Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Registreren huwelijk in GBA of Den Haag?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Registreren huwelijk in GBA of Den Haag?

Bericht door NaarNYState »

Na enig onderzoek op de websites van gemeenten in Nederland, aanschrijven van mijn (voormalige) gemeente, inlezen op http://www.denhaag.nl en hier op het forum is het mij nog niet helemaal duidelijk welke stappen ik nu het beste kan ondernemen in welke volgorde. Hopelijk zijn er hier mensen die de stappen al hebben doorlopen en mij advies kunnen geven :)

Ik ben getrouwd met een Amerikaan, heb dit huwelijk nog niet ingeschreven in Nederland. Woon nu in Amerika, maar sta door omstandigheden nog wel ingeschreven bij een gemeente in Nederland. Ja, ik weet dat ik mij zo snel mogelijk moet uitschrijven en dat eigenlijk al had moeten doen, maar dat even terzijde.

Als ik mijn huwelijk wil registreren in Nederland, kan ik dat het beste doen bij de GBA en mij daarna uitschrijven? Of heeft dat geen zin omdat ik na uitschrijving geen afschrift van de huwelijksakte meer kan verkrijgen? Het leek mij praktischer om het huwelijk bij de GBA in te schrijven, omdat deze procedure simpeler lijkt (alleen huwelijksakte met apostille en identiteitsbewijs nodig, voor inschrijving in Den Haag zijn veel meer documenten nodig). Maar ik weet niet of ik, om later nog een afschrift te kunnen aanvragen van mijn huwelijk, dit alsnog in Den Haag moet laten registreren. Zo ja, dan kan ik de stap van het inschrijven in de GBA wel overslaan en mij zo snel mogelijk uitschrijven.

Mocht het registreren van het huwelijk in Den Haag de beste optie zijn, dan zou ik het volgende nodig hebben volgens http://www.denhaag.nl :

Als u een buitenlandse huwelijksakte of buitenlandse akte van geregistreerd partnerschap wilt inschrijven, heeft u de volgende stukken nodig:
een afschrift van de buitenlandse akte met een verklaring dat het afschrift gelijk is aan het origineel (gewaarmerkt). Het afschrift mag ouder zijn dan 6 maanden. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een bewijs Nederlanderschap van een of beide partijen. Dit is (een kopie van) een identiteitskaart, Nederlands paspoort of een verklaring van (ex)-Nederlanderschap.
een kopie paspoort van de partner zonder Nederlandse nationaliteit.
een origineel, volledig gewaarmerkt afschrift van de geboorteakte van beide partners. Controleer goed of uw afschrift een legalisatie of apostille nodig heeft. Of een vertaling.
een ondertekend verzoek tot inschrijving van verzoeker.
een kopie van het paspoort of identiteitsbewijs van de verzoeker (als dit iemand anders is).

Heeft iemand deze stappen doorlopen? Ik heb ook begrepen dat hier zeker 3 maanden over heen gaan, na opsturen van de betreffende documenten. En eigenlijk is dit alleen van belang, als we ooit mochten scheiden, want je bent, als je niet in Nederland ingeschreven staat, niet verplicht je huwelijk in het buitenland te registreren in Nederland. Zijn er ook mensen die besloten hebben hun huwelijk in het buitenland met Amerikaan(se) helemaal niet te registreren in Nederland, om wat voor reden dan ook?

Mijn excuses als mijn vragen wat omslachtig geformuleerd zijn, maar ik zie op dit moment door de bureaucratische bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt voor de reacties!
DixieChick
Amerika-expert

Re: Registreren huwelijk in GBA of Den Haag?

Bericht door DixieChick »

Toen ik met mijn trouwde stond ik ook nog in NL ingeschreven. Ik heb toen ons huwelijk bij mijn gemeente ingeschreven (huwelijkscertificaat, M46 procedure, etc). Toen ik me eindelijk uitschreef, ging mijn hele dossier naar Den Haag. Toen ik hen een paar jaar terug eens belde om te kijken of ik daar een uittreksel van ons huwelijk kon krijgen (ivm de papierwinkel voor de dubbele nationaliteit), vertelde die vrouw me dat ik mijn huwelijk opnieuw moest inschrijven in Den Haag, en dat zij niks deden met de inschrijving uit mijn oude gemeente. Ik heb het toen maar opgegeven, en gewoon een huwelijkscertificaat met apostille aangevraagd.

Ik zou dit dus even goed uitzoeken en navragen voordat je de hele riedel straks twee keer mag doen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Dank je voor het delen van jouw ervaring DixieChick :thumbup: Zoiets verwachtte ik al, de gemeente heeft hier ook (nog) geen antwoord op gegeven, maar het lijkt mij dat het sowieso in Den Haag moet gebeuren als je je toch uitschrijft omdat je gaat emigreren/bent geëmigreerd. Dus dan kan ik het net zo goed alleen in Den Haag regelen en nu de prioriteit geven aan het uitschrijven bij de gemeente, omdat dit verplicht is. Ik vraag me dan af hoe dringend het is om het huwelijk in Den Haag te registreren, ik zag alleen eventueel een probleem in de toekomst wanneer er sprake zou zijn van een echtscheiding en je in Nederland een afschrift van het huwelijk nodig zou hebben. Maar, zoals ik het uit jouw verhaal begrijp is het wel belangrijk om ook een Nederlands afschrift te hebben voor de aanvraag van een dubbele nationaliteit. Daar wil ik in de toekomst wel voor gaan, dus misschien toch beter nu doen dan wachten tot het nodig is en er vervolgens maanden op te moeten wachten.

Voor de procedure in Den Haag vraag ik me verder af hoe ik aan een gelegaliseerd afschrift van een geboorteakte kom voor mijn man. Mijn man heeft het origineel en weet niet of hij zo'n gelegaliseerd afschrift kan krijgen hier in Amerika. Is er iemand die weet hoe dit in zijn werk gaat?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat verschilt per staat. Her kun je het volgens mij wel vinden: http://www.rsonac.org/other-services/le ... ation.html
Terug in Texas!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Kopie van geboorteakte in de VS moet voor Nederland een apostille hebben. Dat regel je door:

1. een officiele kopie van een geboorteafschrift te vragen aan je staat (staat op de website van "department of health [staat]")

2. Als je die kopie hebt, neem je contact op met de secretary of state van de staat (website: secretary of state [staat]) en daar vraag je dan om een apostille. Ze kennen die term daar en kunnen je precies vertellen wat je moet doen.

Voor Nederlander blijven nadat je (uiteindelijk) Amerikaan bent geworden: de Nederlandse ambassade in Washington DC heeft op zijn website een uitleg van wat je precies moet doen. Lees dat te zijner tijd daar na, want die regels kunnen veranderen (hopelijk wordt het makkelijker, zeker nu er actieve verkiezingscampagnes zijn om dubbele nationaliteiters in de Tweede Kamer te krijgen, onder meer Eelco Keij, no. 25 op de lijst van D'66 -- heeft voorkeurstemmen nodig!). En ook voor de toekomst: vraag dan meteen een bewijs van behoud Nederlanderschap aan, maakt het vernieuwen van de volgende paspoorten een stuk eenvoudiger.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Dank voor de reacties, Hemmie & Bennogr! Ik heb via de website van the department of health in New York gevonden hoe de kopie van de geboorteakte kan worden aangevraagd (dat is al een kostbaar avontuur op zich). Hoe de apostille te verkrijgen dat was mij al bekend, omdat ik het had uitgezocht voor de huwelijksakte. Dat kan in NYC bij de secretary of state. Kan per post of persoonlijk (dat laatste schijnt in 10 minuten geregeld te zijn). Als ik slim ben, ga ik nu als een eekhoorn die nootjes zoekt alvast alle documenten verzamelen, zodat dit is geregeld wanneer het echt nodig is, en er dan niet nog eens maanden overheen gaan voordat het geregeld is. Maar het is wel een hele onderneming. Heb me nu net bedacht dat wanneer ik met mijn Amerikaanse partner nogmaals trouw, maar dan in Nederland, of dit dan niet een stuk makkelijker is. Of zouden daar ook weer allerlei haken en ogen aan zitten?

Hebben Clint of Aquell wellicht al ervaring met het inschrijven van hun huwelijk in Den Haag? Ik weet dat zij nog niet zolang geleden eenzelfde proces hebben doorlopen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij hebben wel onlangs een geboorte akte in Den Haag ingeschreven. Dar duurt inderdaad lang, we hebben het ruim 2 maanden geleden erheen gestuurd, direct ontvangstbevestiging, sindsdien niets. Kan me van de vorige keer herinneren dat er inderdaad een maand of 3 over heen ging. Maar verder is het heel sipel, zolang je maar de juiste documenten instuurt.
Terug in Texas!
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Nogmaals dank, Hemmie! De procedure zal idd wel meevallen zodra je de juiste documenten hebt, maar voor dat zover is zijn we wel even verder. Elk apart document heeft weer zijn eigen vereisten, kosten en wachttijden. Maar goed, het hoort erbij als je emigreert en uiteindelijk toch de Nederlandse nationaliteit wilt behouden. En het scheelt een stuk dat er hier mensen zijn die het al eens gedaan hebben en dat die mee denken :)
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je alles in New York zelf afloopt gaat het een stuk sneller dan als je het per post doet. Ben laatst meegelopen met een echtpaar dat in New York trouwde. "Plechtigheid" was letterlijk 2 minuten, rest was een uurtje (naar de County Clerk en dan door naar het bureau van de secretary of state bij Wall Street).

Maar een kopie van het geboortebewijs mijn vrouw (Ohio) en een apostille daarop was via de post binnen vier weken geregeld. In New York werden mij wachttijden van zes maanden genoemd voor een kopie plus apostille via de post.

Overigens: ik zou niet nu al beginnen met de papieren voor het behouden van de Nederlandse nationaliteit als je Amerikaan bent geworden. Die mogen van Nederland allemaal niet zo oud zijn, half jaar meen ik me te herinneren, in geen geval ouder dan 1 jaar. Dus dan heb je nog iets om naar uit te kijken.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Een goede reden voor procrastinatie Bennogr, zou helemaal jammer zijn als ik sommige zaken tegen die tijd weer opnieuw zou moeten regelen. Maar het registreren van mijn huwelijk in Den Haag moet ik wel voor die tijd doen, neem ik aan. En daarvoor zou ik dan dus ook die gelegaliseerde kopie van de geboorteakte van mijn man nodig hebben. Of tegen die tijd wat eerder beginnen met verzamelen en het dan regelen? Ik weet niet of er een maximale termijn is om het behoud van Nederlanderschap te regelen wanneer je de Amerikaanse nationaliteit hebt aangenomen. Waarschijnlijk het beste om mij een half jaar voordat het mogelijk is er echt in te gaan verdiepen.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Alhoewel je uitdrukking over nootjes en eekhoorntjes precies in mijn straatje past (ik ben ook zo iemand van al haar ducks in a row willen hebben), moet je er wel rekening mee houden dat de Nederlandse staat in al Haar Ondoorzichtige Wijsheid geen documenten accepteert die ouder zijn dan zes maanden. Dus als je nu dat birth certificate aanvraagt, dan moet je dat huwelijksregistratie dingen dus binnen zes maanden geregeld hebben, anders kan je dat document weer opnieuw aanvragen.

En overigens, voor de dubbele nationaliteit heb ik dus gewoon een originele kopie van onze huwelijksakte aangevraagd met apostille. Duurde een week voordat-ie in huis was. Veel makkelijker dan mijn huwelijk in Den Haag registreren (wat ik dus nog steeds niet gedaan heb).

Edit: Ik zie dat Benno al precies hetzelfde gezegd had..sorry!
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor zover ik weet, en wat de regeling op dit ogenblik is, moet je alleen door de papiermolen als je een nieuw Nederlands paspoort wilt/moet aanvragen NADAT je Amerikaan geworden bent. Voor die tijd heb je een groene kaart en dat bewijst voor Nederland dan dat je wel in de VS woont, maar geen Amerikaan bent.

Als je Amerikaan wordt, nemen ze je je groene kaart af als je de ceremonie binnenloopt en je kunt die dan dus niet meer gebruiken.

Je kunt de eerste 3 jaar na je trouwen toch geen Amerikaan worden, dus ik zou alles even afwachten, wie weet wat er in Nederland nog gaat veranderen (hopelijk in goede zin). Gewoon tegen die tijd naar de website van de ambassade.

Wat inschrijven van je huwelijk in Nederland betreft: ik heb dat nooit gedaan en ook nooit nodig gehad. Misschien nuttig als je met je gezin naar Nederland (of de EU) terug wilt, maar dan kan je het altijd dan nog regelen.

En alvast een andere suggestie: als je kinderen krijgt, die opgeven bij een Nederlands consulaat en meteen een paspoort voor ze aanvragen. Ze zijn dan Amerikaan omdat ze hier geboren (gaan) worden, ze kunnen dan twee paspoorten houden als je op hun 18e nog steeds Nederlander bent. Misschien wat extra moeite en kosten elke vijf jaar voor een nieuw Nederlands paspoort, maar volgens mij meer dan de moeite waard.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

@DixieChick: dit soort informatie kan niet vaak genoeg herhaald worden!
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Bennogr schreef:als je kinderen krijgt, die opgeven bij een Nederlands consulaat en meteen een paspoort voor ze aanvragen.
Ik heb nog nooit iemand opgegeven bij een consulaat. Wat is het idee daarachter?
NaarNYState
Amerika-ontdekker

@DixieChick: Als ik het goed begrijp hoef ik mijn huwelijk dus niet te registreren in Den Haag om uiteindelijk de dubbele nationaliteit te kunnen behouden? Ik realiseer me na het teruglezen, dat ik dit verkeerd had opgevat. Je hebt daarvoor (zoals nu de regeling is, en ik snap dat dit over een paar jaar heel anders kan zijn) dus een kopie van je huwelijksakte met apostille nodig. (Die jij hebt aangevraagd nadat bleek dat je uit Nederland geen afschrift kon krijgen). Die kopie haal ik hier bij de county clerk (met waarmerk en handtekening), en de apostille persoonlijk in NYC (omdat dit sneller gaat dan via de post).

Het huwelijk registreren bij de GBA heeft voor mij geen zin, ik heb van de gemeente bevestiging gekregen dat dit alleen noodzakelijk zou zijn wanneer ik nog in Nederland zou wonen, en dat de gegevens niet automatisch gekoppeld worden aan de gegevens in de burgelijke stand in Den Haag wanneer ik word uitgeschreven.

En fijn dat jullie beiden benadrukken dat het verstandiger is om er tegen die tijd aan te beginnen en vast te stellen wat er dan nodig is, want niet alleen kunnen de regels veranderen (hopelijk in mijn voordeel), maar ik zou wanneer ik er te vroeg mee zou beginnen ook met het probleem zitten dat de geldigheid van bepaalde documenten voor de Nederlandse staat verstreken zou zijn. Ik ben wel opgelucht, dacht dat ik na de hele green card procedure nu weer veel tijd kwijt zou zijn aan het regelen van documenten e.d. Dank voor alle info! :thumbup:

Mochten er kindjes komen, dan ga ik me daar natuurlijk ook in verdiepen :)
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik ben dit jaar 21 jaar getrouwd met een amerikaan, heb 2 paspoorten, en de verklaring behoud nederlanderschap, en heb ons huwelijk nooit geregistreerd in Den Haag.
DixieChick schreef:Alhoewel je uitdrukking over nootjes en eekhoorntjes precies in mijn straatje past (ik ben ook zo iemand van al haar ducks in a row willen hebben), moet je er wel rekening mee houden dat de Nederlandse staat in al Haar Ondoorzichtige Wijsheid geen documenten accepteert die ouder zijn dan zes maanden...
:offtopic:, daar moest ik zo om lachen met het registreren voor de verkiezingen (btw, ik weet nog steeds niet of ik ook ga stemmen): oa. òf een kopie van je verklaring behoud nederlanderschap (die niet ouder mag zijn dan 6 maanden) meesturen, òf een kopie van je NLs paspoort (die je dus kunt halen met een veel oudere verklaring behoud nederlanderschap).
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Het idee achter het opgeven van een kind (met kopie van de geboorte-akte) is dat je dan een 'spoor van papier' aanmaakt waardoor allerlei dingen voor een kind makkelijker kunnen worden. En dat geldt nog meer voor het aanvragen van een paspoort voor een in de VS geboren kind waarvan minstens 1 ouder Nederlander/se is.

Voor zover ik de huidige regel ken (en ik heb me in dat aspect nooit echt verdiept), kunnen later (zo rond 't kinds 15e) extra problemen ontstaan voor het aanvragen van een Nederlands paspoort, zoals Nederlands kennen (in mijn geval: nooit echt gelukt aan te leren), in Nederland gewoond hebben en dat soort dingen.

Mijn zoon kreeg na de kopie van het geboortebewijs bij het consulaat verwerkt was, zelfs een brief van de toenmalige consul dat hij officieel (ook) de Nederlandse nationaliteit had. Weet niet of ze dat nog steeds doen, maar nogmaals, meer papieren in de ambtelijke molen is meestal beter.

Niet dat mijn zoon veel gebruik maakt van zijn Nederlandse paspoort, maar hij is er wel trots op. En wie weet wat het hem in de toekomst voor voordelen zal bieden, een Amerikaans bedrijf zal hem immers zonder problemen kunnen uitzenden naar de EU, bijvoorbeeld.

:offtopic: Voor meedoen met de Tweede Kamer verkiezingen ben je overigens al te laat. Je moest dat voor 1 augustus aanvragen. Ik heb ondertussen mijn stembiljet al ontvangen en gestemd. Stembiljet moest naar de Nederlandse ambassade in DC dat het officiele stembureau voor Amerika is.
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Bedankt, Dutchie. :thumbup: Je zou dit inschrijven in Den Haag dus kunnen doen vanwege sentimentele redenen, of wanneer je ooit verwacht terug te gaan en/of dat afschrift vanuit de NL administratie nodig te hebben. Ik denk dus niet dat ik dat ga doen, veel te veel gedoe! Had mezelf er om de een of andere reden van overtuigd dat het heel belangrijk zou kunnen zijn, maar dat is dus niet zo. Scheelt weer! En wat betreft de verkiezingen, wel fijn dat het nog kan als je in het buitenland woont, maar voor mij dus dit keer (voor de eerste keer sinds ik kan stemmen) even niet.
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

In de 20 jaar dat ik getrouwd ben, heeft noch in NL noch in de US ooit iemand om mijn huwelijksakte gevraagd. Als ik zeg dat ik getrouwd ben, geloven ze mijn blijkbaar op mijn eerlijke gezicht. :thumbup:
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Volgens mij had ik de het uittreksel uit het huwelijksregister ook pas voor het eerst nodig toen ik als aanhangsel van mijn man naar de VS verhuisde; zowel voor de visumaanvraag als voor het SS-nummer. Ik kan me niet herinneren dat we hem voor de verhuizing naar Zwitserland nodig hadden, al lijkt me dat eigenlijk niet geheel onwaarschijnlijk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer