Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Schoolkeuze in Houston

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Schoolkeuze in Houston

Bericht door kastelke »

En dit nog even ter aanvulling, ik denk dat ik dat nog niet in de vorige berichten heb staan:

## Een goede site om je te orienteren op wat er aan scholen bij je zou passen qua academische en financiele wensen is wellicht www.collegeboard.com. Daarop staat ook een zgn. collegematchmaker waarin je allerlei criteria kunt aangeven, incl. hoogte tuition en fees alsook locatie en studierichting, waarna een lijst van scholen uitrolt. Aardig om hiermee een beter idee te krijgen. Ook voor community colleges.

##
* College results online: http://www.collegeresults.org/mainMenu.aspx
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
MarianvdB
Amerika-newbie

Bericht door MarianvdB »

kastelke schreef:6. Erkenning van buitenlands diplomaWat betreft erkenning van diploma's uit het buitenland: binnen Europa behaalde diploma's zullen sneller in z'n totaal erkend worden dan diploma's die buiten de EU behaald worden (idem met Amerika: Europese diploma's, daar doen zij dan soms weer moeilijker over, da's kwestie van hun eigen markt te beschermen, vermoed ik).
Voor de erkenning van buitenlandse diploma's in België kan je best ten rade gaan bij NARIC: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/NARIC/
Met ook nog wat meer info hier:
http://www.viw.be/naric.htm

Misschien dat anderen hier kunnen melden waar je in Nederland deze info kan vinden?

Wauw, je hebt mij behoorlijk geholpen!!!
Met deze informatie kom ik al een heel stuk verder. Ik ga het allemaal op mijn gemak bestuderen, maar ik weet zeker dat ik niet zo ver was gekomen zonder jouw hulp. Uiteraard moeten wij nu beslissen wat wij gaan doen en een bezoek aan de scholen zullen ook volgen. Met deze info kan ik mijzelf in ieder geval goed voorbereiden. Bedankt voor je hulp en ik hou je op de hoogte.
MarianvdB
Amerika-newbie

Bericht door MarianvdB »

Big Al schreef:
MarianvdB schreef: Bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad voor een periode van ongeveer 3 jaar gaan en dan is een internationale school dus de keuze. Heb je daar ervaring mee. Weet je toevallig ook hoe dat zit voor mijn dochter die haar VWO diploma heeft gehaald. Moet ze gelijk naar een universiteit of zijn er ook andere mogelijkheden, bijv. een jaar high school om het amerikaanse schoolsysteem te leren?
Ik denk dat het niet nodig is om een jaar te besteden aan het leren van het Amerikaanse schoolsysteem. Hoogstwaarschijnlijk staat je dochter al ver boven het niveau van haar leeftijdgenoten hier gezien ze haar VWO-diploma heeft. Als haar Engels goed genoeg is en ze het toelatingsexamen goed kan afleggen dan kan ze in principe zo door naar college (wat ook al niet zo'n hoog niveau heeft).

Houdt er rekening mee dat er (vrijwel) geen standaard is voor onderwijs hier - inclusief college. Er zijn staats-college's (staten, niet federaal) en privé-college's. Staats-colleges zijn over het algemeen minder duur, maar als je nieuw bent in een staat (d.w.z. minder dan een jaar) dan moet je vaak veel meer betalen (bijv. $15.000 i.p.v. $7.000). Privé-colleges kosten tussen de $15.000 en $60.000 per jaar - woonkosten niet meegerekent (tel er zo'n $4,000-$10,000 bij). De meeste scholen hebben echter allerlei kortingen beschikbaar en scholarships en subsidies zijn ook te verkrijgen, maar studenten krijgen zelden genoeg om het hele bedrag te dekken.

Een ander verschil met het Nederlandse systeem is dat de hier niet meteen naar de (equivalent van de) universiteit kunt (over het algemeen). Met kent hier ook het VWO niet, of zelfs maar aparte v.o. scholen. Iedereen wordt min of meer als gelijk beschouwd, al kun je wel speciale lessen volgen op hoger niveau. De benaming is ook wat anders; college en university worden door elkaar gebruikt - meestal voor hbo-opleidingen. Het is waarschijnlijk het beste als je met een Admissions Counselor (college) een afspraak maakt of zelfs met een Guidance Counselor (high school) spreekt. Die kunnen je wellicht verder helpen. Houdt er rekening mee dat vooral deze laatste je dochter wellicht heel graag een jaar op een high school zou willen hebben. Het haalt het gemiddelde niveau omhoog (geeft de school een goede naam) en ze zullen subsidie krijgen voor je dochter (zo'n $10.000, schat ik).

Omdat je familie nieuw is in de VS kun je ook overwegen om je dochter thuis te laten wonen als ze studeert. Niettegenstaande de vermeende cultuur is er geen academisch voordeel voor het wonen op een campus. Je kunt het geld beter aan een auto besteden...

Ik heb contact gezocht met de admission counselor van een internationale school en wacht hun reactie even af. Ik moet zeggen dat het wel een moeilijke en zeker niet eenvoudige beslissing is. Je bent zo gewend aan het schoolsysteem in Nederland dat volgens mij heel duidelijk is, ook in niveau. Nu moet je achterhalen of het niveau dat je wil overeenkomt met de mogelijkheden daar en dan al die verschillende scholen. Afijn, Kastelke heeft ook veel info gegeven, dus ik kan aardig vooruit :)
Benankt in ieder geval voor het antwoorden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je nog vragen hebt, dan horen we het wel!
Veel succes met het doorworstelen en verwerken van al de info.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik ben nu vast een spuit-11. maar als iemand die zowel op Nederlandse, als Amerikaanse, als Internationale scholen heeft gezeten kan ik je verzekeren dat het IB diploma dat je op een Internationale school krijgt zeker gelijk staat aan het VWO. Op een Amerikaanse school zijn de AP vakken ook echt wel vergelijkbaar. Je hoeft dus niet per definitie in niveau er op achteruit te gaan.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Veel high schools bieden ook een IB programma trouwens en dat is overal hetzelfde.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar is het probleem met IB niet dat, als je er zo laat in stapt, dat je dan op twee schooljaren tijd niet meer aan de benodigde credits kan geraken om het volwaardige diploma te krijgen? Ik dacht dat men mij ooit zoiets in die aard gezegd had...
Elke
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat kan heel goed, ik ben niet zo bekend met het IB, wel de AP's. Toen onze Nederlandse vrienden hierheen kwamen ging hun oudste van 5 VWO hier naar de 11th grade en nam een aantal AP's. Ze waren bezorgd, dat die 11th grade te makkelijk voor hem zou zijn, maar dat viel alles mee. Het wennen aan een nieuw schoolsysteem, alles in het Engels en een aantal AP's waren voldoende uitdaging voor hem. Hij is wel hier in de VS gaan studeren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het zal van kind tot kind afhangen hoe de overgang verloopt. Als ik kijk naar ons zoon: ze waren hier, gezien zijn leeftijd en het feit dat Engels niet zijn moedertaal is, aanvankelijk ook bang om hem te overladen. In Belgie had hij het 5de middelbaar afgewerkt op een niveau vergelijkbaar met VWO, maar hij moest in september nog 16 jaar worden, dus hebben ze hem grade 11 opnieuw laten doen, alles op wat ze hier 'university level' noemen (om naar de universiteit te mogen moet meestal al je vakken op het U-level gevolgd hebben, behalve voor universiteiten die niet zo hoog gerankt staan). Hij kreeg wel 1 vak in grade 12 (omdat ik al gezegd had dat zijn Engels best goed was en ik vreesde dat hij niet voldoende uitdaging ging hebben). Bij het einde van het eerste semester hebben ze dan voorgesteld om vanaf semester 2 alle vakken toch maar in grade 12 te doen. ;-)
Toch is dit een school die in Ontario een hoge ranking heeft... Maar onze zoon voelt zich hier als een visje in het water, maakte snel vrienden, en leeft zich ondanks zijn grade 12 vakken nu, nog heel wat uren per week uit in de Robotics club.
Dat wij geluk gehad hebben, dat besef ik ook wel hoor! Maar als jij je kind goed kent, weet dat hij een goede kennis van (academisch) Engels heeft, dat hij erg flexibel is en vlot contacten legt, niet verlegen is om vragen te stellen en door kan bijten in materie die ze nog niet gezien hebben, laat je dan niet afschrikken!
Elke
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Elke - je hebt gelijk. Het IB programma duurt twee jaar, terwijl je voor een AP vak het vak maar 1 jaar hoeft te nemen. Maar als de keuze ligt tussen een kind van de 5e naar 12th grade te laten doorstromen (wat logisch zou zijn), en dan het IB mis zou lopen, of de 5e (11th grade) nog een keer laten doen, en zo wel in het IB programma kunnen vallen, zou ik voor de laatste kiezen. Een IB wordt in Nederland volledig geaccepteerd, en dat is toch wel zo handig.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is inderdaad zeker geen slechte optie.
Elke
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Het IB wordt al genoemd. Als je dat kunt doen dan hoef je niet naar een internationale school. Mijn zoon gaat komend jaar naar high school en gaat dan IB doen. In de eerste 2 jaar is dat alleen voorbereidend IB, oftewel pre-IB. Na 2 jaar ga je door in het echte IB programma. Met 5 VWO zou je best kunnen instromen in 11th grade en dan nog die 2 jaar IB doen. Er zal voldoende uitdaging zijn, want het IB is echt een heel ander programma dan de gewone high school. Er zijn in Houston verschillende scholen die het IB programma aanbieden. Bellaire high school zit denk ik bij het werk van je man in de buurt. Hier bieden ze een IB met vooral ook een hele grote keuze uit talen. Je dochter zou misschien af kunnen studeren met Nederlands als vak (moedertaal). Wil je meer weten over het IB dan heb ik nog wel een goede website voor je. Hier kun je een power point presentatie downloaden.
De dochters van mijn man hebben allebei het IB gevolgd aan deze school. De oudste is daarna naar Carnegie Mellon in Pittsburg gegaan en zit nu op NYU voor haar masters. De andere is terug naar Nederland gegaan en studeert International Business aan Erasmus in Rotterdam. Met het IB kun je dus alle kanten op en heb je meer dan een gewoon high school diploma. Zeker als je het hebt over dat je na 3 jaar terug naar Nederland gaat.

Ik ben het er trouwens niet mee eens dat het nivo van het onderwijs een stuk lager ligt dan in Nederland. Ook dat is erg afhankelijk van de staat en het schooldistrict. Wij wonen in een van de betere schooldistricten rondom Houston. De dochter die aan Erasmus studeert haalt daar nog steeds hele goede cijfers en heeft absoluut geen terugval gehad, omdat het onderwijs ineens zo moeilijk zou zijn. Eerder het tegenovergestelde.

Over colleges;
Je oudste kan naar een Community College of naar een University. Voor die laatste moet je denk ik wel snel in gaan schrijven en zal een toelating vereist zijn. Die laatste is ook een stuk duurder qua tuition. Een Community College bereid je voor op een associates degree. Er zijn verschillende soorten associates degrees. Wil je na je associates degree door naar een universiteit om aan je bachelors te werken dan kies je voor een AA degree (associates of arts) of een AS degree (associates of science). Beiden zijn gericht op de algemene basisvakken (ene meer taal/social studies kant en de ander meer exacte kant, zie het als verlengde van een HAVO of VWO op een hoger nivo) die je in de eerste 2 jaar op een universiteit ook moet doen voor je aan je major en minor vakken kunt werken. Afhankelijk van wat je op bachelors nivo wilt doen, kies je dus voor een AA of AS plan op een Community College. Voordeel hiervan is dat je op een Community College goedkoper uit bent dan als je dezelfde vakken op een University gaat doen.
Dan is er nog een 3e categorie op een Community College; een AAS degree, wat staat voor Associates of Applied Science. Dit is een 2 jarige opleiding die je een beroepsgerichte basis geeft, vergelijkbaar met een MBO opleiding in Nederland denk ik qua beroepsmogelijkheden. Sommige van deze opleidingen zijn ook weer een goede basis voor een bachelors degree, maar dan moet je al meteen weten welke beroepsrichting je op wilt.
In Houston heeft het Lonestar College een goede naam. Zij hebben ook een University Center (aan de 249 en eentje in The Woodlands) waar je kunt werken aan je bachelors degree. Het is georganiseerd als een soort van dependance van de verschillende universiteiten en er worden lessen gegeven die verbonden zijn aan die universiteiten, maar je hoeft niet helemaal naar de universiteit zelf om die lessen te volgen.

Als je oudste dochter hier start op een Community College of een University, dan heeft ze 3 jaar kunnen doen als jullie weer naar Nederland gaan. Te overwegen is dan of ze het laatste jaar hier af zou kunnen maken voor ze terug naar Nederland komt. Ik denk namelijk dat het makkelijker is om een bachelors degree vanuit de US te hebben, aangezien ze anders in Nederland problemen kan gaan krijgen met vakken die niet transferen. En misschien zou het dan inderdaad slimmer zijn om naar een community college te gaan en dan na 2 jaar een associates diploma te halen, zodat dat eventueel beter als basis kan dienen als je weer terug gaat.

Al met al een lastige keuze denk ik. Kan de oudste niet in Nederland blijven om te studeren? Het lijkt me zo zonde van haar studie anders.

Ik woon trouwens in Houston, dus als je nog specifieke vragen hebt over scholen of andere dingen dan kan ik je misschien helpen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer