Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

terugtrekken uit DV lottery mogelijk?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Boef
Amerika-ontdekker

terugtrekken uit DV lottery mogelijk?

Bericht door Boef »

Beste allen,

is het mogelijk je terug te trekken uit de DV lottery voor de trekking bekend wordt in mei?

Korte toelichting: ik ben aangenomen voor een opleiding in de VS voor 3 jaar en heb hiervoor een J-1 sponsor. Nu hebben ik en mijn echtgenoot ons aangemeld voor de DV-2014. Niet om voor altijd in de VS te blijven maar omdat in mijn vakgebied sommige opleidingsplaatsen alleen mensen met een permanent residency willen interviewen/aannemen. Dus in feite om mijn kansen om aangenomen te worden te vergroten. Nu ben ik inmiddels aangenomen op een plek waar een J-1 prima is, alleen nu moet ik antwoord geven op de vraag of ik ooit heb "applied for a green card". Ik heb deze vraag met nee beantwoordt omdat ik nooit voor een green card heb "ge-applied", alleen meegedaan heb met een lotterij (mijn eerdere vraag hierover: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=36939). Heb vanmiddag nog even contact met de sponsororganisatie of dit ok is.

Echter, ik zou graag helemaal me terugtrekken uit de lotterij, omdat ik heb begrepen dat ze op het consulaat wel kunnen zien dat je hebt meegedaan als je wint, niet als je niet wint. Ik weet dit niet zeker, alle info die ik hierover kan vinden is nogal vaag. Dit alles valt ook nog precies in de periode dat de trekking bekend wordt (ik begin halverwege juni met mijn opleiding dus hoop eind mei/begin juni visumafspraak te hebben op consulaat), en wil zo onnodige vertraging voorkomen omdat je geloof ik je status van winnaar moet wijzigen voor je weer kunt aanmelden voor non-immigrant visa. Ik kan echter nergens vinden of terugtrekken mogelijk is, iemand hier ervaring mee?
goldenhills
Amerika-expert

Re: terugtrekken uit DV lottery mogelijk?

Bericht door goldenhills »

Meedoen met de loterij is niet een 'application'. Dat is pas als je wint en dan ook daadwerkelijk de documenten invult en opstuurt om een GC aan te vragen. Je hoeft je m.i. niet terug te trekken uit de loterij. Dit hoorde ik zo'n vijf jaar geleden van mijn advocaat. Geen idee of de situatie nu anders is.

Welke concrete info heb jij gevonden?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Dat hoort geen probleem te zijn. Als het goed is heeft het consulaat hier geen inzicht in. Wij hebben ook meegedaan aan de loterij op het moment dat we voor onze J-1 aanvraag gingen en hebben hier nooit vragen over gekregen. Zoals Goldenhills al zegt, het is geen green card aanvraag. Er zijn zoveel mensen die gewoon voor de lol meedoen aan de loterij, en ook mensen die niet precies weten wat het inhoud. Men zou dus makkelijk kunnen claimen te denken dat een green card nodig is om te werken in de VS, en later pas door hebben dat dit ook op andere manieren kan (zoals een J-1) en dan door gaan met een officiële visum aanvraag.
Boef
Amerika-ontdekker

Bericht door Boef »

bedankt voor jullie reacties!

Heb net contact gehad met de organisatie die mijn J-1 sponsort die zeggen dat het ook geen probleem is. Meedoen aan de lotterij wordt idd niet beschouwt als "to apply for GC".

Overigens heb ik begrepen dat als je wint dat het consulaat het dan wel zou kunnen zien, maar weet niet of ze daarmee bedoelen als je daarna ook daadwerkelijk wat hebt gedaan met het winnende "lot", of als je vervolgens niets doet dat ze het dan niet in kunnen zien. Het zou vervelend kunnen zijn als dit dan problemen zou opleveren, want door externe factoren heb ik weinig ruimte voor vertraging. Toch wel interessant om te weten of het mogelijk zou zijn je terug te trekken, ben er nog steeds niet achter (maar kennelijk maakt het niet zo veel uit).
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bij mijn weten kun je je niet terugtrekken. We praten over een paar miljoen gegadigden ieder jaar. Die info wordt in de computer gestopt en er wordt geloot en dan worden er nummers verstrekt. Ik denk dat het domweg op dit moment onmogelijk is jouw aanmelding terug te vinden. Als men mogelijkheden gaf tot wijzigingen, aanvullingen, cancellations, enz. zou het programma nog onhandelbardewr worden dan het al is.
Er zijn advokatenkantoren die hun clienten melden dat meedoen met de lottery intentie tot immigratie in de US betekent. Dat schijnt officieeel zo te zijn. Maar de kans dat je wint is zo klein dat USCIS bij mijn weten niet zo ver gaat.
Boef
Amerika-ontdekker

Bericht door Boef »

Om hierop terug te komen: we hadden niet gewonnen, en het bleek geen probleem bij het consulaat bij de visum aanvraag
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer