Yep, dat ben ik. Maar ik dacht dat ik ook nog Nederlander was, onder de uitzondering met een Amerikaanse getrouwd te zijn, alleen moet ik het nog bewijzen.Bennogr schreef:Hangt ervan af of je al Amerikaan bent of nog niet.
Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Statement of Confirmation.
Re: Statement of Confirmation.
Ah, goed idee. Ik dacht alleen dat 't handiger was om het "bewijs behoud Nederlanderschap" per post te doen, voordat ik later een keer de reis naar het consulaat maak om een nieuw NL paspoort aan te vragen. Maar misschien gaat 't net zo makkelijk samen... dan hoef ik niets op te sturen ook.DixieChick schreef:Doe bijdehand, en maak er twee, eentje met "Netherlands", eentje met "USA", en vraag bij het consulaat welke ze willen hebben.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik heb bij het aanvragen van mijn bewijs behoud NLschap meteen een nieuw paspoort aangevraagd. Die van mij was nog een jaar geldig, maar ik dacht dat het wel handig zou zijn niet twee jaar op rij allerlei formulieren in te hoeven vullen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
@ronaundi: Dank je voor de link met de scan van dat formulier.. ik zit er nu aan te denken om het uit te printen en nogmaals bij het USCIS langs te gaan om ze met dit formulier om de oren te slaan.. helemaal nu ik het verhaaltje hier gelezen heb: http://www.rnw.nl/nederlands/article/u- ... t-nog-even ,en dan met name de laatste alinea:
Overigens, een beetje offtopic, maar is het niet raar dat ik een verklaring omtrent behoud Nederlanderschap moet hebben? Ik bedoel, al dat het is, is een bewijs dat je op het moment dat je Amerikaan werd, nog aan de voorwaarden voldeed.. het stomme is, de Nederlandse overheid weet dat ik aan de voorwaarden voldeet want ik heb mijn Amerikaanse huwelijk in het Nederlandse basisregister laten opnemen in Den Haag. Dit voor het geval dat we naar NL terug zouden gaan.. Ergens slaat de gehele procedure volgens mij dus gewoon nergens op, maar ja, dat is dus mijn idee een beetje.
Met andere woorden, ik moet wel.. als ik het moet doen zoals de lokale USCIS het wilt hier, dan ben ik 8-9 maanden verder.. en dat gaat een probleem worden :S"Herkent u zich in een van de bovenstaande voorbeelden? Om te voorkomen dat u op 1 april 2013 uw Nederlandse nationaliteit verliest doet u er goed aan om voor die datum een Nederlands paspoort of een ‘Verklaring omtrent het bezit van het Nederlanderschap’ aan te vragen. Je kunt dit doen bij de dichtstbijzijnde Nederlandse ambassade of het consulaat."
Overigens, een beetje offtopic, maar is het niet raar dat ik een verklaring omtrent behoud Nederlanderschap moet hebben? Ik bedoel, al dat het is, is een bewijs dat je op het moment dat je Amerikaan werd, nog aan de voorwaarden voldeed.. het stomme is, de Nederlandse overheid weet dat ik aan de voorwaarden voldeet want ik heb mijn Amerikaanse huwelijk in het Nederlandse basisregister laten opnemen in Den Haag. Dit voor het geval dat we naar NL terug zouden gaan.. Ergens slaat de gehele procedure volgens mij dus gewoon nergens op, maar ja, dat is dus mijn idee een beetje.
Vandaag (2 dagen na m'n oath ceremony) bij USCIS langs geweest om een "true copy" te halen... Helaas een nieuw soort kink in de kabel: ze adviseren om dit pas 30 dagen na de oath ceremony te doen, omdat in mijn geval de rechter de papieren nog niet bij de rechtbank gedeponeerd had, of iets van die strekking. Bij mijn oath ceremony was een 'traveling judge', en blijkbaar doet die er wat langer over om z'n werk te doen. Mij werd gevraagd wie er dan gezegd had dat ik deze true copy al binnen 2 dagen kon krijgen... tja, zei ik, er staat nergens dat dat niet zou kunnen.
Kortom, verspilde tijd, moeite en 400 miles rijden, helaas. Ik had dit graag voor elkaar gekregen voor ik het originele Certificate of Naturalization opstuurde met de aanvraag van m'n US passport, maar daar wacht ik nu niet meer mee.
Kortom, verspilde tijd, moeite en 400 miles rijden, helaas. Ik had dit graag voor elkaar gekregen voor ik het originele Certificate of Naturalization opstuurde met de aanvraag van m'n US passport, maar daar wacht ik nu niet meer mee.
Mijn ervaring met certified copies is dat ze het origineel erbij moeten zien om te kunnen vergelijken en verklaren dat de kopie echt van het origineel gemaakt is. Als je je originele certificaat op moet sturen zou het weleens kunnen dat je geen 'true copy' kunt krijgen voordat je je origineel weer terug hebt.
Nou wat een onzin zeg. Bureaucratie ten top zeg maar.
Ik ging een week na de ceremonie en de medewerker aldaar
wist er alles vanaf en binnen 15 minuten stond ik buiten met 2(!) certified
True copies.
Sorry te horen en weer 400 mijlen voor niks, daar wordt je niet vrolijk van.
True copies.
Ja, dat snap ik, maar als ik nu eerst die 30 dagen moet afwachten, en pas na een tweede bezoek aan USCIS een paspoort aanvraag, zit ik helemaal lang zonder mogelijkheid om na een eventueel noodbezoek aan NL terug te kunnen keren naar de VS. Binnen de 30 dagen wachttijd heb ik in ieder geval dat paspoort binnen, en hopelijk ook het originele certificaat terug, al weet ik dat dat apart komt, en niet met overnight mail (waar ik voor het paspoort wel voor ga kiezen).Amikix schreef:Mijn ervaring met certified copies is dat ze het origineel erbij moeten zien om te kunnen vergelijken en verklaren dat de kopie echt van het origineel gemaakt is. Als je je originele certificaat op moet sturen zou het weleens kunnen dat je geen 'true copy' kunt krijgen voordat je je origineel weer terug hebt.
Tja, ik moest ook een minuutje of 15 wachten, maar daarna kwam ze terug van haar onderzoekje, en had ze in de file gezien dat die rechter z'n werk nog niet afgehandeld had.ronaundi schreef:Nou wat een onzin zeg. Bureaucratie ten top zeg maar.
True copies.
Wel meteen vandaag al het geboortecertificaat van de US spouse en ons marriage certificate geregeld, dus daarmee kan ik in ieder geval al verder en ze voor apostilles opsturen naar de TX Secretary of State.
- DixieChick
- Amerika-expert
Ik heb mijn Amerikaanse paspoort meteen aangevraagd na de ceremonie, en niet gewacht op die certified copy. Die true en certified copy is in de VS niet zoveel waard(aangezien je voor alle dingen waar je je nat cert nodig hebt, nl immigratie en je paspoort, en evt de DMV, je het origineeel nodig hebt), en een paspoort heb je niet alleen nodig om het land uit te komen (aangezien je met je NL paspoort de VS niet meer terug in komt), maar ook voor de aanvraag van je Nederlanderschap.
Ik vond het doodeng om dat waardevolle certificaat op te sturen, maar ja, dat paspoort is ook wel heel belangrijk (en tevens een bewijs van je staatsburgerschap), dus huppakee, met overnig mail, express service, en overnight mail weer terug. Ik had mijn paspoort binnen een week, en het certificaat binnen tien dagen terug.
Ik vond het doodeng om dat waardevolle certificaat op te sturen, maar ja, dat paspoort is ook wel heel belangrijk (en tevens een bewijs van je staatsburgerschap), dus huppakee, met overnig mail, express service, en overnight mail weer terug. Ik had mijn paspoort binnen een week, en het certificaat binnen tien dagen terug.
Southern Tales
Southern Tales
Ik hoop dat 't bij mij ook zo snel gaat. Ik heb 'm in ieder geval "expedited" aangevraagd, met overnight mail. En dan over een week of 5, 6 weer terug naar USCIS voor de Certified True Copy.
30 dagen wachttijd? Dat klinkt raar.. ik had altijd begrepen dat het niets meer dan een kleurenkopie van je certificaat is, met daar een stuk papier geniet dat de echtheid waarborgt van de kopie.. Maar goed, het ziet er naar uit dat je hem dan uiteindelijk wel gaat krijgen, dat moet ik nog steeds zien te gebeuren :/
Ik heb weleens eerder ergens gelezen dat ze ook je file erop naslaan. Vandaar dat je (volgens diezelfde bron) ook naar hetzelfde USCIS kantoor moet gaan waar je ook je interview had, omdat ze daar je file bewaren.
Ik heb mijn interview gehad in Atlanta, mijn oath ceremony in Savannah. Toen heb ik tegen de regels in een afspraak gemaakt in Jacksonville(buiten mijn staat),waar ik geen problemen had een week later om een certified true copy te verkrijgen 
Okee... nou, waarom ze dan mijn file wilden inzien, snap ik dan niet meer.
Het formulier om voor het U.S. Department of State in te vullen en mee te sturen (DS-4194 Request for Authications Service), wordt per 17 September ingewikkelder dan de in te vullen "Authentications Cover Letter" die ik al gevonden had. De instructions helpen ook niet bij de onduidelijkheden die ik nog heb, zoals "Case Type", moet ik daar nu voor "Individual" kiezen, met "Official Business" achter 'specify'?
Het formulier om voor het U.S. Department of State in te vullen en mee te sturen (DS-4194 Request for Authications Service), wordt per 17 September ingewikkelder dan de in te vullen "Authentications Cover Letter" die ik al gevonden had. De instructions helpen ook niet bij de onduidelijkheden die ik nog heb, zoals "Case Type", moet ik daar nu voor "Individual" kiezen, met "Official Business" achter 'specify'?
US passport binnen 2 weken binnen, dat was snel. Nu wachten op de terugzending van m'n Certificate of Naturalization. Ook de apostilles van marriage certificate en spouse's birth certificate al binnen. Nu die vermaledijde Certified True Copy nog... hopelijk over 4 weken, wanneer ik weer kans zie om naar USCIS te gaan.
Inmiddels ook m'n Certificate of Naturalization weer terug na het aanvragen van m'n US passport.
Vandaag in het nieuws dat het Nederlandse paspoort vanaf (op z'n vroegst) Oktober 2013 tien jaar geldig wordt. Helaas verloopt 't mijne al in Maart 2013, dus ik was van plan om in Februari naar het consulaat te gaan voor zowel de Statement of Confirmation en een nieuw NL paspoort, maar misschien kies ik er nu voor om de Statement of Confirmation zo snel mogelijk per post te doen, en pas na Oktober 2013 een nieuw paspoort aan te vragen.
Vandaag in het nieuws dat het Nederlandse paspoort vanaf (op z'n vroegst) Oktober 2013 tien jaar geldig wordt. Helaas verloopt 't mijne al in Maart 2013, dus ik was van plan om in Februari naar het consulaat te gaan voor zowel de Statement of Confirmation en een nieuw NL paspoort, maar misschien kies ik er nu voor om de Statement of Confirmation zo snel mogelijk per post te doen, en pas na Oktober 2013 een nieuw paspoort aan te vragen.
- DixieChick
- Amerika-expert
Oeh, dat zou fijn zijn!
Ik weet niet of dit de regel is, maar op het consulaat in Atlanta werd mij verteld dat ik, bij het aanvragen van een statement of confirmation, een nieuw paspoort moest aanvragen. Geen idee of dat dat ook werkelijk zo moet, maar zo brachten ze het wel. Aangezien die van mij nog minder dan een jaar geldig was, vond ik het niet zo'n ramp, maar toch.
Ik weet niet of dit de regel is, maar op het consulaat in Atlanta werd mij verteld dat ik, bij het aanvragen van een statement of confirmation, een nieuw paspoort moest aanvragen. Geen idee of dat dat ook werkelijk zo moet, maar zo brachten ze het wel. Aangezien die van mij nog minder dan een jaar geldig was, vond ik het niet zo'n ramp, maar toch.
Southern Tales
Southern Tales
In dat geval zou je een Statement of Confirmation niet per post kunnen doen, omdat je bij een paspoort aanvraag persoonlijk aanwezig moet zijn.
Maar in de informatie over de Statement of Confirmation staat "if you are requesting a Statement of Confirmation by mail, please send all original documents, except for your US passport. You can suffice by sending a notarized copy of your US passport instead of the original document."
Maar goed, ik zal er nog een tijdje over nadenken. Nog één keertje een 5-jarig paspoort is ook niet zo erg, en dan hoef ik ook geen spullen op te sturen, met risico van kwijtraken.
Maar in de informatie over de Statement of Confirmation staat "if you are requesting a Statement of Confirmation by mail, please send all original documents, except for your US passport. You can suffice by sending a notarized copy of your US passport instead of the original document."
Maar goed, ik zal er nog een tijdje over nadenken. Nog één keertje een 5-jarig paspoort is ook niet zo erg, en dan hoef ik ook geen spullen op te sturen, met risico van kwijtraken.
DixieChick schreef:Oeh, dat zou fijn zijn!
Gisteren eindelijk 2 certified true copies gekregen, al wilde de USCIS officer wel erg graag weten waarom ik er 2 nodig had. Maar blijkbaar was mijn verklaring dat ik niet een derde keer wilde langskomen, mocht er iets met de post mis gaan, voldoende redelijk.
Nu een week of vier afwachten tot ik 'm terug krijg van U.S. Department of State.
Nu een week of vier afwachten tot ik 'm terug krijg van U.S. Department of State.