Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dora
Amerikakenner

Re: DV-2011: winnaar nr. 5: Jeroen (en Sten)

Bericht door dora »

kastelke schreef:Maar als de ANWB documenten niet geldig zijn, omdat ze een vertaling van een officiele vertaler vragen, dan is het weer geld weggesmeten.
Zo hadden wij een vertaling van ons rijbewijs in het Engels. Erkend door de Belgische rechtbank, voorzien van een heleboel impressionante stempels. Maar het was waardeloos voor de DMV hier, want zij vereisten een vertaling door iemand die erkent was hier in onze nieuwe regio. Wat de Belgische rechtbank vond, liet hun koud.
Wat bij ons destijd ook irritant was, dat de verzekering niet erkende dat we al rijervaring hadden (mijn man had z'n rijbewijs al 10 jaar). Dus we kregen de 'new driver rate' :( Verder was mijn man nog geen 30 (voor vrouwen was de grens 25 jaar) en we waren toen nog niet getrouwd. Wat dus allemaal de premie omhoog krikte.

Ik heb de CA DMV doorgekeken, maar kan het zo snel niet echt vinden of je een vertaling mag gebruiken. Bij NJ staat dat je misschien moet afrijden. Ik kan me nog herinneren dat Duitse collega's geeneens een vertaling hoefden, en wij als Nederlander wel, niet eerlijk :( Maar ik zou inderdaad niet bang zijn voor een rijtest, heb nog nooit iemand gehoord die zei dat het moeilijk was. De theorietest was bij ons bijvoorbeeld op formulieren die je met potlood in moest vullen, maar de antwoorden werden telkens weer uitgegomd, dus je kon nog precies zien wat de mensen voor ons hadden ingevuld...

Dora
Sten

Bericht door Sten »

Ziva schreef:Ik zou het dus wel doen. Liever 16,50 uitgeven en iets hebben dan een dikke boete voordat ik uberhaupt mijn rijbewijs heb want dat zou nog wel meer problemen kunnen opleveren denk ik.
We doen het! Zeker is het vreemd dat je binnen 10 dagen tot 31 dagen je Amerikaanse rijbewijs geregeld moet hebben, terwijl je er nog nauwelijks bent. We doen wat mogelijk is en anders heb ik vast een goed backup plan. :wink: Thanx, ook aan de anderen.
Sten

Bericht door Sten »

dora schreef:...

Dora
Dank je Dora, elk stukje info is handig om te weten. Ik begrijp toch goed dat het een beetje een spel is waarin je mee moet draaien. Dan weer dit, dan weer dat. Netjes en flexibel op reageren, dat is ons backup plan. :wink:
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

precies, het zijn ook allemaal maar kleine dingen.
suebrons
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door suebrons »

Ik loop een beetje achter maar alsnog gefeliciteerd met de Green Cards :-)

En nu op naar California.

Sue
Via de DV2007 permanent in de USA (eerst in Los Angeles en nu in Orlando)

Kijk ook eens op mijn weblog:
http://www.sueintheusa-nl.blogspot.com
Sten

Bericht door Sten »

suebrons schreef:Ik loop een beetje achter maar alsnog gefeliciteerd met de Green Cards :-)

En nu op naar California.

Sue
Thanks Sue! :)
Jacqueline
Amerika-ontdekker

Bericht door Jacqueline »

Oeioei, ik ben hier al een eeuwigheid niet meer geweest! Wat een ellende met de loterij van dit jaar... Gelukkig voor jou dat je al met die van vorig jaar gewonnen hebt!

Anyway, heel erg gefeliciteerd met je winst! Wat betreft je zaakjes regelen in CA kan ik je misschien nog wat tips geven... Wij wonen sinds oktober 2009 in Corona CA en alles is dus nog redelijk vers in het geheugen. :P

Wat betreft je Nederlands rijbewijs, dat hoef je niet in te leveren. Er zit wel een geldigheid aan dus uiteindelijk zal het wel verlopen. Hoe lang dat is zul je zelf wel weten denk ik. Ik kan je daar helaas niet mee helpen omdat ik een Duits rijbewijs heb.(Heb ik overigens wel geluk mee want die verloopt niet! Haha...) Voor je rijbewijs moet je hier wel theorie en praktijk doen en een vertaling van je rijbewijs werd bij ons niet geaccepteerd. Maar maak je geen zorgen! Theorie is 5 minuten en a piece of cake! En praktijk duurde een kwartiertje en was zo mogelijk nog makkelijker. Zeker als je al een Nederlands examen hebt gedaan. Ik moest een rondje om het blok, een keer parkeren, stoppen voor een stopbord, en terug om mijn temporary licence op te halen. Je haalt het nog met 2 vingers in je neus! Denk er trouwens wel aan dat hier niet met lesauto's gewerkt wordt. Je rijdt gewoon af in je eigen auto of in een die je gehuurd/geleend hebt.

Bij ons konden we ook kiezen om de SSN opgestuurd te krijgen maar we hadden gehoord dat daar veel mee fout gat dus we zijn gewoon naar de SSO gegaan. Veel sneller en wel een aanrader. Neem wel een boek mee! :P (geldt ook voor de DMV overigens. Wat een wachttijden! :shock: )

Wij hadden overigens binnen 3 weken alles geregeld. We hadden ons SSN, rijbewijs en de greencard allemaal al in ons portemonneetje zitten. Het kan wel dus! Wel nog een tip: Je kan zelf kiezen waar je naar de DMV en SSO gaat. Zoek (vooral voor je driving test) een DMV/SSO in een rustig stadje op, maakt alles zoveel makkelijker en sneller! Tenzij je graag je rijbewijs in downtown LA wil halen natuurlijk. ;)

Als je verder nog vragen hebt moet je me maar even een mailtje sturen. [** mailadres verwijderd. Gelieve het forum geven om nuttige info te delen, zo heeft iedereen er iets aan. **]
Succes met alles!
Laatst gewijzigd door kastelke op 11 jun 2011, 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: mailadres verwijderd
Sten

Bericht door Sten »

@ Jacqueline

Heel leuk dat je reageert. Bedankt voor al je informatie, daar hebben we veel aan! :clap:

Ja, we zijn heel blij dat we in de DV 2011 getrokken werden; wat er een jaar later gebeurde, zoiets kun je niet bedenken. Geen haar op ons hoofd dacht er aan dat zo'n winning notification ingetrokken zou kunnen worden. Nog ruim een maand wachten, en dan weten we wie hier van het forum alsnog wint.

Wij hebben zo'n 'nieuw' Nederlands rijbewijs, waar in feite helemaal niets op staat:
Afbeelding

Ik heb hoop dat ze dit accepteren, maar je moet de test toch doen, dus wat het precies uitmaakt, weet ik niet.
Goede tip van dat afrijden in een rustige wijk! We gaan dan zelf naar de DMV/SSO en ook in een rustig gedeelte (Dennis zei ook al dat hij zelf het SSN ging afhalen)...
Flinke wachttijden, dat overleven we wel. :wink:

Je PM heb ik ontvangen, dank daarvoor! :thumbup:
Ik zal je zeker mailen bij vragen, bedankt voor je aanbod!

Ik laat het t.z.t. allemaal weten hoe het gaat en gegaan is (in dit topic). We boeken de tickets zodra er iets duidelijk wordt over het huis. We willen namelijk het liefste in één keer over, vandaar dat we goed moeten kijken wanneer reëel is.
Particulierverschepen.nl heb ik al gemaild. Je spullen kunnen maar drie dagen standaard worden opgeslagen in de haven van L.A., en daarna moet je flink betalen. Ook wat dat betreft moeten we een strak plan hebben... De kosten van het vervoer vallen trouwens reuze mee als je zo'n 2-3 kuub wilt vervoeren.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk niet dat je veel rustiger zult vinden dan 1000 Oaks. Wel kun je tevoren wat in de buurt van de DMV rondrijden zodat je niet tijdens het afrijden voor verrassingen komt te staan (zo van: stond daar een stopbord ?!)
Je Ned. rijbewijs kun je tzt gewoon verlengen (alleen lastig dat men niet naar buitenland opstuurt). Je moet daarvoor wel correct uitgeschreven zijn.
Sten

Bericht door Sten »

oortjes schreef:Ik denk niet dat je veel rustiger zult vinden dan 1000 Oaks. Wel kun je tevoren wat in de buurt van de DMV rondrijden zodat je niet tijdens het afrijden voor verrassingen komt te staan (zo van: stond daar een stopbord ?!)
Je Ned. rijbewijs kun je tzt gewoon verlengen (alleen lastig dat men niet naar buitenland opstuurt). Je moet daarvoor wel correct uitgeschreven zijn.
Ah, super, ik zat zelf ook aan TO te denken. Ik had zitten kijken met Google maps & streetview, en dat zag er behoorlijk rustig uit. Dank voor het reageren op mijn nog onuitgesproken gedachte! :) Ik ga daar zeker proefrijden... die stopborden vind ik juist goed. Volgens mij zijn de Amerikaanse regels logischer, hanteerbaarder en vooral makkelijker dan de Nederlandse.

Verlengen van NL rijbewijs kan dus ook. We willen ons sowieso a.s.a.p. uitschrijven uit Den Haag, op het moment dat we weten wanneer we gaan.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Je moet alleen zorgen dat je je gedachten er goed bijhoudt als je op een kruispunt aankomt waar staat '4 way stop', en van overal komen er auto's aan, en er zijn dan ook nog eens voetganger. Dan wordt het soms wel een kermis. :lol:
(en sommige kruispunten hier hebben maar een 2-way stop, en ik vermoed dat dat in de US ook zo is)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Sten

Bericht door Sten »

kastelke schreef:Je moet alleen zorgen dat je je gedachten er goed bijhoudt als je op een kruispunt aankomt waar staat '4 way stop', en van overal komen er auto's aan, en er zijn dan ook nog eens voetganger. Dan wordt het soms wel een kermis. :lol:
(en sommige kruispunten hier hebben maar een 2-way stop, en ik vermoed dat dat in de US ook zo is)
Ik zal het onthouden! :lol: Zelf laat ik anderen wel voorgaan dan (behalve als ik daar duidelijk de eerste ben), geen enkel probleem mee.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heel galant van je, maar als je tijdens je rij examen anderen voor laat gaan terwijl het wel jouw beurt was, dan is dat een overtreding... (maar zo mag je er wel een paar maken, is maar een kleine overtreding).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Sten

Bericht door Sten »

kastelke schreef:Heel galant van je, maar als je tijdens je rij examen anderen voor laat gaan terwijl het wel jouw beurt was, dan is dat een overtreding... (maar zo mag je er wel een paar maken, is maar een kleine overtreding).
Aha, dankzij jullie ga ik het halen! :thumbup:
GJK
Amerikafan

Bericht door GJK »

ik heb echt een verschrikkelijke hekel aan al die verschrikkelijke stopborden overal. Op letterlijk elk verlaten of doodlopende weg staat er wel weer zo'n nutteloos stopbord. En maar weer benzine verbranden alsof het gratis is. Nu is mijn auto meer dan 2 ton zwaar en rijd 1 op 6, maar zelfs met een prius is het allemaal maar zo overdreven dat je weer moet stoppen, bah ik word alweer misselijk als ik erover praat haha. zijn ze hier dan echt niet slim genoeg dat rechts voorrang heeft of je even voorrang verleent als je uit een uitrit komt? Soms zijn die borden echt super handig in een shoppingmall met drukke kruispunten, maar zover als ze het doorgevoerd hebben is het werkelijk belachelijk!

De tip om naar een DMV te gaan in een rustiger gebied is het echt een gouden tip Sten, ik kwam in Laguna Niguel bij toeval langs de DMV en het was alsof ik een heel ander instituut binnenliep vergeleken met het DMV in Santa Ana. Wat een verschil!
Sten

Bericht door Sten »

Ach ja, ieder zijn meug. (wat een rare uitdrukking). Hoe vervelend ze ook zijn, ze zijn duidelijk, ik zelf houd van rustpunten, dus ik denk dat mijn afkeer (van de stopborden) niet zo groot zal zijn.
Je hebt een zware en dure auto dan... Zal voor Amerika's doen normaal zijn, neem ik aan.
Inderdaad een gouden tip, die ik zeker ga opvolgen, een rustig punt om af te rijden. :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tsja, voor USers werkt het klaarblijkelijk. En juist op wegen met weinig verkeer loop je kans niet gezien te worden, dacht ik.
Ik vind het juist wat irritant bij drukke kruispunten, plaatsen waar allang stoplichten hadden moeten staan.....
En in het begin had ik er ook wat moeite mee, stoppen, optrekken, een paar meter verder alweer een stopbord, maar na zoveel jaar in de US ben ik het gewend. Al moet ik zeggen dat het soms wat verwarrend is: wie was hier nu het eerste ?!
Het leidt inderdaad wel tot rustig verkeer, zeker met al die automaat rijders - waarom zou je snel op snelheid komen als je toch snel weer moet stoppen ?
Sten

Bericht door Sten »

@ Oortjes

Ik vermoed sterk dat het mij gaat liggen, die stopborden. Ik ontdek steeds opnieuw dat de American way mij vaak juist erg goed bevalt. Toch echt een oude Amerikaan (ook al hadden ze in 1860 of eerder nog geen stopborden. :lol: )
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

't Is een gewoonte. In het begin vond ik het niet zo leuk, telkens dat stoppen (en ook al staat er niemand, toch moet je 1-2-3 tellen en dan pas doorrijden!) en optrekken. En al helemaal niet toen ik van mijn man zijn automaat overschakelde op mijn handgeschakelde. Maar ondertussen ben ik het al zo gewoon. En eerlijk gezegd vind ik het ook heel veilig. Ja, er kan wel eens verwarring zijn als je er plots langs alle kanten een auto komt en dan ook nog eens voetgangers, maar anderzijds is het wel heel erg veilig want op die manier heb je dus ook geen hoge snelheden (om de voetgangers aan te rijden). Nu wonen wij in een stad, dus dat zal wel een verschil maken. Maar toch, ook op weg naar huis (we wonen aan de buitenkant van de stad, tegen de green belt aan) kom ik op stopplaatsen waar ik vooral 's avonds geen kat tegenkom. Maar het is een gewoonte. (en ik steek niet graag mijn energie in me op te jagen in dingen die ik toch niet kan veranderen :lol: )
Elke
maartena
Amerikafan

Bericht door maartena »

Mochten julie in Orange County terecht komen, kom dan eens borrellen bij ons: http://www.meetup.com/dutchoc
"I reject your reality, and substitute my own!"
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer