Ik ben weliswaar nieuw op het forum, maar zeker geen onbekende. Ik heb al vele uurtjes door de verhalen gescrold en ben hierdoor nog meer enthousiaster geworden.
Ondanks alle heldere verhalen, website links en informatieverschaffing, zit ik toch nog met een brandende vraag.
Alhoewel het wellicht lastig zijn om een concreet antwoord te vinden, sta ik open voor alle suggesties en tips.
Ik wil even kort mijn situatie uitleggen.
Ik ben 26 jaar en studeer dit jaar (hopelijk) af. Ik ben er vrijwel zeker van dat alles voorspoedig zal lopen. Ik zal dan mijn Bachelor Maatschappelijk Werk en Dienstverlening behalen.
Ik twijfel nu over twee opties:
1. Momenteel ben ik nog twijfelende om een master opleiding in California te volgen. Dit omdat ik me bewust ben van de hoge kosten, maar ook omdat ik de juiste opleiding nog niet heb gevonden.
Overigens ben ik dit pas van plan ná een tussenjaar, waarin ik dus zou kunnen sparen en genoeg tijd heb om beurzen aan te schrijven. Ik ben op de hoogte van de verschillende eisen (TOEFL test GPA cijfer), maar
ik ben hier veel over in gesprek met mijn studie begeleider en ik kom op die vlakken zeker in aanmerking (dit zonder enige eigendunk). Ik heb alle verschillende soorten visa doorgenomen en kwam er al snel achter
dat het heel lastig is om als exchange studente samen met je vriend (voor een jaar) daar heen te vertrekken. Op een H (?) visum mag mijn vriend niet werken of zou hij als toerist na 90 dagen weer terug moeten.
Verklaar me voor gek, maar we willen niet meer zonder elkaar.
Optie 1 is dus lastig, vandaar optie 2.
2. Samen met mijn vriend (23 jaar) willen wij dit jaar meedoen met de DV lottery. Ons spaargeld zal niet de (ongeveer) richtlijn van $10.000,- halen. In ieder geval niet binnen de uitslag van de lotterij (voorjaar 2015).
Ik heb wel enige werkervaring in de sociale hulpverlening (stage, invalkracht) en erg veel ervaring in de horeca, maar dit lijkt me niet relevant. Mijn vriend heeft verschillende diploma's als horeca-ondernemer, kok en Fitnessinstructeur.
Mocht een van ons winnen (ik ben geboren in Tsjechie dus zal daar meeloten, mijn vriend gewoon hier in Nederland), dan zouden we graag willen trouwen. Wij zijn al 3,5 jaar bijelkaar en willen graag onze toekomst voort zetten. Hopelijk zal het huwelijk dan niet als 'opvallend' gezien worden. Wij kunnen aantonen dat wij in ieder geval al 2 jaar samenwonen.
Dan nu de vraag: Stel je voor dat we 'winnen' en uitgenodigd worden voor een gesprek bij het consulaat.. Zal ik als studente, met nog net geen diploma en niet erg veel relevante werkervaring, weinig spaargeld dan wel een juiste kandidate zijn en in aanmerking komen? Ik zou bijvoorbeeld wel een spaarplan willen opstellen, waarin ik maandelijks een bedrag opzij zet en dan uiteindelijk toch tot dat bedrag zou kunnen komen. Dit om een 'goodwill' (weet zo even niet de juiste term) te tonen.
Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.
Bedankt voor het lezen.
Groetjes Julie.