Ik ben getrouwd met een Amerikaan, heb dit huwelijk nog niet ingeschreven in Nederland. Woon nu in Amerika, maar sta door omstandigheden nog wel ingeschreven bij een gemeente in Nederland. Ja, ik weet dat ik mij zo snel mogelijk moet uitschrijven en dat eigenlijk al had moeten doen, maar dat even terzijde.
Als ik mijn huwelijk wil registreren in Nederland, kan ik dat het beste doen bij de GBA en mij daarna uitschrijven? Of heeft dat geen zin omdat ik na uitschrijving geen afschrift van de huwelijksakte meer kan verkrijgen? Het leek mij praktischer om het huwelijk bij de GBA in te schrijven, omdat deze procedure simpeler lijkt (alleen huwelijksakte met apostille en identiteitsbewijs nodig, voor inschrijving in Den Haag zijn veel meer documenten nodig). Maar ik weet niet of ik, om later nog een afschrift te kunnen aanvragen van mijn huwelijk, dit alsnog in Den Haag moet laten registreren. Zo ja, dan kan ik de stap van het inschrijven in de GBA wel overslaan en mij zo snel mogelijk uitschrijven.
Mocht het registreren van het huwelijk in Den Haag de beste optie zijn, dan zou ik het volgende nodig hebben volgens http://www.denhaag.nl :
Als u een buitenlandse huwelijksakte of buitenlandse akte van geregistreerd partnerschap wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:
een afschrift van de buitenlandse akte met een verklaring dat het afschrift gelijk is aan het origineel (gewaarmerkt). Het afschrift mag ouder zijn dan 6 maanden. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een bewijs Nederlanderschap van een of beide partijen. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.
een kopie paspoort van de partner zonder Nederlandse nationaliteit.
een origineel, volledig gewaarmerkt afschrift van de geboorteakte van beide partners. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een ondertekend verzoek tot inschrijving van verzoeker.
een kopie van het paspoort of identiteitsbewijs van de verzoeker (als dit iemand anders is).
Heeft iemand deze stappen doorlopen? Ik heb ook begrepen dat hier zeker 3 maanden over heen gaan, na opsturen van de betreffende documenten. En eigenlijk is dit alleen van belang, als we ooit mochten scheiden, want je bent, als je niet in Nederland ingeschreven staat, niet verplicht je huwelijk in het buitenland te registreren in Nederland. Zijn er ook mensen die besloten hebben hun huwelijk in het buitenland met Amerikaan(se) helemaal niet te registreren in Nederland, om wat voor reden dan ook?
Mijn excuses als mijn vragen wat omslachtig geformuleerd zijn, maar ik zie op dit moment door de bureaucratische bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt voor de reacties!