Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

wie heeft tips voor k1 visum?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Bennogr
Amerika-expert

Re: wie heeft tips voor k1 visum?

Bericht door Bennogr »

Legitimeren in de VS doe je meestal met een Amerikaans rijbewijs. Als je dat niet hebt, kan het ook met een groene kaart of een buitenlands paspoort. Maar bereid je er dan op voor dat je even zal moeten uitleggen wat een groene kaart of paspoort is.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

In mijn ervaring echter accepteert men meestal alleen het rijbewijs van de staat waarin je woont.
Andere vormen van ID zijn inderdaad G.K. - die men na eventuele uitleg kan herkennen want is in het Engels - en paspoort. Veel USers hebben geen paspoort, dus inderdaad dat is bij niet-overheid een wat onbekend document. In bepaalde gevallen wordt ook een bank of credit card met foto-ID erop geaccepteerd.
In voorkomende gevallen bv. bij openen bank account, aanvragen SS#, kan er om twee of drie vormen van ID worden gevraagd.
kimberley_brons
Amerikafan

Werkzoekende in Tampa, wie kan mij adviseren?

Bericht door kimberley_brons »

Hai allemaal,

ik ben bezig met een K1 proces met mijn verloofde. We zitten nu in het NOA1, en als alles goed loopt is de planning om per 1 december te gaan verhuizen naar Tampa, Florida.

Ik ben een paar jaar werkzaam als horecamedewerkster in Nederland, heb ook gestudeerd voor Horeca Onderneming, maar ik wil wat nieuws als ik daar ben.
Het is altijd makkelijk en leuk geweest om in de horeca te werken, maar het heeft nooit vastigheid geboden.

Ik wil dus wat nieuws gaan doen als ik in Amerika ben en mijn werkvergunning heb.

Ik vind talen heel erg leuk. Dus zat eraan te denken om misschien als tolk te gaan werken, maar mijn vraag is of daar vraag naar is?

Iets in de toerisme lijkt me ook heel erg leuk, maar dan neem ik aan dat je wel iets van de geschiedenis van locaties moet weten.

Ik spreek denk ik voor 85% engels, en nederlands is uiteraard mijn moedertaal.

Wat en waar kan ik beginnen, iets nieuws, zonder diploma vereiste? Kan iemand mij adviseren?

Thanks alvast!

* Note mod (Marco):
Twee topics samengevoegd omdat ze beide betrekking hebben op het emigreren. Graag alle vragen/opmerkingen hier behandelen.
I have no special talents, I am only passionately curious.
Hockey
Amerika-expert

Re: Werkzoekende in Tampa, wie kan mij adviseren?

Bericht door Hockey »

Ik denk dat je het beste kan beginnen in gewoon een willekeurige baan en op die manier wat Amerikaanse referenties opbouwen. Dus pak aan wat je aan kan pakken.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat mensen zitten te wachten op een tolk die 85% Engels spreekt. Waarom zou iemand jou betalen om iets te vertalen, tenzij je het foutloos kan doen?

Ik zou eigenlijk juist kijken of je wel in de horeca kan werken. Je leven gaat drastisch veranderen, dus dan is het best fijn als je een baan kan vinden waar je al ervaring mee hebt. Sowieso liggen banen ook hier niet voor het oprapen, dus als je al ergens ervaring en een opleiding in hebt (en dus op je CV kan zetten) is dat natuurlijk een voordeel. Als dat niet lukt dan inderdaad gewoon aanpakken wat je kan vinden.

Wanneer je je draai gevonden hebt dan kan je weer verder kijken naar iets anders wat je op de lange termijn wil doen.

Alvast gefeliciteerd! 8)
Afbeelding
kimberley_brons
Amerikafan

Ja daar heb je zeker gelijk in! En daar zou ik mensen ook zeker gelijk in geven.

Het voelt gewoon als: ik maak zo een verandering in m'n leven en wil het in 1x gelijk goed doen en gewoon ''klaar'' zijn voor de toekomst.
En ik weet ook wel dat dat niet in 1 dag geregeld is, maar ik wil gewoon wat nieuws.

Maar je hebt zeker gelijk, het is dat stukje houvast, de bekende werkvloer.

Maar daarin ben ik zo specifiek, dat ik niet weet of ik ga vinden wat ik leuk vind. Maar dat moeten we dan nog maar afwachten.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Welk niveau heeft een studie 'Horeca Ondernemer'? Krijg je daar andere vakken die maken dat je geschoold bent om andere jobs buiten de bediening/horeca te doen? Zit daar een zwaar pakket talen bij?
Wat heb je in de horeca gedaan? Gewerkt in de bediening, kok, manager geweest?
Als manager kan je ook andere domeinen gaan bekijken zoals in retail. Maar ik weet niet of je dat als meer 'vastigheid' ziet als de horeca? Gaan die zaken zo makkelijk failliet dat je steeds maar op zoek moet naar een andere job? Of wat bedoel je met 'vastigheid'?

Wat zijn dingen die je graag doet? Als je naar vacatures kijkt, welke spreken je aan?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kimberley_brons
Amerikafan

Ik heb Horeca Onderneming Management gedaan op MBO niveau 4. Maar de opleiding was zo makkelijk dat ik niet denk dat ik serieus iets kan met de vakken die ik heb gehad. Engels, Nederlands, Koken, Servering, Marketing, Bedrijfseconomie, Sociale Hygiene enzovoorts.

In mijn ogen stelde het allemaal niet zoveel voor.
Ik heb voornamelijk gewerkt als medewerkster, maar heb wel heel kort ergens gewerkt als manager, maar vond het uiteindelijk te leuk met mijn leeftijdsgenoten om me ook als mijn leeftijdsgenoten te gedragen (ik ben nog maar 23). Dus autoriteit straalde ik niet echt uit.

Ik ben behoorlijk onzeker over het feit of ze wel zitten te wachten op iemand die niet vloeiend engels spreekt. En ik spreek het echt goed hoor, maar soms kan ik gewoon niet op woorden komen. Of blijf ik in mijn woorden hangen.

De ''vastigheid'' die ik tot nu toe heb meegemaakt in de horeca in Nederland, is dat ze altijd op basis van een nul-uren-contract tot een paar enkele uurtjes aanbieden. En eigenlijk vaak je nodig hebben in de ''spits''uren. Dus nooit vastigheid of vaste uren.

Het lijkt me heel leuk om iets met talen te gaan doen of toerisme. Ik ben goed in omgang met mensen, entertainment, ik ben sociaal. Naar mijn idee echt iemand voor de horeca, maar ik ben het allemaal een beetje zat aan het worden.

Bij mijn vragen zit echt een hoop onzekerheid van mezelf. Mensen die me goed kennen, zeggen dat ik mezelf altijd onderschat. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik weet gewoon niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

kimberley_brons schreef:k ben behoorlijk onzeker over het feit of ze wel zitten te wachten op iemand die niet vloeiend engels spreekt. En ik spreek het echt goed hoor, maar soms kan ik gewoon niet op woorden komen. Of blijf ik in mijn woorden hangen.
kimberley_brons schreef:Het lijkt me heel leuk om iets met talen te gaan doen of toerisme.
Wanneer je een taal niet vloeiend spreekt zul je nooit als vertaler aan de slag kunnen. Je zult goed Engels spreken, maar vergis je niet dat een taal echt goed kennen iets meer vergt.

"Iets met talen doen" is natuurlijk een beetje vaag? Wat wil je doen, waar denk je aan?

Zoals Guinevere al zegt is het misschien juist wel handig om in de horeca te beginnen. Er is al zoveel anders. Plus je hebt hier ervaring mee en bent hier in geschoold, op die manier zul je (waarschijnlijk) gemakkelijker aan een baan komen dan in een branche waar je nog geen ervaring mee hebt!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Welkom in Amerika, waar je bepaald niet je hele leven dezelfde baan zal hebben. Dat is juist het mooie aan de VS: je wordt niet voor de rest van je leven in een hokje geduwd, je mag, en kan, makkelijk verhuizen en makkelijk met een hele nieuwe baan beginnen, jezelf telkens vernieuwen.

Neem mij: begonnen als journalist in New York, naar Minnesota verhuist en tolk/vertaler geworden met wat journalistiek, toen naar North Carolina alleen als (telefoon)tolk/vertaler en nu weer terug in New York ook als tolk/vertaler. Heb er verder van alles bij gedaan, onder meer gids geweest in New York.

Wat vertalen betreft: 85 procent Engels is niet goed genoeg, je moet 110 procent Engels hebben, plus 110 procent Nederlands, en dat laatste wordt nog wel eens onderschat, ik zie soms vertalingen gemaakt door "vertalers" die hun Nederlands vergeten zijn (en "zelfs" ik val daar nog steeds wel eens onder).

Wat tolken betreft: dat is een heel andere ketel met vis, zoals ze hier zeggen. Ik help af en toe bij het keuren van aspirant telefoontolken waarbij ik mensen heb gehoord die Nederlands als moedertaal hebben en goed Engels spreken. Maar die niet kunnen tolken. Tolken is eigenlijk een "prettige afwijking", het is een kronkel in je hersenen waardoor de ene taal je oor inkomt en tegelijkertijd je mond een andere taal uitstoot. Niet iedereen kan dat. De beste manier om dat uit te vinden is eens proberen het nieuws op de TV (of de radio, daar is ook nieuws, weet ik uit ervaring!) simultaan te vertalen. Niet sjoemelen, maar gewoon proberen de nieuwslezer(es) bij te houden. Niet makkelijk.

Maar zoals gezegd, pin je niet vast op 1 vak, probeer gewoon alles wat je tegenkomt. Maakt het leven ook nog eens een stuk interessanter.

Veel succes.

PS. Als je "iets met talen" wilt doen: neem dan eens contact op met een reis-/toeristenorganisatie. Al die Nederlandse toeristen in de VS zijn niet allemaal "alleengangers", d'r moeten de nodige groepsreizen zijn, waarvoor ze begeleiders nodig hebben die Nederlands en Engels kunnen spreken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn advies is begin met een baan waarvan je weet dat je er goed in bent want als je "iets nieuws" gaat doen in een "nieuw land" in een taal die je voor slechts 85% beheerst denk ik dat het best wel zwaar zal gaan worden voor je. Waarom zou iemand je in Amerika aannemen op basis van zoveel onzekerheden?

Het is niet eenvoudig om in Amerika aan de slag te komen of je moet veel geluk hebben dus als je iets kunt doen waarvan je aantoonbare ervaring hebt, diploma's en referenties is dat zeker een goed begin.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

En in de job die voor jou vertrouwd is, leer je ondertussen nog beter de taal kennen, bouw je je netwerk op, Amerikaanse referenties,... En zo geraak je dan misschien weer makkelijker aan een andere job. Via-via werkt het vaak.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
kimberley_brons
Amerikafan

Ik wil graag Ziva, Kastelke en Benno hartelijk danken voor de informatie en adviezen!

Het is allemaal zeker waar! Ik ga gewoon lekker beginnen met zoeken naar een baan in de branche waar ik goed in ben en waar ik me vertrouwd bij voel!
En inderdaad alles wat op mijn pad kom, sla ik zeker niet af!
Mijn verloofde zegt ook altijd. Please, take one step at the time!
En ik weet ook wel dat het allemaal goed komt, maar soms wil ik mezelf iets te onafhankelijk opstellen en voorbereid zijn!

Eerst maar even mijn interview en medical exam afwachten!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

We helpen hier met plezier!
En het is goed dat je je informeert, nadenkt, je ideeen toetst en zo met mensen die je zijn voorgegaan op een of andere manier, of die ook met een soortgelijke traject bezig zijn (of het plannen). Je kan daar alleen maar wijzer uit komen.
Elke
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Ik herken mezelf in wat je zegt kimberly, zo ging ik ook iets langer dan een jaar geleden naar Amerika. Intussen heb ik een superleuke baan en tevens de tijd genomen om vooraf rustig te wennen.

Ga gewoon zodra je een beetje beter op je gemak voelt reageren op banen op internet of kijk rond in de buurt en met een beetje geluk vind je op die manier een leuke baan. Ik heb zelf het gevoel dat je eerst echt even door de "eerste baan heenmoet" vanwege de referenties die zo belangrijk zijn in Amerika.
kimberley_brons
Amerikafan

Ja mijn verloofde verdiend ontzettend veel geld, en hij zegt ook dat ik me absoluut geen zorgen moet maken om financieen. Maar ik heb vanaf hele jonge leeftijd voor mezelf moeten zorgen, en daarbij heb ik zoveel onafhankelijkheidsgevoel opgebouwd. Zo erg, dat ik soms veel moeite heb om hulp te accepteren van andere. Maar ik wil niet niets doen, ik ben jong, 23 jaar, en wil gewoon lekker werken.
Ik realiseer me inderdaad wel dat ik misschien weer gewoon onder aan de ladder moet beginnen.

Maar mijn vriend heeft het erover dat ik me niet zo een zorgen moet maken om het feit dat ik niet 100% vloeiend engels spreek, want zo zijn er genoeg mensen in Florida die alleen maar spaans spreken. (zegt hij)

Ik spreek het echt wel goed, alleen ik kan soms gewoon niet op woorden komen, vaak stomme woorden!

Maar ik ben gewoon gewend om te krijgen wat ik wil en te doen wat ik wil, ik heb een vrij vlotte babbel en ben gewend daarmee veel gedaan te krijgen.

Ik ben benieuwd in hoeverre mij dat gaat helpen in Amerika! haha!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maak je geen zorgen over je Engels, zo te lezen is de basis er. Als je een tijdje in de US bent, iedereen om je heen Engels spreekt, en jij ook, want je moet wel, en alles wat je op de tv ziet/hoort is in het Engels, dan wordt je vanzelf 'fluent'. In het onderwijs noemen ze dat de submersion methode.
Een vlotte babbel is altijd goed, als je maar weet dat je soms beter je mond kunt houden....(been there, done that).
kimberley_brons
Amerikafan

Thanks for the advise, oortjes!
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Dat is heel erg waar wat oortjes zegt. Je moet inderdaad dingen slikken in Amerika anders val je snel uit de toon.

Je komt op mij over als een vlotte dame met een leuke babbel maar dat kan erg tegen je werken als je in Amerika binnenkomt als "nieuweling". In mijn geval was daar zelfs twijfel over toen ik werd aangenomen voor mijn huidige job (zou die Europeese meid met vlotte babbel wel passen binnen het bedrijf?) en ik realiseerde me ook vooraf echt dat ik me een stuk behoudender en nederiger moest opstellen dan ik normaal gesproken ben. Nou wordt je dat vanzelf wel omdat je op een bepaalde manier jezelf opnieuw moet uitvinden na een emigratie dus ben je al wat meer uit je comfortabele zone en dus onzekerder maar wees je er wel bewust van.

Amerikanen houden van initiatief, vlotte babbels en mensen die dingen aanpakken maar uiteindelijk is de stelling wel dat jij je behoort aan te passen aan hen als je nieuw binnenkomt. En tja... geef ze eens ongelijk toch? ;)
kimberley_brons
Amerikafan

In welke situatie dan ook moet je altijd situaties aanvoelen en je daaraan aanpassen. Ik hoop dat dat gaat lukken!

Ziva, waar woon jij en wat voor werk doe je?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer