Studie voortzetten in de VS/ EU diploma's?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
houbi
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 sep 2005, 08:19
Locatie: Luanda, Angola

Studie voortzetten in de VS/ EU diploma's?

Bericht door houbi »

Heeft imnd ervaring met het studievoortzetten in de VS.
Vanwege het verhuizen hiernaartoe moest ik mijn studie op de universiteit in Belgie beeindigen.
Ik heb dus slechts het kandidatuurdiploma behaald.

Een internationale uitwisselingsprogramma is iig geen optie.

Ik vraag me af, of hier iemand is die zijn studie uit NL of Belgie in de VS heeft voortgezet?

En hoe worden hier trouwens Europeese diploma’s gewaardeerd?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8336
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet, kun je via het Nuffic in Nederland je diploma's officieel laten vertalen.

Maar ik zou eens met iemand van een universiteit gaan praten. Mogelijk kun je zo iemand ervan overtuigen dat je al redelijk wat weet. Voor zover ik begrijp mogen universiteiten zelf bepalen hoeveel 'credits' ze je willen geven voor 'levenservaring'.

Plus, je hebt natuurlijk al voldaan aan de eis dat je een vreemde (niet-Engelse) taal bestudeert.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

Europese diploma's worden hetzelfde gewaardeerd als Amerikaanse. In het geval van een kandidatuur zou ik het niet weten (ik ben een domme Nederlander); staat dat ongeveer gelijk aan een bachelor's degree?
Ik zou gewoon eens even met iemand van een universiteit gaan praten / bellen / mailen om dit soort dingen te vragen, die zal je waarschijnlijk meer info kunnen verschaffen dan wij hier :)
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18772
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Kandidatuur is inderdaad wat men nu Bachelor noemt.

Vooraleer je naar de universiteit in Amerika stapt: zorg dat je een overzicht hebt van de verschillende vakken die je tijdens je kandidatuursjaren gehad hebt, én even een beknopte vakinhoud. Dat helpt. (in het Engels, natuurlijk)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

In mijn ervaring stellen de USers het kandidaats niet gelijk met een bachelors. Wel ben je al een behoorlijk eind op weg.

Wat je zsm. moet regelen - ik heb zelf een aantal maal geprobeerd de draad op te pakken en het volgende werd altijd (verplicht) gevraagd):

- vertaling en certificering van je diploma's - in Belgie denk ik bij het Min. van Onderwijs (dat is althans in Ned. zo).
- materiaal van de uni uit de tijd dat je er gestudeerd hebt, beschrijving van de studie, de inhoud van de onderdelen, liefst met verklaringen omtrent afgelegde tentamens van de faculteit zelf en/of van de docenten die de cursussen gaven. D.i. wat men in de US course-transcripts noemt.
- vertaling en eventueel verklaring van geldigheid van andere cursussen die je gevolgd hebt en die relevant zijn.
- verklaring omtrent eventueel gevolgde stages.
- idem relevante werkervaring.

Neem kontakt op met de onderwijsinstelling in de US waar je wilt gaan studeren. De volgende stap is nl. de waardering/evaluatie van bovenstaand materiaal. Soms kan dat bij een Evaluation Service naar keuze, meestal wijst de o.i. een E.S. aan die je moet gebruiken.

Om in de US onderwijs te mogen volgen moet je bijna altijd de TOEFL test agfelegd hebben. Soms kan dat aan de uni zelf, vaker moet je dat bij een vestiging van TOEFL doen - dat kun je denk ik zelf verder Googlen.

Wat men ook bijkans altij vraagt: drie referenties, dus verklaringen omtrent jouw kwaliteiten enz. van voormalige docenten, werkgevers, collega's, dat kunnen mensen zowel in Belgie/Ned. zijn als in de US.
Google "references" en "letters of recommendation" maar eens, dan zul je zien wat er gevraagd wordt.

Bij de meeste colleges/universiteiten zijn er meer gegadigden dan plaatsen, dus in feite moet je een soort toelatingsselektie doorlopen.
Wat soms problematisch is, is dat je met buitenlandse diploma's meteen doorgesluisd wordt naar de afd. voor buitenlandse studenten. Dat betekent hoge schoolgelden en men vraagt dan een een studenten visum.
Je moet dus ook bij je instelling van keuze naar de administratie met je verblijfs/werk-vergunningen, bewijs van residency (meeste staten eisen dat je er een jaar woont voor je voor in-state fees in aanmerking komt) om een papiertje daar voor te halen.

Sommige instellingen kennen 'toehoorders' en laten toe dat je die punten (tot een max) later omzet in punten die voor je US diploma gelden. Dat is vaak goedkoper dan ingeschreven staan als student.
Ook kun je vaak beter eerst naar een local college gaan voor enkele cursussen en dan pas daarna naar de uni, aangezien de colleges stukken betaalbaarder zin. Wel moet je dan zeker weten dat men je punten 'transfert' naar de uni.

Overigens je moet er vroeg mee beginnen, vaak moet je eea. een half jaar tevoren rond hebben voor de colleges beginnen - althans die vereiste ben ik een aantal keer tegengekomen.

Succes en laat eens weten hoe het averder gegaan is.
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

Wat je ook kan proberen is de status van een uitwisselingsstudent te krijgen. In dat geval moet je ingeschreven blijven bij je oude universiteit in Belgie, maar ga je vakken volgen in de US die door de Belgische universiteit erkend worden. Ook krijg je dan een Belgisch diploma. Ik zit in een vergelijkbare situatie, en heb het zo opgelost. Al met al een stuk makkelijker omdat je niet allerlei vertalingen hoeft te hebben en niet hoeft uit te leggen hoe het Belgisch onderwijssysteem in elkaar steekt, en de kans dat je tijd verliest omdat je van alles over moet doen is ook veel kleiner.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
houbi
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 sep 2005, 08:19
Locatie: Luanda, Angola

Bericht door houbi »

Bedankt allemaal.
Zo te zien makkelijk is het iig niet.
Waarschijnlijk is het mogelijk om het diploma en de puntenbladen in het Engels direct van de unief te krijgen. Daar ben ik nu mee begonnen.
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

^Ik denk dat ze dat inderdaad wel in het engels zullen hebben. Op mijn uni (utrecht) wordt ook een 'transcript' van mijn opleiding bijgehouden. Alle gevolgde vakken, resultaten etc. kan je in het engels opvragen via internet. Erg makkelijk!
Succes verder trouwens :)
Nonaj
Amerikakenner
Berichten: 613
Lid geworden op: 15 okt 2004, 18:22
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Meppel

Bericht door Nonaj »

ronald87 schreef:^Ik denk dat ze dat inderdaad wel in het engels zullen hebben. Op mijn uni (utrecht) wordt ook een 'transcript' van mijn opleiding bijgehouden. Alle gevolgde vakken, resultaten etc. kan je in het engels opvragen via internet. Erg makkelijk!
Succes verder trouwens :)
Osiris?
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

^^ Yep :D
Studeer daar ook dan of hebben ze dat op meer onderwijsinstellingen?
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

via de site van fulbright kun je nog een engelstalige pdf downloaden met een "vertaling" van het Nederlands puntensysteem naar het Amerikaanse. Als jullie in Belgie hetzelfde systeem hanteren (dat weet ik niet eens...), heb je daar ook nog wel wat aan.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Nonaj
Amerikakenner
Berichten: 613
Lid geworden op: 15 okt 2004, 18:22
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Meppel

Bericht door Nonaj »

ronald87 schreef:^^ Yep :D
Studeer daar ook dan of hebben ze dat op meer onderwijsinstellingen?
UU en HU, ik studeer ook aan de UU.
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

Lang leve de UU!
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

Lang leve de UU!
" Sol Justitiae, Illustre Nos" was het toch :wink:

Heb er vanmiddag nog een tentamen gemaakt...
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

ronald87 schreef:
Lang leve de UU!
" Sol Justitiae, Illustre Nos" was het toch :wink:

Heb er vanmiddag nog een tentamen gemaakt...
IllustrA, hopelijk geen tentamen latijn ;)
Hoop dat het goed ging!
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

Haha, nee latijn was het niet :lol:
Vervoersplanning en geografie... ging wel goed, thnx!
houbi
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 sep 2005, 08:19
Locatie: Luanda, Angola

kandidatuur?

Bericht door houbi »

De Brusselse unief weigert het diploma in het Engels te leveren.

Ik weet dat ik zeker een beedigde vertalling zal nodig hebben, maar zal imnd ook misschien weten hoe het kandidatuur niveau het best vertalen/uitleggen? :oops:
fcolos
Amerikakenner
Berichten: 594
Lid geworden op: 06 mar 2006, 15:17
Locatie: San Diego (CA)

Bericht door fcolos »

Heb je al op de website van fulbright gekeken? Daar staan documenten die je hier wel voor kan gebruiken denk ik.
Ik zou ook serieus kijken naar of je voor gevolgde vakken in de US punten op je belgische uni kan krijgen (of een Nederlandse of andere Europese), zodat je daarmee aan hun exameneisen kan voldoen en een europees MSc kan krijgen dat ook in Amerika wordt erkend. Ben je in een keer van al het gedoe af.
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Bericht door USInsider »

Klaarblijkelijk niet duidelijk genoeg de eerste keer.

1. Je Belgische diploma moet gecertificeerd door het Min. van Onderwijs in Belgie, de ECHTHEID moet gegarandeerd worden. Men zal - ik denk dat het toch ongeveer net zo gaat als in Ned. - ook enkele kopieen voor je maken van dat diploma en die eveneens van een certificatie-stempel voorzien. Je hebt geen Engelstalig diploma nodig in mijn ervaring.

2. Je kunt diploma's enz. denk ik zelf vertalen, dat heb ik destijds ook gedaan. Je hangt er dan een verklaring achter waarin je zegt fluent te zijn in zowel Engels als Ned. met plaats, datum enz. De USers zijn gek op formulieren enz. heb ik ontdekt.
(Het kan zijn dat tegenwoordig een echte beedigde vertaler vereist is.)

3. Jij hoeft de waardering niet te doen, dat doet - zoals ik al aangaf - een commercieel Evaluatie Bedrijf in de US voor je. Die hebben info over alle opleidingen, diploma's enz. overal ter wereld. Natuurlijk helpt alles wat je aan info over het Belgische onderwijssysteem kunt bijsluiten.
Transcripts van gevolgde onderdelen van studie zijn ook van groot belang.
Je kunt zelf een Evaluation Service inhuren - ik betaalde destijds 100 dollar als ik me goed herinner - en daarvoor krijg je dan de waardering van je opleiding, werkervaring enz. alsmede twee dichte enveloppen met daarin genoemde waardering, die moet je dichtlaten zodat duidelijk is dat er niet mee is gerommeld, en die gebruik je voor de telatingsprocedure voor een US opleiding.
Echter, zoals ik ook al schreef, sommige opleidingen nemen niet zomaar een evaluatie aan, maar vertellen je naar welk bedrijf je moet gaan, zij maken de keuze. De logica is dat er kaf onder het evaluerend koren zit.
Nu snap je ook waarom je die gecertificeerde kopieen nodig hebt, je gaat natuurlijk niet een origineel diploma wegsturen naar zo'n evaluatiebedrijf.
houbi
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 sep 2005, 08:19
Locatie: Luanda, Angola

Bericht door houbi »

Bedankt, bedankt!

't zal aan mijn Nederlands liggen :oops:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer