Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
wat raak je kwijt?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Re: wat raak je kwijt?
Als je in de VS bent (of als je het in Nederland kunt lezen): 1 jaar een abonnement op Money Magazine en dan weet je genoeg. Langer dan een jaar is in mijn ervaring niet nodig, dan zijn ze zich aan het herhalen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Met dien verstande dat MM alleen maar wat generalismen geeft die niet op een lijn hoeven te liggen met je individuele kunnen en wensen.
@jiejie: Wat is een 414(i)? Dank.
Gr., Flipje
@jiejie: Wat is een 414(i)? Dank.
Gr., Flipje
thnx Benno, ik zal gaan zoeken, kan je die in de winkels kopen in Amerika?
Kiyu
Kiyu
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Abonnement is altijd goedkoper. MM kost hooguit $10/jaar, zie bv. http://www.time.com/FAF.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
Bennogr
- Amerika-expert
Het belangrijkste is dat je in ieder geval wat inzicht krijgt in wat er allemaal beschikbaar is. Zodat je vergissingen als een paar procent "beheerdersprovisie" betalen omdat een mutual fund dat dat rekent "zoveel beter" zou zijn.
Het komt overigens neer op een paar eenvoudige principes: geef zo min mogelijk uit, spaar zoveel mogelijk en spreid die spaarcenten over een paar investeringsmethoden, van een gewone spaarrekening, tot US savings bonds tot verschillende 'no load' mutual funds.
En als je dan nog geld over hebt, kun je altijd nog een paar losse aandeeltjes kopen (ook op een zo goedkoop mogelijke manier, ING heeft een investeringstak hier in de VS).
Het komt overigens neer op een paar eenvoudige principes: geef zo min mogelijk uit, spaar zoveel mogelijk en spreid die spaarcenten over een paar investeringsmethoden, van een gewone spaarrekening, tot US savings bonds tot verschillende 'no load' mutual funds.
En als je dan nog geld over hebt, kun je altijd nog een paar losse aandeeltjes kopen (ook op een zo goedkoop mogelijke manier, ING heeft een investeringstak hier in de VS).
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Lap! $10 bespaard. Dat en zorg ervoor dat je voldoende levens- en invaliditeitsverzekering afsluit als er mensen van je afhankelijk zijn.Bennogr schreef:Het komt overigens neer op een paar eenvoudige principes
Als je voor een werkgever gaat werken ipv. zelfstandig, vraag dan HR of er klassen gegeven worden.
Gr., Flipje
Ik heb geen flauw benul.. ik heb het ook maar ergens van het net gepluktFlipjeBTiel schreef:@jiejie: Wat is een 414(i)? Dank.
Maar ik heb even gezocht of ik het weer terug kon vinden en jawel.. foutje
haha, het stuk wat ik aan het lezen was op dat moment, heb ik een beetje verkeerd gelezen..
my bad
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
401(a), 401(k), 403(b) en 457(b) verwijzen ook naar IRS secties ... maar ik heb dus (nog) niets gemist. 
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Oh? Ik dacht dat de pensioenplannen gewoon zo heetten... lol, zo leer ik weer wat 
hmm hier is een trouwens stukje uit 401(k) pagina van Wikipedia, ik weet niet of je er wat aan hebt, maar daar wordt het in genoemd:

hmm hier is een trouwens stukje uit 401(k) pagina van Wikipedia, ik weet niet of je er wat aan hebt, maar daar wordt het in genoemd:
En hier is een link naar 414 zelf: http://www.law.cornell.edu/uscode/26/414.html#i ik heb alleen even geen zin om het allemaal te lezen, dus mijn excuses als het iets verkeerds isDefined benefit plans have a definitely determinable benefit amount that usually has a fixed formula, regardless of how the underlying plan assets perform. Defined contribution plans according to Section 414(i) of the IRC have individual accounts. Because plan sponsors want to take advantage of the exemption from the fiduciary duty to diversify plan assets to minimize the risk of large losses by using ERISA Section 404(c), these plans usually provide each worker the ability to control the contents of his account. The account value may fluctuate in value based on the underlying investments. There is a risk that returns may even be negative.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Dan is het duidelijk: de bovengenoemde plannen zijn allemaal 414(i) ... die sectie definieert alleen wat een DCP is, het definieert niet een specifiek plan.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
Hi Kiyu - Behalve de aow rechten die je niet opbouwt als je niet in Ned. verblijft (2% per jaar), zijn er ook rechten volksverzekeringen en werknemersverzekeringen. Ik heb begrepen dat je bepaalde rechten kwijtraakt als je langer dan drie maanden uit Ned. vertrokken bent.
Er zijn tegenwoordig overeenkomsten tussen de US en andere landen die mogelijk maken dat je, als je iets overkomt kort nadat je in de US bent aanbelandt, rechten uit Ned. kunt hevelen. Hoe dat precies zit weet ik niet, er is vast wel iemand hier die het nader bestudeerd heeft.
Ik weet ook niet hoe lang na vertrek je rechten nog "doorijlen" zodat je, als je binnen een bepaalde tijd terugkomt, op voorzieningen kunt terugvallen. Dat zal wel verschillend zijn voor volksverzekeringen vs. werknemersverzekeringen.
Ik heb in een ander ond. eens geschreven dat ik, als ik kinderen had, de aow/aww premie een antal jaren zou doorbetalen. Het is een hap geld, maar als je net in de US bent heb je hier nog niets opgebouwd. Dus als het ergste gebeurt, dan is er tenminste enig geld voor de nabestaanden. Andere deelnemers waren het niet me me eens, vonden dat dat geld beter in een US spaarplan kon worden gestoken.
Het blijft er dus om gaan dat je een illusie armer kunt worden en een aardige smak geld. Plus enige rechten die je nu weinig zeggen maar die in de toekomst wel belangrijk kunnen zijn.
Wat je in ieder geval rijker wordt is een ervaring. Ik weet niet in hoeverre kennis/ervaring die je in de US opdoet, eventueel in Ned. de kansen op het verkrijgen van een baan verbeteren.
Wat ook kan gebeuren, ik geloof dat ik het elders al heb aangesneden, dat het US avontuur voor de ene anders uitpakt dan voor de andere(n) in het gezin/ de relatie. Dat kan tot problemen leiden.
Er zijn tegenwoordig overeenkomsten tussen de US en andere landen die mogelijk maken dat je, als je iets overkomt kort nadat je in de US bent aanbelandt, rechten uit Ned. kunt hevelen. Hoe dat precies zit weet ik niet, er is vast wel iemand hier die het nader bestudeerd heeft.
Ik weet ook niet hoe lang na vertrek je rechten nog "doorijlen" zodat je, als je binnen een bepaalde tijd terugkomt, op voorzieningen kunt terugvallen. Dat zal wel verschillend zijn voor volksverzekeringen vs. werknemersverzekeringen.
Ik heb in een ander ond. eens geschreven dat ik, als ik kinderen had, de aow/aww premie een antal jaren zou doorbetalen. Het is een hap geld, maar als je net in de US bent heb je hier nog niets opgebouwd. Dus als het ergste gebeurt, dan is er tenminste enig geld voor de nabestaanden. Andere deelnemers waren het niet me me eens, vonden dat dat geld beter in een US spaarplan kon worden gestoken.
Het blijft er dus om gaan dat je een illusie armer kunt worden en een aardige smak geld. Plus enige rechten die je nu weinig zeggen maar die in de toekomst wel belangrijk kunnen zijn.
Wat je in ieder geval rijker wordt is een ervaring. Ik weet niet in hoeverre kennis/ervaring die je in de US opdoet, eventueel in Ned. de kansen op het verkrijgen van een baan verbeteren.
Wat ook kan gebeuren, ik geloof dat ik het elders al heb aangesneden, dat het US avontuur voor de ene anders uitpakt dan voor de andere(n) in het gezin/ de relatie. Dat kan tot problemen leiden.
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Een levensverzekering is in dat geval een beter alternatief: veel goedkoper, en hogere payout in geval van overlijden. Verschil is wel dat je er zelf niets aan hebt.oortjes schreef:Dus als het ergste gebeurt, dan is er tenminste enig geld voor de nabestaanden.
Gr., Flipje
-
jacqueline44
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Ik ben benieuwd of er ano nu nog mensen zijn die ervaring op dit vlak hebben opgedaan en hier iets aan kunnen toevoegen?