Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont
-
Bennogr
- Amerika-expert
Re: Paspoort vernieuwen wanneer je in de VS woont
2013 is volgens mij de periode waar de overgangsregeling afloopt. Mensen zoals Petra die hun Nederlanderschap weer terugwillen, moeten dat voor 2013 doen, daarna gaat die deur dicht.
Ik neem aan, dat een regeling zoals de dubbele nationaliteit niet met terugwerkende kracht kan worden opgeheven. Maar als Wilders het aantal zetels krijgt dat regelmatig voorspeld wordt, dan komt natuurlijk alles op losse schroeven te staan. Hoewel, wat zou er in dat geval gebeuren met de kreet "eigen land eerst"? Zouden wij Nederlanders daar geen stapje voor hebben? Hoewel, logica is niet de sterkste kant van dat soort mensen. En wij dubbelen zijn "natuurlijk" "landverraders"!
Ik neem aan, dat een regeling zoals de dubbele nationaliteit niet met terugwerkende kracht kan worden opgeheven. Maar als Wilders het aantal zetels krijgt dat regelmatig voorspeld wordt, dan komt natuurlijk alles op losse schroeven te staan. Hoewel, wat zou er in dat geval gebeuren met de kreet "eigen land eerst"? Zouden wij Nederlanders daar geen stapje voor hebben? Hoewel, logica is niet de sterkste kant van dat soort mensen. En wij dubbelen zijn "natuurlijk" "landverraders"!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- DixieChick
- Amerika-expert
En betekent dat dan dat als je na 2013 een andere nationaliteit aanvraagt, je geen dubbele nationaliteit meer kan aanvragen? Of dat het niet meer terugwerkende kracht kan? Dat onderscheid is mij een beetje onduidelijk.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
Bennogr
- Amerika-expert
Wat ik bedoelde is dat de huidige wet blijkbaar in 2013 verlengd moet worden. En dat ze eraan zitten te morrelen. In de Nederlandse kranten wordt op het ogenblik geschreven over "verborgen" Nederlanders, mensen die voor 1985 zijn geboren en een Nederlandse moeder en een buitenlandse vader hebben. Sinds 1985 (!) mogen vrouwen ook de nationaliteit doorgeven, daarvoor kon je alleen Nederlander worden als je vader Nederlander was. Een inhaalregeling die dat rechttrekt loopt blijkbaar in 2013 af en dat betekent dus dat wie een Nederlandse moeder had/heeft en voor 1985 in het buitenland geboren is, en niet van de inhaalregeling gebruik maakt, na 2013 niet meer zonder meer de Nederlandse nationaliteit kan krijgen.
Waar ik me zorgen over maak is dat er gesproken wordt over het mogelijk verbieden van een dubbele nationaliteit. Buitenlanders die Nederlander worden, moeten hun andere nationaliteit opgeven (behalve als dat onmogelijk is, voor Marokanen, bijvoorbeeld). Ik vroeg mij af of wij, dubbele nationaliteiters, daar dan ook onder zouden vallen en dus OF onze tweede paspoort op moeten geven, OF geen Nederlander meer mogen blijven.
Het lijkt mij (maar wie ben ik) dat je bestaande rechten (zoals dubbele nationaliteit) niet met terugwerkende kracht mag opheffen en dat eer voor ons dus niets verandert. Maar je weet maar nooit, als ze gaan morrelen, zou het hek wel eens van de dam kunnen zijn.
In het ergste geval raken Nederlanders die nu een tweede nationaliteit hebben, dat dubbelzijn kwijt. In het gunstigste geval verandert er voor ons niets. En een tussenmogelijkheid is dat wie nu dubbel is, dat mag blijven, maar dat de mogelijkheid voor dubbele nationaliteit in de toekomst opgeheven wordt.
De huidige regel (dubbel is toegestaan als je de nationaliteit van je partner aanneemt) lijkt mij alleszins redelijk. Maar zoals gezegd: wie ben ik?
Waar ik me zorgen over maak is dat er gesproken wordt over het mogelijk verbieden van een dubbele nationaliteit. Buitenlanders die Nederlander worden, moeten hun andere nationaliteit opgeven (behalve als dat onmogelijk is, voor Marokanen, bijvoorbeeld). Ik vroeg mij af of wij, dubbele nationaliteiters, daar dan ook onder zouden vallen en dus OF onze tweede paspoort op moeten geven, OF geen Nederlander meer mogen blijven.
Het lijkt mij (maar wie ben ik) dat je bestaande rechten (zoals dubbele nationaliteit) niet met terugwerkende kracht mag opheffen en dat eer voor ons dus niets verandert. Maar je weet maar nooit, als ze gaan morrelen, zou het hek wel eens van de dam kunnen zijn.
In het ergste geval raken Nederlanders die nu een tweede nationaliteit hebben, dat dubbelzijn kwijt. In het gunstigste geval verandert er voor ons niets. En een tussenmogelijkheid is dat wie nu dubbel is, dat mag blijven, maar dat de mogelijkheid voor dubbele nationaliteit in de toekomst opgeheven wordt.
De huidige regel (dubbel is toegestaan als je de nationaliteit van je partner aanneemt) lijkt mij alleszins redelijk. Maar zoals gezegd: wie ben ik?
- Bandido
- Amerika-expert
Ik ook, en net als DixieChick ook over het feit of je straks uberhaupt je NL-staatsburgerschap kunt behouden na getrouwd te zijn met een Amerikaan. Ik kan alleen nu nog geen Amerikaan worden en moet nog ruim 2 jaar wachten. Ik ben er al met al niet gerust op.Bennogr schreef:Waar ik me zorgen over maak is dat er gesproken wordt over het mogelijk verbieden van een dubbele nationaliteit.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ook niet. Ik moet nog 2 jaar wachten voordat ik op zijn vroegst alles in gang kan zetten, maar ik ben echt eens benieuwd hoe het t.z.t. zal zijn.
Ik wil graag mijn Amerikaans staatsburgerschap aanvragen zodra het kan (dat maakt een aantal dingen nu eenmaal stukken eenvoudiger), maar eigenlijk alleen als ik ook mijn Nederlands staatsburgerschap kan houden...
Ik wil graag mijn Amerikaans staatsburgerschap aanvragen zodra het kan (dat maakt een aantal dingen nu eenmaal stukken eenvoudiger), maar eigenlijk alleen als ik ook mijn Nederlands staatsburgerschap kan houden...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
- DixieChick
- Amerika-expert
Wat ik me ergens niet voor kan stellen is dat als je bijvoorbeeld Amerikaan wordt, en je Nederlanderschap kwijt raakt, of er, als je dat Nederlanderschap -echt- terug wilt, echt geen mouw aan te passen is. Ik bedoel, je bent in Nederland geboren, hebt Nederlandse ouders, hebt er langere tijd gewoond...dan kan ik me niet voorstellen dat daar niet een regeling voor bestaat. Ik bedoel, het zal niet hoor, maar ik zou het zo raar vinden als Nederland daar echt zo radicaal in zou zijn. Daar snijden ze uiteindelijk alleen zichzelf mee in de vingers lijkt me.
Maar goed, ik wil dus ook zeker zorgen dat ik mijn zaakjes voor 2013 in orde hebt.
Maar goed, ik wil dus ook zeker zorgen dat ik mijn zaakjes voor 2013 in orde hebt.
Southern Tales
Southern Tales
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik zit eigenlijk in het zelfde schuitje. Ik wil best amerikaan worden maar nederlanderschap opgeven wil ik op een of andere manier ook niet.. Waarom Nederland daar een probleem van maakt weet ik niet.Dento schreef:Ik ook niet. Ik moet nog 2 jaar wachten voordat ik op zijn vroegst alles in gang kan zetten, maar ik ben echt eens benieuwd hoe het t.z.t. zal zijn.
Ook een soort van discriminatie.
Ik zou zeggen igv bijv Marocco dat Marokanen in dat geval ook geen nederlander kunnen worden als ze niet in Ned geboren zijn. Het is toch van de kromme dat ik als nederlander als ik amerikaans staatsburger wil worden mijn nederlanderschap moet opgeven terwijl men wel toestaat buitenlanders nederlander te laten worden en toestaan dat ze hun eigen nationaliteit mogen behouden?
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Da's ook precies de reden waarom ik sinds februari 2007 zowel Amerikaans als Nederlands staatsburger ben. Ik wilde per se mijn Nederlanderschap niet verliezen en ben er ook vanuit gegaan dat dubbele nationaliteit niet met terugwerkende kracht teniet kan worden gedaan. Eens gegeven, altijd gegeven.Bennogr schreef:Waar ik me zorgen over maak is dat er gesproken wordt over het mogelijk verbieden van een dubbele nationaliteit. [...]
Het lijkt mij (maar wie ben ik) dat je bestaande rechten (zoals dubbele nationaliteit) niet met terugwerkende kracht mag opheffen en dat er voor ons dus niets verandert.
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
- DixieChick
- Amerika-expert
Nou ja, het is natuurlijk mogelijk dat ze een wet aannemen dat het hebben van dubbele nationaliteit niet meer mag. Dan zou het dus wel met terugwerkende kracht kunnen, ondanks wat ze nu gezegd hebben. Ik bedoel, ik geloof het niet hoor, maar met het huidige Nederlandse klimaat kijk ik nergens meer van op.dutch_in_seattle schreef: ben er ook vanuit gegaan dat dubbele nationaliteit niet met terugwerkende kracht teniet kan worden gedaan. Eens gegeven, altijd gegeven.
Southern Tales
Southern Tales
-
dutchie_in_boston
- Amerika-expert
denken jullie dat het de moeite waard is om mijn US citizenship in orde te maken, of wachten tot na 2013? Ik mag al jaren een dubbele nationaliteit en dreig al een hele poos amerikaan te willen worden zodat ik mijn man's verkiezingsstem teniet kan doen
, maar nu ik dit zo lees ben ik er niet gerust op dat ik mijn NLse nationaliteit niet kwijt raak.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik begrijp je redenering om het naturalisatieproces uit te stellen niet helemaal. Ervan uitgaande dat je getrouwd bent met een Amerikaans staatsburger, kun jij op dit moment de Amerikaanse nationaliteit verkrijgen en je Nederlanderschap behouden, dus waarom zou je wachten?dutchie_in_boston schreef:denken jullie dat het de moeite waard is om mijn US citizenship in orde te maken, of wachten tot na 2013? Ik mag al jaren een dubbele nationaliteit en dreig al een hele poos amerikaan te willen worden zodat ik mijn man's verkiezingsstem teniet kan doen, maar nu ik dit zo lees ben ik er niet gerust op dat ik mijn NLse nationaliteit niet kwijt raak.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat men zover gaat, aangezien het, lijkt me, toch behoorlijk veel voeten in de aarde heeft om iemands nationaliteit af te pakken. Je kunt wel een of ander wetje hebben, maar er lijken mij toch ook andere, grondwettelijke aspecten te spelen. En laten we wel zijn, degenen die in Nederland het hardst schreeuwen over het verbieden van dubbele nationaliteit zitten echt niet te denken aan Nederlandse emigranten die met een Amerikaan(se) zijn getrouwd. Het gaat hen om andere nationaliteitencombinaties...DixieChick schreef:Nou ja, het is natuurlijk mogelijk dat ze een wet aannemen dat het hebben van dubbele nationaliteit niet meer mag. Dan zou het dus wel met terugwerkende kracht kunnen, ondanks wat ze nu gezegd hebben.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
"Een of ander wetje" gaat normaliter boven de grondwet in NL: het is tenslotte een verfijning van de wetgeving op basis van die grondwet. En ja, afpakken is gemakkelijk: kwestie van mensen onmogelijk maken hun paspoorten te vernieuwen, hetgeen vanzelf verloopt. De Nederlandse wetgeving maakt, itt. de Amerikaanse, veelvuldig onderscheid tussen nationaliteit en staatsburgerschap. Die laatste, en daarmee je paspoort, is daarom ook veel gemakkelijker af te nemen.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
Bennogr
- Amerika-expert
Dat snap ik niet. Wat is het verschil tussen een Nederlandse nationaliteit hebben en staatsburger zijn?
Ben ik nu een Nederlandse nationaal met Nederlands staatsburgerschap of een Nederlands staatsburger met de Nederlandse nationaliteit?
Het feit dat ik Scheveningen kan zeggen (en achtentachtig gaskacheltjes) en geboren en getogen (of liever: gebauren en getaugen) ben in Amsterdam, daar op school ben geweest, de universiteit heb afgelopen en twee jaar voor de klas heb gestaan, maakt me dat nou een nationaal of een staatsburger of beide?
En als ze het ene kunnen afnemen, kunnen ze dan ook het andere? Of moeten dan naast het afnemen van mijn Nederlandse paspoort ook mijn Nederlandse hersens schoongespoeld worden?
Ben ik nu een Nederlandse nationaal met Nederlands staatsburgerschap of een Nederlands staatsburger met de Nederlandse nationaliteit?
Het feit dat ik Scheveningen kan zeggen (en achtentachtig gaskacheltjes) en geboren en getogen (of liever: gebauren en getaugen) ben in Amsterdam, daar op school ben geweest, de universiteit heb afgelopen en twee jaar voor de klas heb gestaan, maakt me dat nou een nationaal of een staatsburger of beide?
En als ze het ene kunnen afnemen, kunnen ze dan ook het andere? Of moeten dan naast het afnemen van mijn Nederlandse paspoort ook mijn Nederlandse hersens schoongespoeld worden?
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
De NLse nationaliteit heb jij van geboorte en dat kun je in principe nooit verliezen (IIRC is er wel een clausule voor landverraad). Bezit van staatsburgerschap wat jij ook automatisch kreeg bij geboorte (en wat niet-NLers ook kunnen verkrijgen door naturalisatie), is wat je rechten geeft zoals een paspoort en stemmen. Dat kun je heel gemakkelijk verliezen, omdat de NLse wetgeving veelvuldig onderscheid maakt en zo allerlei randgevallen die anders tot rechtszaken zouden leiden kan ondervangen. Ter vergelijking, enige voorbeeld dat ik ken waarbij onderscheid gemaakt wordt in Amerikaanse wetgeving, is de mogelijkheid om President te worden.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ah, vandaar dus, wat een diplomaat mij wel eens verteld heeft: omdat ik ooit de Nederlandse nationaliteit heb gehad, kan ik weer Nederlander worden ondanks wat ik gedaan heb (of wat de wet op een bepaald ogenblik zegt) om het Nederlandse staatsburgerschap te verliezen (andere nationaliteit, vreemde staats- of krijgsdienst zonder toestemming van de koningin) als het alternatief is statenloos worden.
Dat geboren en getogen is dus ergens goed voor.
- DixieChick
- Amerika-expert
Maar met die redenering ben je mij dus "kwijt" (om even een lekker amerikaanse uitdrukkung te gebruiken). Hoe kun je nou wel een de Nederlandse nationaliteit bezitten, maar niet Nederlands staatsburger zijn? In feite, als ik het goed lees, dan betekent de nationaliteit bezitten, maar niet het staatsburgerschap (i.e., geen paspoort), dat je maar heel weinig (tot geen) rechten hebt in Nederland? Ik bedoel, je kan je niet in Nederland vestigen zonder een Nederlands paspoort of een verbijfsvergunning (dus dat zou dan alleen kunnen met het staatsburgerschap, niet de nationaliteit), je mag niet stemmen, en je mag je ook niet verkiesbaar stellen. Of zijn daar dan weer uitzonderingen op omdat je wel de nationaliteit hebt?Bennogr schreef:Ah, vandaar dus, wat een diplomaat mij wel eens verteld heeft: omdat ik ooit de Nederlandse nationaliteit heb gehad, kan ik weer Nederlander worden ondanks wat ik gedaan heb (of wat de wet op een bepaald ogenblik zegt) om het Nederlandse staatsburgerschap te verliezen (andere nationaliteit, vreemde staats- of krijgsdienst zonder toestemming van de koningin) als het alternatief is statenloos worden.
Southern Tales
Southern Tales
- DixieChick
- Amerika-expert
Tuurlijk, maar in die wet gaan ze echt geen speciale nationaliteitencombinaties noemen, want dat zou weer discriminatie zijn. Ik ga er vanuit dat dat dan voor iedereen geldt. En wat Flipje al zei, het is gewoon een kwestie van het onmogelijk maken om je paspoort te verlengen, en zo moeilijk lijkt me dat niet. Helaas.dutch_in_seattle schreef: En laten we wel zijn, degenen die in Nederland het hardst schreeuwen over het verbieden van dubbele nationaliteit zitten echt niet te denken aan Nederlandse emigranten die met een Amerikaan(se) zijn getrouwd. Het gaat hen om andere nationaliteitencombinaties...
Southern Tales
Southern Tales
Ik vind het ook discrimimatie dat je alleen dubbele nationaliteit kunt aannemen als je met een Amerikaan trouwt. Ik heb 2 (bijna 3) Amerikaanse kinderen maar ben getrouwd met een Nederlander. Als ik Amerikaan wil worden verlies ik sowieso mijn NLse paspoort/nationaliteit.
Dora
Dora
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Het bezit van een paspoort is niet het sine qua non voor het bezit van staatsburgerschap. Het is juist andersom: staatsburgerschap geeft je recht op een paspoort, maar je hoeft zo'n ding niet aan te vragen. Praat anders ook maar eens met Benno: die heeft aardig wat ervaring met hoeveel een paspoort bewijst dat je NLer bent.DixieChick schreef:In feite, als ik het goed lees, dan betekent de nationaliteit bezitten, maar niet het staatsburgerschap (i.e., geen paspoort), dat je maar heel weinig (tot geen) rechten hebt in Nederland?
Oh jawel, hoor. Voor inburgering b.v. staan ook landen met naam genoemd.DixieChick schreef:Tuurlijk, maar in die wet gaan ze echt geen speciale nationaliteitencombinaties noemen
Gr., Flipje
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 3019 Weergaves
-
Laatste bericht door MBA93x
-