Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Stemmen vanuit het buitenland

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
kw86
Amerikafan

Stemmen vanuit het buitenland

Bericht door kw86 »

Ik ben een half jaar geleden naar California verhuisd. Ik sta nog steeds ingeschreven in Nederland. Ik wil in Juni graag stemmen, nu lees ik dat ik een volmacht kan geven aan iemand in Nederland. Weet iemand hoe ik dat nu moet gaan aanpakken? Moet ik een brief schrijven waarin ik schrijf dat ik deze persoon toestemming geef om voor mij te stemmen? Of moet ik dit bij de gemeente aangeven?

Alvast bedankt.
manja
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Stemmen vanuit het buiteland

Bericht door manja »

Misschien heb je hier iets aan http://overheidsloket.overheid.nl/index ... t_id=11225
Groetjes, Anja
http://onslevenrondomwashingtondc.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kw86
Amerikafan

Bericht door kw86 »

Mijn vraag kwam op na het lezen van die pagina.

Hoe machtig ik iemand om voor mij te stemmen?
rijocaer
Amerikakenner

Bericht door rijocaer »

Volgens mij is de deadline voor stem aanvraag al verlopen. Als je eenmaal geregistree staat, krijg je bij verkiezingen automatisch een formulier opgestrrud. Vul in en wie voor jou mag stemmen en stuur het terug naar Den Haag. Je kan ook een stem formulier toegestuurd krijgen en deze zelf invullen of als je in NL bent daar stemmen, maar alles moet voor een bepaalde datum binnen zijn en volgens mij was dat eind april.
rijocaer
Verelle
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Verelle »

Tijdelijk verblijf in buitenland
Als een kiezer die in Nederland woont, vanwege een kort verblijf in het buitenland niet zelf in de gelegenheid is om zijn stem uit te brengen, dan kan hij iemand machtigen om voor hem te stemmen. Dit gaat via een volmacht. Dit kan bij de verkiezingen voor de gemeenteraad, de Provinciale Staten, de Tweede Kamer en het Europees Parlement.

Kiezers die op de dag van de verkiezing wegens hun werk (of dat van hun partner of ouder) in het buitenland verblijven kunnen bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer en het Europees Parlement ook per brief te stemmen. Om hiervan gebruik te maken dient de kiezer zich uiterlijk vier weken voor de verkiezingen hiertoe te registreren bij de gemeente waarin hij woont.

De verkiezingen zijn op 9 juni, dus technisch gezien zou je nog net op tijd kunnen zijn, maar dan moet je wel een en het ander nu in gang zetten. Het formulier dat je nodig hebt kun je downloaden van de site van de gemeente waar je nog ingeschreven staat. Dat moet dan opgestuurd worden en moet dan uiterlijk 12 mei binnen zijn bij de gemeente.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
1998 - skitrip Breckenridge
1999 - 1ste motorhome trip
2000 - motorhome trip (thema canyons)
2001 - motorhome trip (thema woestijnen)
2002 - skitrip Breckenridge
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
2006 -1 jaar door Amerika met eigen Bounder
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Verelle schreef:De verkiezingen zijn op 9 juni, dus technisch gezien zou je nog net op tijd kunnen zijn, maar dan moet je wel een en het ander nu in gang zetten. Het formulier dat je nodig hebt kun je downloaden van de site van de gemeente waar je nog ingeschreven staat. Dat moet dan opgestuurd worden en moet dan uiterlijk 12 mei binnen zijn bij de gemeente.
Aangezien het vandaag 11 mei is heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet meer gaat lukken als je het met de post moet opsturen... :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
kw86
Amerikafan

Bericht door kw86 »

Dus de enige manier om iemand een volmacht te geven is door de gemeente in te lichten?
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik heb mijn stemformulier afgelopen maart aangevraagd, en middels dat formulier kun je iemand machtigen. Degene die jij machtigt dient dan het formulier ook te tekenen, en dit formulier dient dan te worden opgestuurd naar de Gemeente Den Haag. Degene die jij machtigt ontvangt dan het formulier waarmee de gemachtigde voor jou mag gaan stemmen. Jij geeft dus zelf niets door aan "jouw" gemeente.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Verelle
Amerikakenner

Bericht door Verelle »

Dento schreef: Aangezien het vandaag 11 mei is heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet meer gaat lukken als je het met de post moet opsturen... :wink:
Waarschijnlijk had je het nog kunnen faxen. Het DPG in Amsterdam accepteerd in veel gevallen faxen voor allerlei aanvragen. Misschien had jouw gemeente dit ook gedaan. Ik zou hebben geinformeerd.
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Hoezo Amsterdam? Het hele stemmen vanuit het buitenland gebeuren verloopt toch via de Gemeente Den Haag?

Onze website | Mijn blog
kw86
Amerikafan

Bericht door kw86 »

Teveel gedoe voor 1 stem :)
Verelle
Amerikakenner

Bericht door Verelle »

Dento schreef:Het hele stemmen vanuit het buitenland gebeuren verloopt toch via de Gemeente Den Haag?
Nee, want al woont KW86 in Amerika staat hij nog steeds in zijn oude woonplaats in geschreven en heeft er geen uitschrijving uit Nederland plaatsgevonden. Dus de registratie gaat dan via de eigen gemeente. Ik gaf A'dam als voorbeeld, omdat ik voor de gemeente Amsterdam werk.
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ahh ok, ik was even vergeten dat er nog geen uitschrijving plaats had gevonden... :?

Onze website | Mijn blog
Verelle
Amerikakenner

Bericht door Verelle »

No worries,.. :wink:
2003 - motorhome trip
2004 - motorhome trip
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Wel bericht gehad dat mijn aanvraag was aangekomen en geaccepteerd. Maar nog steeds geen stembiljet.

En: moet dat nou echt weer met een rood potlood of mag iets anders ook?
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Bennogr schreef:En: moet dat nou echt weer met een rood potlood of mag iets anders ook?
even wachten op het stembiljet, waar wel weer tegenstrijdige info in zal staan, en dan wachten op het e-mailtje met uitleg wat we nu uiteindelijk moeten doen :thumbup: :lol:.
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

gut, 1 keer raden wat er vanavond op mijn deurmat lag? 'U dient uw stem uit te brengen door op het bijgevoegde stembiljet het witte stipje dat voor de kandidaat van uw keuze is geplaatst, rood te maken.' Niks over potlood, pen, of crayon. Zal ik mijn stem uitbrengen met een rooie pen, of even wachten op dat e-mailtje?
Bennogr
Amerika-expert

Re: Stemmen vanuit het buitenland

Bericht door Bennogr »

Heb vandaag (maandag) ook mijn stembiljet gekregen. Met een voorgedrukte envelop voor de ambassade in DC! Ga ijverig speuren naar dat rood maken.Willen ze nou echt bloed?

Maar liefst 18 partijen, mijn familie staat weer eens verbaasd. De partij voor dieren kan ik nog wel volgen, maar wat is die Piratenpartij nou weer? Nieuwe piratenschepen in de Noordzee of een nieuw REM eiland (waar de Tros zich onsterfelijk heeft gemaakt door eindelijk, gelukkig Mr. Ed (het sprekende paard) uit te zenden (hoe had Nederland anders de jaren 60 overleefd?)

En dan die partij voor mens en geest? Een van die mediatiefiguren?

Maar goed, ik was toch al van plan op Groen Links te stemmen. Op een vrouw natuurlijk.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dat rode potlood:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6774 ... tml?p=18,1
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

In de instructies staat dat je het witte stipje van je keuze rood moet maken. Maar er staat niet dat het met een potlood moet. Dat was dus een conclusie van de Telegraaf zelf. :wink:
"Keep Georgia On Your Mind"
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer