Nee, ik las het stuk in de krant en de geciteerde was hoogleraar recht of internationaal recht dus iemand die ervan af zou kunnen weten. Nu weet je natuurlijk nooit of de uitspraak niet uit zijn verband is getrokken, maar het zou me niet verbazen dat er een Europese wet is die boven die van Nederland staat en dat Nederland net doet of ze gek is totdat ze op de vingers getikt wordt. Dit zou niet de eerste keer zijn nl.Dat is interessant. Heb je misschien een verwijzing naar dat wetsartikel? Het verbaast me eerlijk gezegd dat er zo'n Europese wet bestaat,
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit mogelijk voor Belgen (juni 2007)
In principe is het ook een grijs gebied. Als je namelijk de Amerikaanse nationaliteit aanneemt, maakt het voor de Amerikaanse wetgeving niets uit of je nog een andere nationaliteit hebt, aangezien de Amerikaanse wet in principe de dubbele nationaliteit ondersteund. (Er zijn zo'n 30 miljoen Mexicanen met twee paspoorten bijvoorbeeld omdat Mexico ook de dubbele nationaliteit kent).PBBI schreef:Vorige week is er een discussie geweest over het feit dat personen in het nieuwe kabinet twee nationaliteiten hadden. Er werd, hierdoor aangerakeld, geschreven dat Maxima haar Argentijnse nationaliteit op moest geven. Omdat ik al een aantal van dit soort discussie op de diverse forums heb gelezen viel me iets op, in een van de artikelen in een krant was een hoogleraar recht en die schreef dat iedereen hier volgens Europees recht een dubbele nationaliteit mag hebben. Dit zou dus betekenen dat je niet persé hoeft te trouwen met een Amerikaanse maar ook als Nederlander alleen of als paar de Nederlandse nationaliteit kunt behouden. Het zou niet de eerste keer zijn dat een Nederlandse wet door een Europese ondergesneeuwd wordt.
Voor de Nederlandse wet echter geldt, dat je de Nederlandse nationaliteit verliest als je een andere nationaliteit aanneemt en niet in een uitzonderingscategorie (zoals huwelijk etc) valt. Echter de Amerikaanse overheid laat Nederland op geen enkele manier weten dat een bepaalde Nederlander nu Amerikaan is. Je moet dus eigenlijk zelf naar het consulaat en aangeven dat je Amerikaan bent geworden en afstand doet van je Nederlanderschap.
Doe je dit niet, dan zal Nederland nooit te weten komen dat je Amerikaan bent geworden. Het enige probleem dat je wel gaat krijgen is dat je bij het vernieuwen van een paspoort je legale verblijfsdocumenten moet tonen en dat is dus een Amerikaans paspoort (of Naturalisatiecertificaat), en als je dan niet in een uitzonderingscategorie valt, dan kunnen ze gaan klagen.
Er is echter een (lastige) omweg. Je kunt jezelf namelijk laten inschrijven bij een familielid als "wonende in Nederland" en bij bezoek aan Nederland gewoon bij de gemeente je paspoort laten vernieuwen alsof er niets aan de hand is. Ik ken iemand die dit op deze wijze doet, en eens in de 5 jaar een maand voor verloop van paspoort naar Nederland op vakantie gaat, en tot nu toe gaat dat altijd goed..... Hij is ingeschreven op het adres van 1 van zijn kinderen.
Maar geheel legaal is dat dus eigenlijk niet.
Het is overigens zo dat als je de dubbele nationaliteit al legaal hebt verkregen, dat je die niet meer kwijtraakt. Niet door scheiding, niet door overlijden van je partner, en ook niet door wetswijzigingen die de dubbele nationaliteit ongedaan maakt. Een nationaliteit kan alleen worden afgenomen bij hoogverraad en dat soort zaken namelijk.
"I reject your reality, and substitute my own!"
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ze kunnenvolgens mij de dubbele nationaliteit in Nederland alleen afschaffen voor nieuwe gevallen. Terugwerkende kracht lijkt me in dit geval volledig asociaal. Immers, je bouwt je leven op die dubbele nationaliteit als je die aanneemt.
En natuurlijk: zou gezinshereniging nou wel mogen voor mensen die naar Nederland komen, maar niet voor geboren en getogen Nederlanders? DAT is nou pas echt discriminatie!
Overigens: die man die elke vijf jaar even op en neer vliegt, lijkt me iemand die om moeilijkheden vraagt. Je hoeft meer 1 iemand kwaad op je te maken en die 'drops a dime' (geeft je via de telefoon aan) en daar ga je dan.
Eerlijke mensen leven het langst, zeker nu er een officiele weg is
Wat ik me afvraag: (erkent Nederland in dit geval eigenlijk ook een 'duurzame relatie'? Of moet het echt trouwen zijn?)
En natuurlijk: zou gezinshereniging nou wel mogen voor mensen die naar Nederland komen, maar niet voor geboren en getogen Nederlanders? DAT is nou pas echt discriminatie!
Overigens: die man die elke vijf jaar even op en neer vliegt, lijkt me iemand die om moeilijkheden vraagt. Je hoeft meer 1 iemand kwaad op je te maken en die 'drops a dime' (geeft je via de telefoon aan) en daar ga je dan.
Eerlijke mensen leven het langst, zeker nu er een officiele weg is
Wat ik me afvraag: (erkent Nederland in dit geval eigenlijk ook een 'duurzame relatie'? Of moet het echt trouwen zijn?)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Men kan het eventueel met terugwerkende kracht afschaffen, maar dat zal niet zo snel gebeuren. Personen die op grond van een van de voorgaande versies van de RWN een meervoudige nationaliteit konden verkrijgen, hebben die nog steeds. Je kunt echter nooit weten. Dat geldt ook voor de USA, waar de mogelijkheid van meervoudige nationaliteit niet wettelijk is geregeld, en alleen berust op arresten van het hooggerechtshof.Bennogr schreef:Ze kunnenvolgens mij de dubbele nationaliteit in Nederland alleen afschaffen voor nieuwe gevallen. Terugwerkende kracht lijkt me in dit geval volledig asociaal. Immers, je bouwt je leven op die dubbele nationaliteit als je die aanneemt.
Dat is ook niet zo. Zo'n onderscheid wordt niet gemaakt. Wel is het sinds enige tijd een stuk lastiger vanwege de hoge eisen. Als de partner of het gezin afkomstig is uit een niet-westers land is gezinshereniging erg moeilijk. Een aantal 'geboren Nederlanders' heeft om die reden Nederland verlaten, en is in het land van de partner gaan wonen.En natuurlijk: zou gezinshereniging nou wel mogen voor mensen die naar Nederland komen, maar niet voor geboren en getogen Nederlanders? DAT is nou pas echt discriminatie!
Voor geboren Nederlanders is er alleen een officiele weg indien men via geboorte of ouder een vreemde nationaliteit krijgt, of als men in het buitenland trouwt en daar ook blijft wonen. Voor de rest bestaat er geen officiele weg.Eerlijke mensen leven het langst, zeker nu er een officiele weg is
De status van huwlijk en duurzame relaties is vrijwel gelijk. Omdat er als gevolg van EU-regelingen constructies als de "Belgie-route" bestaan, is het soms gunstiger om getrouwd te zijn.Wat ik me afvraag: (erkent Nederland in dit geval eigenlijk ook een 'duurzame relatie'? Of moet het echt trouwen zijn?)
--john
-
Magnolia87
- Amerikakenner
-
Bennogr
- Amerika-expert
Wanneer is ze met die Amerikaan getrouwd?
Antwoord op je vraag: zo snel mogelijk de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade bellen en/of het consulaat waaronder je tante resorteert -- zoek op http://www.minbuza.nl -- en navragen hoe of wat.
Wij kunnen hier wel allerlei raad geven (in principe moet dat allemaal kunnen met een dubbele nationaliteit) maar je tante moet navraag doen bij de ECHTE deskundigen.
Antwoord op je vraag: zo snel mogelijk de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade bellen en/of het consulaat waaronder je tante resorteert -- zoek op http://www.minbuza.nl -- en navragen hoe of wat.
Wij kunnen hier wel allerlei raad geven (in principe moet dat allemaal kunnen met een dubbele nationaliteit) maar je tante moet navraag doen bij de ECHTE deskundigen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Dat hangt ervan af. Zij kan waarschijnlijk haar Nederlanderschap terug vragen, omdat zij destijds de nationaliteit van haar man aannam. Of het uitmaakt hoe lang geleden dat is gebeurd, weet ik niet.
Als zij ten tijde van de geboorte van de kinderen Nederlandse was en de kinderen onder de 18 zijn (!) kunnen de kinderen tegelijkertijd met haar hun Nederlanderschap terug vragen. Zijn ze boven de 18, dan kan dat niet meer (daarom had ik zo'n haast, omdat Katja dat al snel zal zijn).
Als zij ten tijde van de geboorte van de kinderen Nederlandse was en de kinderen onder de 18 zijn (!) kunnen de kinderen tegelijkertijd met haar hun Nederlanderschap terug vragen. Zijn ze boven de 18, dan kan dat niet meer (daarom had ik zo'n haast, omdat Katja dat al snel zal zijn).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dat kan erg ingewikkeld zijn. Had jouw tante vroeger de Nederlandse nationaliteit, en heeft ze die opgegeven toen ze de Amerikaanse nationaliteit aannam? Indien de kinderen voor 1 januari 1985 buiten Nederland zijn geboren uit een niet-Nederlandse vader en een Nederlandse moeder, dan hebben de kinderen door geboorte niet de Nederlandse nationaliteit verkregen. Als jouw tante na die datum nog de Nederlandse nationaliteit bezat, hebben de kinderen wel de Nederlandse nationaliteit verkregen. Als jouw tante vroeger de Nederlandse nationaliteit had, kan er de mogelijkheid tot optieverklaring zijn. Dat is een formulier waarop je verklaart dat je het Nederlanderschap wilt terugkrijgen.Magnolia87 schreef:Mijn tante is met een Amerikaan getrouwd en ze heeft ook 3 kinderen die in Amerika geboren zijn. Mijn tante heeft echter geen Nederlands paspoort en de kinderen ook niet (alleen Amerikaans paspoort) ze zegt dat dat niet kan. Maar dat kan wel toch?
--john
Vanaf 2003 kan het inderdaad. Kans is erg groot dat ze jaren geleden, ruim voor 2003 genaturaliseerd is. Ze kan het nog wel terugvragen.Magnolia87 schreef:Ik heb ook een vraagje: Mijn tante is met een Amerikaan getrouwd en ze heeft ook 3 kinderen die in Amerika geboren zijn. Mijn tante heeft echter geen Nederlands paspoort en de kinderen ook niet (alleen Amerikaans paspoort) ze zegt dat dat niet kan. Maar dat kan wel toch?
"I reject your reality, and substitute my own!"
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Via Vlamingen in de Wereld kreeg ik deze ochtend dit bericht in mijn mailbox:
Beste langenoot in het buitenland, Na vele jaren argumenteren achter de schermen zijn de Stichting Vlamingen in de Wereld en Union Francophone des Belges à l'Etranger heel erg opgetogen met het opheffen van de wet inzake het verbod op de dubbele nationaliteit. Het dossier kwam in een stroomversnelling na een gemeenschappelijk seminarie op 9 mei 2005 in Brussel. De nieuwe wetgeving omtrent de ‘dubbele nationaliteit’ wordt nog deze legislatuur van kracht. Op 9 juni 2007, daags voor de federale verkiezingen, treedt het Koninklijk Besluit in werking. Een Belg die een buitenlandse nationaliteit aanneemt, behoudt binnenkort dus zijn Belgische nationaliteit. Tot nu raakte hij dit dus kwijt. De wet geldt voor alle landen, behalve voor tien Europese lidstaten. Dat laatste is een gevolg van het Verdrag van Straatsburg van 6 mei 1963, waarin bepaald werd dat iedere persoon bij voorkeur slechts één nationaliteit mocht hebben. Vele staten zegden dit verdrag intussen op. Laatst nog gaf Luxemburg te kennen ervan af te willen. Het Verdrag verdwijnt echter pas effectief als alle staten het officieel opzeggen. Daarom kunnen Belgen die Brit, Deen, Fransman, Ier, Italiaan, Luxemburger, Nederlander, Noor, Oostenrijker of Spanjaard willen worden, nog geen dubbele nationaliteit bekomen. Wie Chinees, Amerikaan of Australiër wordt of gelijk welke andere nationaliteit aanneemt, uitgezonderd de hoger vernoemde, blijft vanaf 9 juni ook gewoon Belg. Meer concrete informatie mag u weldra verwachten.Blij u dit heuglijke nieuws te kunnen melden, groeten wij u,
Walter M. Thiebaut, Voorzitter
Lidi Van Gool, Directeur
Beste langenoot in het buitenland, Na vele jaren argumenteren achter de schermen zijn de Stichting Vlamingen in de Wereld en Union Francophone des Belges à l'Etranger heel erg opgetogen met het opheffen van de wet inzake het verbod op de dubbele nationaliteit. Het dossier kwam in een stroomversnelling na een gemeenschappelijk seminarie op 9 mei 2005 in Brussel. De nieuwe wetgeving omtrent de ‘dubbele nationaliteit’ wordt nog deze legislatuur van kracht. Op 9 juni 2007, daags voor de federale verkiezingen, treedt het Koninklijk Besluit in werking. Een Belg die een buitenlandse nationaliteit aanneemt, behoudt binnenkort dus zijn Belgische nationaliteit. Tot nu raakte hij dit dus kwijt. De wet geldt voor alle landen, behalve voor tien Europese lidstaten. Dat laatste is een gevolg van het Verdrag van Straatsburg van 6 mei 1963, waarin bepaald werd dat iedere persoon bij voorkeur slechts één nationaliteit mocht hebben. Vele staten zegden dit verdrag intussen op. Laatst nog gaf Luxemburg te kennen ervan af te willen. Het Verdrag verdwijnt echter pas effectief als alle staten het officieel opzeggen. Daarom kunnen Belgen die Brit, Deen, Fransman, Ier, Italiaan, Luxemburger, Nederlander, Noor, Oostenrijker of Spanjaard willen worden, nog geen dubbele nationaliteit bekomen. Wie Chinees, Amerikaan of Australiër wordt of gelijk welke andere nationaliteit aanneemt, uitgezonderd de hoger vernoemde, blijft vanaf 9 juni ook gewoon Belg. Meer concrete informatie mag u weldra verwachten.Blij u dit heuglijke nieuws te kunnen melden, groeten wij u,
Walter M. Thiebaut, Voorzitter
Lidi Van Gool, Directeur
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Nu alleen nog zorgen dat we in Amerika geraken!maartena schreef:Goed nieuws voor de Belgen dus!
Elke
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht