eind april 2 weken naar de States en meteen daar een re-entry pemit aanvragen. Dan wordt dat termijn van een jaar zelfs verlengd naar 2 jaar!
Bel anders het consulaat op, dan weet je het zeker.
Heel veel sterkte,
Sent at: Mon Jan 28, 2008 10:50 am
by patricia vlasman
Beste Jefferson,
Ik heb net het consulaat op het Museumplein gebeld en het is ECHT waar, op je immigrant visa moet je binnen de zes maanden 1 maal inreizen in de US om je status te bevestigen. Dan mag je op dat visum terug naar Nederland mits je binnen 12 maanden weer terug bent. De Greencard wordt binnen 3 a 6 weken nadat je binnen die zes maanden bent ingereisd naar het Amerikaanse adres opgestuurd wat je destijds hebt opgegeven.
Je bent inderdaad vanaf het moment dat je binnen die zes maanden inreist, belastingplichtig. Je moet dan 1 keer per jaar de Amerikaanse belastingformulieren invullen. Indien je in de 12 maanden dat je hier in Nederland nog woont inkomsten hebt wordt je feitelijk dubbel belast. Gelukkig hebben Nederland en de VS een belastingverdrag gesloten en krijg je via de belastingaftrek (moet je wel zelf opgeven bij je aangifte!) in Nederland een belastingaftrek (de zg. aftrek bij dubbele belastbaarheid).
Ik hoop dat je nu wat geruster bent. Jullie hebben nu feitelijk 18 maanden de tijd om de definitieve emigratie voor te bereiden.
Succes met alles!
Patricia
Sent at: Wed Feb 06, 2008 4:19 pm
From: jefferson
To: patricia vlasman
Hoi Patricia,
Ik heb net de US ambassade in Brussel aan de telefoon gehad waar ik ze nogmaals gevraagd. Hun antwoord verschilt met die van jou nl:
Binnen 6 maanden naar USA om greencard te activeren. Je krijgt vervolgens een stempel met een datum in je paspoort. Je moet zorgen (volgen US ambassade Brussel) dat indien je de US weer verlaat je binnen 6 maanden, zie datum stempel, terug bent, anders krijg je vragen en kunnen ze aardig moeilijk gaan doen.
Wat betreft de Re-entry permit. Deze kan inderdaad worden aangevraagd maar dit kan een paar maanden duren en ze keuren dit niet altijd goed. Vroeger wel maar dit wordt steeds moeilijker.
Ik weet niet wat te geloven maar ik denk dat het save is om binnen de 6 maanden na activering greencard terug te zijn in de US om niet i n de problemen te raken.
Succes
Interessant nietwaar?