Discussie: nl VS usa

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Michigan
Amerikakenner
Berichten: 1161
Lid geworden op: 03 okt 2005, 19:54
Locatie: Schagen, Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik denk dat het ook komt doordat het leven in de stad sneller is. Daardoor lijkt het misschien of mensen sneller werken. Ik weet nog wel dat ik het in Michigan weleens saai vond, kwam nooit iemand, gebeurde nooit iemand. Maar dat de mensen aan het slapen waren kan ik toch ook niet echt zeggen. Op het platteland is alles ook veel groter en leeft men minder op elkaar. Dat scheelt echt veel hoor.
Ik vergelijk het maar met autorijden voor zover dat niet te krom trekt.
In Amerika rij ik 130 en tuf voor mijn gevoel rustig rond.. in Nederland met 120 heb ik het idee soms dat je gewoon heel hard rijd. Niet dat ik met een echt kleine auto rij hier hoor, (Volvo S80). Als ik in een klein fiatje stap heb ik nog meer het gevoel van snelheid inderdaad.
Maar het is vooral het feit dat je hier meer verkeer hebt in Nederland en dat de wegen een stuk smaller zijn.
- Mike
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Bericht door Texas Boy »

In Texas rijdt men gerust 200 mijl om een ringetje te halen voor een machine (zelf meegemaakt) en het tempo ligt echt laag, komt natuurlijk ook door het klimaat. Toen wij bezig waren met zaken regelen omtrent ons huis stond iedereen met de mond open hoe snel we allerlei zaken regelde. Ook is het normaal dat contractors niet komen opdagen voor offertes en als je ze daarop wijst hebben ze zoiets van sorry, forgot it. Lunches duren uren en zijn heilig. We zullen op dit gebied ons flink moeten aanpassen, maar er zijn ergere dingen.
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mack »

Michigan schreef:in Nederland met 120 heb ik het idee soms dat je gewoon heel hard rijd. Niet dat ik met een echt kleine auto rij hier hoor, (Volvo S80). Als ik in een klein fiatje stap heb ik nog meer het gevoel van snelheid inderdaad.
LOL als ik een auto voor me heb die 120 rijdt, denk ik "rij nou eens door!" :D

Maar je vergelijking is wel leuk (altijd over auto's, je lijkt mij wel...). Je kunt het ook vergelijken met vakantie: dan is op vakantie ineens de dag al voorbij terwijl je veel minder gedaan hebt dan je normaal op je werk gedaan zou hebben... (en niet omdat je hebt lopen luieren)
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
ANY
Amerika-expert
Berichten: 3032
Lid geworden op: 09 mar 2004, 17:47
Locatie: Ithaca,NY

Bericht door ANY »

Quote "In Texas rijdt men gerust 200 mijl om een ringetje te halen voor een machine (zelf meegemaakt) en het tempo ligt echt laag, komt natuurlijk ook door het klimaat. Toen wij bezig waren met zaken regelen omtrent ons huis stond iedereen met de mond open hoe snel we allerlei zaken regelde. Ook is het normaal dat contractors niet komen opdagen voor offertes en als je ze daarop wijst hebben ze zoiets van sorry, forgot it. Lunches duren uren en zijn heilig. We zullen op dit gebied ons flink moeten aanpassen, maar er zijn ergere dingen."

Het zal echt aan het gebied liggen waar je woont; ik heb meegemaakt dat dingen verbazend snel gebeuren. Vorig jaar hebben we een nieuw dak op ons huis laten doen. De offerte hadden we al voor de winter gevraagd, in het voorjaar is het uitgevoerd; op vrijdag afgesproken met de contractor en een aanbetaling gedaan, op maandag stond er opeens een vrachtwagen met "shingles" voor de deur, op dinsdag werden de ladders en andere kleine dingen gebracht, en op woensdag toen ik 's avonds thuis kwam zat het nieuwe dag erop!

Wat lunches betreft, in mijn eigen werk kan ik blij zijn als ik tijd heb om een lunch van 15 minuten te nemen.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Bericht door Texas Boy »

Het relaxde van Texas was voor ons ook een reden om hier te gaan wonen. Heb heel wat Staten gezien, het tempo in het Zuiden beviel het best, naast het klimaat 8)
Xerxes
Amerikafan
Berichten: 396
Lid geworden op: 20 okt 2004, 23:34
Locatie: Los Angeles, CA

Bericht door Xerxes »

a4plus schreef:Het relaxde van Texas was voor ons ook een reden om hier te gaan wonen. Heb heel wat Staten gezien, het tempo in het Zuiden beviel het best, naast het klimaat 8)
Het Zuiden is inderdaad fantastisch, mijn partner en ik denken er ook soms aan om naar of Texas of Louisiana te verhuizen. Ook al was New Orleans overstroomd er is toch iets dat mij daar trekt.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Bericht door Texas Boy »

Wij zitten 100 mijl van de grens met Louisiana en zo'n 5 uur rijden van New Orleans, één van de mooiste steden van de wereld. Hoop dat het weer in oude glorie wordt hersteld, maar vrees dat het heel moeilijk wordt.
Michigan
Amerikakenner
Berichten: 1161
Lid geworden op: 03 okt 2005, 19:54
Locatie: Schagen, Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Mack schreef:
Michigan schreef:in Nederland met 120 heb ik het idee soms dat je gewoon heel hard rijd. Niet dat ik met een echt kleine auto rij hier hoor, (Volvo S80). Als ik in een klein fiatje stap heb ik nog meer het gevoel van snelheid inderdaad.
LOL als ik een auto voor me heb die 120 rijdt, denk ik "rij nou eens door!" :D
ssshhh... moet een beetje goed imago houden hier op het forum.
120 is inderdaad een zeldzaamheid..
Valt het jou ook niet op dat wanneer je word ingehaald op de snelweg het altijd Volvo's, Audi of Mercedes zijn? ;-).
Ik zou willen zeggen Mustangs, maar die halen mij nooit in. Ik kom ze alleen tegen en dan rijden we beide zo hard dat ik nog net een glimp van het paardje opvang en tegen de tijd dat ik wow heb geroepen en me omdraai zijn we al te ver verwijderd van elkaar om nog wat moois te kunnen zien.

OT: mijn ouders vinden dat ze grappig praten in Texas ;)
- Mike
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Bericht door Texas Boy »

Dacht dat de discussie ging over verschillen VS - NL begint nu een beetje op Top Gear te lijken :cry:
Batman
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 25 mei 2006, 12:13
Locatie: Soesterberg

Bericht door Batman »

Dat idee kreeg ik ook al. Het topic ging zo lekker. De laatse dingen die ik las ging voornamelijk over Texas en werkdruk. Maakt niet uit. Laten we anders gewoon verder gaan naar het onderwerp Nederland VS Amerika.

Volgens mij zijn er al veel verschillen besproken. Maar de grote vraag blijft volgens: Welk land heeft zijn zaakjes nu beter op een rijtje? Ik denk toch dat Nederland het wint. Dan kom ik toch terug op die sociale ladder waa ral eerder over gesproken is. Als je in Nederland woont, hoef je GEEN zwervend bestaan te leven. Hoewel de VS werkelijk een prachtig land is en ik er dagelijks aan denk, wordt er heel weinig gekeken naar de schrijnende zaken die zich in de VS afspelen. Dan heb ik ik over drug- en wapen gebruik, onderwijs en nog andere zaken. Tuurlijk heeft elk land zijn eigen knelpunten. Maar wordt er in de VS wat aan gedaan. Ik zie er weinig van. Komt misschien ook omdat het zich allemaal wat verder van mijn bed afspeeld.

Als je nu eens 1 onderwerp neemt waarin NL en de VS erg in verschillen en daar dan eens wat dieper op ingaan kom me misschien wel leuke dingen tegen. Als ik voor mezelf spreek vind ik criminaliteit en veiligheid een leuk onderwerp om eens aan te snijden. Heb ik ook dagelijks mee te maken. Wellicht dat iemand anders een ander leuk onderwerp weet om uit te spitten?

Groet
Texas Boy
Amerika-expert
Berichten: 4930
Lid geworden op: 06 mar 2005, 14:57

Bericht door Texas Boy »

In Amerika is vooral veel criminaliteit in de ghetto's en omliggende gebieden. Op het platteland gebeurt niets en staan letterlijk de deuren nog open. Nederland krijgt ook steeds meer ghetto's en je leest dagelijks over schiet- of steekpartijen. Wat ik wel goed vind in Amerika dat criminelen of gearresteerden met volledige naam worden genoemd, werkt denk ik wel waarschuwend voor anderen.
Batman
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 25 mei 2006, 12:13
Locatie: Soesterberg

Bericht door Batman »

Ik ben het helemaal met eens dat je de criminelen uit de anonimitiet moet halen. Dan heb ik het over die gasten die zich echt veelvuldig schuldig maken aan strafbare feiten. In Nederland moet je echt wel heel gek doen wil dat gebeuren. Dat is dan al 1 verschil. :D .

Ik weet niet of je de ghetto's in NL kan vergelijken met de ghetto's in de VS. Je hebt hier wel veel probleemwijken. De veel voorkomede criminaliteit bestaat toch wel uit diefstal, regelmatig gepaard met geweld. het is toch wat dat je niet eens rustig met je laptop over straat kan lopen! Maar j ade pakkans in NL is niet zo heel erg groot. Ik roep het al vaker: "Misdaad loont."

Dan hebt je ook nog het feit dat NL in de wereld voorop loopt als hetgat om drug. Met het ene probleem krijg je weer een ander probleem terug. Er wordt wel eens geroepen dat de drugs gelegaliseerd moeten worden. Zo voorkom je dat veel junken auto's openbreken.... Wat een onzin. Zo blijf je dweilen met de kraan open.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dat je, als je duizenden kilometers weg woont en alleen op vakantie naar een land gaat, niet ziet wat er zoal aan sociale programma's en voorlichting gedaan wordt is natuurlijk logisch. Ik heb ook geen idee van de voorlichting aan jongeren omtrent bijvoorbeeld drugs in Nederland.

Maar ik kan vanuit mijn ervaring wel zeggen, dat ik vind, dat er hier op de scholen enorm voorlichting wordt gegeven. Bijna te veel, want maak je daarmee sommige kinderen niet juist nieuwsgierig?

De indruk wordt vaak gewekt, dat men in de VS de problemen een blind oog toekeert en de mindere medemens maar links laat liggen.
Inderdaad doet de overheid minder dan in Nederland, maar daarentegen wordt er hier door de kerken en de inviduelen bijvoorbeeld zelf heel veel gedaan aan vrijwilligerswerk en aan giften aan liefdadigheidsinstanties.

Ik blijf het moeilijk vinden landen te vergelijken, vooral een zeer compact land als Nederland met een land als de VS, waar het zo ontzettend veel uitmaakt, waar je je bevindt, wat betreft je omstandigheden.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert
Berichten: 1640
Lid geworden op: 26 jan 2005, 13:24

Bericht door doreennicole »

dit is inderdaad een van de grootste verschillen. in NL verwacht men dat de overheid voor dit soort zaken zorgt, en natuurlijk is het tot op zekere hoogte een verantwoordelijkheid van de overheid. maar mensen kiezen hier vaak voor het niet door de overheid laten regelen van sommige dingen. je hebt hier bij de verkiezingen altijd van die specifieke voorstellen waar ook over gestemd moet worden en als een stad/gemeente er niet voor kiest om meer geld te geven aan het onderwijs bijv, is dat een keus. (het is natuurlijk wel zo dat de mensen die er het meest door getroffen owrden, vaak niet stemmen en het dus een vertekend beeld geeft).

anyway, het is in ieder geval absoluut niet waar dat amerikanen ongveoelig zijn tov de schrijnende zaken die zich hier afspelen. er wordt hier ontzettend veel aan liefdadigheid gedaan, of door geld te geven of door vrijwilligerswerk te doen, of via de kerk of werkgever.

crime and violence: ik ben het er zeker mee eens dat misdadgers streng gestraft moeten worden, maar dat leidt niet tot het voorkomen van andere misdaden. iemand voor 20 jaar achter tralies zetten zorgt ervoor dat die persoon 20 jaar geen kwaad kan. het nadeel van streng straffen is dat er voor misdadigers geen incentief is om zich bij minder erge misdaden te houden. als je voor het overvallen van een convenience store met een wapen 25 jaar krijgt en voor het vermoorden van de owner 30 jaar is er geen enkele reden voor de misdadiger om de owner te sparen. zelfde bijv met verkrachting en verkrachting/moord. als je voor beide min of meer even zwaar gestraft wordt, waarom zou je iemand laten leven om eventueel je te identificeren.

in ons normaal rustige en relatively crime free Seattle is er deze zomer heel veel gebeurd. vreselijk, want een van de aantrekkelijkheden van Seattle is dat het er redelijk veilig is.
SEEING IS BELIEVING
Michigan
Amerikakenner
Berichten: 1161
Lid geworden op: 03 okt 2005, 19:54
Locatie: Schagen, Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Dacht dat de discussie ging over verschillen VS - NL begint nu een beetje op Top Gear te lijken
In plaats van een mislukte poging tot sarcasme had je zelf het topic weer terug kunnen sturen in de juiste richting.

Ik woonde op het platteland pal naast de hoofdstad van Michigan met zijn "slechte" wijken en wij hadden de deur ook gewoon de hele dag open.
gearresteerden met volledige naam worden genoemd
:shock: :?
Dat kun je toch niet menen? Hoewel het weleens irritant kan zijn en vaak ook tegenwerkt mogen we toch maar wat trots zijn op onze privacy. Dat is namelijk een belangrijk goed en gelukkig hebben wij nog geen echte patriot act tafarelen. Hoewel dat denk ik niet lang meer zal duren..
Dat soort dingen kan je namelijk ontzettend tegen gaan werken in je verdere leven en als je onschuldig blijkt te zijn dan is dus mooi je leven verpest. In Nederland zijn we onschuldig tot het tegendeel is bewezen! Publieke opinie kun je niet wijzigen zodra je onschuld is bewezen en dus blijf je altijd crimineel. Net als die mensen van de puttense moordzaak die onterecht vastzaten. Ze krijgen een schamele vergoeding want dat is gewoon slecht geregeld in Nederland en zijn veroordeeld voor de rest van hun leven
- Mike
Gebruikersavatar
ronald87
Amerikafan
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 sep 2005, 22:13
Locatie: NL

Bericht door ronald87 »

Batman schreef:Ik weet niet of je de ghetto's in NL kan vergelijken met de ghetto's in de VS.
Ik heb op mijn studie (sociale geografie) bij het vak Stadsgeografie geleert dat je in NL wel zwarte wijken begint te krijgen, zo is Kanalen Eiland in Utrecht 80% allochtoon (ik dacht dat 60% Marokkaans was).
Maar ghetto's komen hier nog niet voor.
doreennicole schreef:in ons normaal rustige en relatively crime free Seattle is er deze zomer heel veel gebeurd. vreselijk, want een van de aantrekkelijkheden van Seattle is dat het er redelijk veilig is.
Zag het gister inderdaad op CNN, de schietpartij in de Synagoge. Vreselijk!!
Batman
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 25 mei 2006, 12:13
Locatie: Soesterberg

Bericht door Batman »

Batman schreef:
Ik weet niet of je de ghetto's in NL kan vergelijken met de ghetto's in de VS.

Ik heb op mijn studie (sociale geografie) bij het vak Stadsgeografie geleert dat je in NL wel zwarte wijken begint te krijgen, zo is Kanalen Eiland in Utrecht 80% allochtoon (ik dacht dat 60% Marokkaans was).
Maar ghetto's komen hier nog niet voor.
Leuk dat je kanalen eiland in Utrecht noemt. Ik werk daar en kan uit eigen ervaring zeggen dat het er vele malen rustiger is dan dat er in de media gezegd en geschreven wordt. Tuurlijk ik vind het ook geen prettige wijk. En het is een wijk dat heel veel aandacht nodig heeft en er wonen echt heel veel lastpakken, maar ik wilhet zeker geen ghetto noemen. De incidenten die er plaatsvinden hebben ook echt wel de aandacht nodig, maar zoveel incidenten zijn er niet.


Citaat:
gearresteerden met volledige naam worden genoemd


Dat kun je toch niet menen? Hoewel het weleens irritant kan zijn en vaak ook tegenwerkt mogen we toch maar wat trots zijn op onze privacy.
Ik vind het recht op privacy een goed iets in NL. Maar wanneer zet je het maatschappelijk belang boven dat van het individu? Ik kan me nog een herinneren dat ik een man aan het bureau had die veel te veel alcohol had gedronken. Daarbij was hij opweg naar zijn werk........ Hij werkte als busschauffeur........ Dan zeg ik dat tot aan zekere hoogte privacy een mooi iets is. Maar door mensen uit de anonimiteit te halen kan je heel veel winnen.
Michigan
Amerikakenner
Berichten: 1161
Lid geworden op: 03 okt 2005, 19:54
Locatie: Schagen, Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Als een buschauffeur op weg naar zijn werk stomdronken is(simpel te bewijzen) dan zie ik het probleem niet. Maar van bewezen criminelen uit de anonimiteit halen is het een kleine stap verder.
Daar moeten we dus voor oppassen om de door mij eerder genoemde redenen.
In Belgie is de wetgeving hier omtrent ook anders.
Maar ik heb helaas niet genoeg verstand hier van om er gerichte uitspraken over te doen.

Wat ik wel weet is dat ik niet graag de wetgeving hierop zou wijzigen.

Het is hetzelfde als mensen die zeggen dat zolang je niets heb misdaan je niets hoeft te vrezen en dat je alles moet toelaten. Tja, zo werk ik dus niet. Het is niet mijn taak om te bewijzen dat ik onschuldig ben, het werkt in de meeste gevallen andersom.

Het lijkt misschien alsof het enkel verbetering zou brengen.
Een kromme vergelijking, maar het is net met de heksejacht van diverse instanties op het illegaal kopieeren van films en games. Door alle beveiligingen en heffingen word de 'gewone brave' consument de dupe ervan(duurdere apparatuur en beschrijfbare media, niet mogelijk om een eigen kopie te maken), terwijl de grote criminele organisaties lachend the Fast N Furious 3 in grote getale verkopen. (om even in de auto termen te blijven zoals onze eerdere afdwaling)

Okay, achteraf vind ik de vergelijking eigenlijk wel erg krom. Maar ik laat hem toch staan om een punt te maken.

De wereld draait steeds sneller, nu zijn we in Nederland vrij nuchter aangelegt. Maar ook hier heb je van die sensatiezoekers, daar ben ik er ook eentje van. Wil ik gerust toegeven. Nieuws reist steeds sneller en we willen overal van op de hoogte zijn. Ik ben gewoon erg bang dat je straks een hoop gewijs en gezeik krijgt als je in aanraking met justitie bent geweest. Je hebt het nu al in van die kleine buurtgemeenten dat de overbuurvrouw aan je linker buurvrouw gaat vragen waarom de politie bij JOUW thuis op bezoek was. Dan krijg je roddels en op ten duur kan dat problemen opleveren.

Nu lijkt het misschien of ik daar persoonlijk mee te maken heb. Maar dat is verre van de waarheid. Ik heb het alleen wel al een paar keer zien gebeuren.

Wat ik wel wil toegeven is het feit dat camera's niet mogen vanwege het recht op privacy een beetje overtrokken is. Zolang die beelden niet publiekelijk toegankelijk zijn zie ik het probleem niet en werken een (vals) gevoel van veiligheid in de hand. Dat is goed, want zolang de bevolking zich veilig voelt gaat het goed met de economie!

Dat bouwt direct weer een brug terug naar verschillen tussen Nederland en Amerika.
Ik heb het idee dat Bush angst heeft gecreeerd onder de bevolking om vervolgens meer grip te krijgen op zijn land. Dat is geen onbekende theorie, het word immers wel vaker toegepast maar hoe dat gaat wil ik liever niet noemen omdat ik dan Bush wel heel laag zou zetten. Ik wil er geen anti-bush bash van maken.
Ben ik dan gek of heb ik gelijk en waarom kon Bush dat doen. Waarom werkt zoiets niet in Nederland? Ik kan niet echt zeggen dat Balkenende op dezelfde manier regeert.


EDIT ACHTERAF: http://www.destentor.nl/apeldoorn/article535427.ece
Dat mevrouw fout parkeert en daar een bon voor krijgt vind ik een normale zaak. Dat mag niet, is hoogst irritant en moet gewoon bestraft worden. Helaas kan ik dat in deze situatie niet goedkeuren! Die camera's hangen daar rond dat plein vanwege overlast die ontstaat tijdens het uitgaan. Als er is afgesproken dat die camera's niet overdag worden gebruikt dan vind ik het toch van de zotte dat het wel gebeurt! Dat was niet de afspraak, in dit geval worden ze dus misbruikt ten behoeven van het spekken van de staatskas. Of wellicht om het "quota" te halen, ook zo'n vreemde regel.
Dit zijn dus acties waar ik tegen ben en dus blij ben dat we zo'n strenge privacy wet hebben. Zodra we die uitschakelen is het hek van de dam en kan de overheid ons straks nog meer in de gaten houden. Net als in de VS mogelijk is.
- Mike
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19665
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Batman schreef:
Batman schreef:
Ik weet niet of je de ghetto's in NL kan vergelijken met de ghetto's in de VS.

Ik heb op mijn studie (sociale geografie) bij het vak Stadsgeografie geleert dat je in NL wel zwarte wijken begint te krijgen, zo is Kanalen Eiland in Utrecht 80% allochtoon (ik dacht dat 60% Marokkaans was).
Maar ghetto's komen hier nog niet voor.
Leuk dat je kanalen eiland in Utrecht noemt. Ik werk daar en kan uit eigen ervaring zeggen dat het er vele malen rustiger is dan dat er in de media gezegd en geschreven wordt. Tuurlijk ik vind het ook geen prettige wijk. En het is een wijk dat heel veel aandacht nodig heeft en er wonen echt heel veel lastpakken, maar ik wilhet zeker geen ghetto noemen. De incidenten die er plaatsvinden hebben ook echt wel de aandacht nodig, maar zoveel incidenten zijn er niet.
Zo zie je maar, hoe je een vertekend beeld kunt krijgen door de media. Ook hier in Washington zijn buurten, waar je niet happy rondloopt, omdat je weet, dat er meer criminaliteit is, dan in andere gedeeltes van de stad. Maar overdag kun je er meestal heel gewoon doorheen lopen, mij is althans nog nooit iets overkomen (even afkloppen).

Overigens krijg ik het idee, dat men hier onder "ghetto" een krottenwijk, zoals je die in bijvoorbeeld India zou zien, verstaat. Hier in Washington kun je wel duidelijk zien, dat je in een mindere wijk bent (tuinen niet bijgehouden, huizen zien er niet of nauwelijks onderhouden uit), maar het zijn geen krotten, het zijn gewone (en vaak voor Nederlandse begrippen nog grote) rijtjeshuizen. Eerlijk gezegd verbaas ik me daar iedere keer weer over.

De definitie van "ghetto" volgens dictionary.com:
"A section of a city occupied by a minority group who live there especially because of social, economic, or legal pressure."
Als een bepaald gedeelte van een stad dus 80% allochtoon is en 60% tot een bepaalde minderheidsgroep behoort lijkt me dat wel passen in die definitie.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
doreennicole
Amerika-expert
Berichten: 1640
Lid geworden op: 26 jan 2005, 13:24

Bericht door doreennicole »

Petra/VS schreef:
Batman schreef: Leuk dat je kanalen eiland in Utrecht noemt. Ik werk daar en kan uit eigen ervaring zeggen dat het er vele malen rustiger is dan dat er in de media gezegd en geschreven wordt. Tuurlijk ik vind het ook geen prettige wijk. En het is een wijk dat heel veel aandacht nodig heeft en er wonen echt heel veel lastpakken, maar ik wilhet zeker geen ghetto noemen. De incidenten die er plaatsvinden hebben ook echt wel de aandacht nodig, maar zoveel incidenten zijn er niet.
Zo zie je maar, hoe je een vertekend beeld kunt krijgen door de media.
Inderdaad. Ik woonde in Den Haag net naast de Schilderswijk, op de rand van het Oude Centrum (2 straten verder begon de Schilderswijk) en daar werd ook heel veel over geschreven in de NL media en zeker er gebeurde wel regelmatig wat. De hoofdstraat (Boekhorststraat) was 1 keer per maand in ieder geval afgesloten vor een deel vanwege een of andere politie aktie, maar het was niet zo dat je er niet rond kon lopen. Ik ging zelfs 's avonds en 's nachts vanaf Hollands Spoor door die wijk naar huis. Ik fietste dan wel alleen op de hoofdstraat en nam geen shortcuts en fietste keihard, maar ik voelde me best veilig. Ik zag ook de pogingen die mensen deden om hun buurt op te knappen, door nette tuintjes te hebben en muurschilderijen om graffiti tegen te gaan, etc etc. Maar het is vaak een beeld dat geschept wordt, wat ergens tussen sensatie en realiteit ligt.

Ik voelde me trouwens als multiculti persoon (of allochtoon) best lekker in die buurt. Lekker bij de Turk shoppen, bij de Surinamer eten halen, naar Arabische muziek luisteren bij de RAI shop, haar doen bij de Afrikaanse, etc etc.

Maar je moet zeker alert zijn en niet bepaalde dingen gaan doen. Net zoals ik niet middernacht in Central Park rondloop, of in zijstraatjes in Amsterdam rondhang, etc etc.
SEEING IS BELIEVING
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer