Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
90 dagen usa en uitgeschreven in nl
Re: 90 dagen usa en uitgeschreven in nl
@rombrom, ik sluit me volledig aan bij de laatste 3 zinnen van de bovenstaande post van USInsider. Hetgeen je eerder zei klopt niet.
Het komt hierop neer. Een spouse is een huwelijkspartner, dus iemand die al getrouwd is. Dat kan jij alleen zijn als jullie in de VS trouwen. Maar als jullie in de VS trouwen dan had jij overduidelijk een immigration intent en dus heb je dan misbruik gemaakt van de esta. Tevens zal je toch echt af moeten wachten tot jullie visumaanvraag voor de K3 in behandeling is genomen aleer je weer af kan reizen naar de VS. Doe je dat niet dan kan immigrations in hun systeem niet zien dat je een visumaanvraag hebt gedaan en zullen ze vallen over de 90 dagen VS, 2 weken NL en direct weer naar de VS. Dat betekent vragen waarop je geen antwoord kan geven die jou toegang tot de VS zullen verlenen.
Als je echt permanent naar de VS wil stop dan met allerlei regeltjes bedenken die volgens jou van toepassing zijn en zoek per direct als allereerste actie morgen een goede immigration attorney die ervaring heeft met visa op basis van een huwelijk. Maar ga vooral niet zelf lopen klooien.
Zoals al gezegd, Amerikanen weten niets van immigratiewetgeving af. Net zo weinig als de gemiddelde NL-er afweet van NL immigratiewetgeving. Dus ga ook niet af op Amerikanen die zeggen dat het geen probleem is, of niet zo moeilijk is. Laten ze hun mening eens bij een immigratieadvocaat toetsen.
Het komt hierop neer. Een spouse is een huwelijkspartner, dus iemand die al getrouwd is. Dat kan jij alleen zijn als jullie in de VS trouwen. Maar als jullie in de VS trouwen dan had jij overduidelijk een immigration intent en dus heb je dan misbruik gemaakt van de esta. Tevens zal je toch echt af moeten wachten tot jullie visumaanvraag voor de K3 in behandeling is genomen aleer je weer af kan reizen naar de VS. Doe je dat niet dan kan immigrations in hun systeem niet zien dat je een visumaanvraag hebt gedaan en zullen ze vallen over de 90 dagen VS, 2 weken NL en direct weer naar de VS. Dat betekent vragen waarop je geen antwoord kan geven die jou toegang tot de VS zullen verlenen.
Als je echt permanent naar de VS wil stop dan met allerlei regeltjes bedenken die volgens jou van toepassing zijn en zoek per direct als allereerste actie morgen een goede immigration attorney die ervaring heeft met visa op basis van een huwelijk. Maar ga vooral niet zelf lopen klooien.
Zoals al gezegd, Amerikanen weten niets van immigratiewetgeving af. Net zo weinig als de gemiddelde NL-er afweet van NL immigratiewetgeving. Dus ga ook niet af op Amerikanen die zeggen dat het geen probleem is, of niet zo moeilijk is. Laten ze hun mening eens bij een immigratieadvocaat toetsen.
Laatst gewijzigd door Hockey op 10 nov 2014, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wil iedereen alvast bedanken voor de reacties en jullie tijd om mij wat meer opweg te helpen.
Het komt allemaal wel goed hoop ik
Maar ik vind het fijn dat jullie jullie kennis delen met iemand die die kennis niet bezit
En dat ik het wiel niet nogmaals hoef uit te vinden.
Maar usinsider
Als dat k3 en k4 verouderd is waarom is het er dan nog....
en weet jij waar ik wat meer kan lezen over dat ir-1cr?
Het komt allemaal wel goed hoop ik
Maar ik vind het fijn dat jullie jullie kennis delen met iemand die die kennis niet bezit
En dat ik het wiel niet nogmaals hoef uit te vinden.
Maar usinsider
Als dat k3 en k4 verouderd is waarom is het er dan nog....
en weet jij waar ik wat meer kan lezen over dat ir-1cr?
Omdat in theorie de optie K-3/K-4 nog bestaat.
Mochten verwerkingstijden om een of andere reden weer langer worden dan bestaat deze oplossing.
Immediate Resident (IR-1) is de weg om een groene kaart te krijgen via I-130 petitie en Consular Processing.
De procedure heet IR-1/CR omdat je in eerste instantie een tijdelijke Groene Kaart krijgt.
Net voor er twee jaar om zijn moeten je man en jij een petitie indienen om de permanente Groene Kaart te krijgen.
Op dit moment is bv. AAforummer Simon Says bezig met een IR-1/CR immigratie gebaseerd op zijn huwelijk.
Maar ik denk dat je eerste moet peilen hoe je vriend staat t.o. een 'echt' huwelijk.
Afhankelijk van de staat waarin hij woont heeft dat uiteraard consequenties.
Misschien wil hij een pre-nup doen.
DUS:
I-129F petitie indienen in de US, na goedkeuring K-1 visum aanvragen, in US binnen 90 dagen trouwen, I-485 status Adjustement aanvragen (in de US en daar blijven). Resultaat: een Groene Kaart.
OF
I-130 petitie indienen en na goedkeuring in Ned. Consular Processing doen voor IR-1/CR. Je gaat dan met stempel voor Groene Kaart naar de US.
Mochten verwerkingstijden om een of andere reden weer langer worden dan bestaat deze oplossing.
Immediate Resident (IR-1) is de weg om een groene kaart te krijgen via I-130 petitie en Consular Processing.
De procedure heet IR-1/CR omdat je in eerste instantie een tijdelijke Groene Kaart krijgt.
Net voor er twee jaar om zijn moeten je man en jij een petitie indienen om de permanente Groene Kaart te krijgen.
Op dit moment is bv. AAforummer Simon Says bezig met een IR-1/CR immigratie gebaseerd op zijn huwelijk.
Maar ik denk dat je eerste moet peilen hoe je vriend staat t.o. een 'echt' huwelijk.
Afhankelijk van de staat waarin hij woont heeft dat uiteraard consequenties.
Misschien wil hij een pre-nup doen.
DUS:
I-129F petitie indienen in de US, na goedkeuring K-1 visum aanvragen, in US binnen 90 dagen trouwen, I-485 status Adjustement aanvragen (in de US en daar blijven). Resultaat: een Groene Kaart.
OF
I-130 petitie indienen en na goedkeuring in Ned. Consular Processing doen voor IR-1/CR. Je gaat dan met stempel voor Groene Kaart naar de US.
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 nov 2014, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Simon_Says
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 14
Ik denk dat het hier al meermaals vermeld is, maar bij deze dus nog eens:
1. Je moet een ECHT huwelijk aangaan als je naar de US wil emigreren. Jullie samenlevingscontract telt daarvoor niet. Dat contract is WEL goed als "evidence of a bona fide relationship".
2. In principe mag je NIET naar de US afreizen met de intentie om met je vriend te trouwen, laat staan met de intentie om daar gewoon te blijven zonder meer. Dat is fraude. In tegenstelling tot wat je leest, is trouwen op een touristenvisum en dan daar willen blijven wettelijk NIET toegelaten. MAAR: Er is een richtlijn waarbij USCIS de MOGELIJKHEID heeft om te aanvaarden dat de tourist hals over kop verliefd is etc etc en dan na een paar weken TOCH in de US wil trouwen. Hiervoor wordt een minimum van 30d als aanneembaar genomen, de meeste advocaten spreken van 45d om veilig te spelen. Dan kan je je I-130 en I-485 formulieren gezamelijk indienen, en dus een AoS (Adjustment of Status) op je VWP aanvragen. Nogmaals, het is "at the discretion of USCIS" om te bepalen of ze jullie verhaal aannemelijk vinden. De mogelijkheid bestaat dus dat je gevraagd wordt om het land te verlaten tot jullie CR-1 verwerkt is.
3. K-1 duurde 6-9 maand, maar is nu uitgelopen tot +/- 8-12 maand (gemiddeld). Voor CR-1 was het 9-12 maand maar schieten te meesten nu over de 12 maand.
4. Moest je in de US AoS joint filing doen (dus I-130 en I-485 samen), kan je ginder NIET werken, en het land niet verlaten tot je aanvraag rond is. Tel toch snel 6 maand.
5. Als je aan de grens over 3 weken aan de kant gezet wordt, en teruggestuurd wordt, kan je je partner NIET meer zien tot je visum rond is, denk daar aan. Want je komt niet meer in aanmerking voor VWP, en B2 visum (tourist) ga je niet meer krijgen, aangezien ze weten dat je wil immigreren daar. Dus denk daar wel even aan.
1. Je moet een ECHT huwelijk aangaan als je naar de US wil emigreren. Jullie samenlevingscontract telt daarvoor niet. Dat contract is WEL goed als "evidence of a bona fide relationship".
2. In principe mag je NIET naar de US afreizen met de intentie om met je vriend te trouwen, laat staan met de intentie om daar gewoon te blijven zonder meer. Dat is fraude. In tegenstelling tot wat je leest, is trouwen op een touristenvisum en dan daar willen blijven wettelijk NIET toegelaten. MAAR: Er is een richtlijn waarbij USCIS de MOGELIJKHEID heeft om te aanvaarden dat de tourist hals over kop verliefd is etc etc en dan na een paar weken TOCH in de US wil trouwen. Hiervoor wordt een minimum van 30d als aanneembaar genomen, de meeste advocaten spreken van 45d om veilig te spelen. Dan kan je je I-130 en I-485 formulieren gezamelijk indienen, en dus een AoS (Adjustment of Status) op je VWP aanvragen. Nogmaals, het is "at the discretion of USCIS" om te bepalen of ze jullie verhaal aannemelijk vinden. De mogelijkheid bestaat dus dat je gevraagd wordt om het land te verlaten tot jullie CR-1 verwerkt is.
3. K-1 duurde 6-9 maand, maar is nu uitgelopen tot +/- 8-12 maand (gemiddeld). Voor CR-1 was het 9-12 maand maar schieten te meesten nu over de 12 maand.
4. Moest je in de US AoS joint filing doen (dus I-130 en I-485 samen), kan je ginder NIET werken, en het land niet verlaten tot je aanvraag rond is. Tel toch snel 6 maand.
5. Als je aan de grens over 3 weken aan de kant gezet wordt, en teruggestuurd wordt, kan je je partner NIET meer zien tot je visum rond is, denk daar aan. Want je komt niet meer in aanmerking voor VWP, en B2 visum (tourist) ga je niet meer krijgen, aangezien ze weten dat je wil immigreren daar. Dus denk daar wel even aan.
CR-1 Visum in aanvraag
http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 17&t=54459
-
Simon_Says
- Amerikafan
Bijkomend, heb je ALLE documenten die je nodig hebt voor je CR-1 aanvraag al bij mekaar? Het is een stevige lijst hoor. Want even terug naar NL om een aanvraag ervoor te doen zit er niet in, als je alles via de US wil gaan doen !
CR-1 Visum in aanvraag
TS en zijn partner zullen hun bestaande relatie + partnership + gezamenlijke bezittingen moeten aanvoeren als bewijs voor het 'bona fide' huwelijk.
Derhalve is op VWP/ESTA vertrekken, trouwen, en dan beweren dat 'ze elkaar opeens zijn tegengekomen enz.' is onmogelijk.
Tijdens een VWP/ESTA op het einde van het bezoek alsnog trouwen zg. spontaan, heeft ook behoorlijke risico's.
Zo te lezen praten we over twee volwassen personen waarvan een een baan heeft met redelijke verantwoordelijkheid - gebaseerd op het genoemde inkomen. Dus twee mensen die hun stappen doordacht nemen. Behalve wanneer het om een huwelijk gaat ?
Daar zal USCIS dus niet intuinen.
Derhalve is op VWP/ESTA vertrekken, trouwen, en dan beweren dat 'ze elkaar opeens zijn tegengekomen enz.' is onmogelijk.
Tijdens een VWP/ESTA op het einde van het bezoek alsnog trouwen zg. spontaan, heeft ook behoorlijke risico's.
Zo te lezen praten we over twee volwassen personen waarvan een een baan heeft met redelijke verantwoordelijkheid - gebaseerd op het genoemde inkomen. Dus twee mensen die hun stappen doordacht nemen. Behalve wanneer het om een huwelijk gaat ?
Daar zal USCIS dus niet intuinen.
-
Simon_Says
- Amerikafan
Bijkomend, even het dossier indienen en de week erna weer terug op het vliegtuig richting de US, zal niet "pakken". Je moet echt tonen dat je een tijd zonder mekaar kan. Immigration lawyers raden aan om 3 maand te wachten na NOA-1, en zelfs dan goed gestoffeerd van bewijsmateriaal af te reizen.
CR-1 Visum in aanvraag
Ik heb nu zoiets van ik ga 90 dagen naar de vs om het formulier met ze 2en in te vullen bij terugkomst in nl het formulier i130 op te sturen om vervolgens een i129f aanvraag erachter aan te gooien. Zodra dit loopt kan ik dan gewoon via waiver dus esta op vakantie naar de vs?
Of moet ik zoiezo dan alle copieen mee nemen zodat ik gewoon eerlijk kan laten zien dat alles netjes is ingediend?
en dat ik niets te verbergen heb?
Aan simon we hebben elkaar vanaf 1 juji al niet meer gezien
Hij zit daar al vanaf 1 feb en in mei ben ik 3 weken geweest
Of moet ik zoiezo dan alle copieen mee nemen zodat ik gewoon eerlijk kan laten zien dat alles netjes is ingediend?
Aan simon we hebben elkaar vanaf 1 juji al niet meer gezien
Hij zit daar al vanaf 1 feb en in mei ben ik 3 weken geweest
-
Simon_Says
- Amerikafan
Ik zou ZEKER NIET 90d gaan. Ga eerder een week of 6. 90d is altijd een alarmbel ! Denk eraan, nu geweigerd worden wegens 90d is voor lange tijd niets dan miserie !robrom schreef:Ik heb nu zoiets van ik ga 90 dagen naar de vs om het formulier met ze 2en in te vullen bij terugkomst in nl het formulier i130 op te sturen om vervolgens een i129f aanvraag erachter aan te gooien. Zodra dit loopt kan ik dan gewoon via waiver dus esta op vakantie naar de vs?
Stuur sowieso onmiddelijk na de trouw alles op (als je tenminste alles bij hebt), het duurt zo al lang genoeg. De I-129F heeft eigenlijk geen zin, de bottleneck zit momenteel bij NVC, niet bij USCIS.
Het KAN dat je gewoon via ESTA / VWP binnen mag daarna, en ja, neem een copy van alles mee. En niet "zodra dit loopt, maar wacht ook sowieso een maand of 3 na terugkomst om terug af te reizen, en hou het ook op max een week of 6.
CR-1 Visum in aanvraag
- RiverCola
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Hmm, het lijkt er niet op dat Robrom iets leert van alle adviezen van de mensen die uitvoerig gereageerd hebben....
-
Bennogr
- Amerika-expert
En vergeet niet om tijdens je bezoek te trouwen in een staat waar dat mag (en dat worden er gelukkig steeds meer). Of trouw in Nederland, dat geldt ook.
Want: geen trouwbewijs, geen groene kaart (maar dat weet je nu zo langzamerhand wel!)
Want: geen trouwbewijs, geen groene kaart (maar dat weet je nu zo langzamerhand wel!)
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Nee begrijpelijk
Maar ik heb geen verstand van al die formulieren en die zullen we toch gezamelijk in moeten vullen dus zodra ik daar ben gaan we formulieren in vullen ik ga weer terug naar nederland en dan is het gewoon afwachten neem ik aan mits ik een aanvraag doe om het proces daar af te wachten.
Ik zit alleen dan nog met het trouwen.....
Het om zetten van een geregistreerd partnerschap kunnen we hier in nl direct doen. Alleen is het dan de vraag tellen de jaren die we als geregistreerd partnerschap bij elkaar zijn geweest mee als common law marriage want ik neem aan als hij hier is en we gooien het hier om dat ze ook vragen gaan stellen. In de trant van hee 2 weken geleden getrouwd in nl en nu al meteen een aanvraag in america...
ik kan ook naar south carolina daar mogen homo stellen zinds kort ook trouwen maar hoe werkt dit dan, want ik het op mijn paspoort pv staan (partner van)
Dus in mijn geval
pietje puk,
pv petteflat
Dus dat trouwen in de vs snap ik volgens mij nog niet helemaal
Of wat raden jullie aan trouwen over een week of 7 en dan hopen dat al het papierwerk op tijd gaat, of nu al het papier werk regelen tijdens mijn vakantie dan voor ik weg ga op sturen terug naar nl en netjes afwachten en onder tussen op vakantie in de vs voor zoals simon zegt 6 weken max...?
Maar ik heb geen verstand van al die formulieren en die zullen we toch gezamelijk in moeten vullen dus zodra ik daar ben gaan we formulieren in vullen ik ga weer terug naar nederland en dan is het gewoon afwachten neem ik aan mits ik een aanvraag doe om het proces daar af te wachten.
Ik zit alleen dan nog met het trouwen.....
Het om zetten van een geregistreerd partnerschap kunnen we hier in nl direct doen. Alleen is het dan de vraag tellen de jaren die we als geregistreerd partnerschap bij elkaar zijn geweest mee als common law marriage want ik neem aan als hij hier is en we gooien het hier om dat ze ook vragen gaan stellen. In de trant van hee 2 weken geleden getrouwd in nl en nu al meteen een aanvraag in america...
ik kan ook naar south carolina daar mogen homo stellen zinds kort ook trouwen maar hoe werkt dit dan, want ik het op mijn paspoort pv staan (partner van)
Dus in mijn geval
pietje puk,
pv petteflat
Dus dat trouwen in de vs snap ik volgens mij nog niet helemaal
Of wat raden jullie aan trouwen over een week of 7 en dan hopen dat al het papierwerk op tijd gaat, of nu al het papier werk regelen tijdens mijn vakantie dan voor ik weg ga op sturen terug naar nl en netjes afwachten en onder tussen op vakantie in de vs voor zoals simon zegt 6 weken max...?
Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat het omzetten van een geregistreerd partnership ook nog problemen kan veroorzaken omdat je dan geen "marriage certificate" hebt. Ik meen me te herinneren dat een ander forumlid daar ook moeilijkheden mee had.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Trouwen in de VS is in mijn ervaring niet echt moeilijk, moet je partner uit kunnen vinden, even het stadhuis of de 'secretary of state' van de staat bellen/webzoeken (het is bij mij alweer 32 jaar geleden, dus ik weet alle papiertjes niet meer).
Eventueel even overwippen naar Las Vegas, kun je door Elvis getrouwd worden! (en het is gewoon een geldig (holebi) huwelijk, voor zover ik weet, maar dat moet te vinden zijn op de website voor toeristeninformatie of van 1 van die "plechtigheidszaaltjes").
Eventueel even overwippen naar Las Vegas, kun je door Elvis getrouwd worden! (en het is gewoon een geldig (holebi) huwelijk, voor zover ik weet, maar dat moet te vinden zijn op de website voor toeristeninformatie of van 1 van die "plechtigheidszaaltjes").
Hoi. Partner from Robrom hier. Mijn Nederlands is niet zo goed, so I will continue this in English.
I am contacting an immigration lawyer soon for some advice. It looks like there are three possibilities here:
1) The Registered Partnership is recognized in the Netherlands and USCIS typically recognizes these things if the country it originated from does as well (not always, I know)
2) They also recognize "common law marriage", where there is no actual marriage, but two people live as married. We have owned a house, shared bank accounts and lived together for years, so this might also count
3) We have to get "Married". If so, I'll apply for the visa to get married in the USA and go further from there.
I'll update here after speaking with the lawyer. Thanks for the help everyone!
I am contacting an immigration lawyer soon for some advice. It looks like there are three possibilities here:
1) The Registered Partnership is recognized in the Netherlands and USCIS typically recognizes these things if the country it originated from does as well (not always, I know)
2) They also recognize "common law marriage", where there is no actual marriage, but two people live as married. We have owned a house, shared bank accounts and lived together for years, so this might also count
3) We have to get "Married". If so, I'll apply for the visa to get married in the USA and go further from there.
I'll update here after speaking with the lawyer. Thanks for the help everyone!
Ik had me dus inderdaad vergist (ja ja, nu klokken en klepels bij mij!), hier is de ervaring van een stel dat een geregistreerd partnership heeft omgezet in een huwelijk en de omzettingsakte is wel geaccepteerd als bewijs van het huwelijk: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 19#p807648.
Ik was in de war met een zgn. "flitsscheiding" die niet geaccepteerd werd, maar dat is hier niet aan de orde.
Ik was in de war met een zgn. "flitsscheiding" die niet geaccepteerd werd, maar dat is hier niet aan de orde.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
That could work!Bennogr schreef: Eventueel even overwippen naar Las Vegas, kun je door Elvis getrouwd worden!
@Robrom, wanna get married by Elvis?
-
Bennogr
- Amerika-expert
Voor zover ik weet is 'common law marriage' alleen voor mensen die al wettig in de VS zijn. Bij immigratie moet je gewoon de geldende regeltjes volgen, hoezeer je het er eventueel ook mee oneens bent.
En de eeuwige vraag natuurlijk: wat is nou precies het verschil tussen een partnerschapscontract en een huwelijk? Een huwelijk is toch ook gewoon een contract?
En de eeuwige vraag natuurlijk: wat is nou precies het verschil tussen een partnerschapscontract en een huwelijk? Een huwelijk is toch ook gewoon een contract?
Dit is inderdaad waar zie hier wat het landelijke taken in denhaag melde...Dutchess schreef:Ik kan me vergissen, maar ik dacht dat het omzetten van een geregistreerd partnership ook nog problemen kan veroorzaken omdat je dan geen "marriage certificate" hebt. Ik meen me te herinneren dat een ander forumlid daar ook moeilijkheden mee had.
beste mevr .....
Het is voor mij en mijn partner
Dus als ik het goed begrijp kunnen we beter hier in nederland trouwen in plaats van het geregistreerde partnerschap om te laten zetten?
Een geregistreerd partnerschap wordt niet erkend in de usa maar marriage wel dus vandaar mijn vraag.
Als de partnerschap omgezet wordt krijg ik of kan ik aanvragen een bewijs dat we getrouwd zijn en dat is dan toch neem ik aan gewoon geldig in de usa?...
Beste heer robrom
Dank voor uw mail.
Van een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, zult u geen huwelijksakte kunnen krijgen, maar een akte van omzetting van een partnerschap in een huwelijk.
Ik zou u daarom adviseren om het partnerschap in de gemeente Hilversum te beëindigen/ontbinden (een bestaand huwelijk / partnerschap is namelijk een huwelijksbeletsel) en een huwelijk aan te gaan. In het buitenland of in Nederland.
Indien u in Nederland wenst te trouwen dient u via de afdeling Landelijke Taken, de afdeling met wie u nu correspondeert, in ondertrouw te gaan. Na de ondertrouw kunt u in de gemeente naar keuze huwen.
Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Mw.......
Laatst gewijzigd door robrom op 10 nov 2014, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
@robrom, haal a.u.b. de naam van de ambtenaar weg, zij hebben ook recht op privacy.
En tip twee, NL weet niet wat de wetten in de VS zijn. Ga niet vragen in NL hoe het moet, vraag het in de VS. Hebben jullie al met een immigratieadvocaat contact opgenomen?
En tip twee, NL weet niet wat de wetten in de VS zijn. Ga niet vragen in NL hoe het moet, vraag het in de VS. Hebben jullie al met een immigratieadvocaat contact opgenomen?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 1378 Weergaves
-
Laatste bericht door judylou
-
- 8 Reacties