Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Carriere opbouwen in IT, hoe leid ik mezelf best op?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Zjak
Amerika-ontdekker

Carriere opbouwen in IT, hoe leid ik mezelf best op?

Bericht door Zjak »

Hallo,

Binnenkort verhuis ik richting USA en moet ik dus op zoek naar een job. Momenteel werk ik in een functie waarbij ik een business analyst-achtige job heb maar dan langs de business kant. Ik heb wel affiniteit met IT maar doe momenteel totaal niks qua technisch programmeerwerk. Ik wil mijn kansen op een job in de VS opschroeven, maar besef dat dit zonder enig diploma lastig kan worden. Ik ambieer een job als business analyst maar besef dat ik hiervoor eerst een aantal jaar als programmeur kan nodig hebben.

Vandaar dat ik eventueel wil bekijken of ik een opleiding kan volgen die waardevol is op de jobmarkt. Ik las intussen het topic over de IT-er die vroeg naar jobs in de VS en kon daaruit afleiden dat nogal wat forumbezoekers in die sector actief zijn, hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken.

Alvast bedankt!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Carriere opbouwen in IT, hoe leid ik mezelf best op?

Bericht door Njit »

Technisch programmeerwerk wordt steeds meer uitbesteed aan landen als India. Dus daar kun je toch niet mee concurreren.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Hoe is je kennis van ERP systemen? Oracle, Cognos, SAP,...
Het louter programmeren, daar zou ik mijn heil ook niet in gaan zoeken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Zjak
Amerika-ontdekker

Bericht door Zjak »

kastelke schreef:Hoe is je kennis van ERP systemen? Oracle, Cognos, SAP,...
Het louter programmeren, daar zou ik mijn heil ook niet in gaan zoeken.
Ik heb geen technische kennis, maar ben wel als gebruiker in contact gekomen met zowel Oracle, Cognos als SAP. Voor zover ik weet is Cognos nu IBM geworden, waardoor het een slimme zet is omdat het potentieel van cognos nu veel groter is geworden. Ik ken een consultant die ons Cognos werk uitvoert en die man heeft veel meer werk dan hij aan kan, volgens hem is er een groot tekort aan Cognos experten waardoor hij in feite zijn dagprijs kan zetten waar hij wil. Het kan uiteraard wel dat het een ander verhaal is in de VS dan in Europa.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Project Management is ook altijd iets wat wat in trek lijkt te zijn... Daar kan je nog wat training rond volgen/attesten rond behalen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

De trend is tegenwoordig Lean Six Sigma. Zorgen dat je je Green Belt haalt..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Ik zou zeker iets zoeken wat met je huidige vakgebied te maken heeft. Dat geeft de grootste meerwaarde. ERP, zoals kastelke al aangeeft, lijkt me dan ook een goede optie. Er zijn ook mensen nodig die goede technische specificaties kunnen maken op basis van de wensen van een klant, en daarvoor hoef je geen doorgewinterde programmeur te zijn. Helaas ben ik alleen maar zijdelings met die wereld bekend, dus meer gericht kan ik je niet helpen...
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Njit schreef:De trend is tegenwoordig Lean Six Sigma. Zorgen dat je je Green Belt haalt..
Green Belt is nooit weg, maar afhankelijk van waar je naar toe gaat kan het zijn dat men daar niet zo heel erg van onder de indruk is. Als je nu een Black Belt bent, dan staat dat natuurlijk stukken beter, alleen is het niet zo makkelijk om aan een Black Belt te komen. Het zou ideaal zijn als er binnen je huidige bedrijf daarvoor al een programma bestaat want dan is het wellicht wat makkelijker om erin te rollen; er bestaan wel externe cursussen maar afhankelijk van waar je dit gaat doen kan dit redelijk prijzig zijn. (Ik heb toen ik nog bij Vodafone werkte mijn Green Belt training gedaan (en daar gewerkt als Business Process Analyst/Project Manager) maar heb helaas de certificering niet meer kunnen doen omdat mijn baan toen al eindigde en ik richting de VS ging; voordat de verhuisplannen van Vodafone roet in het eten gooiden was het de bedoeling dat ik richting Black Belt zou gaan, maar helaas...).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Het is natuurlijk een beetje onverstandig om naar salarissen te kijken als je carrierekeuzes aan het maken bent (een leuke baan met een redelijk salaris is tenslotte beter dan een rotbaan met meer inkomen), maar misschien heb je hier iets aan:

What Do the Highest-Paid Programmers Make?

SAP/ERP architect is geen slechte keuze... En dat is misschien nog wel een leuke baan ook.
Eagle`
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Eagle` »

Zorg dat je rubby on rails onder de knie krijgt, das echt hot rond San Francisco
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Als je wil weten wat het meest gevraagd is en dus de beste kansen geeft op een baan zou ik gewoon de vacatures op internet doorspitten, en kijken wat daarin vermeld wordt. Maar wat heb jij daaraan Zjak? Je zegt zelf al geen technische opleiding te hebben en als ik je goed lees ook geen IT werkervaring, anders dan als gebruiker van bepaalde pakketten. Dus waarom de IT in?
Als je als programmeur aan de slag wil moet je gaan concurreren met mensen die of in de VS als gewerkt hebben en opgeleid zijn, of met mensen die al hun hele leven IT als hobby hebben. Dat verkleint jouw kansen nogal. Waarom niet in je huidige vakgebied verder gaan?

Ruby on Rails (dus geen rubby) is inderdaad een behoorlijk verkoopbare skill, maar het is ook een lastige taal is waarin je succes klein is als je verder geen programmeerervaring hebt en ook geen andere talen kent.
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik zie een carriere altijd meer als een marathon dan een korte sprint. Tuurlijk moet je er geld mee kunnen verdienen, maar je moet er zelf energie uit halen, anders hou je het niet vol. En als je er zelf energie uit haalt, dan lever je ook beter werk af, wat weer meer geld in het laadje brengt!

Ik heb zelf 1 jaar informatica gestudeerd en ben daarna over gegaan op technische bedrijfskunde. Naast mijn studie ben ik altijd blijven programmeren. Bij de bedrijven waar ik als business intelligence consultant werk, word ik vaak gekozen juist omdat ik goede business kennis heb, niet omdat ik technisch erg sterk ben. Ik kan daardoor aan de echt technische mensen uitleggen wat de business mensen exact willen. In alle bedrijven waar met IT wordt gewerkt zijn mensen met verschillende competenties nodig, dat maakt het team alleen maar sterker. Ik zie het dus niet als nadeel dat jij meer aan de business kant zit dan aan de IT kant, maar goed, dat is mijn mening en ik ben absoluut geen expert in de US arbeidsmarkt ;)
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een goede 'vertaler' tussen business en IT is heel erg nuttig voor het bedrijfsleven! Want vaak zie je mensen die bepaalde dingen willen maar geen idee hebben wat IT voor hen kan doen, en aan de andere kant staan de ITers die allerlei ideeen hebben die zij wel leuk vinden, maar ze begrijpen de specifieke problemen van de business niet, waardoor hun oplossingen het doel voorbij schieten.
Elke
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Je slaat de spijker op de kop, Elke; en daarnaast is het ook nog eens heel nuttig als je de wensen van de mensen op de vloer en de wensen van het management kunt verenigen met hetgeen vanuit een IT standpunt mogelijk en wenselijk is. Voor was dat het leukste onderdeel van mijn vorige baan (en deels heb ik dat nu nog wel een beetje in mijn huidige baan).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Zjak
Amerika-ontdekker

Bericht door Zjak »

Ik wil graag verder gaan in mijn huidig vakgebied, maar dit beperkt met tot een vrij beperkte geografische regio binnen de VS. Ik werk momenteel voor een energiebedrijf en mijn kennis is zeer specifiek want het gaat om de Europese regelgeving voor balancering van portfolio´s en alle communicatie hierrond met IT. Mijn grootste ervaring zit in een in-house ontwikkelde .NET applicatie, dus is dit echt nuttig op de markt? Het lijkt me ook (dit kan een foute indruk zijn) "eenvoudiger of logischer" om van een technisch profiel richting business analyst te evolueren dan vanuit de business. IT´ers krijgen zowiezo business kennis mee binnen hun functie terwijl dit omgekeerd minder het geval lijkt te zijn.

Ik verhuis naar Las Vegas en ondanks dat we flexibel zijn blijft het de meest economisch intelligente beslissing om in Las Vegas te blijven wonen (mijn vriendin heeft er een huis en verkopen is nu geen optie). Qua energiesector is het hier uitermate beperkt en ik wil toch graag proberen om minder afhankelijk te worden van steden zoals Houston voor mijn tewerkstelling.

Ik zie wel waar ik terecht kom, ik heb toch een aantal maanden de tijd om diverse certificaten te behalen en bij mijn job search zal ik wel opmerken waar veel vraag naar is.

PS: Nog even opmerken dat ik in feite totaal niet op zoek ben naar een dik betaalde job, ik wil graag ergens binnen raken en me dan intern proberen op te werken. Mijn opmerking mbt Cognos kwam er gewoon omdat ik toevallig gehoord heb dat er een groot tekort aan resources is binnen de Europese markt. Moet wel zeggen dat ik nog nergens een concrete Cognos expert vacature zag in mijn beperkte job search.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Het wordt nu wat makkelijker om je te helpen.
Als ik via Google zoek op IT jobs Las Vegas levert dat al een aantal nuttige links op:
http://www.lasvegasjobs.com/
http://www.computerwork.com/jobs-by-location/las-vegas
http://www.careerbuilder.com/Jobs/Las%20Vegas/

Ik denk dat je op deze wijze het best kan starten.

Wat voor opleiding heb je? Ook dat is van belang aangaande een eventuele carrièreswitch.
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Zjak schreef:mijn vriendin heeft er een huis en verkopen is nu geen optie
Zou ik ook niet echt willen als ik daar een huis zou hebben. Ik ken iemand die een shortsale heeft van een huis (4 bed/2,5 bath) in Vegas voor 80.000 dollar (3 jaar geleden kochten ze hem voor $240k, gebouwd in 2007) maar het lijkt dat de bank zelfs die voorlopig aan de straatstenen nog niet kwijt raakt. Als je nu moet verkopen kun je heel wat verliezen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer