Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wordt het ooit makkelijker?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Re: Wordt het ooit makkelijker?

Bericht door LittlePhoenix »

Color01 schreef:
"toen de 10 dagen voorbij waren, toen was ik toch wel weer blij om terug naar huis te gaan...ik denk dat ik niet meer in nederland zou kunnen wonen..de drukte, de ruimte...en hoe mensen op sommige dingen reageren :roll: "

Dat had ik ook toen ik de laatste keer in Nederland was. Vooral in winkels, had er echt moeite mee hoe ongeduldig en onbeschoft mensen waren. Zo stond ik bijv. bij de kassa en ik had moeite met het nieuwe pin apparaat. Was echt niet de enige in de rij want het 'nieuwe pinnen' was net ingevoerd en de helft van de klanten had er blijkbaar ook geen ervaring mee. Maar ging dus niet snel genoeg en het meisje achter de kassa gaf meteen een snauw over dat ik moest opschieten en dat nog geen 2 seconden nadat ze me had gecondoleerd met het overlijden van m'n moeder! Ze vroeg me namelijk waarom m'n dochter tranen in haar ogen had en ik had uitgelegd dat we in Nederland waren voor het afscheid. Lekker menselijk: oh gecondoleerd. Kan dat niet vlugger?! :roll:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je had kunnen zeggen dat je niet wist hoe het ding werkte omdat je net uit de gevangenis was, waar je gezeten had omdat je een onvriendelijke cassiere vermoord had. :mrgreen:
(wat ongevoelig van haar! En zelfs als je moeder niet overleden was, moet je nog niet zo onvriendelijk doen.)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

LittlePhoenix, misschien is die lompheid typisch Nederlands, maar misschien gewoon onhandigheid. Deze zomer stond ik in een (compleet lege) Albert Heijn 's morgens vroeg in tranen mijn boodschappen af te rekenen, nadat mijn oma die nacht in mijn bijzijn was overleden. Ik had koffie etc. nodig voor de hele familie die later die dag zou overkomen, plus ontbijt voor mijn mede-wakers aan oma's bed.

De cassière vroeg of ik wel ok was en ik vertelde kort wat er net daarvoor gebeurd was. Ze keek me zonder knipperen aan en zei: "Hier is je bonuskaart terug."

Mijn vader, tante en ik hebben er tijdens het ontbijt hartelijk om gelachen, tussen de telefoontjes met de begrafenisondernemer, het bezoek van de huisarts en de vele vele tranen door, het was zó absurd.

Soms weten mensen gewoon niet hoe ze moeten reageren...

@Kastelke: :mrgreen:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Littlephoenix & Bello: Dat is wel super onhandig zeg. Jeetje.

Ziva - ik weet precies wat je bedoelt...wij zijn 27 december teruggekomen na de kerst in Nederland doorgebracht te hebben, en het afscheid was zoals altijd gewoon niet leuk. Ik heb niet de kans heel veel naar Nederland te gaan, en helaas komt mijn familie ook niet al te vaak op bezoek, dus de keren dat we elkaar zien zijn echt wel bijzonder, en dus ook lastiger om af te ronden. Ik sta dus dan dus ook gewoon te huilen op het vliegveld hoor, en heb dan echt de maling aan die komische Nederlandse douaniers die je vragen waarom je huilt, want jeetje, een paar weekjes op vakantie is toch niet zo erg?

Ik merk zelf dat ik meer moeite heb met afscheid nemen naarmate ik ouder wordt. Ik heb in het buitenland gestudeerd, en woonde als twintiger ook al aan de andere kant van de wereld, en toen was afscheid nemen veel makkelijker dan nu. Misschien dat het verschil is dat ik toen vaak al wist wanneer ik mijn ouders weer zou zien. Nu met een vaste baan, meer kosten, strakkere roosters, gaat dat moeiljker, en misschien is het afscheid daardoor ook lastiger. Plus ik zie mijn ouders ook ouder worden, mijn nichtjes groter worden, en besef denk ik steeds meer hoeveel ik eigenlijk wel niet mis.

Maar net als LittlePhoenix, is het bij ons ook wel een typisch "you can't win" situatie. Als we in Europa zitten, dan mist manlief zijn familie. Dan heeft zijn stiefvader een ongeluk, en daar zit je dan, duizenden mijlen verderop. Maar zitten we aan de kant van de ocean, dan mis ik juist weer alles.

Nu ik er over na denk, wat ik wel grappig vind is dat als ik mijn familie wegbreng, ik dus altijd wel mee naar binnen ga om ze te helpen inchecken enzo (compleet met waterlanders). Als ik manlief daarentegen op een vliegtuig moet zetten, dan is het echt afzetten, kus, en weg. Heel klinisch, maar ik kan dan dus helemaal niet tegen een lang, dramatisch afscheid. Vaak hebben we vlak voor vertrek toch altijd een paar van die "knetter momenten" (want stress, en dus loop je elkaar in de weg), en stom genoeg helpt dat dus wel met afscheid nemen ;)
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Nu ik er over na denk, wat ik wel grappig vind is dat als ik mijn familie wegbreng, ik dus altijd wel mee naar binnen ga om ze te helpen inchecken enzo (compleet met waterlanders). Als ik manlief daarentegen op een vliegtuig moet zetten, dan is het echt afzetten, kus, en weg. Heel klinisch, maar ik kan dan dus helemaal niet tegen een lang, dramatisch afscheid. Vaak hebben we vlak voor vertrek toch altijd een paar van die "knetter momenten" (want stress, en dus loop je elkaar in de weg), en stom genoeg helpt dat dus wel met afscheid nemen
DixieChick: dit herken ik helemaal, zo gaat dat bij ons ook, hubby word op de curb afgezet, en ook opgehaald. Afgelopen zomer moeder en neefje netjes naar binnen gebracht , geholpen, en nagezwaaid tot ze echt niet meer te zien waren. Zelfs hubby had opeens en vuiltje in beide ogen....
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik rij meestal alleen naar het vliegveld als ik wegga en dat is maar goed ook denk ik anders zou ik ook hard huilen als ik lief gedag moet zeggen :)

Het is inderdaad een "no win" situatie. Ook voor mij want alhoewel ik het fijn vind om in Amerika te wonen vind ik het niet fijn dat familie en vrienden nu zover weg wonen. Maar ja, ik ben zelf weggegaan dus dat is mijn eigen "schuld". Moet inderdaad heel moeilijk geweest zijn, "vroegah" toen mensen alleen nog maar brieven konden schrijven. Aan de andere kant, met Skype lijken ze zo dichtbij maar besef je ook elke keer weer hoe ver ze zitten.

Tot voor kort had ik de luxe om een rechtstreekse vlucht naar Amsterdam in de buurt te hebben waardoor de afstand gek genoeg ook minder leek. In mijn gedachten was het "boeken, vluchtje nemen (=1 nachtje slapen) en ik ben er alweer" Dat was het ook echt. Nu hebben ze echter sinds kort die vluchten geschrapt waardoor ik dus "via" iets moet vliegen. Dat helpt echt niet in mijn beleving helaas :sadcry:
Sarissa
Amerika-ontdekker

Bericht door Sarissa »

Afscheid nemen blijft altijd moeilijk. Een van de dingen waarom ik blij ben dat ik nu in Nederland woon is dat we mijn moeder in de buurt hebben.
Toen we net in de VS woonden vond ik het afscheid nemen wel makkelijker. We kwamen toen nog heel vaak naar Europa, minstens 2x per jaar en mijn moeder kwam ook een paar keer per jaar naar ons toe. Dus het viel allemaal best mee eigenlijk. De afstand leek vooral lang maar in de praktijk hadden we er eigenlijk niet eens zo'n last van.
Later begon ik het moeilijker te vinden. We hadden inmiddels een vaste baan, minder vakantie dagen en meer kinderen dus zomaar naar Nederland gaan zat niet echt bij. Juist vanwege de kinderen vond ik het zo lastig want ik weet hoe dol mijn moeder op ze is.

Nu wonen we in Nederland en mijn moeder woont om de hoek en het is allemaal reuze gezellig. We zien elkaar weer als vanouds bijna elke dag en de oudste kinderen gaan heerlijk zelfstandig naar oma toe. Met mijn neven en nichten heb ik nu ook weer een leuke band op kunnen bouwen en we zien elkaar regelmatig. Toch leuk want die band had ik vroeger helemaal niet zo met ze.

Voor mijn man is het deels wel lastig dat hij nu verder weg woont. Deels omdat we in de VS ook niet naast zijn ouders woonden de laatste jaren. Zijn ouders wonen in een prachtige omgeving maar heel landelijk en er is daar gewoon niet zoveel. Als we nu terug zouden gaan dan zouden we vast daar niet komen te wonen want we zouden daar geen baan kunnen krijgen in ons vakgebied en sowieso is er weinig werk in de directe omgeving. Toen we nog in de VS woonden zagen we zijn ouders ook niet zo vaak. We zien hun nu vaker want we hebben nu gewoon veel meer vakantie dagen. We hebben dus de mogelijkheid om elk jaar minstens 1 en soms 2 keer naar de VS te gaan en dan ook voor meerdere weken. Wij zien zijn ouders misschien iets minder vaak dan de broers en zussen die elders in het land wonen maar dan wel een stuk langer. De broers/zussen komen misschien een paar keer voor een lang weekend over maar daar blijft het dan bij. Maar natuurlijk voelt het wel ver en is het afscheid elke keer moeilijk. Daarnaast is mijn man ook best gehecht aan die omgeving (hij is daar voor het grootste deel opgegroeid) en het is echt zijn stadje waar hij elke millimeter kent. Soms zegt hij dat we daar maar moeten gaan wonen maar tegelijk is dat niet heel realistisch. Zelf wil ik daar liever niet wonen. In de VS ok maar niet meer daar. We hebben daar in het begin gewoond en het is gewoon heel landelijk en afgelegen. Ik hou zelf meer van een omgeving waar je zowel platteland als stad in de buurt hebt.

Wat betreft het zorgen voor je ouders. Ik ben enig kind dus ik ga absoluut niet meer hier weg zonder mijn moeder. Dat kan ik niet maken. Ze wordt steeds ouder en ze is nu nog niet hulpbehoevend maar die dag zal wel ooit komen waarschijnlijk. Ik kan het haar niet aandoen om weg te gaan.Ze is teveel aan mij en de kinderen gehecht. Ik kan ze nu niet meer scheiden. Mochten we naar de VS willen verhuizen dan doet we dat alleen als mijn moeder mee kan heb ik al gezegd. Voorlopig overigens niet in de planning. Wie weet ooit maar op dit moment vinden we hier nog leuk genoeg/.

Mijn schoonouders hebben gelukkig een dochter en een zoon die vlak in de buurt wonen en voor hun kunnen zorgen (naast nog meer familie) maar als ze levensbedreigend ziek zouden worden denk ik wel dat mijn man in elk geval tijdelijk terug zal gaan. Hoe en wat precies weet ik niet maar we zouden het zeker zo regelen dat hij daar dan hij zou gaan (en wij hopelijk ook) Hier is nog geen sprake van en je weet ook niet hoe het allemaal loopt natuurlijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer