I-485 invullen, welke naam?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Pixie
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:20
Locatie: Waterford, Michigan

I-485 invullen, welke naam?

Bericht door Pixie »

En dan ben je ineens een paar maanden verder, verhuisd naar de VS (k1 visum) en inmiddels getrouwd (al weer bijna 2 weken!). Tijd om de adjustment of status te regelen. Nu worstel ik met een klein dingetje, welke achternaam ga ik voortaan gebruiken. Of meer, welke combinatie? Ik wil graag man's achternaam gebruiken, die is net iets makkelijker uit te spreken hier. Maar mijn 'meisjesnaam' wil ik niet kwijt, en een combinatie (meisjesnaam - getrouwde naam) lijkt me de beste oplossing.
Maar hoe vul ik dit in, zodat het goed op mijn toekomstige greencard komt te staan?

Sorry voor de hele simpele vraag, iets te veel informatie opgezocht om het nog te zien (denk ik) :?
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door goldenhills »

Als je de naam van je man wilt toevoegen komt die meestal als tweede naam, toch? Dus net andersom als in Nederland. Amerikanen zijn overigens heerlijk flexibel, jullie kunnen ook samen een nieuwe achternaam kiezen!
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door DixieChick »

Haha, dat is een vraag waar ik jaren mee geworsteld heb, "hoe noem ik mezelf?". Nu had ik niet helemaal een keuze (toen we trouwden, maakte de miep bij de militaire versie van personeelszaken mijn ID aan in mijn mans naam zonder iets te vragen), maar bij mijn naturalisatie heb ik er echt maanden over nagedacht wat -ik- nou wilde als achternaam. Op mijn werk gebruik ik nog steeds mijn meisjesnaam, maar in de prive sfeer was ik gewoon Mrs. such-and-such.
Ik heb er heel lang over gedacht te "hyphenaten", op zijn Amerikaans, dus mijn naam eerst, dan met een streepje gevolgd door mijn mans naam. Maar uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen omdat a) mijn naam dan iets van 15 karakters land werd, en b) ik het drama met het streepje al zag aankomen op vliegtickets e.d., oh , en c) ik eigenlijk ook geen zin had om de hele "name change" papier molen te moetn afhandelen. Dus nu ben ik thuis gewoon Mrs. so and so, op mijn werk Dr. meisjesnaam, en ook in mijn NL paspoort sta ik nog gewoon onder mijn meisjesnaam.
Het werkt prima voor mij; ik vind het ook wel fijn om dezelfde naam te hebben als mijn man (noem me ouderwets), maar niemand op mijn werk doet er moeilijk over als ik vraag mijn meisjesnaam te gebruiken.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Ziva
Amerika-expert
Berichten: 3387
Lid geworden op: 29 sep 2008, 18:08
Locatie: USA

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door Ziva »

Ik ben dan weliswaar (nog) niet getrouwd maar zit er soms ook al over te denken haha.

Amerikanen hebben echt enorme moeite met mijn achternaam vanwege de ch combo die erin zit dus zou het handiger zijn om mijn achternaam weg te laten maar ja helemaal weglaten is toch ook wel een beetje sneu haha. Fijn om te lezen dat het op zich wel werkt om 2 varienten te gebruiken Dixie, dat zou voor mij ook een oplossing kunnen zijn :)
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door OscarG »

Gefeliciteerd met je huwelijk! Dat moet een mooie kerst zijn geweest voor jullie!

Toch even vragen voor de zekerheid: Moet de naam op de I-485 niet gelijk zijn als de naam op het K1 visum en dus weer gelijk aan de naam in het NL paspoort?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Gebruikersavatar
DixieChick
Amerika-expert
Berichten: 3134
Lid geworden op: 24 jul 2007, 19:26
Locatie: Georgia, US

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door DixieChick »

Oscar>ik heb dan wel geen I485 gedaan, maar mij is toen ik mijn groene kaart aanvroeg verteld dat een huwelijk in de VS gezien wordt als een mogelijkheid tot legal name change (zonder naar de rechter te moeten) en dat je dus als getrouwde vrouw of je meisjesnaam, of je getrouwde naam mag gebruiken..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
OscarG
Amerikakenner
Berichten: 1432
Lid geworden op: 25 feb 2009, 06:34
Locatie: Franklin,NH

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door OscarG »

Ja, daarom vraag ik het ook, ik weet het dus niet zeker. Want je moet ook je birth certificate, copy of passport page with nonimmigrant visa enz mee sturen. Dan staat op al die documentatie dus je originele naam en alleen op het daadwerkelijke I-485 formulier staat je nieuwe naam. Keuren ze dat dan goed?

Ik had bij mijn eigen aanvraag van de I-485 na wat googlen enkele topics gevonden waarbij Requests for Evidence werden gevraagd voor officele naamswijzigingen als de namen op verschillende documenten/bewijsstukken verschilden van elkaar. Zoals bijvoorbeeld dit topic: http://immigrationvoice.org/forum/forum ... 485-a.html

Ik heb er toen zelf voor gekozen om mijn naam nog maar niet aan te passen en alles maar gelijk te houden zodat op alle documenten dezelfde naam stond. Maar wellicht dat dit helemaal niet hoeft hoor, vandaar mijn vraag ;)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Pixie
Amerika-ontdekker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 dec 2004, 09:20
Locatie: Waterford, Michigan

Re: I-485 invullen, welke naam?

Bericht door Pixie »

Vandaar ook mijn vraag, welke naam te gebruiken op de formulieren. En aangezien ik toch wel graag man's naam wil gebruiken, leek (en lijkt) mij de dubbele achternaam de beste oplossing. Minder verwarring bij de AOS aanvraag, met paspoort/visum/geboorte akte op mijn naam.

tot op heden is het echter nog wachten op de marriage certificate voordat alles de deur uit kan. Hopelijk kunnen we komende week alles opsturen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer