Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Samenvatting Credit history

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
jiejie
Amerika-expert

Re: Samenvatting Credit history

Bericht door jiejie »

Dento schreef:Dit gaat echter dan puur en alleen om het vaststellen van een subsidie-recht
Dat zou ik denken, dit wordt ook in Nederland zo gehanteerd bij bepaalde zaken, maar dat maakt het nog geen wet, dat echt zegt dat het zo moet.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Nergens online vind ik wetten van staten, die over het delen van een slaapkamer van kinderen van verschillende sexes gaat. Ook het onder de twaalf alleen laten is geen wet. Ik heb daar een tijd geleden naar gezocht en niet gevonden. Bij herhaaldelijk voorkomen van zulk soort dingen wordt, net als in Nederland, de officiele instantie ingeschakeld en het betreffende gezin onderzocht. Zo anders is het hier allemaal niet. Soms geldt het gezegde wel: "The more we are different, the more we are the same". Amerikanen zijn zomaar gewoon mensen. Eigenlijk "kan" hier vaak meer, dan wat ik lees er in Nederland "kan".
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
bentlebee
Amerika-ontdekker

Bericht door bentlebee »

Ik heb het nooit opgezocht maar gehoord van een politie agent die in onze community woonde.(Fl.) Ook op tv heb ik gehoord dat ouders opgepakt waren omdat ze kinderen onder de 12 alleen hadden gelaten en dat heet "neglect" en het kan hele vervelende gevolgen hebben als je gepakt wordt wat meestal niet snel gebeurd, alleen als er een ongeluk plaats vindt. Byv. brand breekt uit of een kind valt en breekt iets en er was op dat moment geen persoon aanwezig die ouder dan 12 is, dan heb je een gigantisch probleem. Zeker als je ook nog hier bent met een GC of visum, dan kan je zelfs het land worden uitgezet aangezien het een felony of misdemenor is en dat heeft meer gevolgen voor een GC en visa holder dan een citizen...
Bovendien wil je geen risico nemen dat iemand in je omgeving je aangeeft....en aangezien ik hier bij 2 HOA committees zit, hoor en zie ik vaak dat buren elkaar aangeven voor overtredingen, aangezien ze zelf een brief hebben gehad...natuurlijk heeft een HOA niets te maken met kinderen onder de 12, behalve als die de boel vernielen wat zeer zeker gebeurd en sommige zijn inderdaad alleen thuis zonder ouders en dat wordt doorgegeven door de property management company.....maar ja dit heeft verder weinig te maken met credit history dus ik zal er verder niet op ingaan.

Iedere bank heeft zijn eigen voorwaarden en de een is makkelijker dan de ander met hypotheken voor buitenlanders of mensen met geen of een korte credit history, dus shop around. Ik ben het eens met iemand die eerder al schreef dat als je bij een bank binnen loopt voor een hypotheek of lening het antwoord heel anders kan zijn dan als je hem werkelijk aanvraagd. En zelfs als je hem aanvraagt kan het nog gebeuren dat voordat je een closing hebt je toch nog geweigerd wordt aangezien vaak de dag van de closing of 24 uur van te voren je credit score nog eens wordt gecheckt en heb je dan een betaling gemist of een andere aankoop gedaan zoals meubels op afbetaling of een auto dan kan je score ineens totaal anders zijn en kan je mortgage interest rate ineens veel hoger zijn als je van te voren was verteld of de mortgage wordt gewijzigd. Ik heb al zoveel dingen hier gezien waar je soms raar van staat te kijken, maar dat maakt het ook wel weer leuk om het opgelost te krijgen en lukt dat dan geeft dat een goed gevoel. :)
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

bentlebee schreef:Ik heb het nooit opgezocht maar gehoord van een politie agent die in onze community woonde.(Fl.) Ook op tv heb ik gehoord dat ouders opgepakt waren omdat ze kinderen onder de 12 alleen hadden gelaten en dat heet "neglect" en het kan hele vervelende gevolgen hebben als je gepakt wordt wat meestal niet snel gebeurd, alleen als er een ongeluk plaats vindt. Byv. brand breekt uit of een kind valt en breekt iets en er was op dat moment geen persoon aanwezig die ouder dan 12 is, dan heb je een gigantisch probleem.
Nou noem je wel iets op ook zeg. Dit is in Nederland precies hetzelfde, als jij je kind van 5, of zo, alleen laat en er breekt brand uit, dan ben je daar ook nalatig. Wilt niet zeggen dat je je kinderen niet even 5 minuten alleen kunt laten, zoals je eerst schreef in je eerdere post. Je wordt niet zomaar, om niets, nalatig bevonden.
bentlebee schreef:Bovendien wil je geen risico nemen dat iemand in je omgeving je aangeeft....en aangezien ik hier bij 2 HOA committees zit, hoor en zie ik vaak dat buren elkaar aangeven voor overtredingen, aangezien ze zelf een brief hebben gehad...natuurlijk heeft een HOA niets te maken met kinderen onder de 12, behalve als die de boel vernielen wat zeer zeker gebeurd en sommige zijn inderdaad alleen thuis zonder ouders en dat wordt doorgegeven door de property management company.....maar ja dit heeft verder weinig te maken met credit history dus ik zal er verder niet op ingaan.
Ik geloof best dat het voorkomt, maar als ik in zo'n buurt zou wonen, dan zou ik toch maar wat graag verhuizen.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Een oud topic, maar ik denk toch dat ik nog wel wat nuttige informatie kan verstrekken mbt het opbouwen van een goede credit historie.

Ten eerste: als je ook maar overweegt te emigreren, vraag dan een American Express credit kaart aan (in Nederland). Dit is het enige creditkaartbedrijf dat als 1 bedrijf werkt over de hele wereld, en dus je kaartgegevens uit nederland kan gebruiken voor een aanvraag van de kaart in de USA. Visa en Mastercard hebben dit niet.
Voorwaarde: je account in Nederland moet minstens 1 jaar oud zijn. Vandaar dus: gelijk aanvragen hier!

Gelijk na aankomst in de USA (mits je een woonadres hebt), kun je een bank account openen. Dit kan bij zo'n beetje alle banken, dus kies naar je eigen persoonlijke voorkeur. Wel een aanrader: probeer het bij een Credit Union (CU). Dit zijn instellingen zonder winstoogmerk, en die kunnen je vaak helpen bij bijvoorbeeld het krijgen van een car loan. Als je al een relatie hebt met die CU, zal dat ook makkelijker gaan.

Vanaf ongeveer 14 dagen na aankomst in de USA kun je een Social Security Number (SSN) aanvragen (afhankelijk van je immigratiestatus). Dit nummer heb je nodig om zo'n beetje elke vorm van credit aan te kunnen vragen, omdat alle financiële instellingen dit nummer gebruiken om je financiele gegevens te bekijken.

Zodra je je SSN hebt, en een vaste baan, kun je American Express bellen om te vragen je een kaart te verstrekken gebaseerd op je nederlandse historie. Belangrijk: de nederlandse kaart moet nog steeds actief zijn, of uiterlijk 3 maanden eerder geannuleerd. Aangezien zaken tegen kunnen zitten, zou ik de nederlandse amex pas opzeggen als je de amerikaanse amex hebt. Zie hier alle voorwaarden: http://www.americanexpress.com/global-c ... tates.html
Als je aan deze voorwaarden voldoet, zou je zonder problemen een Amex moeten kunnen krijgen, en vaak bevestigen ze dit binnen 1-2 minuten aan de telefoon. Je eerste creditline is een feit!

1 creditkaart is echter een beetje weinig om een goede historie op te bouwen. Volgende stap: vraag een Secured Credit Card aan.
Dit is een kaart waarbij je een bedrag in onderpand aan de bank geeft, en de bank geeft je vervolgens een credit card met een limiet van dat onderpand. De meeste credit unions geven Secured cards uit, en sommige waiven de annual fee voor de kaart als je ook een checking account bij ze hebt. Andere banken hebben ze ook, maar zorg dat de instelling naar alle 3 de credit bureaus rapporteert (anders bouw je geen history op).
Belangrijk: een prepaid card is GEEN secured credit card!

Met 2 kaarten begin je history op te bouwen, en daarmee een credit score. Die credit score is opgebouwd uit een aantal onderdelen, en het is belangrijk te weten hoe die invloed hebben op je score.

1.payment history. Dit is ongeveer 1/3 van je score. Belangrijkste: betaal AL je rekeningen OP TIJD! Zodra je een rekening te laat betaalt, keldert je credit score, zeker als je nog maar heel weinig historie hebt.

2.credit utilization. Dit is ook ongeveer 1/3 van je score. Utilization is het percentage van het beschikbare krediet dat je hebt. Dus als je een limiet hebt van $1000 en je hebt $100 gebruikt, dan is je utilization 10%. Het basisprincipe is: hoe lager hoe beter. Zorg er in ieder geval voor dat je niet boven de 50% komt, want dan begint de utilization je credit score echt negatief te beinvloeden.

Er moet wel activiteit zijn op de rekening, dus de kaart ongebruikt in de la leggen helpt je niet.
De card companies rapporteren je kaartgegevens 1x per maand aan de credit agencies (die je scores bepalen). Het is belangrijk dat op dat moment je utilization laag is. Dus je kunt prima $900 van je limiet gebruiken, maar zorg dat je het merendeel hiervan afbetaald VOOR de card company je maandelijkse statement genereert.
Als je 2 kaarten hebt pas je dit principe toe voor allebei de kaarten, en hoe lager de utilization, hoe beter.
Zodra de card company je statement heeft aangemaakt, kun je de resterende balans ook betalen, op die manier hoef je geen rente te betalen.

3. Average Age of Accounts. Een kleiner deel van je score maar zeker niet onbelangrijk. Zoals de letterlijke vertaling zegt: de gemiddelde looptijd van je accounts.
Hier komt nog een voordeel van je amex om de hoek kijken: amex rapporteert je volledige history naar de credit bureaus, dus ook de jaren dat je de kaart in nederland had! Dus als je (zoals ik had) een amex sinds 2005 hebt, en 1 nieuwe secured credit card, dan is je AAoA dus 8 jaar + 0 jaar / 2 = 4jaar, ondanks dat je in feite pas 1 maand in de USA bent!

4. Types of credit. Financiele instellingen willen zien dat je met verschillende vormen van credit om kunt gaan, dus ze willen verschillende vormen op je report zien. Denk hierbij aan credit cards als 1 vorm, en installment loans (zoals een car loon of hypotheek).
Als je een paar maanden in de USA bent, kun je vragen aan je bank om een kleine lening (bijv. $1000-$1500), die je dan in 13-18 maanden terugbetaalt (niet minder dan een jaar). Nadeel: je betaalt rente. Dit is een stap die niet absoluut noodzakelijk is, maar wel je creditscore veel zal helpen.
Je kunt ook proberen een car loan te krijgen. Credit unions zijn vaak wat gewilliger mee te werken aan het geven van een car loon, tegen vaak gunstige voorwaarden. Wat ze graag willen zien is dat je zelf een behoorlijk bedrag meebrengt: 20-30% van de aankoopprijs van de auto, en nog meer is beter. Houdt er rekening mee dat de auto die je wilt kopen vaak wel aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, bijvoorbeeld niet ouder dan 7 jaar, en niet meer dan 100,000 miles op de teller.

5. Number of Inquiries. Dit is het aantal aanvragen dat je doet voor credit. Als je de amex aanvraagt en de secured card, dan heb je in principe 2 inquiries (zogenaamde Hard Inquiries). Financiele instellingen willen niet al teveel inquiries in korte tijd zien, omdat dat betekent dat je desparate op zoek bent naar credit.
Let op: als je een car dealer toestemming geeft om te zien of je een lening kunt krijgen, kan hij die inquiry bij een heleboel instellingen tegelijk doen, en iedere inquiry telt als een Hard Inquiry (HI). De credit bureaus tellen al die HI's in principe als 1 HI, zolang ze maar binnen een periode van een week of 2 plaatsvinden, zij snappen immers ook dat je aan het 'shoppen' bent voor een goede lening.
Number of Inquiries vormt een klein deel van je credit score.

De score zelf is een getal tussen 300 en 850, in ieder geval voor de 3 belangrijkste credit bureaus. Er zijn ook kleinere, en tevens andere rekenmodellen die misschien andere scores gebruiken, maar al die scores worden in principe berekend aan de hand van alle records die de 3 grote bureaus bijhouden. Dus als je scores bij die 3 goed zijn, zit je overal goed.

Met 2 credit cards en een lening ben je goed onderweg om je history en creditscore op te bouwen. Er zijn verschillende gratis tools beschikbaar om je een indicatie te geven hoe je score zich ontwikkelt, zoals creditkarma.com en creditsesame.com. Deze geven geen officiele scores maar wel een score die vergelijkbaar is.Daarnaast geven ze allerlei goede adviezen hoe je je score kunt verbeteren.

Na een maand of 6 kun je amex vragen om je limiet op je kaart te verhogen, dit kun je gewoon online doen. Zolang je je rekeningen hebt betaald, je utilization steeds laag is geweest en je de balans steeds volledig hebt betaald, kun je vaak zonder problemen de limiet van je kaart verdrievoudigen. Zo ging de mijne van $5000 naar $15000, in welgeteld 4 seconden. Je zult misschien zeggen: "zoveel heb ik nooit nodig", maar die increase helpt je om je utilization laag te houden ($100 van 5000 is een groter percentage dan $100 van 15000).

Je kunt ook een 2e kaart aanvragen bij amex (een ander type, niet een 2e kaart op dezelfde rekening). Met diezelfde lage utilization en steeds volledige betalingen zal dit geen probleem zijn. Voordeel: amex zet ook op die kaart je volledige historie, dus heb je na 6 maanden al 2 kaarten met een historie van 8 jaar (in mijn geval). Goed voor je AAoA!

Je kunt na een maand of 6 ook proberen nog een credit card aan te vragen, bijvoorbeeld bij je bank.
Discover is ook redelijk coulant naar mensen met een beperkte historie.
Chase wil vaak minimaal een jaar historie zien, dus die nog even met rust laten tot je meer dan een jaar historie hebt opgebouwd.

Na een jaar trouw je rekeningen te hebben betaald, kun je met financiele instellingen gaan praten over wat er mogelijk is qua hypotheken enzo.
Ook zijn in principe nu alle major credit cards beschikbaar voor je, net als zo'n beetje alle store credit cards.

Ik hoop dat bovenstaande nieuwe immigranten een beetje op weg helpt!
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Dbacks
Amerikafan
Partner van: Dbacks2
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door Dbacks »

Dank je wel!! Ik had er alles uit de vorige topics al over gelezen en daardoor bij voorbeeld de Amex card ook al meteen aangevraagd (en gekregen :-)) maar dit is echt een geweldige logische opsomming what-to-do.
Never give up!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Nog een aanvulling: je credit kaart cancelen heeft negatieve invloed op je credit score. Ik heb het laatst gedaan omdat er iets raars was gebeurd met mijn credit card en ik liever het zekere voor het onzekere nam, maar ik leerde dus pas achteraf dat dat niet gunstig is voor je credit score.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Correct, omdat het je AAoA aantast. Hoe ouder de kaart, hoe groter de invloed.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

:offtopic: Wat ik wel raar vond, is dat mijn nieuwe credit card weliswaar een ander nummer heeft, maar dezelfde vervaldatum. Het gebeurde een paar maanden geleden, en de vervaldatum is (nog steeds) 11/14.
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn tip: als je getrouwd/samenwoont met een Amerikaanse partner die een goede score heeft, open samen een nieuwe bankrekening. Met een beetje geluk "geeft" de bank de score van je partner (als die goed is natuurlijk) over aan jou en zit je dus in no-time met een hele hoge score. Ik zat na 1 jaar al op de 804 ofzo en heb nu binnen 2.5 jaar zelf een huis gekocht.
SummerONeill
Amerika-ontdekker

Bericht door SummerONeill »

Ik heb even gezocht op het forum, maar kon het niet vinden: heeft iemand wel eens geprobeerd de Nederlandse credit history te gebruiken, dus zeg maar een goede BKR notering? Die geven nl ook verklaringen uit in het Engels (die ik voor 4,95 even heb opgevraagd met het idee baat het niet dan schaadt het niet). Was benieuwd of iemand al eens had geprobeerd die te gebruiken voor bv een hypotheekaanvraag. Ik heb hetzelfde gedaan in Duitsland waar we nu alweer een aantal jaren wonen, bij de Duitse variant van het BKR dus. Zou het helpen? Een Amex aanvragen heeft voor ons geen zin meer, we hebben vorige week gehoord dat we gaan verhuizen en zullen met 8 weken over zijn...
Onderweg naar upstate New York!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Nederlandse of Belgische credit rating helpt niet.

En wij moesten ook geen lening n
Jrabakker schreef:Als je een paar maanden in de USA bent, kun je vragen aan je bank om een kleine lening (bijv. $1000-$1500), die je dan in 13-18 maanden terugbetaalt (niet minder dan een jaar).
Twee weken nadat we geland zijn hebben we bij TD bank een secured lening van ene paar duizend dollar aangegaan om een auto te kopen. De lening zelf was terugbetaalbaar op 2 jaar (denk ik), maar er was geen boete voor vervroegde terugbetaling. De bankdirecteur heeft ons aangeraden om na 6 maanden de lening vervroegd terug te betalen omdat de reportage voor de credit score dan helemaal in orde is en dus wat die line of credit betreft niet meer beter kan worden. Dat hebben we dan ook gedaan.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mbt. verklaring van BKR - Tiel. Jaren geleden hebben we van de BKR info opgevraagd voor onze hypotheek, in die tijd was het nog niet gebruikelijk dat ze dat deden.
Wij maakten voor onze hypotheek gebruik van een mortgage broker, een tussenpersoon. Die benutten alles wat je kunt aanlevern.
Maar een brief van de werkgever over funktie, inkomen, etc. is minstens zo belangrijk.

Dat gezegd, het is op het moment heel moeilijk zonder credit history een hypotheek af te sluiten. Zelfs als je bv. 40% kunt aanbetalen.

Aangezien iedere mislukte poging punten kost op je credit report, zou ik zeker niet zelf gaan knutselen maar een deskundige om hulp vragen. Zoals een goede mortgage-broker dus.
Maar als het al lukt zul je denkelijk meer points vooraf moeten betalen en een hogere rent. Ook kunnen net-aangekomenen vaak geen 30 jaar vast krijgen, maar alleen een vijf of zeven jaar hypotheek met een balloon (verplichte terugbetaling resterende hoofdsom).
Waar je ook voor kiest, zorg dat je boetevrij kunt aflossen ! Altijd en alles.

Een auto kopen, voor 80% betalen en de rest lenen, kan inderdaad een goede manier zijn credit rating op te bouwen.
Een credit card van een olie-mij. schijnt ook een goed idee te zijn.
SummerONeill
Amerika-ontdekker

Bericht door SummerONeill »

Ok, bedankt voor alle praktische tips. We gaan er direct mee aan de slag na aankomst!
Onderweg naar upstate New York!
ramanka
Amerika-ontdekker

Bericht door ramanka »

Een mooie samenvatting van de credit history en wat je het best kunt doen om die zo snel mogelijk op te bouwen. Maar ook al heb je een goede score na zeg een jaar of zo, dan nog is je credit score 'thin'. Bij het aangaan van een hypotheek bijvoorbeeld wordt ook gekeken hoelang je al een goed score hebt.

Succes voor de nieuwste emigranten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Daar heb je gelijk in. Daarom is het van groot belang voor net-aangekomenen niet in te gaan op aanbiedingen voor pre-approved credit cards. Je krijgt die c.c. zo goed als zeker toch niet maar het kan je wel punten kosten als de betreffende bank je credit history opvraagt.

Had iemand al gezegd dat je een keer per jaar bij alle drie de credit bureaus (TransUnion, Equifax, Experian) gratis je creditrapport kunt aanvragen - en dat kost geen punten. Voor een groot deel overlappen ie rapporten elkaar maar er zijn verschillen, want niet iedere instantie rapporteert naar alle drie. Lees wat er over je geregistreerd staat nauwkeurig door en als er iets niet klopt, meteen reageren !
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

oortjes: bedankt voor die belangrijke toevoeging!

Mbt die credit reports: dit zijn alleen rapporten van al je gegevens die bekend zijn bij de creditbureaus, je krijgt specifiek GEEN creditscore. Hier moet je apart voor betalen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Inderdaad, voor een lening of een hypotheek worden niet alleen credit-reports opgevraagd, maar is ook je FICO-score van belang.
(FICo komt van Fair Isaac Corporation). En als je die wilt weten moet je ervoor betalen.

Echter anders dan credit reports, waar je fouten kunt (proberen te) laten corrigeren, kun je niets doen mbt. de FICO-score.
Als je naar http://www.myfico.com gaat kun je zien hoe de score wordt berekend.
Met hulp van je credit reports kom je dan een heel eind om te zien wat je score ong. zal zijn.

Je vindt op genoemde site ook tips hoe je score te verbeteren, maar tijd is een belangrijke factor en daar kun je weinig aan doen - zoals Ramanka ook al aangaf.
Minstens zo belangrijk zijn de tips hoe je score niet negatief te beinvloeden.
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Als je niet van plan bent een hypotheek af te sluiten, of anderszins geld te lenen, is die credit score dan eigenlijk uberhaupt van belang?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het kan belangrijk zijn als je gaat huren. Of voor sommige jobs (waar je de verantwoordelijkheid hebt over grote budgetten).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer