Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

country of residence bij oversteek NL of USA

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
jaja5
Amerikakenner

country of residence bij oversteek NL of USA

Bericht door jaja5 »

Hallo,
we, Nederlanders, hebben een vraag over de gegevens die je bij je vlucht moet invullen bij country of residence.

Achtergrond informatie:
DV winnaars met greencard maar nog woonachtig in Nederland.
Kinderen zijn klaar met school, partner heeft alle lopende werkgerelateerde zaken bijna afgerond (eigen bedrijf, laatste werkzaamheden op 28 juli en dan 29 juli naar kvk om bedrijf op te heffen).
Nu steken wij 1 augustus a.s. (eindelijk) over en zijn op dit moment dus in Nederland ingeschreven.

Nu vraagt de airline natuurlijk al onze informatie waaronder citizenship (NL) en country of residence.
Op dit moment is het natuurlijk Nederland. Vullen we dan Nederland in, of vul je in USA omdat je immers een greencard hebt. Dat we alle tickets hierna wel USA invullen snap ik wel, maar hoe zit dat op dit moment, nu we nog inwoner van Nederland zijn, hier nog wonen en officieel nog ingeschreven zijn in de burgelijke stand.

Extra informatie
Zoals een ander forumlid met kinderen (kiyu) ook heeft gedaan blijven we in NL ingeschreven voor de rest van het jaar.
In ieder geval ik i.v.m. eigen bedrijf. Mijn partner zou zich al kunnen uitschrijven per 1 augustus,
maar ja, is dat logisch bij een gezin, en dus komt de vraag naar boven welke redenen, voor en tegen, dit heeft.
Ik vraag me ook af of dat je zowel in NL kan zijn ingeschreven en in de US kan zeggen dat je permanent resident bent (officieel zou het of het een of het ander moeten zijn, maar aangezien de US geen bewijs van uitschrijving eist en ook geen "inschrijving" mogelijk maakt, vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn).
Voor de duidelijkheid dit zou alleen tot en met het eind van 2011 zijn, daarna zijn we hier uitgeschreven.

Ik dacht dat Oscar ook een eigen bedrijf had bij zijn oversteek vorige zomer, ben benieuwd waar die was ingeschreven.
Ik kan het niet zo gauw meer terugvinden allemaal maar weet dat het veel overeenkomsten had/heeft.
Een link naar zijn post is ook handig!

Bedankt alvast!!
OscarG
Amerikakenner

Re: country of residence bij oversteek NL of USA

Bericht door OscarG »

Ik had inderdaad nog een eigen bedrijf in NL voor geheel 2010. Echter was ik wel uitgeschreven als inwoner op het moment dat ik naar de US vloog. Ik heb toen geen ESTA ingevuld omdat ik het K1 visum in m'n paspoort had.

Ik weet eigenlijk niet of ik een country of residence heb ikgevuld bij de KLM, daar vloog ik toen mee. Kan wel even kijken in mijn mailtjes, maar weet niet of ik nog wat kan vinden. heb je al een adres in de VS waar je gaat wonen?
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

Ha Oscar, ah je schreef je wel uit maar behield het bedrijf. Dat was het.
Was er in NL iemand gemachtigd?

Esta hebben we niet nodig, we hebben de greencard al in handen en als je die keuze kiest (vliegen naar USA keuze 1 Citizen, 2 "Landed Resisdent" met daarin de keuze Permanent Resident Card) en 3 visitor). Bij keuze 2, vul je dan je greencard nummer in.
Maar je moet ook je citizenship en country of residence invullen.

Op moment van vliegen zijn wij nog in NL ingeschreven.
Adres in de US is het adres dat we bij POE al hebben aangegeven dus al een tijdje bekend.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Denk niet dat het uit maakt als je je NL adres gebruikt als het alleen voor airline is. Anders even met ze bellen? Dan weet je het zeker.

Ik heb toen niemand gemachtigd voor mijn eenmanszaak. Bij de KVK aangegeven dat mijn kantoor adres verhuisde naar het adres van mijn ouders. Zij moesten toen aangeven dat ze hier mee akkoord gingen. En ik heb bij de KVK aangegeven dat ik als persoon verhuisd was naar mijn adres in Amerika. In januari heb ik een brief gestuurd ter opzegging van mijn eenmanszaak per 31-12-2010.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

De vraag is niet het adres in nl maar wel country of residence.
Je moet ook je adres in de US invullen overigens, maar niet perse je adres of residence (alleen het land dus)

Aangezien dit niet info voor de airline alleen is, maar juist voor de immigrations zal ik niet zomaar NL invullen.
Wie weet moet ik al sinds de ontvangst van de greencard (of POE) altijd antwoorden US! Weet iemand dit?

Bedankt ook voor de info over KvK.
Adres bedrijf wijzigt niet dus laat ik het daar staan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Mij lijkt dat op het moment dat jullie nu naar de US vliegen, je residence nog in Nederland ligt. Dit zal veranderen zodra jullie in de US toekomen. Maar je kan op dit moment niet echt zeggen dat je residence in de USA ligt, aangezien je daar amper geweest bent het afgelopen jaar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

Lijkt mij ook Elke, maar ik bekijk het graag van de kant van de greencard eisen en dus zeg ik hiermee wel het goede?!

Gelukkig is dit alleen nu een punt en vervalt het als we eenmaal zijn overgestoken. Die tussenperiode heeft wat kronkels waarvan ik soms het antwoord niet precies weet en ben dus blij met mensen die dit voor mij al gedaan hebben. Nu nog iemand met een greencard in de US die me meer kan vertellen :wink:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Green card eisen is dat je effectief moet kunnen aantonen (d.m.v. bv. rekeningen, vliegtuigtickets) dat je in de US woonde. Dus gewoon op een papier schrijven dat dat je residence is, dat helpt niets. Niet netatief, niet positief.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

vliegtuigtickets?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Om aan te tonen dat je het land ingekomen bent, maar niet meer terug uitgegaan bent. Of alleen maar voor korte vakantie weggegaan bent.
Elke
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dit heeft ons 2 weken geleden ook wat hoofdbrekens gekost. Wij kwamen op een L1. Ons vorige woonland, India, hadden we een maand eerder al verlaten, onze maand in NL was alleen vakantie, dus wij hebben de VS ingevuld. Dat was ook de enige plek waar we daadwerkelijk een adres hadden, want we huurden al een woning.
Geen problemen mee gehad, maar ik blijf het een stomme vraag vinden in deze situatie.

Die inschrijving in NL lijkt me voor de VS eigenlijk niet interessant, zij kennen immers niet zo'n basisadministratie, en een link is er al zeker niet. Ik denk dat het weinig uitmaakt wat je invult, elke immigration officer zal echt wel snappen dat je even in niemandsland woont. Je hebt NL 10 uur eerder verlaten, en pas als je door immigration bent woon je echt in de VS.
Terug in Texas!
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Mij lijkt het als je nog ingeschreven bent in Nederland the country of residence nog steeds Nederland is.

Trouwens als je een GC hebt hoef je enkel een customs document in te vullen. Eens je in USA aankomt ga je nl aanschuiven bij residents/citizens en dus kom je het land binnen met je Nederlands paspoort, je green card en ingevulde customs document. Voor de rest hoef je helemaal geen dokumenten in te vullen (geen ESTA).

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

Het is denk ook Nederland, en ze zullen het wel snappen.
Immers komen we dan aan en technisch gezien zijn we nu op moment van invullen en die dag nog inwoner van Nederland

Het is geen customs formulier, wel airline informatie die de airline nodig heeft om aan de Amerikanen door te geven.
Ach het zal wel los lopen in ons geval. Het is vrij simpel in ons geval van NL naar US zonder vakantie elders etc.

Maar ja, je wil bij zoiets geen foutje maken natuurlijk :-)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Denk niet dat iemand er van wakker ligt ginder. ;-)
Elke
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

:P
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

Update: we vullen Nederland in bij residence en kunnen het anders wel uitleggen.
Mocht dit problemen of vragen opleveren zal ik wel even posten na aankomst.

De ene airline vraagt het wel, de ander niet... maar adres hoefde er bij de Landed US Resident niet bij (voor de airline he!!)
bart1
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door bart1 »

Als je veel reist global entry aanvragen. Kost je 150 usd, eenkeertje op interview en je bent voor 5 jaar goedgekeurd. Geen formulieren meer in te vullen als je airline boeking maakt, geen rij bij aankomst na internationale vlucht en geen rij meer (in bepaalde luchthavens) voor customs. Geweldig systeem.

Blijkbaar gaan ze nu ook iets gelijkaardigs doen voor veiligheidscheck wanneer je vertrekt.
Love it!

Bart1
Bezoek onze blog: http://www.bloggen.be/ineke_en_bart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer