Mischien daardoor heb ik geen moeite met afscheid nemen van welk familielid dan ook, mijn schoon moeder was hier voor kerst en oud & nieuw en vertrok gisteren,... heb ik mezelf tijdens de lunch even op een milkshake getrakteerd

Voor ons is dat een van de belangrijkste redenen geweest om pas aan het emigratieproces te beginnen toen mijn man de Nederlands nationaliteit kon krijgen. Dat was voor ons een verzekering dat, mocht er met mijn ouders iets gebeuren, we altijd op stel en sprong terug zouden kunnen (zonder dat hij opnieuw met de IND te maken zou krijgen, of ik een aan inkomenstoets zou moeten voldoen). Nou heb ik wel een broer in Nederland, maar die wil een gezin, terwijl wij maar met z'n tweetjes willen blijven. Ook mijn man heeft maar een broer. Het kan dus zijn dat we eerst in de VS voor zijn ouders moeten zorgen en daarna in Nederland voor de mijne. We hebben beiden in ons achterhoofd, dat dat onze plannen weleens zou kunnen beïnvloeden.Mij lijkt het vooral erg moeilijk als je ouders gezondheidsproblemen gaan krijgen en dat je er dan niet persoonlijk voor ze kunt zijn.
Mijn moeder is altijd heel zelfstandig geweest; ik denk dat ze niet eens zou willen dat wij ons over haar ontfermen. Ik ben zelf ook vrij nuchter in die dingen. Ik denk er nu niet veel over na; op het moment dat zich problemen voordoen, dan zien we wel weer verder hoe we dat gaan oplossen. Mijn man staat er net zo in wat betreft zijn ouders. Ik kan me niet mijn halve leven zorgen gaan maken over de tijd dat onze ouders ons nodig gaan hebben.vana schreef:Ik vraag me af hoe de NederAmerikanen daar mee om gaan? Geeft je dat een verdriet of misschien een schuldgevoel of hebben jullie daar vrede mee?