Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Auto meenemen als verhuisgoed en trekhaak
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Auto meenemen als verhuisgoed en trekhaak
Wij hebben vorig jaar onze Jeep na twee jaar VS mee terug genomen naar NL.
Hoop geregel maar invoer, aanpassing en keuring is prima verlopen.
We hadden bewust in de VS nog geen trekhaak onder de auto geplaatst, daar was nog niets te trekken en zo voldeed hij aan de europese normen.
Dus eenmaal in NL is de auto van een trekhaak voorzien.
En watbleek: op de title stond geen trekgewicht dus op ons kentekenbewijs stond dit ook niet (wordt door de RDW overgenomen van de title.
Nu dus een trekhaak, maar trekken mag officieel niet (onverzekerd). Ik zal jullie bespraren wat ik de afgelopen maanden als oplossing heb aangedragen.
De oplossing is nu (omdat de auto van na een bepaalde periode is) om een goedkeuring van de Leverancier te krijgen dat de auto iets mag trekken. Ben al weken met Jeep custumers service VS bezig om een eenvoudig briefje op vinnummer te krijgen, Jeep NL wil niet helpen want is naar eigen zeggen niet de fabrikant (ondanks dat ik de garantie ook naar NL over heb weten te zetten)
De auto moet dan met deze verklaring met bijbetaling van minimaal € 500 bij de RDW Lelystad aangeboden worden voor de bepaling van het europese trekgewicht. Of er al eerder gelijksoortige auto's zijn aangeboden lijkt niet uit te maken.
We gaan dit regelen (zodra ik die verklaring voor elkaar heb) en nemen de extra kosten als verlies.
Wat ik me nu afvraag is hoe werkt het als er na aflevering in dr VS een trekhaak onder een auto bevestigd wordt. Wordt de title dan aangepast of moet je dit zelf bij de DMV doen.
Voor ons is het te laat maar het kan een goede leer zijn voor hen die ook voornemens zijn hun auto mee te nemen en de optie open willen houden om in NL een trekhaak te bevestigen.
Hoop geregel maar invoer, aanpassing en keuring is prima verlopen.
We hadden bewust in de VS nog geen trekhaak onder de auto geplaatst, daar was nog niets te trekken en zo voldeed hij aan de europese normen.
Dus eenmaal in NL is de auto van een trekhaak voorzien.
En watbleek: op de title stond geen trekgewicht dus op ons kentekenbewijs stond dit ook niet (wordt door de RDW overgenomen van de title.
Nu dus een trekhaak, maar trekken mag officieel niet (onverzekerd). Ik zal jullie bespraren wat ik de afgelopen maanden als oplossing heb aangedragen.
De oplossing is nu (omdat de auto van na een bepaalde periode is) om een goedkeuring van de Leverancier te krijgen dat de auto iets mag trekken. Ben al weken met Jeep custumers service VS bezig om een eenvoudig briefje op vinnummer te krijgen, Jeep NL wil niet helpen want is naar eigen zeggen niet de fabrikant (ondanks dat ik de garantie ook naar NL over heb weten te zetten)
De auto moet dan met deze verklaring met bijbetaling van minimaal € 500 bij de RDW Lelystad aangeboden worden voor de bepaling van het europese trekgewicht. Of er al eerder gelijksoortige auto's zijn aangeboden lijkt niet uit te maken.
We gaan dit regelen (zodra ik die verklaring voor elkaar heb) en nemen de extra kosten als verlies.
Wat ik me nu afvraag is hoe werkt het als er na aflevering in dr VS een trekhaak onder een auto bevestigd wordt. Wordt de title dan aangepast of moet je dit zelf bij de DMV doen.
Voor ons is het te laat maar het kan een goede leer zijn voor hen die ook voornemens zijn hun auto mee te nemen en de optie open willen houden om in NL een trekhaak te bevestigen.
Onze ervaringen tijdens onze expat periode in de VS http://www.amerikhanen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Auto meenemen als verhuisgoed en trekhaak
Nee, hier in de VS staat er niets op de title over het gewicht dat de auto mag trekken, tenminste niet in Utah. Die informatie staat bij de manufacturer's specs, bv http://www.subaru.com/content/downloads ... _specs.pdf. Het aanbrengen van een trekhaak na aankoop wordt ook niet bij de DMV aangegeven.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Dank Dutchess, naar de manufacturer's specs verwijst Jeep VS ook als we vragen om een verklaring op VIN nummer (specifiek op onze auto)
Zal dit in elke staat zo zijn want op de title staat toch niet voor niets rechtsboven een vakje trekgewicht wat bij ons (of in Florida) ook leeg is ?
Dit zou kunnen betekenen dat je altijd als er een trekhaak onder een auto (van na een bepaalde datum, die van ons is van 2010) zit en die als verhuisgoed is meegenomen deze trekhaak alvorens je hem in NL mag gebruiken buiten de aangepaste importkeuring deze apart moet laten testen in Lelystad. (Voor oudere auto's geld overigens dat je een build sheet kan overleggen en dan past de RDW het kentekenbewijs aan)
Beetje vreemd ?
Zal dit in elke staat zo zijn want op de title staat toch niet voor niets rechtsboven een vakje trekgewicht wat bij ons (of in Florida) ook leeg is ?
Dit zou kunnen betekenen dat je altijd als er een trekhaak onder een auto (van na een bepaalde datum, die van ons is van 2010) zit en die als verhuisgoed is meegenomen deze trekhaak alvorens je hem in NL mag gebruiken buiten de aangepaste importkeuring deze apart moet laten testen in Lelystad. (Voor oudere auto's geld overigens dat je een build sheet kan overleggen en dan past de RDW het kentekenbewijs aan)
Beetje vreemd ?
Onze ervaringen tijdens onze expat periode in de VS http://www.amerikhanen.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Amerika-expert
Wij hebben de trekhaak bij de dealer erop laten zetten en dat veranderde verder niets aan de papieren. Heb er ook nog nooit van gehoord dat er iets aan de titel veranderd als er een trekhaak opgezet wordt. Onze vorige Odessey hebben we bij een niet-Honda garage de haak erop laten zetten en ook geen gedoe met de titel. Zelfde met het stokoude Dodge busje. Denk dus dat dat in Utah, Florida, en Texas normaal is.
Maar hoe zit dat met een Amerikaanse auto die met trekhaak geleverd wordt, moet je die in Nederland dan ook laten testen? In Nederland hebben ze ook een ander systeem toch? Daar zie je alleen van die ballen achter de auto terwijl je hier ook van die vierkante dingen ziet.
Maar hoe zit dat met een Amerikaanse auto die met trekhaak geleverd wordt, moet je die in Nederland dan ook laten testen? In Nederland hebben ze ook een ander systeem toch? Daar zie je alleen van die ballen achter de auto terwijl je hier ook van die vierkante dingen ziet.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik weet dat als je in de VS een trekhaak laat plaatsen en als je die in NL wil gebruiken voor het Europese systeem dat je dan een koppelstuk moet kopen, kosten ongeveer € 350.
Maar hoe het nu kwa regels zit, of dus dat trek gewicht wel op je title komt te staan als een trekhaak af fabriek laat installeren daar ben ik dus nog steeds niet achter.
Maar hoe het nu kwa regels zit, of dus dat trek gewicht wel op je title komt te staan als een trekhaak af fabriek laat installeren daar ben ik dus nog steeds niet achter.
Ik heb net even naar de Utah title van één van onze auto's gekeken en daar staat geen vakje voor trekgewicht.
€350 voor een koppelstuk??? Die kosten bij U-Haul $25! http://www.uhaul.com/MovingSupplies/Hitch-balls-mounts
€350 voor een koppelstuk??? Die kosten bij U-Haul $25! http://www.uhaul.com/MovingSupplies/Hitch-balls-mounts
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Wij hadden een soortgelijk probleem toen we onze in Duitsland gekochte camper in Zwitserland wilden invoeren, maar toen ging het over het toegestane aantal zitplaatsen, dat volgens de voetuigspecificaties 5 was. Ik moest toen met een verklaring van de Italiaanse (zucht) fabrikant komen dat er 6 zitplaatsen voldeden aan de gestelde EU normen. Het was een heel gedoe, maar het is uiteindelijk wel gelukt, en toen we de camper daarna weer als verhuisboedel meenamen naar Nederland, namen ze daar gewoon de Zwitserse kentekengegevens over - 6 zitplaatsen dus.
Wij hadden geluk dat we niet hoefden te steggelen met de RDW, want die doet erg moeilijk en is erg bureaucratisch als het om dit soort dingen gaat.
Voor jou is het nu te laat, maar je had waarschijnlijk best gelijk het trekgewicht bij het Amerikaanse kentekenbewijs geregeld (blijkbaar kán dat wel, als ik hier lees dat er wel een vakje voor is; misschien speciaal met het oog op export). Maar ja, dat is fijn beredeneren achteraf. Misschien heeft de Nederlandse Jeep importeur er nog iets zinnigs over te zeggen?
Wij hadden geluk dat we niet hoefden te steggelen met de RDW, want die doet erg moeilijk en is erg bureaucratisch als het om dit soort dingen gaat.
Voor jou is het nu te laat, maar je had waarschijnlijk best gelijk het trekgewicht bij het Amerikaanse kentekenbewijs geregeld (blijkbaar kán dat wel, als ik hier lees dat er wel een vakje voor is; misschien speciaal met het oog op export). Maar ja, dat is fijn beredeneren achteraf. Misschien heeft de Nederlandse Jeep importeur er nog iets zinnigs over te zeggen?
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Wellicht helpt het om een Jeep forum in Nederland te vinden. Er zullen toch wel een aantal enthousiatelingen zijn en die hebben wellicht hier eerder mee te maken gehad.
Ik ben vooral verbaasd dat de Jeep dealer in Nederland niet echt hulpvaardig is. Of de auto nou bij hen gekocht is of niet, goede kans dat je voor onderdelen en onderhoud bij hen terecht komt en dan kan dat beetje service geen kwaad lijkt mij.
Ik ben vooral verbaasd dat de Jeep dealer in Nederland niet echt hulpvaardig is. Of de auto nou bij hen gekocht is of niet, goede kans dat je voor onderdelen en onderhoud bij hen terecht komt en dan kan dat beetje service geen kwaad lijkt mij.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Jeep forum is al uitgespit. Een draad gevonden waarin iemand het op heeft weten te lossen door afgifte bij de RDW van een build sheet waarna ze het aangepast hebben. Hebben wij ook geprobeerd maar volgens de RDW gelden er voor jongere auto's nieuwe regels.Steffen schreef:Wellicht helpt het om een Jeep forum in Nederland te vinden. Er zullen toch wel een aantal enthousiatelingen zijn en die hebben wellicht hier eerder mee te maken gehad.
Dat de Jeep dealer in NL (tot nu toe twee gesproken) niet hulpvaardig is verbaasd ons ook. Ben er echter ook al achter dat Crysler Nederland moet willen helpen. De dealer mag van de RDW geen verklaring afgeven want daar kan je wel vriendjes hebben wordt dan gezegd. Crysler NL weigerd echter een briefje af te geven dat de auto IETS mag trekken omdat zij de auto niet geimprteerd hebben. Verwijzen naar Amerika. We hebben zelfs al geprobeerd om met de after sales directeur in contact te komen maar die wordt goed afgeschermd.
Momenteel ligt er overigens ook al weer dagen een verzoek (wat ik al weer twee maal heb nagebeld) met de vraag of zij dan niet aub met Crysler VS contact op kunnen nemen.
Hoe moeilijk is het om alleen een briefje te maken dat de auto IETS mag trekken ?
Als het over een week of twee nog niet is opgelost zit ik er over te denken om maar met de auto naar het hoofdkantoor te rijden

-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Dit is iets anders. Als er een amerikaanse trekhaak onder zit heb je een koppelstuk nodig om deze naar de europese bedrading/aansluiting om te zettenDutchess schreef:Ik heb net even naar de Utah title van één van onze auto's gekeken en daar staat geen vakje voor trekgewicht.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Het "vakje" nog eens goed bekeken en daar blijkt het registratienummer van de trekhaak te kunnen staan als er bij aflevering een haak onder de auto zit.dimona schreef:Wij hadden een soortgelijk probleem toen we onze in Duitsland gekochte camper in Zwitserland wilden invoeren, maar toen ging het over het toegestane aantal zitplaatsen, dat volgens de voetuigspecificaties 5 was. Ik moest toen met een verklaring van de Italiaanse (zucht) fabrikant komen dat er 6 zitplaatsen voldeden aan de gestelde EU normen. Het was een heel gedoe, maar het is uiteindelijk wel gelukt, en toen we de camper daarna weer als verhuisboedel meenamen naar Nederland, namen ze daar gewoon de Zwitserse kentekengegevens over - 6 zitplaatsen dus.
Snap er dus steeds minder van hoe dit registreren in Nl nu in zn werk gaat.
Ik denk dat de sleutel uiteindelijk toch bij de fabrikant (in de VS dus) ligt. Die moet kunnen aangeven wat het maximale trekgewicht is. Blijkbaar heeft de Nederlandse importeur geen zin om zijn tips & tricks te delen met hobby-importeurs; iets wat ik ergens ook wel kan snappen. Maar de fabrikant kan zo'n verzoek eigenlijk niet weigeren.
Ik vraag me af wat er was gebeurd als je de trekhaak bij de Nederlandse Jeep dealer had laten monteren. Het lijkt me dat ze dan wel in aktie hadden moeten komen.
Ik vraag me af wat er was gebeurd als je de trekhaak bij de Nederlandse Jeep dealer had laten monteren. Het lijkt me dat ze dan wel in aktie hadden moeten komen.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 12
- Contacteer:
Wij hebben helaas hele slechte ervaringen met Jeep Nederland en later met Chrysler Nederland. Klanten service is daar ontzettend moeilijk en wij hebben uiteindelijk ons gelijk via de rechter moeten halen.
Hoop dat jullie iemand vinden die mee wil werken en jullie kan helpen.
Live vanaf 10-11 Hawaii http://2014hawaii.wordpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
Rondreis van Washington DC naar Orlando **Weekje Florida, omgeving Inverness. oa Discovery Cove **Low budget NY en DC tijdens hurricane Sandy
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik heb twee Nederlandse Jeep dealers gesproken en gevraagd hoe zij met dit soort situaties omgaan en hoe zij de aanvraag dan afhandelen.dimona schreef:Ik denk dat de sleutel uiteindelijk toch bij de fabrikant (in de VS dus) ligt. Die moet kunnen aangeven wat het maximale trekgewicht is. Blijkbaar heeft de Nederlandse importeur geen zin om zijn tips & tricks te delen met hobby-importeurs; iets wat ik ergens ook wel kan snappen. Maar de fabrikant kan zo'n verzoek eigenlijk niet weigeren.
Hadden het nog niet eerder meegemaakt en konden niet verder helpen.
De vraag ligt nu bij trekhakencentrum die in hun dealernetwerk een bedrijf hebben die begeleid bij het importeren als verhuisgoed.
Hoop maandag verder te komen met een antwoord van die kant.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Ik heb de resterende garantie na terugkomst over weten te zetten naar Nederland. Heeft de Jeep dealer mee geholpen (die nu dus niet kan helpen) nadat ik hem zelf alle benodigde papieren en mails vanuit de VS heb overhandigd hoe dit werkte.Katja schreef:Wij hebben helaas hele slechte ervaringen met Jeep Nederland en later met Chrysler Nederland. Klanten service is daar ontzettend moeilijk en wij hebben uiteindelijk ons gelijk via de rechter moeten halen.
Dit heeft er toe geresulteerd dat een garantieafhandeling met de kap die in de VS verklooid was net voordat de auto naat de haven gebracht moest worden hier afgehandeld wordt.
Over enkele weken is de auto een jaar in NL maar tegen die tijd hoop ik dat de nieuwe kap die in de VS besteld moest worden geïnstalleerd is. (Twee onderdelen zijn al binnen bij de dealer dus dat hou ik in de gaten)
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Man man, wat een gedoe En dat voor een auto die in Nederland gewoon bekend is. De RDW verbaasd me af en toe echt enorm! Gezeur om een trekhaak, maar andere zaken zijn weer geen probleem. Zo ken ik auto's die van een 1.1 benzine motor, naar een 1.9Turbo diesel zijn gegaan met een vermogenstoename van 250%. Even naar Lelystad en een paar tientjes later een nieuw kentekenbewijs
Veel succes en ik hoop dat het jullie lukt, maar gezien je gedrevenheid moet het ooit goed komen.

Veel succes en ik hoop dat het jullie lukt, maar gezien je gedrevenheid moet het ooit goed komen.
Maar de dealer is niet de importeur. Kun je die niet rechtstreeks benaderen?
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
De importeur ben je zelf als je een auto als verhuisgoed mee neemt in een container. Diegene die de inklaring heeft gedaan (dus het daadwerkelijke importeren) zorgt alleen voor de papierwinkel zodat de auto vrijgegeven wordt en je hem kan gaan aanpassen en tonen bij de RDW.dimona schreef:Maar de dealer is niet de importeur. Kun je die niet rechtstreeks benaderen?
Bij een normale nederlandse auto is Jeep (of Crysler NL) de importeur maar die zeggen er nu niets mee te maken te hebben.
Zij verwijzen naar de fabrikant (crysler VS) in de VS die dus indertijd een title waar in de VS dus klaar blijkelijk geen trekgewicht op staat. Er is alleen sprake van vermelding van een typenummer van een trekhaak (wat geen trekgewicht is) als deze er af fabrikiek onder zit.
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Als Jeep NL hem zelf importeerd zijn het altijd auto's die geheel geschikt zijn voor de Nederlandse markt.hanen schreef:De importeur ben je zelf als je een auto als verhuisgoed mee neemt in een container. Diegene die de inklaring heeft gedaan (dus het daadwerkelijke importeren) zorgt alleen voor de papierwinkel zodat de auto vrijgegeven wordt en je hem kan gaan aanpassen en tonen bij de RDW.dimona schreef:Maar de dealer is niet de importeur. Kun je die niet rechtstreeks benaderen?
Bij een normale nederlandse auto is Jeep (of Crysler NL) de importeur maar die zeggen er nu niets mee te maken te hebben.
Zij verwijzen naar de fabrikant (crysler VS) in de VS die dus indertijd een title waar in de VS dus klaar blijkelijk geen trekgewicht op staat. Er is alleen sprake van vermelding van een typenummer van een trekhaak (wat geen trekgewicht is) als deze er af fabrikiek onder zit.
Daarom is het mede zo fijn dat je als je een auto meeneemt als verhuisgoed geen uitgebreidde keuring bij de RDW (wel een beperkte) keuring hoeft te ondergaan
-
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Weer iets verder en wat blijkt:
Als er op het moment van het invoeren/keuren geen trekhaak aanwezig is op de auto wordt het trekgewicht niet aangeven op het kentekenbewijs. Dit heeft dus niets te maken met het niet vermeld staan van het trekgewicht op een title.
De auto zal opnieuw gekeurd moeten worden om het trekgewicht te bepalen en alsnog op het kentekenbewijs te vermelden.
Officieel gezien mag u de trekhaak alleen gebruiken voor een fietsendrager.
Een bewijs van de autofabrikant hebben wij niet wel een typegoedkeuring van de trekhaak.
VDS (zoetermeer) die ik gesproken heb zegt hier rekening mee te houden als een auto door hen afgehandeld en ingevoerd wordt. Hebben wij nu niets meer aan.
Ik heb nu de volgende info gekregen: Als we de verklaring van Chrysler VS of NL dat de auto iets kan trekken niet boven water krijgen kan het een optie zijn om de auto (met haak) een dekra keuring te laten ondergaan voor Duitsland.
Als deze keuring soms bij de RDW wordt aangeboden is het in enkele gevallen gelukt om het trekgewicht op het kentekenbewijs te krijgen.
Wordt dus vervolgt. Eerst nog een weekje afwachten of crysler alsnog over de brug komt. Vanmorgen kregen we een hoopvolle mail dat er echt nog aan gewerkt wordt.
Dus Chrysler NL laat je aub van je beste zijde zien dan kan dat vermeld worden hier in het forum
Als er op het moment van het invoeren/keuren geen trekhaak aanwezig is op de auto wordt het trekgewicht niet aangeven op het kentekenbewijs. Dit heeft dus niets te maken met het niet vermeld staan van het trekgewicht op een title.
De auto zal opnieuw gekeurd moeten worden om het trekgewicht te bepalen en alsnog op het kentekenbewijs te vermelden.
Officieel gezien mag u de trekhaak alleen gebruiken voor een fietsendrager.
Een bewijs van de autofabrikant hebben wij niet wel een typegoedkeuring van de trekhaak.
VDS (zoetermeer) die ik gesproken heb zegt hier rekening mee te houden als een auto door hen afgehandeld en ingevoerd wordt. Hebben wij nu niets meer aan.
Ik heb nu de volgende info gekregen: Als we de verklaring van Chrysler VS of NL dat de auto iets kan trekken niet boven water krijgen kan het een optie zijn om de auto (met haak) een dekra keuring te laten ondergaan voor Duitsland.
Als deze keuring soms bij de RDW wordt aangeboden is het in enkele gevallen gelukt om het trekgewicht op het kentekenbewijs te krijgen.
Wordt dus vervolgt. Eerst nog een weekje afwachten of crysler alsnog over de brug komt. Vanmorgen kregen we een hoopvolle mail dat er echt nog aan gewerkt wordt.
Dus Chrysler NL laat je aub van je beste zijde zien dan kan dat vermeld worden hier in het forum

Laatst gewijzigd door hanen op 13 aug 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht