Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Behouden Nederlanderschap
Re: Behouden Nederlanderschap
Je moet bewijzen dat je echtgenoot op de dag van naturalisatie amerikaan was, in theorie zou ik dus zeggen dat een paspoort dat geldig was op die datum voldoende zou moeten zijn, maar ik kan in de checklist geen details vinden en kan me herinneren dat ik wel vaker heb gelezen dat ze een geboorteakte vragen (omdat dat echt het bewijs is dat iemand amerikaan is). Ik zou dat dus z.s.m. navragen daar waar je daadwerkelijk het paspoort wil gaan aanvragen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Of vraag het na bij nederlandwereldwijd, bijvoorbeeld via WhatsApp.
Terug in Texas!
Goeie tip voor de WhatsApp groep, ik hou jullie op de hoogte.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Ja, Durham, NC.
Met de trein kan eventueel ook, of decadent met het vliegtuig. Maar dan moet ik ook transport hebben naar de ambassade, en die zijn geloof ik alleen open voor afspraken in de ochtend. Dus met de auto lijkt me praktischer. Dat heb ik 10 jaar geleden ook gedaan.
- Big Al
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 999
- Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia
Zoals gezegd, je kan blijkbaar niet meer in DC persoonlijk terecht voor apostilles.
Voor de Nederlandse ambassade kan dat volgens mij nog wel.
Voor de Nederlandse ambassade kan dat volgens mij nog wel.
- Big Al
- Amerika-expert
Ik zit net te denken: volgens mij had ik in 2021 geen afspraak maar kon ik daar gewoon heen en een nummertje trekken. Op die pagina staat ook niet dat je niet langs kan gaan - alleen dat er geen afspraken gemaakt worden. Verwarrend.Dutchess schreef: ↑27 aug 2023, 18:15@Big Al Ik weet niet wanneer jij dit proces hebt doorlopen, maar volgens hun website kan je tegenwoordig niet meer persoonlijk je apostille aanvragen in DC. Het moet per post.BronWe will process your request in 11 weeks from the date we receive it. We are offering mail-in service but we are not currently offering in-person appointment service.
Ga nog even in mijn e-mail graven of ik nog wat details kan vinden.
Er staat wel specifiek:
"Walk-Ins
Not available at this time"
"Walk-Ins
Not available at this time"
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- Big Al
- Amerika-expert
Helaas - onderaan die pagina staat toch nog dat "walk-ins" ook niet mogelijk zijn. Vreemd dat dit niet in de paragraaf zelf staat. Waarom er nog wel vermeld wordt op welke tijden ze open zijn is me een raadsel.
Met de trip naar DC bedoelde ik naar de ambassade voor de aanvraag van mijn paspoort. Die apostilles kan ik in NC of via de post doen.
Bijna een jaar later…
Ondertussen wonen we niet meer in de VS. De apostille heb ik nog via de post kunnen doen voor we verhuisden. En gisteren bij de ambassade alhier geweest om mijn paspoort te verlengen (die was in april verlopen). Alle paperassen worden naar Den Haag gestuurd, en mijn nieuwe paspoort wordt dan via de post bezorgd.
Ondertussen wonen we niet meer in de VS. De apostille heb ik nog via de post kunnen doen voor we verhuisden. En gisteren bij de ambassade alhier geweest om mijn paspoort te verlengen (die was in april verlopen). Alle paperassen worden naar Den Haag gestuurd, en mijn nieuwe paspoort wordt dan via de post bezorgd.
Laatste update: mijn NL paspoort heb ik ondertussen ontvangen, en ik heb gelijk ook mijn DigID geregeld 

- Big Al
- Amerika-expert
Geweldig!