Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
kiyu
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 16 mei 2008, 10:15
Locatie: Scottsdale AZ

Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door kiyu »

Afgelopen week hebben we onze paspoorten laten verlengen in LA. Er zijn een paar dingen om even de aandacht te geven.
Ga er naar toe met volledig ingevulde formulieren die online staan. De kinderen hebben andere formulieren, lijken hetzelfde maar zijn anders.
Vergeet vooral niet (zoals wij :oops: ) om de geboorte akten van de kids er bij te doen.

Op de website van het consulaat staat dat je prepaid shipping labels er bij moet doen en absoluut niks anders. Wij hebben alles afgezocht maar nergens kon men ons helpen.
Toen we onze NL pasfoto's lieten maken (fotograaf diedus in hetzelfde gebouw zit) vroeg de fotograaf of wij die labels hadden....hij kon ze terplekke regelen! Altijd fijn om te weten ;)

De mensen achter de balie van het consulaat helpen je heel vriendelijk en hadden ook een oplossing voor de geboorte akten, we hoefden in ieder geval niet heen en weer naar huis, 2 x 7 uur.

Ook de parkeerkosten (naast het gebouw is een parkeerplaats) kan je verminderen door bij de supermarkt wat te kopen, geef het daar aan en de kosten worden voor de helft in mindering gebracht. We blijven nederlanders toch....?

Verder een paar heerlijke dagen er aan geplakt aan het strand dus echt erg vonden wij dit reisje niet!

Kiyu
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door Bennogr »

Bij Federal Express kun je een rekening aanmaken met behulp van je kredietkaart. Die rekening kost niets en je kan dan via de website, je computer en je printer vooruitbetaalde en vooraf van een adres voorziene etiketten uitdraaien. De kosten van verzending worden dan automatisch van je kredietkaart afgeschreven.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Goh, dat van die geboorte-akte verbaast me (hoefden we 2 jaar geleden in India nog niet), ik zie het inderdaad in het lijstje staan van de ambassade. Ik heb het gevoel dat de lijst elke keer langer wordt, wat een gedoe zeg. Als je in NL vernieuwt heb je die geboorte-akte toch ook niet nodig?
Laatst gewijzigd door hemmie op 22 okt 2012, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

Denk dat de geboorte-akte inderdaad nieuw is. Toen ik afgelopen jaar het paspoort van zoon moest vernieuwen, had ik hem wel bij me, maar vroegen ze er niet naar. Een dag later kreeg ik een e-mail met verzoek de geboorte-akte nog even door te mailen, omdat ze waren vergeten ernaar te vragen....
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef: Als je in NL vernieuwd heb je die geboorte-akte toch ook niet nodig?
Nee, maar in Nederland hebben ze op het gemeentehuis via koppeling naar BSN bestanden wel veel meer controlemechanismes dan ze op ambassade of consulaat hebben. Ik kan het dus wel begrijpen dat ze meer dan één bewijsstuk willen zien van de echtheid van jouw kind :)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Ja, maar ik vind het dus raar dat ze die koppeling wel tussen gemeentes hebben, maar niet met ambassades, dat moet toch net zo makkelijk kunnen?
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 6624
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door Bennogr »

Ach, je moet het de Nederlanders in het buitenland niet TE makkelijk maken, zo lijkt tegenwoordig wel de houding van de Nederlandse overheid. Gelukkig gaat het paspoort volgend jaar naar 10 jaar geldigheid, dan heb je het probleem met het verlengen niet zo vaak meer.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Behalve voor kinderen, daar mag je nog steeds elke 5 jaar die geboorte akte voor laten zien :wink:
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6109
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door Old Faithful »

En zo zeker is het nog niet. De Raad van State heeft bezwaren. Zie http://nos.nl/artikel/430436-rvs-paspoo ... -jaar.html
Groet,

Old Faithful
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef:Ja, maar ik vind het dus raar dat ze die koppeling wel tussen gemeentes hebben, maar niet met ambassades, dat moet toch net zo makkelijk kunnen?
Gemeentes hebben gegevens over mensen die staan ingeschreven in de gemeente; ambassades/consulaten doen niet aan (verplichte) inschrijving en hebben daardoor ook niet de beschikking over gegevens van mensen die langskomen voor een nieuw paspoort.

Op het moment dat jij vertrekt uit Nederland, is er in Nederland geen instantie waar automatisch wordt vastgelegd of jij bijvoorbeeld bent overleden. Het is voor de Nederlandse autoriteiten gewoonweg niet te controleren.

En dan is er nog het probleem van kinderen die nooit in Nederland hebben gewoond en daardoor geen BSN hebben.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

dimona schreef: Het is voor de Nederlandse autoriteiten gewoonweg niet te controleren.
Nou ja, natuurlijk IS het wel te controleren, maar ze willen niet. Ik zie de toegevoegde waarde van de geboorte akte ook niet echt, met alle andere papieren die je moet hebben om een paspoort aan te vragen kun je ook zo een geboorte akte opvragen.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7443
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door USInsider »

Even een vraagje: praten we over geboorteaktes van kinderen die in Ned. zijn geboren of van kinderen die in een buitenland zijn geboren ?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Beide neem ik aan, het is een algemene eis.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef:
dimona schreef: Het is voor de Nederlandse autoriteiten gewoonweg niet te controleren.
Nou ja, natuurlijk IS het wel te controleren, maar ze willen niet.
Hoe kunnen ze in Nederland dan weten wat er met jou hier in de VS gebeurt? Volgens mij bestaan daar geen controlemechanismes voor.

Het hele gedoe rondom die geboorteaktes is volgens mij begonnen toen duidelijk werd dat Nederlanders in den vreemde massaal nooit geboren of reeds overleden familieleden opvoerden om extra inkomen te genereren door middel van het Nederlandse sociale zekerheidsstelsel.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

oortjes schreef:Even een vraagje: praten we over geboorteaktes van kinderen die in Ned. zijn geboren of van kinderen die in een buitenland zijn geboren ?
Die van mij was in het buitenland geboren, maar dat maakt volgens mij geen verschil.
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef:Ik zie de toegevoegde waarde van de geboorte akte ook niet echt, met alle andere papieren die je moet hebben om een paspoort aan te vragen kun je ook zo een geboorte akte opvragen.
Maar bij het vernieuwen van het paspoort moeten de autoriteiten er dan volgens jouw redenering maar klakkeloos van uit gaan dat alles aan dat oude paspoort klopt. Ik denk dat die geboorteakte nou net een extra controle-mechanisme is, naast het oude paspoort dat wordt overlegd. Er was toch ook iets met mensen die willen naturaliseren, die tegenwoordig een geboorte-akte moeten kunnen overleggen en dat dat soms zo'n toestanden oplevert? Dat geeft denk ik toch wel aan dat er in het verleden wel degelijk paspoorten zijn uitgegeven zonder dat daar een geboorte-akte aan te pas kwam.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Ik kan me er best iets bij voorstellen als het een buitenlandse geboorte-akte betreft. En voor een eerste paspoort vind ik het sowieso heel logisch. Maar ik denk vooral aan de situatie dat het kind in NL is geboren, of de akte in Den Haag is ingeschreven. Ik zie dan gewoon niet zo veel verschil tussen het vernieuwen van het paspoort in een andere gemeente dan waar je bent geboren of bij een ambassade. Ik snap geloof ik gewoon niet helemaal waarom ambassades niet meer toegang hebben tot die gegevens, dat moet toch gewoon kunnen? Misschien dat het zonder BSN nog wat minder makkelijk is, dan zou dat een uitzondering kunnen zijn (of je maakt het mogelijk een bsn aan te vragen).
En waarom hoeft het dan bij volwassenen niet, daar kan toch ook vanalles mis mee gaan?

En zoals ik al aangaf, het aanvragen van een afschrift uit het geboorte-register vanuit het buitenland vergt volgens mij niet meer dan papoort-kopieen, die moet je ook hebben om je paspoort te vernieuwen, dus als je echt wil frauderen is die geboorte-akte ook geen grote belemmering meer.

maar goed, ik heb er verder geen problemen mee hoor, dat extra papiertje wil ook nog wel meenemen :D
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 5187
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door hemmie »

Ter aanvulling, ik vind wel meer onlogisch. Om een 1e paspoort aan te vragen voor een kind geboren in het buitenland heb je een uitschrijvinsbewijs van een NL'se gemeente nodig. Die hadden we niet (is natuurlijk wel op te vragen), dus maar eens nagevraagd. Dat bleek te zijn om te bewijzen dat je Nederlands was ten tijde van de geboorte van het kind, een kopie van ee Nederlands paspoort van 1 van de ouders geldig op de geboortedag was ook goed. Ik snap dus nog steeds niet waarom ze om dat uitschrijvingsbewijs vragen, dat bewijst toch niets? En die kopie paspoort is voor vrijwel iedereen toch veel makkelijker? Sterker nog, in veel gevallen is dat dezelfde kopie die je toch al inlevert.
Dus het is eigenlijk gewoon een frustratiepuntje van mij.
Terug in Texas!
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef:Ik snap geloof ik gewoon niet helemaal waarom ambassades niet meer toegang hebben tot die gegevens, dat moet toch gewoon kunnen?
Gemeentes hebben ook geen toegang tot persoonsgegevens van alle Nederlanders. Ik vermoed dat daar privacy-wetgeving om de hoek komt kijken. Anders zou je ook op ieder Nederlands gemeentehuis een paspoort moeten kunnen aanvragen.
En zoals ik al aangaf, het aanvragen van een afschrift uit het geboorte-register vanuit het buitenland vergt volgens mij niet meer dan papoort-kopieen, die moet je ook hebben om je paspoort te vernieuwen, dus als je echt wil frauderen is die geboorte-akte ook geen grote belemmering meer. :D
Maar dan moet die akte wel bestaan natuurlijk :)
dimona
Amerika-expert
Berichten: 4735
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:42
Locatie: Maryland

Re: Nederlands paspoort verlengen in Los Angeles

Bericht door dimona »

hemmie schreef:Ter aanvulling, ik vind wel meer onlogisch. Om een 1e paspoort aan te vragen voor een kind geboren in het buitenland heb je een uitschrijvinsbewijs van een NL'se gemeente nodig. Die hadden we niet (is natuurlijk wel op te vragen), dus maar eens nagevraagd. Dat bleek te zijn om te bewijzen dat je Nederlands was ten tijde van de geboorte van het kind, een kopie van ee Nederlands paspoort van 1 van de ouders geldig op de geboortedag was ook goed. Ik snap dus nog steeds niet waarom ze om dat uitschrijvingsbewijs vragen, dat bewijst toch niets? En die kopie paspoort is voor vrijwel iedereen toch veel makkelijker? Sterker nog, in veel gevallen is dat dezelfde kopie die je toch al inlevert.
Dus het is eigenlijk gewoon een frustratiepuntje van mij.
Ja maar niet iedereen heeft dat paspoort nog in zijn bezit; een uitschrijvingsbewijs behoort wel voor iedereen tot de mogelijkheden. Maar inderdaad: je kunt mensen ook gewoon de keus geven (al zal de gedachtengang wel zijn dat het de kans op misverstanden ernstig vergroot als je mensen keuzes geeft :mrgreen: )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer