Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Diversity Lottery: verantwoord in tijden van crisis?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
SanneN
Amerikakenner

Re: Diversity Lottery: verantwoord in tijden van crisis?

Bericht door SanneN »

LeenG schreef:Ook vanuit individueel standpunt kan ik goed begrijpen waarom pakweg een Zambiaanse dokter zou kiezen voor een goedbetaalde baan in een goeduitgerust ziekenhuis ipv je machteloos te voelen omdat je weer eens je patiënten niet kan helpen bij gebrek aan middelen.
Ik denk dat een Zambiaanse dokter zeer moeilijk in Amerika als dokter kan werken zonder heel veel geld en weer naar Medschool te gaan. Maar in principe heb je gelijk, juist ook voor de hoger opgeleiden uit ontwikkelingslanden is het heel aantrekkelijk om naar Europa of de VS te gaan. En dan is slecht voor hun eigen land :(
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar die dokter heeft waarschijnlijk de green card loterij niet nodig om het land in te geraken? Die kan, als hij ervaren is, via een work based green card binnen komen?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Dat is zo makkelijk nog niet... Als buitenlandse dokter heb je geen "permit" om in de VS dokter te zijn. Dan moet je of een moeilijk examen en in de meeste gevallen weer naar school. En als je niet "praktiseert", maar bijvoorbeeld onderzoek doet, dan zijn veel banen weer tijdelijk en is je kans op een GC erg klein. Ik denk dat hoogopgeleiden die ook echt kunnen blijven vooral via bedrijven het land binnen komen tegenwoordig. En dat is dan weer moeilijk als je in een ontwikkelingsland woont...
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Wij betalen trouw onze belasting, dragen een steentje bij aan de samenleving. Hebben veel geld geinvesteerd in ons bestaan hier. Veel meer dan de benodigde $5000.-. Wij sturen geen geld terug naar het thuisland, maar spenderen en leven in Amerika.
Na zo'n 20 jaar met een greencard werd ik nog gast in dit land genoemd door een border patrol, nadat ik al 20 jaar de bovenstaande dingen gedaan had. Het betekent allemaal niks.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
LeenG
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door LeenG »

Dat van die dokter was maar een voorbeeld. Ik wou maar aantonen dat ik heel goed begrijp waarom hoogopgeleiden uit ontwikkelingslanden kiezen voor een carriere in de VS of EU, ook al heeft hun eigen land hen meer nodig.
Amerikanees
Amerikafan

Bericht door Amerikanees »

kastelke schreef: De winnaars die we afgelopen jaar en ook dit jaar weer zien hier op het forum, zijn over het algemeen jonge, goed opgeleidde mensen......
...Dank, dank...haha lol...

In tijden van crisis is het sowieso goed om mij ergens heen te sturen, als Hagenees breng ik verlichting in meerdere dimensies, gratis en voor niets...

Maar goed er zijn bij mij ook wel vraagtekens over de randomness van heel die loterij. En het is ook wel logisch...waarom zou je 23 LTS'ers in huis halen als je miljoenen laag opgeleide latino's om de hoek hebt zitten. Punt is echter dat je dit niet in het openbaar kunt zeggen als overheid. Ik denk dat het naief is te denken dat het helemaal random is...waarom zou je anders bij inschrijving je leeftijd, geslacht en hoogste opleiding moeten aangeven....dan zou naam en land van herkomst al volstaan, nietwaar? Wel frappant dat die Afrikanen zo hoog scoren dan, wil niet bevooroordelen maarja, Afrika staat nou niet echt bekend als het hoogst opgeleide continent...maar goed....kan ook niet alle individuele winnaars hun papieren zien....
Only the strong survive.....
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Voor ANY: het maakt wel degelijk uit, met of zonder G.K. in dit land. Ik heb zes jaar H4 status gehad, vervolgens moesten we het land uit omdat de werkvergunning van mijn man 'op' was - na anderhalf jaar Canada konden we terug. Na ruim acht jaar stress enz. kregen we dan eindelijk de G.K.en. Inmiddels was het economisch een stuk slechter geworden hier - plus als je zo lang niet gewerkt hebt ben je beschadigd materiaal, nergens niemand huurt je meer in. Nu weet ik dat ik nooit aan de slag zal komen in de US - ik heb geen SS rechten kunnen/mogen opbouwen, etc.

Voor Yarrah: Jaarlijks komen er tussen zo'n 35.000 vrouwen (en een aantal mannen) mee met hun partner die een H1B heeft veroverd. H4 heet hun visum en het betekent dat ze niet mogen werken. Officiele reden: 'we kunnen niet zomaar nog eens 25.000 (niet alle H4 partners willen werken) werkwilligen toevoegen aan de US economie ! Dat zou zeer nadeling zijn voor de US economie !'
Dus jouw argument dat 50.000 nieuwkomers (en het is ongeveer het dubbele aantal aangezien in deze constructie beide partners + kinderen werkvergunningen krijgen) niet uitmaakt op de 312 miljoen inwoners die de US al rijk is, daar is de US overheid het niet mee eens. (Overigens is het inwoner aantal natuurlijk niet de beroepsbevolking.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

oortjes schreef:Jaarlijks komen er tussen zo'n 35.000 vrouwen (en een aantal mannen) mee met hun partner die een H1B heeft veroverd. H4 heet hun visum en het betekent dat ze niet mogen werken.
Ik weet niet wat het is met dat H4-visum, maar ik werk veel met met buitenlandse bedrijven die hier werknemers naartoe halen. En het gekke is dat hoewel je verwacht dat mensen weten welke voorwaarden eraan verbonden zijn, ze toch vaak het doen voorkomen alsof ze een onrecht worden aangedaan dat ze hier als spouse niet mogen werken. Terwijl ik dat toch altijd een soort van "mosterd na de maaltijd" vind. Je weet dat vantevoren en begin er dan niet aan als je dat een probleem vindt. En dat geldt ook voor andere visa: je weet welke voorwaarden eraan verbonden zijn en wat wel en niet mag, dan moet je daar niet op terugkomen. Zo zijn er ook mensen die op een investeringsvisum binnen komen en dan toch willen blijven, terwijl het heel duidelijk is dat dat in principe niet de bedoeling is. Natuurlijk zijn er sommige sluiproutes, maar het is niet zo dat als het niet lukt, "Amerika" een belofte aan je breekt.
"Keep Georgia On Your Mind"
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Tuurlijk is het logisch dat het als onbegrijpelijk gezien wordt als je daar de lotery tegen over zet. Deze mensen investeren veel in Amerika.
En aan de andere kant worden er mensen zonder enige voorwaarden toegelaten?

Weet je hoe lang de wachttijd is voor gezins hereniging is? Dus Amerikaanse ouders die hun kinderen willen laten over komen?
Bijna 7 jaar! Geloof niet dat deze mensen de loterij als "eerlijk" beschouwen. Reken dan maar op onrecht.

Maar het ging niet over onrecht of het verbreken van vooraf aangegaande beloftes, de vraag was is het verantwoord voor een land in een recessie.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Tuurlijk is het logisch dat het als onbegrijpelijk gezien wordt als je daar de lotery tegen over zet.
Daar doelde ik op met mijn bovenstaande post, want in mijn ogen is er niks onbegrijpelijks aan. Je weet vantevoren dat je ondanks een forse investering nadrukkelijk geen permanente verblijfsvergunning "koopt". Dat iemand daarop hoopt is weer een ander verhaal, maar dat is hoe dan ook misschien dan tegen beter weten in. De DV loterij dient een heel ander doel, zoals al eerder aangegeven in dit topic. En daar kan iemand anders net zo goed aan meedoen en eventueel van profiteren. En dat het hele systeem van visaverstrekking eens grondig op de schop zou moeten staat wat mij betreft verder ook buiten kijf.
Staceybeesie schreef:Maar het ging niet over onrecht of het verbreken van vooraf aangegaande beloftes, de vraag was is het verantwoord voor een land in een recessie.
Mag zo zijn, maar daarom mag je nog wel voortborduren op zo'n vraag. :wink: Maar goed, ik vind persoonlijk dat het wel verantwoord is, het is altijd nog aan de winnaars zelf of het zinvol dan wel verstandig is om te gaan en de GC te benutten. En veel mensen geven er zelf ook veel voor op, het is niet alleen maar winst voor de winnaar zelf, al hangt het er natuurlijk maar net vanaf waar je vandaan komt. En ik vertrouw in de marktwerking dat mensen ergens al dan niet een plekje vinden. Maar volgens mij zou de vraag ook meer moeten zijn of die hele GC loterij nog wel een lang leven beschoren is. Er wordt al jaren over gepraat of dit nog wel van deze tijd is en of er inderdaad niet meer gekeken moet worden naar iemand toelaten op basis van merites of een investering. Maar goed, op dit moment is het zoals het is.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Staceybeesie schreef:Maar het ging niet over onrecht of het verbreken van vooraf aangegaande beloftes, de vraag was is het verantwoord voor een land in een recessie.
In de VS dien je je kansen te pakken en zelf te creëren. De VS kent weinig vangnetten. In vroeger tijden was er helemaal geen vangnet. Is het verantwoord? Ja. Waarom zouden de VS het nu anders moeten doen? Mensen maken zelf de keuze.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bandido schreef:
Staceybeesie schreef:Tuurlijk is het logisch dat het als onbegrijpelijk gezien wordt als je daar de lotery tegen over zet.
Daar doelde ik op met mijn bovenstaande post, want in mijn ogen is er niks onbegrijpelijks aan. Je weet vantevoren dat je ondanks een forse investering nadrukkelijk geen permanente verblijfsvergunning "koopt". Dat iemand daarop hoopt is weer een ander verhaal, maar dat is hoe dan ook misschien dan tegen beter weten in.
Hoe weet jij dat de voorwaarden van het verkrijgen van een visa en GC verstrekking in de tijd van verblijf niet veranderd zijn? Die zijn nl. wel degelijk veranderd.
Waarschijnlijk heb je nog nooit van de retrogressie gehoord?
Begrijp me goed, mijn man en ik deden dit jaar geloof voor de 13e en 14e keer mee met de loterij.
En doen volgend jaar vast ook weer mee, want ook wij willen op deze manier wel gemakkelijk en goedkoop Amerika binnen komen. Scheelt ons een hoop geld en terug kerende kosten.
Maar blijf het gewoon een rare loterij vinden. Heeft niks met diversiteit toevoegen te maken. Daar zijn wel betere vormen voor te vinden dan via een loterij van verblijf vergunningen. Denk dat als zoiets in NL zou plaats vinden Wilders zijn haren spontaan paars kleuren.
Bandido schreef:[En dat het hele systeem van visaverstrekking eens grondig op de schop zou moeten staat wat mij betreft verder ook buiten kijf.

Amen!
vencel
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 19

Bericht door vencel »

Staceybeesie schreef:Maar blijf het gewoon een rare loterij vinden. Heeft niks met diversiteit toevoegen te maken. Daar zijn wel betere vormen voor te vinden dan via een loterij van verblijf vergunningen. Denk dat als zoiets in NL zou plaats vinden Wilders zijn haren spontaan paars kleuren.
Ik weet niet hoe ik kan uitdrukken hoeveel ik het hier mee eens ben
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Hoe weet jij dat de voorwaarden van het verkrijgen van een visa en GC verstrekking in de tijd van verblijf niet veranderd zijn? Die zijn nl. wel degelijk veranderd.
Waarschijnlijk heb je nog nooit van de retrogressie gehoord?
Dat weet ik wel, zoals ik al zei werk ik met buitenlandse inveesterders en weet dus vrij goed wat voor opties er zijn. Daar verwees ik ook al eerder naar. Ik bedoelde dit trouwens niet persoonlijk naar jou toe, ik weet namelijk niet eens wat jullie omstandigheden zijn. Maar in het algemeen merk in de praktijk wel dat mensen die hier op een investeerdersvisum zijn en dan met name de E2 visa, hopen dat ze uiteindelijk toch kunnen blijven. Terwijl de regels en voorwaarden van datzelfde visum heel helder zijn. Als permanente emigratie je uiteindelijke doel van je verblijf is, dan moet je er vooraf goed over nadenken of je dan deze hele onzekere stap wel wilt zeggen. Ik vind dat niet sneu of onrechtvaardig, je kunt nou eenmaal niet halverwege de spelregels veranderen. Dat er zoiets bestaat als een GC loterij doet daar niets aan af.

Ik snap trouwens best dat regelgeving irritant en onrechtvaardig kan zijn/lijken. Ik heb daar zelf op een andere manier ook mee te maken gehad. Maar het zij zo, die regels zijn er nou eenmaal en je kunt hoog of laag springen, maar je weet wel waar je aan toe bent.
Staceybeesie
Amerika-expert

:offtopic:
Weet je, eigenlijk maakt het feit dat je met veel buitenlandse investeerders werkt en deze instelling hebt het naar mijn mening eigenlijk alleen maar erger. :mrgreen:
En daar laat ik het nu maar bij, want we gaan wel erg off topic.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Bandido schreef:Ik snap trouwens best dat regelgeving irritant en onrechtvaardig kan zijn/lijken. Ik heb daar zelf op een andere manier ook mee te maken gehad. Maar het zij zo, die regels zijn er nou eenmaal en je kunt hoog of laag springen, maar je weet wel waar je aan toe bent.
Volledig mee eens. Van te voren weet je waar je aan toe bent.
Ik zie liever dat mensen proberen het systeem aan te passen aan iets wat wenselijker is dan dat ze weten waar ze aan beginnen, vervolgens er onder uit proberen te komen en dan gaan klagen.
Dat gezegd hebbende heb ik wel het idee dat er manieren zijn om het hele proces te omzeilen. Als iemand met 10 miljoen (dollar of euro) binnen zou komen of zelfs nog meer, zijn er vast wel manieren om toch permanent te mogen verblijven in de VS. Waarschijnlijk niet volledig legaal.
Staceybeesie
Amerika-expert

Nee hoor dat is volkomen legaal. En dat lukt je al met 1 miljoen trouwens.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Ik zat te denken aan binnenkomen zonder investeren. Het beeld wat ik krijg is dat de VS vooral bang zijn dat je op hun kosten gaat leven. En iemand die 10 miljoen meeneemt zal niet op kosten van de VS hoeven te leven. Voor zo iemand kan ik me voorstellen dat ze al dan niet volgens de officiële weg wat restricties laten varen.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Staceybeesie schreef:Weet je, eigenlijk maakt het feit dat je met veel buitenlandse investeerders werkt en deze instelling hebt het naar mijn mening eigenlijk alleen maar erger.
Ik vind het toch een beetje flauw en onterecht dat je dat zegt. En jammer dat je het alleen vanuit je eigen persoon kunt bekijken. Maar laten we het daar inderdaad maar bij laten. Maar ik wens je verder veel succes om in de VS te kunnen blijven en ik hoop dat je dat lukt en dat meen ik oprecht, ik gun het je van harte.
Hockey schreef:Dat gezegd hebbende heb ik wel het idee dat er manieren zijn om het hele proces te omzeilen. Als iemand met 10 miljoen (dollar of euro) binnen zou komen of zelfs nog meer, zijn er vast wel manieren om toch permanent te mogen verblijven in de VS.
Ja, er zijn wel wat manieren. Bv via het "EB-5" programma: http://en.wikipedia.org/wiki/EB-5_visa. Maar goed, dan dwalen we wel wat af van het onderwerp.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Denk dat iemand met 10 miljoen niets speciaals hoeft te doen. Die heeft of vaak voldoende geld om te investeren en deed dat toch al, of is zo goed in zijn/haar beroep dat een O1 visum op zn plaats is, om maar enkele mogelijkheden te noemen.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer