Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Discussie: nl VS usa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Bla bla bla...

Doe eens een keertje vriendelijk en niet zo opgefokt! Jullie lijken wel HOLLANDERS!!! :twisted:
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Batman
Amerikafan

Bericht door Batman »

a4plus schreef:
Batman schreef:Ik denk dat als je al je opgebouwden "zekerheden" opzij wilt zetten en kan zetten om een bestaan in de VS op te bouwen en het gaat niet helemaal volgens plan, het heel moeilijk wordt om door te zetten. Ik gok dat je vele malen zult terug denken aan NL. Dan kan je 2 dingen doen; 1 Terug naar NL of (2) doorzetten. Kies je voor het laatste dan moet je behoorlijk kunnen incasseren en ook vele verliezen kunnen leiden. Niemand heeft gezegd ooit gezegd dat succes vanzelf komt.

Ik ben ook van mening dat veel mensen het emigratieproces mooier maken dan het is.
Ik zou denken dat iemand met een naam als Batman avontuurlijk ingestelde mensen zou begrijpen :lol: Ik snap nooit mensen die er constant op wijzen wat de gevaren zijn van een emigratie, lijkt er op dat andere mensen iets doen wat ze misschien zelf heel graag willen maar niet kunnen? Of wordt dit weer de typische Nederlandse uitdrukking van hoofden boven het maaiveld en doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg!

Hoe kan je in hemelsnaam afgaan op iemands "nickname" Wel erg kort dooor de bocht he? Maakt niet, moest het ff kwijt. :wink: Wellicht ben ik een echte Hollander die misschien iets te nuchter is. Hoe dan ook, even iets over mijzelf. Mijn ouders zijn beide geemigreerd (Canada - NL en visa Versa). Uiteindelijk wonen ze beide in NL. Mijn vooroudres zijn zijn generatie op generatie geemigreerd. Het begon in Rusland - Engeland - VS - Canada en NL. Nooit heb ik gedacht dat het in me op zou komen om ook eens te emigreren. Nu ik langzamerhand steeds meer van de wereld zie gaat het bij mij ook kriebelen. Ik hoor echter de verhalen uit 1e lijn en dat houdt mij oa nuchter. Gelukkig heb ik nog tijd zat om iets te ondernemen. Ik zie het allemaal wel. Genoeg over mij. Verder met het onderwerp (NL versus VS)

Groetjes

Peter
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Ja verder met de discussie, goed plan!

Welke banen/bedrijfsmogelijkheden zijn er binnen de VS open voor emigranten, ofwel waar is echt behoefte aan?

Handjeswerk, ellebogenwerk :wink: , denkwerk?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Kwaajknarie schreef:Wat voor de een geldt hoeft niet voor de ander te gelden. Iedereen is anders in zijn beweegredenen om te blijven of om te gaan.

Ik vind de VS een fantastisch land om op vakantie te gaan maar heb geen enkele behoefte om me daar definitief te vestigen.

Ik begin bijna het idee te krijgen dat ik dat niet mag denken als ik de posts zo een beetje volg.

Laat ieder zijn eigen keuze maken op basis van de redenen die voor hem/haar gelden en niet noodzakelijk voor een een ander.
Ik respecteer je keuze helemaal !!
Heb er dan ook ruim 10 jaar overgedaan om deze stap te maken, de eerste keer wilde ik niet mee en ik vind Nederland nog steeds een prima land om te leven, we hadden ons ook in Nederland kunnen/willen vestigen, maar mijn man had betere mogelijkheden in de VS, dan in NL. en de uitdaging van een nieuw begin sprak mij ook wel aan.

Waar ik mij wel aan erger is dat sommige (toekomstige) emigranten zich ontzettend afgeven op Nederland, overal is wel wat .....maar dat wil men niet horen??
Het is net als een verliefdheid, in het begin wil men niets slechts over een persoon horen, na een tijdje gaan vaak de ogen open en dan is het voor sommigen te laat 8) ....
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Kwaajknarie schreef:Ja verder met de discussie, goed plan!

Welke banen/bedrijfsmogelijkheden zijn er binnen de VS open voor emigranten, ofwel waar is echt behoefte aan?

Handjeswerk, ellebogenwerk :wink: , denkwerk?
Er is genoeg werk, wat mij is opgevallen dat in "hogere" jobs vaak een background check word gedaan en over ons, de emigranten, is nog niets bekend, geen tickets, geen creditrapports...geen highschool..niets, dat duurt ongeveer 6 tot 9 maanden en dan wordt het wat makkelijker allemaal.
Als je een baan wil in een fastfood of winkelketen, dat is geen probleem, alleen dan een laag uursalaris.

Heb je echter gestudeerd of een beroep waar veel vraag naar is en al referenties hebt in de States, dan zal het allemaal wat soepeler verlopen.
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Zag deze week bij Transportwereld dat ze in Canada een tekort hebben van 50.000 vrachtwagenchaffeurs en dat de expeditiebedrijven zelf emigratiekantoren hebben. Gezien deze vraag en de teksten achterop Amerikaanse vrachtwagen denk ik dat dit ook in Amerika geld. Zou me niets verbazen als ze zelf bereid zijn om je om te scholen. Nadeel, lange dagen en weinig geld, maar je ziet natuurlijk wel veel moois uit het raampje van je cabine.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

a4plus schreef:Zag deze week bij Transportwereld dat ze in Canada een tekort hebben van 50.000 vrachtwagenchaffeurs en dat de expeditiebedrijven zelf emigratiekantoren hebben. Gezien deze vraag en de teksten achterop Amerikaanse vrachtwagen denk ik dat dit ook in Amerika geld. Zou me niets verbazen als ze zelf bereid zijn om je om te scholen. Nadeel, lange dagen en weinig geld, maar je ziet natuurlijk wel veel moois uit het raampje van je cabine.
Correct. Volgens mij is 50.000 nog aan de lage kant. Opleiding is vaak inbegrepen, vaak helpt het bedrijf mee met de verhuizing en alle zaken die erbij komen kijken.

Is zwaar werk, maar wel mooi werk. De chauffeurs die verhuizen, zijn vaak erg blij dat ze het gedaan hebben. Alleen moeten ze opletten dat moeder de vrouw, die alleen thuis achterblijft, niet vereenzaamd als haar man op de baan is. Daar loopt veel op kapot.

Mensen die meer info willen, let me know!
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

wiepster schreef:Waar ik mij wel aan erger is dat sommige (toekomstige) emigranten zich ontzettend afgeven op Nederland, overal is wel wat .....maar dat wil men niet horen??
Het is net als een verliefdheid, in het begin wil men niets slechts over een persoon horen, na een tijdje gaan vaak de ogen open en dan is het voor sommigen te laat 8) ....
Denk dat dit redelijk normaal is, ik hoor het ook van andere immigranten. Toen we hier net kwamen (~6 jaar geleden) zag ik alle dingen die beter waren in NL. Mijn collega's werden weleens gek van mij. Na een tijdje draaide het om, toen zag ik wat er allemaal beter is in de VS, toen ging mijn familie zich ergeren. En ondertussen is het weer in evenwicht, beide landen hebben hun voor- en nadelen, en we hebben het er niet zo vaak meer over wat de verschillen zijn. Wat me wel opvalt door de jaren heen (ok maar 6 jaar) is dat in NL steeds meer dingen veranderen naar zoals het hier is (in de VS).

Dora
Becs08
Amerikakenner

Bericht door Becs08 »

wiepster schreef:Waar ik mij wel aan erger is dat sommige (toekomstige) emigranten zich ontzettend afgeven op Nederland, overal is wel wat .....maar dat wil men niet horen??
Ik heb ook vaak het idee van toekomstige emigranten die Amerika de hemel in prijzen en niets goeds meer kunnen zeggen over Nederland de emigratie dan ook niet van te voren goed uitgedacht hebben. Het idee lijkt wel op te komen als de drang om te moeten poepen :lol:
onze blog - Bouwmanfamily
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

Becs08 schreef:
Ik heb ook vaak het idee van toekomstige emigranten die Amerika de hemel in prijzen en niets goeds meer kunnen zeggen over Nederland de emigratie dan ook niet van te voren goed uitgedacht hebben. Het idee lijkt wel op te komen als de drang om te moeten poepen :lol:
Shit happens :D
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Dat mensen die willen emigreren de positieve kanten benadrukken lijkt me logisch. Tuurlijk heeft de VS ook negatieve kanten, het is echt geen perfect land, maar als je wilt emigreren benadruk je de goede kanten van dat land (welk land dan ook). Als de negatieve kanten eruit zouden springen, waarom zou je dan willen emigreren?

Ik denk overigens wel dat de mensen hier, zich echt wel goed op de emigratie hebben voorbereid. En er al een paar jaar mee bezig zijn en alles al vaak hebben afgewogen (wel, niet, positief, negatief, toekomst etc). Geldt voor mij persoonlijk in elk geval wel.

Maar nu we toch bezig zijn over positieve en negatieve aspecten...

Wat zijn de negatieve kanten van het leven in de VS?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

suebrons schreef:Maar nu we toch bezig zijn over positieve en negatieve aspecten...

Wat mij betreft weinig negatiefs, denk dat het aan jezelf ligt...als je alleen jam lust op volkorenbrood en boerenkool met worst en je verder niet wil aanpassen, dan heb je toch een probleem. Go with the flow and adjust yourself...

Wat mij wel tegenviel was mijn kennis van het engels/amerikaans. Lezen gaat mij makkelijker af , dan spreken..ook vond ik het in het begin wel moeilijk om telefoongesprekken te voeren met instanties....er is een woordgebruik dan, die ik niet altijd versta of begrijp, terwijl mijn engels goed is. Mensen verstaan mij niet altijd of begrijpen niet wat ik zeg...denk nog steeds in het Nederlands...gelukkig gaat het nu al stukken beter.

PS heb morgen een sollicitatie-gesprek bij een call-center...ben benieuwd, wel goed voor mijn telefoon-engels 8)
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

wiepster schreef:
suebrons schreef:Maar nu we toch bezig zijn over positieve en negatieve aspecten...

Tot nu toe valt tegen in Texas dan. De techniek loopt flink achter, ook internet, waardoor veel bedrijven geen sites hebben, waardoor je veel kilometers moet maken op zoek naar zaken. Verzekeringen valt tot nu toe mee, maar schijnt in de grote steden compleet anders te zijn.
Restaurants zijn kaal, ongezellig en vaak vies. Betreft smerige wc's, soms waan je je in Afrika, zo smerig, Amerikanen zijn niet de netste mensen, kijk wat ze voor rotzooi om ons huis hebben (vaak dan). Oja, Italiaans ijs is heel erg duur :?
Texas Boy
Amerika-expert

Bericht door Texas Boy »

a4plus schreef:
wiepster schreef: Tot nu toe valt tegen, praat nu over Texas. De techniek loopt flink achter, ook internet, waardoor veel bedrijven geen sites hebben, waardoor je veel kilometers moet maken op zoek naar zaken.
Verzekeringen valt tot nu toe mee, maar schijnt in de grote steden compleet anders te zijn.
Restaurants zijn kaal, ongezellig en vaak vies. Betreft smerige wc's, soms waan je je in Afrika, zo smerig, Amerikanen zijn niet de netste mensen, kijk wat ze voor rotzooi om ons huis hebben (vaak dan). Oja, Italiaans ijs is heel erg duur :?
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik las net op een ander forum iets over grassprietjes die te lang waren geworden en of er maar even gemaaid kon worden. En andere eisen die er vaak gesteld worden aan tuinen. Niet perse iets negatiefs maar wel iets wat we in Nederland niet echt kennen (geloof ik tenzij je op een Golfpark woont).

Ik hoor inderdaad wel vaker dat de VS achterloopt qua techniek als bijvoorbeeld ook met internet bankieren. Het is er wel, maar erg omslachtig en met ellenlange passworden. Althans destijds. Misschien is dat nu ook verbeterd. Ik hoop het wel want het password wat ik destijds moest verzinnen was zodanig lang en niet echt goed te onthouden. Kortom niet echt gebruiksvriendelijk daardoor ;-)

@Wiepster: Alvast heel veel succes morgen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb een tijd lang op het Amerikaanse politieke systeem afgegeven, een president als Bush jr. en Reagan zouden zich bijvoorbeeld geen vijf minuten staande kunnen houden in een echt parlement (ik zie Bush al in het bankje van Blair staan tijdens 'question hour', d'r zou geen spaan van hem heel blijven).

Plus het feit dat een regering hier niet kan vallen. En die persoonlijkheidsverheerlijking, iedere politicus/a is eigenlijk een eigen politiek partijtje.

Maar ik begin de goede kanten te zien. Bijvoorbeeld: als je niet een groepje mensen kunt overhalen om je te helpen verkozen te worden, dan verdien je een plek in een parlement (of op een burgemeestersstoel, zetel in een plaatselijk parlement, schoolraad, enz.) niet. Hier moet je voor jezelf opkomen, niet jarenlang trouwe dienst verlenen aan een partij in de hoop ooit op een verkiesbare plaats op een kandidatenlijst te komen.

Maar ik ben me ook meer bewust geworden van wat Nederland allemaal voor elkaar heeft gekregen. Vooral die 80-jarige oorlog begint me te boeien, de eerste keer dat een volk een koning eruit smeet.

Ik roep wel eens dat we Atlantis maar weer boven water moeten brengen. DAAR zal alles beter worden, halverwege Europa en Amerika met het beste van beide (ik ben een optimist, ik neem aan dat Atlantis niet het SLECHTSTE van beide zal verenigen.)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Dat zou mooi zijn inderdaad. Wonen op Atlantis. Met alleen de goede dingen van beiden.
Ik zie namelijk van Nederland en Amerika voor- en nadelen. Ook al zouden we terug gaan naar Nederland. Mijn kijk op het land is na het in Amerika wonen niet meer het zelfde. Zo ook mijn kijk op Amerika.
Nee, inderdaad, Atlantis lijkt me wel wat :wink:
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Becs08 schreef: Ik heb ook vaak het idee van toekomstige emigranten die Amerika de hemel in prijzen en niets goeds meer kunnen zeggen over Nederland de emigratie dan ook niet van te voren goed uitgedacht hebben. Het idee lijkt wel op te komen als de drang om te moeten poepen :lol:
Emigreren is ook niet makkelijk. Als je blijft twijfelen tussen de 2 landen wordt het nooit wat. Je moet een knoop doorhakken en jezelf coachen door te zetten... Zoals ik al eerder zei, het zijn vaak fases waar mensen doorheen gaan ze emigreren.

suebrons schreef:
Maar nu we toch bezig zijn over positieve en negatieve aspecten...

Voor mij dat je overal heen moet met de auto. En dat het brood hier niet zo lekker is als in NL.

Dora
Kwaajknarie
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Kwaajknarie »

Bijvoorbeeld: als je niet een groepje mensen kunt overhalen om je te helpen verkozen te worden, dan verdien je een plek in een parlement (of op een burgemeestersstoel, zetel in een plaatselijk parlement, schoolraad, enz.) niet. Hier moet je voor jezelf opkomen, niet jarenlang trouwe dienst verlenen aan een partij in de hoop ooit op een verkiesbare plaats op een kandidatenlijst te komen.
Benno, in hoeveel gevallen, of liever, vanaf welk niveau verkiezingen, denk je dat iemand als hij serieus genomen wil worden als kandidaat fondsen moet gaan werven om een kans te maken.

En bij die fondsenwerving, met alleen lidmaatschapsgeld van partijleden redt je het toch niet, hoeveel concessies/beloftes je moet doen aan grote geldschieters?

De VS is toch het land waar het woord lobby is uitgevonden geloof ik? Of moet ik het anders zien, dat lobbyisten eigenlijk de rol van splinterpartijen in nederland vervullen? Voor een deel, ongetwijfeld i.m.h.o.

Ik denk dat in de VS belangen van bedrijven (olie, chemie, wapenindustrie) professioneler worden verdedigd dan hier het geval is. Vraag die dan bij mij opkomt is; wanneer het van lobby naar partijfinanciering/omkoping omslaat.

Hoe zien de amerikano's dat?
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

De scheidingslijn is heel dun wat dat betreft, als voorbeeld het schandaal rond Jack Abramoff:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Abramoff
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer