Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)
Ha ja, Mark zit al een tijdje langer hier, ik "pas" bijna 3 jaar.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Dento schreef:Ha ja, Mark zit al een tijdje langer hier, ik "pas" bijna 3 jaar.

- Dento
- Amerika-expert
- Contacteer:
Qua leeftijd, of qua Amerika-ervaring?Sten schreef:Jij bent nog jong hè! Ja ik krijg de indruk dat Mark een 'ouwe' is.

Oh wacht, ik zie net dat 'Die Hard' is weggevallen in mijn quote...

~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~
Onze website | Mijn blog
Onze website | Mijn blog
Een ouwe qua leeftijd: nee, qua Amerika ervaring: ja.Dento schreef: Qua leeftijd, of qua Amerika-ervaring?![]()
![]()

Dento schreef: Oh wacht, ik zie net dat 'Die Hard' is weggevallen in mijn quote...![]()

Dankzij zeer recente bijdrages van AA forumleden zijn Jeroen en ik aan het heroriënteren. Davis en Sacramento zijn op de achtergrond geraakt, San Francisco East Bay Area is op de voorgrond geraakt.
Met name Walnut Creek begint ons te lokken: http://en.wikipedia.org/wiki/Walnut_Creek,_California
En wat lees ik over de ancestors:
At the 2008 census the Ancestry was:[citation needed]
German 18.3%
English 17.2%
Irish 13.0%
Italian 7.6%
Russian 4.5%
Scottish 4.1%
French 3.8%
Swedish 2.9%
Polish 2.8%
Norwegian 2.5%
Scottish-Irish 2.0%
Dutch 1.9%
American 1.8%
Portuguese 1.7%
Danish 1.2%
Misschien dat die hoofdmoot met Duits bloed wel weer opnieuw Duits wil leren.
En voor Jeroen is het een zeer groot gebied waar in en rondom gewerkt kan worden (voor mij natuurlijk ook).
Ik wil iedereen weer hartelijk bedanken voor al het woeste en wilde brainstormen wat er hier plaatsvindt.

En wat lees ik over de ancestors:
At the 2008 census the Ancestry was:[citation needed]
German 18.3%
English 17.2%
Irish 13.0%
Italian 7.6%
Russian 4.5%
Scottish 4.1%
French 3.8%
Swedish 2.9%
Polish 2.8%
Norwegian 2.5%
Scottish-Irish 2.0%
Dutch 1.9%
American 1.8%
Portuguese 1.7%
Danish 1.2%
Misschien dat die hoofdmoot met Duits bloed wel weer opnieuw Duits wil leren.

En voor Jeroen is het een zeer groot gebied waar in en rondom gewerkt kan worden (voor mij natuurlijk ook).
Ik wil iedereen weer hartelijk bedanken voor al het woeste en wilde brainstormen wat er hier plaatsvindt.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
Drukke discussies om mijn persoon.
Ja ik zit er al een tijdje (ruim 15 jaar) + een jaar studenten ervaring. Dento is nog maar een broekje wat dat betreft
Qua leeftijd: Ik was 26 en single toen ik emigreerde (dat maakt me nu 41).
Ik voel me nu ook echt toerist als ik in Nederland ben (alleen eentje die de taal goed spreekt
)
Aan de andere kant voel ik mij er ook meteen weer thuis en zou denk ik zo weer kunnen aarden als het moet.
Ik heb het hier echter prima naar mijn zin dus dat zal wel niet gebeuren.

Ja ik zit er al een tijdje (ruim 15 jaar) + een jaar studenten ervaring. Dento is nog maar een broekje wat dat betreft

Ik voel me nu ook echt toerist als ik in Nederland ben (alleen eentje die de taal goed spreekt

Aan de andere kant voel ik mij er ook meteen weer thuis en zou denk ik zo weer kunnen aarden als het moet.
Ik heb het hier echter prima naar mijn zin dus dat zal wel niet gebeuren.
Maar ik dacht dat je Divers wilde ?! (grapje).
Mijn buren: Zuid-Yemenieten, Palestijnen, Armeense Libanezen, Russische Armenen, 'gewone' Russen, Hawaii-Japanners, Filipino's, Shanghai Chinezen, Indiers, Europeanen (meestal de ouders al 'gemengd'), Mexicanen, Hmong. En dat zijn dan alleen degenen waar ik het van weet.
Mijn buren: Zuid-Yemenieten, Palestijnen, Armeense Libanezen, Russische Armenen, 'gewone' Russen, Hawaii-Japanners, Filipino's, Shanghai Chinezen, Indiers, Europeanen (meestal de ouders al 'gemengd'), Mexicanen, Hmong. En dat zijn dan alleen degenen waar ik het van weet.
Dat maakt jou in verhouding tot mij een broekie, want ik ben nog net wat ouder dan jij.ned in MO schreef:Drukke discussies om mijn persoon.![]()
Ja ik zit er al een tijdje (ruim 15 jaar) + een jaar studenten ervaring. Dento is nog maar een broekje wat dat betreft![]()
[...]

Maar even serieus: ik vind het erg prettig dat je zo ongecompliceerd bent, ook over Amerika.

Laatst gewijzigd door Sten op 06 aug 2011, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zohee, dat is niet mis; wat een bont gezelschap!oortjes schreef:Maar ik dacht dat je Divers wilde ?! (grapje).

Ja, we waren blijkbaar nog niet zeker van onze zaak. SF area zal duurder zijn, maar we zien wel in welke straat we neerstrijken. San Francisco area lijkt het beste bij ons passen. De meer oppervlakkige cultuur van L.A. zou ons zeker niet bevallen. We waren ook in S.F. en we liepen bijvoorbeeld een keer door een park daar. Er waren overal verspreid sportieve attributen geplaatst, zodat je je wandeltocht kon combineren met enige sportieve activiteiten. Heel leuk. Ook het feit dat het er erg liberaal is en bijna iedereen daar voor Obama koos , en het er meer 'Europees' is qua leefstijl, spreekt ons aan. Dol op Amerika, maar het opene en flexibele dat Europa ook kent, is mooi meegenomen. Daarnaast speelt al weer een paar weken dat nummer "If you're going to San Francisco..." door mijn hoofd, alsof 'daarboven' me wil inprenten vooral S.F. níet te vergeten.
Opmerkingen hier over het klimaat in de East Bay area van S.F. stonden me ook erg aan.
En zit mijn lievelings sociale medium Twitter daar gevestigd met zijn hoofdkwartier. Ook Jeroen heeft al enige tijd de Golden Gate bridge op zijn bureaublad (pc) staan, terwijl we dat toen nog niet eens besloten hadden. Allemaal 'kleine aanwijzingen'...
L.A. heeft voor ons geen 'glans' in het gevoel, Thousand Oaks is waarschijnlijk te rustig voor ons, Santa Monica is mooi, maar toch weer te nauw verbonden met L.A.. San Diego biedt te weinig klimaat afwisseling. Davis ligt te geïsoleerd in velden voor Jeroen (natuurlijk kun je dan wel naar Sacramento en SF rijden, maar toch). Toch blijft de fietscultuur en de universiteit me daar trekken. Sacramento is misschien wat te divers voor ons (hoewel het me nog steeds trekt). Als je kijkt naar die East bay area zie je een zeer groot uitwijk gebied van mogelijke clientèle... etc.. We moeten toch de knoop doorhakken.
De spullen laten we dan ook niet naar L.A. verschepen, maar naar S.F.. Echter zullen we de eerste week neerstrijken op LAX, en Thousand Oaks, omdat we dat afgesproken hebben met onze contactpersoon. Bij hem zullen de Green Cards ook arriveren, dus daar 'moeten' we dan 'even' voor terugkeren vanuit SF.
We zijn beide gek op auto toeren, dus dat zal niet als straf ervaren worden.

Maar het is duidelijk dat we zoekende zijn, je kiest ook niet zomaar een plaatsje uit in dat enorme Amerika.
-
- Amerikafan
- Contacteer:
Ik heb je topic niet echt gelezen (sorry
) dus ik kom er nu opeens een beetje in vallen, maar ik denk dat je een goede keuze maakt om voor de Bay area te gaan en niet voor LA. Ik ben in beide plekken een week geweest, en jeetje, LA is echt een troosteloze boel... Heb met mijn vrouw 6 maanden door de VS gereisd en beide vonden we LA de allerminste plek, en we zijn op veel plekken geweest. Weinig charme, verkeer is een drama, heel gehaast, mensen minder vriendelijk en erg oppervlakkig. LA is natuurlijk gigantisch groot dus misschien heb ik een vertekend beeld, maar het viel ons echt enorm tegen. Bay area was daarentegen heerlijk. Vriendelijke mensen, veel lekkerder wonen, vriendelijke mensen. We sliepen een week bij iemand die homo was, en hij vond SF heerlijk omdat iedereen een stuk open minded was tegenover zijn sexualiteit dan andere plekken in Amerika, dus als die openheid je aanspreekt zit je in SF wel goed 

Onze emigratie naar Atlanta: http://movetoatlanta.wordpress.com/
Matjong schreef:Ik heb je topic niet echt gelezen (sorry) dus ik kom er nu opeens een beetje in vallen, maar ik denk dat je een goede keuze maakt om voor de Bay area te gaan en niet voor LA. Ik ben in beide plekken een week geweest, en jeetje, LA is echt een troosteloze boel... Heb met mijn vrouw 6 maanden door de VS gereisd en beide vonden we LA de allerminste plek, en we zijn op veel plekken geweest. Weinig charme, verkeer is een drama, heel gehaast, mensen minder vriendelijk en erg oppervlakkig. LA is natuurlijk gigantisch groot dus misschien heb ik een vertekend beeld, maar het viel ons echt enorm tegen. Bay area was daarentegen heerlijk. Vriendelijke mensen, veel lekkerder wonen, vriendelijke mensen. We sliepen een week bij iemand die homo was, en hij vond SF heerlijk omdat iedereen een stuk open minded was tegenover zijn sexualiteit dan andere plekken in Amerika, dus als die openheid je aanspreekt zit je in SF wel goed

Dank je!
Verkeer is overal een drama in greater LA, zolang je met de files meegaat. Maar mensen oppervlakkig en minder vriendelijk, nee, dat ben ik niet met je eens. Zelf zou ik ook kiezen voor Noorderlijker. Maar besef wel dat heel veel steden in de Bay Area ook "slaapsteden" zijn. San Francisco steekt ook in de Bay Area er bovenuit.Matjong schreef: Weinig charme, verkeer is een drama, heel gehaast, mensen minder vriendelijk en erg oppervlakkig. LA is natuurlijk gigantisch groot dus misschien heb ik een vertekend beeld, maar het viel ons echt enorm tegen.
- ned in MO
- Amerika-expert
- Contacteer:
ik vind dan ook dat als je de kans hebt om te gaan je dat ook gewoon moet doen, maar zoals reeds eerder opgemerkt en budgetafhankelijk ga niet naar een dure plek om te wonen maar ga naar een plaats waar je denkt te kunnen aarden, waar werk is te vinden (werk op niveau komt later wel) zodat je je kunt vestigen en de klappen van de zweep leert kennen.Sten schreef:Dat maakt jou in verhouding tot mij een broekie, want ik ben nog net wat ouder dan jij.ned in MO schreef:Drukke discussies om mijn persoon.![]()
Ja ik zit er al een tijdje (ruim 15 jaar) + een jaar studenten ervaring. Dento is nog maar een broekje wat dat betreft![]()
[...]![]()
Maar even serieus: ik vind het erg prettig dat je zo ongecompliceerd bent, ook over Amerika.
Ik heb gedeeltelijk om deze redenen ook gekozen om te wonen waar ik woon.
Mijn vrouw en ik hebben allebei werk dat we bijna overal morgen ook kunnen doen en het betaalt ook ong hetzelfde in een ander gebied. Ik kan mijn klanten niet twee keer zoveel rekenen omdat ik in CA ga wonen. Kan ik wel doen maar dan komt er geen hond meer bij mij aankloppen

Ook houden wij van rust, ruimte en wat luxe en ik verdom het om van 4000sqft naar 1000sq ft te gaan alleen vanwege het klimaat (wat ik hier ook niet onprettig vindt)
Ik heb enorm respect voor wat Ned. in MO heeft bereikt. Maar het was voor hem - zoals voor andere winnaars hier - vooral een kweste van je neemt jezelf en je tentje en je spaarcentjes en je boerenverstand en je gaat ervoor !
In de Bay area zitten vlgs. mij de Indus ladies - een netwerk van vrouwen uit vnl. India, op H4 status en de wachttijd voor een G.K. is voor hen gemiddeld 10 jaar. Want ja er zijn quota en vooral Indiers zijn daar de dupe van.
Ik heb in drie staten gewoond, en een aantal meer bezocht, en ik zal je vertellen als we over diversiteit praten, ik zag veel Europeanen, veel Hispanics, maar heel weinig Indiers over het algemeen.
Deze vrouwen (en een klein aantal mannen) proberen al jaren iets te doen aan de H4 (en O3) status maar krijgen voortdurend nul op het rekest: 'dan had je maar niet moeten komen.'
Wat mijn eigen situatie betreft, denken jullie niet dat ik 18 jaar geleden niet vol vertrouwen en enthousiasme hier naar toe ben gegaan ? Om vervolgens, net als de Indus ladies en hun lotgenoten, te ontdekken dat ik eigenlijk niet echt welkom was.
Stress is een killer weten we nu, zowel voor body als voor mind, dus wat denk je van jaren en jaren in onzekerheid leven over de nabije toekomst, geen potje met wat eigen centjes om zo nu en dan eens wat leuks te doen, geen mogelijkheid zelf financieel iets op te bouwen voor de oude dag.
Dus nee ik vind een land geen 'melding pot' als er een - op zich kleine groep - voortdurend verteld wordt dat zo ongeveer iedereen hier meer welkom is dan zij. (Ik zie het ook als een gevolg van US onwetendheid: enig idee hoeveel verschillende culturen, geloven, talen (met eigen alfabet) India rijk is ?)
Zo vind ik ook dat de US z'n snavel moet houden over 'family values' zolang het de kids van (tijdelijke) immigranten het land uitschopt wanneer ze 21 worden.
Overigens, LA sprak mij juist meer aan dan Frisco, maar ik ken LA beter omdat we enigszins in de buurt woonden. LA is chaotischer van opzet enz. maar komt op mij "amerikaanser" over. Bovendien is Barbie er geboren !
In de Bay area zitten vlgs. mij de Indus ladies - een netwerk van vrouwen uit vnl. India, op H4 status en de wachttijd voor een G.K. is voor hen gemiddeld 10 jaar. Want ja er zijn quota en vooral Indiers zijn daar de dupe van.
Ik heb in drie staten gewoond, en een aantal meer bezocht, en ik zal je vertellen als we over diversiteit praten, ik zag veel Europeanen, veel Hispanics, maar heel weinig Indiers over het algemeen.
Deze vrouwen (en een klein aantal mannen) proberen al jaren iets te doen aan de H4 (en O3) status maar krijgen voortdurend nul op het rekest: 'dan had je maar niet moeten komen.'
Wat mijn eigen situatie betreft, denken jullie niet dat ik 18 jaar geleden niet vol vertrouwen en enthousiasme hier naar toe ben gegaan ? Om vervolgens, net als de Indus ladies en hun lotgenoten, te ontdekken dat ik eigenlijk niet echt welkom was.
Stress is een killer weten we nu, zowel voor body als voor mind, dus wat denk je van jaren en jaren in onzekerheid leven over de nabije toekomst, geen potje met wat eigen centjes om zo nu en dan eens wat leuks te doen, geen mogelijkheid zelf financieel iets op te bouwen voor de oude dag.
Dus nee ik vind een land geen 'melding pot' als er een - op zich kleine groep - voortdurend verteld wordt dat zo ongeveer iedereen hier meer welkom is dan zij. (Ik zie het ook als een gevolg van US onwetendheid: enig idee hoeveel verschillende culturen, geloven, talen (met eigen alfabet) India rijk is ?)
Zo vind ik ook dat de US z'n snavel moet houden over 'family values' zolang het de kids van (tijdelijke) immigranten het land uitschopt wanneer ze 21 worden.
Overigens, LA sprak mij juist meer aan dan Frisco, maar ik ken LA beter omdat we enigszins in de buurt woonden. LA is chaotischer van opzet enz. maar komt op mij "amerikaanser" over. Bovendien is Barbie er geboren !
Oortjes, waarom ga je niet gewoon terug naar Nederland? Je klinkt nu zo ongelukkig en als je hier de mogelijkheid niet hebt om enige zekerheid/pensioen op te bouwen heb je toch niks te verliezen?
Ik vind dat er quota zijn geen discriminatie. Het treft mensen vanuit de hele wereld. Ja, het is ontzettend balen maar dat weet je wanneer je hier naar toe komt op bepaalde visa. Zelf rest mij ook nog een lange wachttijd voordat ik zekerheid hebt, ook al komt mijn aanvraag uit 2007. Dat is moeilijk, heel moeilijk soms, maar dat is mijn eigen keuze (geweest) en ik ben heel dankbaar dat ik sowieso deze mogelijkheid heb.
Ik vind dat er quota zijn geen discriminatie. Het treft mensen vanuit de hele wereld. Ja, het is ontzettend balen maar dat weet je wanneer je hier naar toe komt op bepaalde visa. Zelf rest mij ook nog een lange wachttijd voordat ik zekerheid hebt, ook al komt mijn aanvraag uit 2007. Dat is moeilijk, heel moeilijk soms, maar dat is mijn eigen keuze (geweest) en ik ben heel dankbaar dat ik sowieso deze mogelijkheid heb.
Nee het treft vooral Indiers omdat die in relatief grote aantallen worden ingehuurd in de IT. Een Nederlander heeft geen last van de quota want in zijn/haar categorie wordt de limiet zelden behaald. Dus er is de letter van de wet, en hoe het in de praktijk uitpakt. (Zoals crack cocaïne zwaarder bestraft wordt dan andere vormen van cocaïne gebruik - dat geldt voor iedereen - maar in de praktijk zijn het vooral Afr.Americans die de klos zijn en voor jaren in het gevang gaan. Bv. 42 jaar voor 5 gram, eerste overtreding.)
De problematiek is al jaren bekend maar niemand zet zich in voor deze groep. (Voor L2 visa houders is de situatie wel gewijzigd jaren geleden al.)
En het gaat me niet om de quota op zich, het gaat me om de gevolgen van het huidige beleid. Als H4 en O3 visa houders ook mochten werken dan was het probleem al voor een groot deel opgelost. Dat men nu in de US mag blijven terwijl de procedure doorloopt is al een verbetering.
Voor Indiers worden de huwelijken vaak door de ouders geregeld - deze vrouwen hebben vaak niet echt een keuze oa. door hun cultuur waarin het belang van de familie voorop staat.
Dus jij bent hier sinds 2007 en je hebt al die tijd niet gewerkt ? Of ben je op een tijdelijk visum en werk je wel ? Indien ja, dan weet je niet wat het betekent om H4 of O3 te zijn (een categorie die nu ook al geen social security nummer meer mag aanvragen, lekker handig in het dagelijks leven in de USA.)
Overigens, ik dacht dat de wachttijden weggewerkt waren en dat USCIS nu de hele procedure doet zodat het niet meer uitmaakt in welke staat je aanvraagt ? Is het - weer - een puinhoop geworden ? Dat spijt me dan te horen, voor jou, want vier jaar is inderdaad een hele tijd....
De problematiek is al jaren bekend maar niemand zet zich in voor deze groep. (Voor L2 visa houders is de situatie wel gewijzigd jaren geleden al.)
En het gaat me niet om de quota op zich, het gaat me om de gevolgen van het huidige beleid. Als H4 en O3 visa houders ook mochten werken dan was het probleem al voor een groot deel opgelost. Dat men nu in de US mag blijven terwijl de procedure doorloopt is al een verbetering.
Voor Indiers worden de huwelijken vaak door de ouders geregeld - deze vrouwen hebben vaak niet echt een keuze oa. door hun cultuur waarin het belang van de familie voorop staat.
Dus jij bent hier sinds 2007 en je hebt al die tijd niet gewerkt ? Of ben je op een tijdelijk visum en werk je wel ? Indien ja, dan weet je niet wat het betekent om H4 of O3 te zijn (een categorie die nu ook al geen social security nummer meer mag aanvragen, lekker handig in het dagelijks leven in de USA.)
Overigens, ik dacht dat de wachttijden weggewerkt waren en dat USCIS nu de hele procedure doet zodat het niet meer uitmaakt in welke staat je aanvraagt ? Is het - weer - een puinhoop geworden ? Dat spijt me dan te horen, voor jou, want vier jaar is inderdaad een hele tijd....
Laatst gewijzigd door USInsider op 08 aug 2011, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen en ik zijn erg gesteld op onze rust. We zoeken juist iets rustigers dan hier in Scheveningen, dat vooral in de zomer toch best een gekkenhuis is.Hockey schreef: Verkeer is overal een drama in greater LA, zolang je met de files meegaat. Maar mensen oppervlakkig en minder vriendelijk, nee, dat ben ik niet met je eens. Zelf zou ik ook kiezen voor Noorderlijker. Maar besef wel dat heel veel steden in de Bay Area ook "slaapsteden" zijn. San Francisco steekt ook in de Bay Area er bovenuit.

Ik hoop gewoon dat we in East Bay area - of in ieder geval iets in die contreien - iets betaalbaars kunnen vinden en natuurlijk dat we onszelf voldoende zullen kunnen onderhouden. We moeten ergens beginnen, we zijn flexibel, en dus ja, als het niet gaat of bevalt, gaan we heus weer relocaliseren. Maar niet naar L.A. verwacht ik.
Dit is een heel groot verschil met Jeroen en mij. We willen heel graag in een land wonen waar alles groter, grootser en mooier is (natuur!), maar we hoeven voor onszelf niet een heel groot huis. Liever niet zelfs! Het huis dat Bart gekocht heeft, een heel mooi gróót huis, zou voor ons veel te groot zijn. We willen het graag overzichtelijk houden en als we willen graag snel en vlot mobiel kunnen worden. Het klimaat is juist wel heel belangrijk voor ons. We houden allebei helemaal niet van veel spullen en luxe: ach: een jacuzzi of zwembad zou leuk zijn, maar dat is het dan ook wel. Gewoon de basic stuff, dat is genoeg voor ons. Materieel bezit benauwt ons beiden eerder, dan dat het ons blij maakt, behalve misschien leuke gadgets en een goede pc. etc..ned in MO schreef:
Ook houden wij van rust, ruimte en wat luxe en ik verdom het om van 4000sqft naar 1000sq ft te gaan alleen vanwege het klimaat (wat ik hier ook niet onprettig vindt)
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
maar met het geld dat Bart betaalde voor die leuke woning, kan je misschien in CA een 1-kamer flatje vinden?
Net wat je zocht.

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ja, dat is heel naar, dat die vrouwen zo lang moeten wachten en vechten.oortjes schreef:
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 19 Reacties
- 2122 Weergaves
-
Laatste bericht door hemmie
-
- 8 Reacties