Ik heb 2 dagen geleden gebeld en kreeg te horen "Ja als u over 60 dagen nog niets gehoord hebt, moet u weer contact opnemen". Hallo hey, 60!!! dagen... dat is toch echt idioot? Dan zijn ze dus bijna 4 maanden bezig met mijn belastingaangifte en mijn teruggave.
Lees mijn vorig antwoord nog een keer. Als je als non-resident of dual-status hebt gefiled, dan heb je een papieren belastingsaangifte opgestuurd. Deze worden niet binnen drie weken afgehandeld, dat geld enkel voor e-filing. Daarenboven zit de IRS zit met een groot personeelstekort, en ik neem aan dat je belastingsaangifte om een of andere reden ligt te wachten op een "review." Vandaar de lange wachttijd. Dit betekent niet met zekerheid dat er echt iets mis is, maar dat zal je pas te weten komen wanneer er iemand eindelijk toe komt en het je via brief laat weten.
Ik had een discussie met mijn lief omdat ik dit echt belachelijk vind en hij zei letterlijk "Je kunt ze maar beter niet te vaak bellen want dat kan echt problemen geven". Hij zegt dus min of meer dat de belasting expres vervelend kan gaan doen als je ze te vaak belt en dat je maar beter gewoon rustig af kan wachten anders kun je op een zwarte lijst komen. Verder zei hij dat er legio voorbeelden van mensen zijn die enorme problemen hebben gehad met de belastingdienst en die erdoor failliet gegaan zijn en enorme advocaatkosten hebben moeten maken.
Misschien stomme vraag maar is het echt zo erg? Is de belasting echt een instantie die je maar beter niet kunt bellen en dus maar beter als een soort doof schaap net moet doen alsof je gek bent tot je je geld krijgt?
Dit is onzin! Van vaak bellen zul je nooit probelem krijgen. Mensen die in de problemen geraken met de IRS hebben dat aan zichzelf te danken... wet is wet, en de IRS volgt gewoon de wet. Als je niet zeker weet hoe je een belastingsaangifte moet invullen, dan spreek je een deskundige aan, simple as that.
Als je wil kan je de taxpayer's advocacy lijn eens proberen (zoek het nummer op de IRS website). Maar aangezien je al nieuws hebt gehad dat je gewoon nog wat langer moet wachten, betwijfel ik dat die je een case zullen geven.
Of tips wat ik kan doen?
Als je het geld van je refund niet dringend nodig hebt, chill out!, en wacht dan gewoon 60 dagen en bel nog eens terug. Maar ben dan niet verbaast als ze er nog niet toe gekomen zijn. Als het wat dringender is, bel dan de taxpayer advocacy lijn en vraag om raad.
Misschien het beste om mijn CPA te bellen of krijgt hij hetzelfde te horen als ik? Of gewoon afwachten en verder niets doen?
Je CPA zal niet meer informatie kunnen krijgen als jij, maar hij weet waarschijnlijk wel beter welke vragen te stellen. Ik weet niet of zulke "opvolg-service" is inbegrepen bij klaarmaken van je aangifte, maar je kan hem altijd eens bellen om te vragen of gewoon om raad te vragen.
- Belg_in_Social a.k.a. "Forum-CPA"