Bennogr schreef:Onze zoon is toen naar een priveschool geweest, wat redelijk duur is (tegenwoordig kost die school bijna $20.000 per jaar!). Gelukkig kon mijn vrouw dat betalen en onze zoon heeft daar zijn vak gevonden (technische kant van het theaterwezen, decorbouw en zo) en is goed terecht gekomen (de helft van zijn collegegeld bij de Carnegie Mellon universiteit in Pittsburgh gekregen en op het ogenblik financiele hulp voor zijn Master's op Yale).
Oh, wat grappig, ik heb een familielid die ook via school in die richting is gerold (maar dan met name belichting en daarnaast een stuk decorbouw). Dat vind ik toch wel het mooie aan high schools hier, dat je daar kunt snuffelen aan allerlei skills waar je misschien wel je beroep zou kunnen maken. Wat een verschil met onze school vroeger, waar je naast de muziekband en de schoolkrantredactie eigenlijk geen echte praktijkdingen kon kiezen. Overigens heeft mijn familielid wel "gewoon" op de public school gezeten, maar wel in een goed school district.
Ja, het bezoeken van scholen is wel een must vind ik, en bij high schools zou ik het kind daar zeker ook een stem in geven. Waar wij wonen, concentreren de goede scholen zich in een bepaald stuk van de county, dus daar zijn we naar huizen gaan kijken, terwijl we tegelijkertijd 3 elementary schools hebben bezocht in dat gebied. Ze waren alledrie goed, maar we hadden het beste gevoel bij de school die het toevallig ook net geworden is omdat daar het huis stond waar we voor gevallen zijn. De area's die bediend worden door high schools zijn doorgaans een stuk groter dan de area's die bediend worden door een elementary school, dus dat vergroot wel de kans dat je in dat gebied een huis vindt. Al ken ik de plaatselijke situatie natuurlijk niet, en hoor ik ook wel horrorverhalen over school area's waar huizen enorm schaars dan wel onbetaalbaar zijn. In een stad is dat ongetwijfeld ook weer heel anders dan in de streek waar ik woon.