Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Dubbele nationaliteit mogelijk voor Belgen (juni 2007)
ho Petra, ik dacht dat het zo was dat de Nederlandse overheid de "eed" naar de andere nationaliteit niet "erkende" waardoor je gewoon Nederlands staatsburger blijft!
Graag nadere uitleg, ik ben volledig van plan "dubbele" nationaliteit te krijgen.
Richard
Graag nadere uitleg, ik ben volledig van plan "dubbele" nationaliteit te krijgen.
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Richard, jij kunt een dubbele nationaliteit hebben, omdat je de nationaliteit wilt aannemen van het land van je vrouw. Maar zou je niet getrouwd zijn met een Amerikaanse of als je een andere nationaliteit aan zou nemen, dan de Amerikaanse, dan zou je je Nederlanderschap kwijt raken.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Bennogr
- Amerika-expert
Ik hoop dat Belgie binnen afzienbare tijd een nieuwe wet aanneemt die een eventuele dubbele nationaliteitsregeling duidelijk maakt.
Nationaliteit is iets waar je niet mee moet dollen, of moet vertrouwen op creatieve uitleggingen van een wet, het is daarvoor TE belangrijk.
Overigens: als je in de VS je Nederlandse paspoort wilt verlengen bij een consulaat of bij de ambassade (of, zolang dat nog mag bij een honorair consul), dan moet je aan kunnen tonen dat je rechtmatig in de VS bent. Met andere woorden, een I-94, een visum of een groene kaart.
Als je Amerikaan wordt, nemen ze je groene kaart in (vlak voor de ceremonie, je krijgt je officiele burgerschapscertificaat pas aan het einde van de ceremonie). Je kunt die dan niet meer laten zien en je wordt dan gedwonen te bekennen dat je Amerikaan bent geworden en ze zullen dan verlenging van je Nederlandse paspoort weigeren.
Als je onder de dubbele nationaliteitsregeling valt (echtgeno(o)t(e) is Amerikaan(se)) dan moet je een aantal stappen ondernemen om dat te bewijzen voordat je een nieuw Nederlands paspoort krijgt.
Nationaliteit is iets waar je niet mee moet dollen, of moet vertrouwen op creatieve uitleggingen van een wet, het is daarvoor TE belangrijk.
Overigens: als je in de VS je Nederlandse paspoort wilt verlengen bij een consulaat of bij de ambassade (of, zolang dat nog mag bij een honorair consul), dan moet je aan kunnen tonen dat je rechtmatig in de VS bent. Met andere woorden, een I-94, een visum of een groene kaart.
Als je Amerikaan wordt, nemen ze je groene kaart in (vlak voor de ceremonie, je krijgt je officiele burgerschapscertificaat pas aan het einde van de ceremonie). Je kunt die dan niet meer laten zien en je wordt dan gedwonen te bekennen dat je Amerikaan bent geworden en ze zullen dan verlenging van je Nederlandse paspoort weigeren.
Als je onder de dubbele nationaliteitsregeling valt (echtgeno(o)t(e) is Amerikaan(se)) dan moet je een aantal stappen ondernemen om dat te bewijzen voordat je een nieuw Nederlands paspoort krijgt.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Er is een tendens dat de 'echte' emigratielanden dubbele nationaliteit steeds vaker gaan toestaan. Bv. Mexico paste de wet aan een aantal jaar geleden en India onlangs ook. Beide landen hebben geleverd en leveren nog steeds grote aantallen immigranten. Die gaan op een gegeven moment voor citizenship en hebben dan stem en kunnen de US politiek op diverse niveaus positief - althans voor land van herkomst - beinvloeden.
Maar goed Ned. zal de regeling wel zo krap mogelijk houden - en waarom eigenlijk. Het enige effect is dat het leven van hun onderdanen in den vreemde wat lastiger/beperkter is dan nodig is.
Vraag ik me alleen af of een EU-land - zoals Belgie dus - eea. op eigen houtje kan regelen, aangezien mijn paspoort toch eerst EU zegt en dan pas koninkrijk der Ned. Alhoewel, er is geen Eur. grondwet (nog ?). Weet iemand of er in de voorgestelde grondwet iets staat over de mogelijkheid burger van de EU en van een ander land - bv. de US - tegelijk te zijn ?
Maar goed Ned. zal de regeling wel zo krap mogelijk houden - en waarom eigenlijk. Het enige effect is dat het leven van hun onderdanen in den vreemde wat lastiger/beperkter is dan nodig is.
Vraag ik me alleen af of een EU-land - zoals Belgie dus - eea. op eigen houtje kan regelen, aangezien mijn paspoort toch eerst EU zegt en dan pas koninkrijk der Ned. Alhoewel, er is geen Eur. grondwet (nog ?). Weet iemand of er in de voorgestelde grondwet iets staat over de mogelijkheid burger van de EU en van een ander land - bv. de US - tegelijk te zijn ?
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Welke stappen zijn dat Benno? Mijn vrouw overweegt het staatsburgerschap hier aan te vragen.Bennogr schreef:
-
UsaDutch
- Amerikafan
- Contacteer:
En dat gaat niet zonder slag of stoot. Mocht je daarover meer willen weten lees dan hier verder;Bennogr schreef:Als je onder de dubbele nationaliteitsregeling valt (echtgeno(o)t(e) is Amerikaan(se)) dan moet je een aantal stappen ondernemen om dat te bewijzen voordat je een nieuw Nederlands paspoort krijgt.
http://usadutch.com/forum/viewtopic.php?t=1011
Waar wij het over hebben is de verlenging van een Nederlands paspoort door de Nederlandse helft van een NL/US echtpaar. Dus niet als je Amerikaanse wederhelft Nederlande(r)(se) wil worden. Tenminste ik neem aan dat je dit laatste bedoelde Loek.Loek schreef:Welke stappen zijn dat Benno? Mijn vrouw overweegt het staatsburgerschap hier aan te vragen.
Laatst gewijzigd door UsaDutch op 03 dec 2006, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Nee, Loeks vrouw is Nederlandse, maar nu Loek de Amerikaanse nationaliteit heeft, kan zij, omdat zij met een Amerikaan getrouwd is, de dubbele nationaliteit verkrijgen. Zij is dus de Nederlandse helft van een NL/US echtpaar in dit geval (al was het voorheen een NL/NL echtpaar, ik heb in mijn vriendenkring nog zo'n "geval", waarbij de vrouw Amerikaans werd en de man nu het Amerikaanse burgerschap aan het aanvragen is).UsaDutch schreef:Waar wij het over hebben is de verlenging van een Nederlands paspoort door de Nederlandse helft van een NL/US echtpaar. Dus niet als je Amerikaanse wederhelft Nederlande(r)(se) wil worden. Tenminste ik neem aan dat je dit laatste bedoelde Loek.
-
UsaDutch
- Amerikafan
- Contacteer:
Bedankt Petra, dat wist ik niet, dan is het nu duidelijk.Petra/VS schreef:Nee, Loeks vrouw is Nederlandse, maar nu Loek de Amerikaanse nationaliteit heeft, kan zij, omdat zij met een Amerikaan getrouwd is, de dubbele nationaliteit verkrijgen.
Nadat zij de Amerikaanse nationaliteit heeft en als ze haar Nederlandse paspoort wil verlengen moet ze dat volgens de procedure doen die op ons forum staat beschreven.
http://usadutch.com/forum/viewtopic.php?t=1011
**Klaas** http://dutcheagle.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- Felipe9255
- Amerikafan
- Contacteer:
Wacht even, begrijp ik nu goed dat je het als volgt kunt aanpakken:
mijn man (nu NL) wordt USer. Ik kan dan dubbele nationaliteit aanvragen, want getrouwd met een USer. Daarop kan mijn man zijn Ned.schap terugkrijgen aangezien hij met een (halve) Ned. is getrouwd ?
Is deze konstruktie inderdaad mogelijk ???!!!
mijn man (nu NL) wordt USer. Ik kan dan dubbele nationaliteit aanvragen, want getrouwd met een USer. Daarop kan mijn man zijn Ned.schap terugkrijgen aangezien hij met een (halve) Ned. is getrouwd ?
Is deze konstruktie inderdaad mogelijk ???!!!
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hoe ik het heb begrepen, is, dat jij idan nderdaad de dubbele nationaliteit kunt hebben, want jij bent dan met een Amerikaan getrouwd. Je man kan echter de NL nationaliteit niet terugvragen, omdat hij ten tijde van het verlies van zijn nationaliteit niet met een Amerikaanse was getrouwd.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Als ik alles goed heb begrepen (maar wie ben ik?) raak je inderdaad je Nederlanderschap kwijt als je Amerikaan wordt zonder met een Amerikaans staatsburger getrouwd te zijn.
Maar, als voormalig Nederlander kun je als je terug wilt naar Nederland, makkelijker de Nederlandse nationaliteit terug krijgen. De voorwaarden zijn namelijk, dat je de taal goed moet kunnen spreken en iets weten van de de staatsinrichting. Je krijgt daarnaast nog een extra krediet als je meer dan je helft van je scholing in Nederland hebt gedaan.
Je hoeft in dat geval niet, of nauwelijks te wachten en je mag snel de koningin verzoeken om je Nederlanderschap terug te mogen krijgen.
MAAR: dat moet dan wel in Nederland gebeuren. Je moet dan een tijdje terug.
Amerika kan al die andere nationaliteiten niet zoveel schelen, dit is dus een achterdeurtje om toch weer dubbele staatsburger te worden. Maar wel een heel klein, moeilijk te openen deurtje.
Maar, als voormalig Nederlander kun je als je terug wilt naar Nederland, makkelijker de Nederlandse nationaliteit terug krijgen. De voorwaarden zijn namelijk, dat je de taal goed moet kunnen spreken en iets weten van de de staatsinrichting. Je krijgt daarnaast nog een extra krediet als je meer dan je helft van je scholing in Nederland hebt gedaan.
Je hoeft in dat geval niet, of nauwelijks te wachten en je mag snel de koningin verzoeken om je Nederlanderschap terug te mogen krijgen.
MAAR: dat moet dan wel in Nederland gebeuren. Je moet dan een tijdje terug.
Amerika kan al die andere nationaliteiten niet zoveel schelen, dit is dus een achterdeurtje om toch weer dubbele staatsburger te worden. Maar wel een heel klein, moeilijk te openen deurtje.
Petra, je slaat de spijker weer op de kop. Het was ook te makkelijk.
Benno, ik ben er altijd van uit gegaan dat man en ik beiden moesten kiezen. Nu zie ik de mogelijkheid dat mijn man USer wordt en ik daarop voor dubbele nationaliteit in aanmerking kan komen.
Inderdaad het ziet eruit als de achterdeur - maar ja als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
Benno, ik ben er altijd van uit gegaan dat man en ik beiden moesten kiezen. Nu zie ik de mogelijkheid dat mijn man USer wordt en ik daarop voor dubbele nationaliteit in aanmerking kan komen.
Inderdaad het ziet eruit als de achterdeur - maar ja als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.
- Felipe9255
- Amerikafan
- Contacteer:
Helaas - ik ben er niet de auteur van, heb het van horen zeggen.
Maar 't is een goeie he. (En inderdaad zo toepasselijk als het over wonen/werken in de US gaat.)
Vraag voor wie het weet: als je US staatsburger wordt, wat gebeurt er dan met je AOW rechten in Ned. ? Raak je die volkomen kwijt of houd je de gedeeltelijke rechten die je hebt opgebouwd in de periode dat je in Ned. woonde-werkte. Wie oh wie ?
Maar 't is een goeie he. (En inderdaad zo toepasselijk als het over wonen/werken in de US gaat.)
Vraag voor wie het weet: als je US staatsburger wordt, wat gebeurt er dan met je AOW rechten in Ned. ? Raak je die volkomen kwijt of houd je de gedeeltelijke rechten die je hebt opgebouwd in de periode dat je in Ned. woonde-werkte. Wie oh wie ?
- Felipe9255
- Amerikafan
- Contacteer:
-
Dan
- Amerikakenner
Je houdt dat gedeelte wat je opgebouwd hebt...gelukkig.oortjes schreef:Helaas - ik ben er niet de auteur van, heb het van horen zeggen.
Zelft mijn vrouw, Amerikaanse, die bijna 3 jaar in NL heeft gewoond en belasting heeft betaald heeft dus recht op 3x2=6% AOW
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Omgekeerd is het overigens hetzelfde. Mijn moeder, wonend in Nederland, ooit met groene kaart, nu niet meer, krijgt iedere maand Social Security uitgekeerd over de tijd, dat ze gewerkt heeft. De cheque wordt gewoon naar Nederland gestuurd. Zij is nooit Amerikaanse geweest.
-
Bennogr
- Amerika-expert
Nederland is zelf guller: voor elk jaar na je 15e dat je in Nederland hebt gewoond (NIET alleen gewerkt, kinderarbeid is nog steeds verboden!) krijg je 2 procent van de AOW die gelt als je 65 bent (gebaseerd op: 65 - 15 = 50 x 2% = 100%).
Ik ben op m'n 29e (of 30e, ik moet dat nog eens precies uitzoeken) uit Nederland uitgeschreven. Ik krijg dus 2 x 14 (of 15)% = 28 (of 30)% als ik 65 ben.
Plus natuurlijk de Amerikaanse social security waar ik voor betaald heb.
En vergeet niet: als je 6 kwartalen social security hebt betaald in de VS en je hebt social security nodig (als je invalide wordt, bijvoorbeeld, moge de Goden dat verhoeden!) dan tellen je Nederlandse jaren mee en kun je een social security uitkering krijgen ondanks dat je niet de in de VS vereist 10 jaar social security hebt volgemaakt.
Aardig land, Nederland.
Ik ben op m'n 29e (of 30e, ik moet dat nog eens precies uitzoeken) uit Nederland uitgeschreven. Ik krijg dus 2 x 14 (of 15)% = 28 (of 30)% als ik 65 ben.
Plus natuurlijk de Amerikaanse social security waar ik voor betaald heb.
En vergeet niet: als je 6 kwartalen social security hebt betaald in de VS en je hebt social security nodig (als je invalide wordt, bijvoorbeeld, moge de Goden dat verhoeden!) dan tellen je Nederlandse jaren mee en kun je een social security uitkering krijgen ondanks dat je niet de in de VS vereist 10 jaar social security hebt volgemaakt.
Aardig land, Nederland.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht